Ahtopaineista !

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
janpiet
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 01:28

Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja janpiet »

Olis tällänen kysymys että minkälaiset ahtopaineet ovat 9000 aero vm.95 vakiona eli mihinkä asti ahtopaine mittari nousee kun polkaisee kaasun pohjaan.Meneekö katkoviivan loppuun vai jääkö johonkin katkoviivalle. :roll:
janpiet
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 01:28

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja janpiet »

Niin mäkin olen huomannut mutta nyt tuntuu jotenkin tehottomalta ja aattelin kysäistä missä niitten tavallisesti pitäis olla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Vakio Aerolla saattaa mennä pikkusen punaiselle, mutta siinä keltaisen ja punaisen rajoilla on aika normaali.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
janpiet
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 01:28

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja janpiet »

Kiitoksia vastauksista ! Kyllä ne omat paineet on sitten aika kohdillaan.Nousee siihen katkoviivan punaisen rajalle ehkä pykälän alle.Vielä kysyisin että kannattaako vaihtaa ilmansuodattimeksi vapaavirtaussuodatin sinne omaan koteloon sopiva onko se nyt korvaussuodatin.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja puu »

Itselläni käy '94-vuoden Aerossa ahtoviisari tuolla punaisen puolessa välissä. Vakio pitäisi olla. Joskus kun lyö lusikan lattiaan niin pätkäisee hetkeksi. Mietin että ahtaako jo liikaa ja lyö fuelcuttia.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
janpiet
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 01:28

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja janpiet »

Minulla teki samanlailla vanhalla turbolla kun polkaisi kaasun pohjaan meni punaisen jopa puoleen väliin asti ja pätkäisi niin että pahaa teki. Sitten meni ajan kanssa turbo vaihtoon ja uudella turbolla ei enään pätkinyt eikä noussut punasen puoleen väliin asti.Äsken kävin vähän testailemassa kun ilma on noin viileä niin nousi välillä hieman punaissen puolelle mutta normaalisti katkoviivan ja punaisen rajalle.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja puu »

Moottori sammutettuna:
Kuva

Tyhjäkäynnillä:
Kuva

Ylemmän kuvan fokusointi epäonnistui, mutta siitä näkee kuitenkin, että hieman keltaisen puolella ollaan. Tyhjäkäynnillä on joskus alempanakin tuo viisari, noin valkoisen puolessa välissä.

Lisäksi auto käy epätasaista tyhjäkäyntiä kylmänä. Ainakin alipaineletkuja pitäisi tuolta vaihtaa, aika haperoita ovat. Numerollinen pilipaliahtomittarikin löytyisi, mutta tiedä onko siihen paljoa luottamista.

Milläs paineilla Aeron fuelcutti puuttuu peliin? Onko yhtä helposti ohitettavissa kuin DI/APC:ssä (hyppylanka)?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

puu kirjoitti:Moottori sammutettuna:
Kuva

Tyhjäkäynnillä:
Kuva

Ylemmän kuvan fokusointi epäonnistui, mutta siitä näkee kuitenkin, että hieman keltaisen puolella ollaan. Tyhjäkäynnillä on joskus alempanakin tuo viisari, noin valkoisen puolessa välissä.

Lisäksi auto käy epätasaista tyhjäkäyntiä kylmänä. Ainakin alipaineletkuja pitäisi tuolta vaihtaa, aika haperoita ovat. Numerollinen pilipaliahtomittarikin löytyisi, mutta tiedä onko siihen paljoa luottamista.

Milläs paineilla Aeron fuelcutti puuttuu peliin? Onko yhtä helposti ohitettavissa kuin DI/APC:ssä (hyppylanka)?
1.35bar tais olla. Ja softahommiks menee. Uudempi softa saattas tasottaa käyntiä ja jopa pienentää kulutusta.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

http://www.youtube.com/watch?v=oPKcpt_4TbQ vitosella
http://www.youtube.com/watch?v=bVeUv1ovI30 kolmosella

Ihan uteliaisuutta tuli videoitua omaa viisaria. Mitenkäs nämä? Meneekö niin kuin pitää vakio aerolla?
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja puu »

Meikäläisen ahdot:
kolmosella
vitosella

Ja tietenkin suljetulla alueella kuvattu.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moro,

Jos ahtomittari kiipee "ylikorkealle" ja tulee tuo ikävä fuelcut pätkäisy, niin ainakin lpt malleissa kannattaa tarkistaa ja herkistellä hukkaportti. Omassa 2.0 lptssä portti jumi välillä kiinni ja välillä auki. Kiinni jumiessa menttiin kunnolla ja tuo pätkäisy häiritsi. Auki jumiessa ei sitten menty mihinkään.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kuinkas hukkaportti herkistellään?

Nyt, vaikka ei Aerosta itse aiheen mukaisesti olekaan kyse vaan vain 200Hv automaattimoposta, on alkanut häiritsemään äkkitilanteissa äkkiä lusikka pohjaan polkaistessa paineiden nousu reippaasti "ahtoviitemittarin" punaisen alueen loppuun ja välitön jo hyväksi havaitun menon pätkäisy kuin seinään.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kuinkas hukkaportti herkistellään?
Orkkis hukkaporttihan on käytännössä vain semmonen metallinen akseloitu lätkä reiässä eli kun ottaa sen hukkaportinkellon tangon irti siitä hukkiksen käyttötangosta niin voi suihkutella src:tä sinne hukkikselle päin ja heilutella siitä hukkiksen vivusta samalla ja katsella miten se rupeaa liikkumaan.

itsellä tuo läppä kyllä tosi herkässä ja suorastaan helisee, tuntuu enemmän että miten tuo edes tiivis voi olla mihinkään suuntaan... kellokin kyllä aika väljän tuntuinen...
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moro,

Hukkaporttiaihetta käsittelin ainakin tässä thradissä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=43272

Siellä lopussa oli keinoja, jolla omani sain herkistymään.

Samoja aiheita tässä:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=62886

Eikös korkeapaineisemmissa tuo mankkuventtiilikin ole vielä siinä välissä, joten sekin voi tehdä osansa.

T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ahtopaineista !

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

puu kirjoitti:Meikäläisen ahdot:
kolmosella
vitosella

Ja tietenkin suljetulla alueella kuvattu.
Kauheeta soutamista ja huopaamista, etenkin vitosella. Hukkaporttiin jämäkämpää jousta niinQ olis jo :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin