Kysymyksiä 9000 turbosta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jerma
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 15:33

Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja jerma »

En haulla löytänyt oikein mitään, joten ajattelin tehdä uuden topic:n

Elikkä onko noi turbokoneet kuinka kestäviä? Riippuu tietysti käyttäjästä ja huolloista, mutta yleisesti. Kuinka paljon vakio alakerta kestää tehoa? Onko näissä yleensäkkän joitain vikoja jotka ois hyvä tietää ennen ostoa? Näitä turbo koneita ilmeisesti eri tehoisia, onko näiden välillä sitten mitä eroja? Ja vielä onko nämä sitten kaasuttimella vai ruiskulla?

Toivottavasti jou vois valaista mahdollista uutta saabistia. :)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ruiskuvehkeitä ovat kaikki. Ja tehot riippuu hieman vuosimallista.

-88 vuosimallin CC korisen 2 litrainen turbokone on kestänyt yli 550 000 km meidän perheen aikana ja nyt kyseinen kone on vielä toimintakuntoisena purkuautossa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
jerma
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 15:33

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja jerma »

Eli taitavat olla lujia koneita? Osaatko sanoa miten noi vuosimallit menee noiden tehojen kanssa?
nevist
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Syys 18, 2004 19:37
Paikkakunta: Rauma

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja nevist »

Mulla oli ajossa -90 2,0 turbo-tonnari jossa kilometrejä oli yli 650 tuhatta alkuperäisellä koneella ja ilman koneremonttia. Kori oli paikkausten jäljiltä kuin tilkkutäkki ja koneen ääni oli ruma mutta se pahus kulki vaan :D . Auto oli ollut ikänsä maantieajossa raskaasti kuormattuna ja saanut välillä kenkääkin. Eli kyllä se kilometrejä kestää, huolenpidosta se kestävyys lienee enemmänkin kiinni.
Tehoa tuossa oli muistaakseni tehtaan jäljiltä 175 hv (DI, ei kat) ja siihen oli laitettu "alkup." viriboxi + pakoputki joilla luvattiin muistaakseni 200 hv. Aika moni niistä oli tallella vielä noidenkin kilometrien jälkeen :lol: .
Saab... hyvä auto... kaikille!

Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Noin suuntaa-antavasti:

1980-lukuiset 2,0-litraisia, ilman kattia 175 hv, katilla 160 tai 165.

1990-luvulla myös 2,0 matalapaineturbo 150 hv sekä 2,3 matalapaineturbo 170 hv, 2,3 täyspaineturbo 200 hv (tämä 1990-luvun alkuvuosina), 2,3 täyspaineturbo 225 hv.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jerma
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 15:33

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja jerma »

Kiitoksia näistä. Mitenkäs toi vakio alakerta, laatikko ja kytkin sitten kestää tehon lisäystä? (+200hv)
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

jerma kirjoitti:Kiitoksia näistä. Mitenkäs toi vakio alakerta, laatikko ja kytkin sitten kestää tehon lisäystä? (+200hv)
Ei tule ongelmia noilla tehoilla oikein tai oikein väärin viritettynä.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
jerma
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 15:33

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja jerma »

Mitenkäs toi Dumppi juttu sen tuomistä äänistäkö ei voi tonnarissa nauttia? :(
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

jerma kirjoitti:Mitenkäs toi Dumppi juttu sen tuomistä äänistäkö ei voi tonnarissa nauttia? :(
Trionic5-moottorinohjauksella varustetuissa toimii, muissa tahtoo sekoittaa. VV-filsu on helpoin & halvin tapa nautiskella sihahduksista.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Ei kai se ääni ratkaise... täytyy vaan nauttia potkusta, joka tulee selkäytimeen asti.. :)
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: Kysymyksiä 9000 turbosta

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

Jokke A kirjoitti:
jerma kirjoitti:Mitenkäs toi Dumppi juttu sen tuomistä äänistäkö ei voi tonnarissa nauttia? :(
Trionic5-moottorinohjauksella varustetuissa toimii, muissa tahtoo sekoittaa. VV-filsu on helpoin & halvin tapa nautiskella sihahduksista.
täällä -91 2.3T jossa siis LH-jet ja dumppi sihahtaa (ei tällä hetkellä kun isoveli nyysi sen takaisin t5 koneeseensa) Kaikki dumpit ei toimi, mutta ainakin futurezin (muistaakseni) HKs kopio toimii ja Pate racing (tai joku sellane) toimii. Se pitää vain säätää oikein. Tuossa omassa yli 0.5 paineilta vasta suhahti, kun veljellä suhahtelee jo jossain 0.3 paineilla jo.
Vastaa Viestiin