9000 CD -89 aurikolippa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
lassi86
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

9000 CD -89 aurikolippa?

Viesti Kirjoittaja lassi86 »

Eli mistä saa halvalla hanttarinpuolelle aurinko lipan ku se meni sellaseks ihan löysäks (eli ei pysy ylhäällä)? Laakkoselta oli kyllä niin kallis (muistaakseni) että jos jostain sais halvemmalla?

(Voi myös tarjota sähköpostiin, jos sellanen sattuu löytymään nurkista halvalla)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Sama...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...murhe tuli omaan tonnikalaan. Voiko joku kertoa, että olisiko se kotikonstein korjattavissa, välillä olisi käyttöä, kun oikein häikäisee 8) 8) . Onko siellä joku jousi mennyt poikki, jonka voi vaihtaa, vai meneekö koko lippa uusiksi?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

saa korjattua

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Saa ilmeisesti korjattua, mutta sen tekeminen nätisti ei ole ilmeisesti kovin helppoa.

Aurinko lipasta katkeaa metallinen jousi, mikä pitää vaihtaa. Joku joka on korjannut, voi neuvoa miten se onnistuu. Myös haulla saattaa löytyä aiheesta juttua.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Omassa autossa kiristin katkenneen U-jousen puoliskot toisiaan vasten kiristämällä ruuvit ja mutterit jousen viereen molemmin puolin kun reiän poraaminen jouseen ei onnistunut.

Klubin postilistalta poimittua:
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 17290.html

Svc
Wed, 27 Aug 2003 23:16:49 +0300 (EEST)

Hain purkamolta vanhan satkun aurinkolipan (5e), josta kaivoin esille
sen U-muotoisen teräsjousen, joka pitää lipan halutussa asennossa.

Satkun lipassa käytetty jousiteräs on kuulemma lujempaa, joten vanhakin
lippa käy. Rakenne on sama kuin tonnarin lipassa.

Sitten tonnarista varovasti lippa irti. Lähtee vetämällä akselistaan.

Jousen kohta löytyy vertaamalla akselin viistettä. Jousi on siinä
kohdassa, jossa viiste loppuu.
Terävällä mattoveitsellä jousen kohdalle sopivat viillot mustalle
puolelle vinyyliin.

Syntyneestä aukosta leikkasin varovasti sisuksen uretaanista (?) palan
pois, jotta sain vanhan jousen kappaleet pois. Uusi jousi tilalle,
uretaanit ja pintamuovi kontaktiliimalla kasaan ja vot, taas toimii.

Osittain aukijäävistä viilloista paistavan uretaanivaahdon värjäsin
mustalla tussilla. Toinen vaihtoehto voisi olla pala mustaa
kontaktimuovia tai keinonahkaa.

Ei tietenkään uuden veroinen pinnaltaan mutta nyt lippa pysyy ylhäällä
ja viillot ovat suurimman osan ajasta piilossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5173
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lassi86
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lassi86 »

Missä kohtaa se siis on?
Minkä viisteen loppuessa?

Eli mihin kohtaan tosta uskaltaa viiltää?
http://www.angelfire.com/un/bestmotorwi ... olippa.jpg
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

lassi86 kirjoitti:Missä kohtaa se siis on?
Minkä viisteen loppuessa?

Eli mihin kohtaan tosta uskaltaa viiltää?
http://www.angelfire.com/un/bestmotorwi ... olippa.jpg

Veditkö läpän pois akselilta?
Viiste pitäisi kyllä näkyä.

Jousi on läpän sisällä juuri sillä kohtaa.
Laita siis irrotettu läppä ja akseli vierekkäin. (Se on sitä
"vertaamista").

Myös Mimmin käyttämä "takiaisnauha" on toimiva - vältyt puukottamiselta.


.
lassi86
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lassi86 »

Joo en vaan uskaltanu tosta repästä ku tossa se vielä toimii (ei oo rikkinäinen auto täällä) :)
Pitää varmaan viikonloppuna koittaa siihen rikkinäiseen.
Voiks sen jousen saada korjattua jollain kotikonstilla? vaikka hitsaamalla?
Tai sit noilla ruuvi jutuilla mistä mainittiin jo aiemmin?
Saako niillä sen samanlaiseksi ku mitä se oli (siis toiminnaltaan)?
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Juu, kannattaa kyllä yrittää korjailla, ihan vaan kokemuksella. Omaan tonnariini laitettiin vänkärin puolen aurinkolippa uusiksi tuosta samasta syystä joskus muutama vuosi takaperin, kun mummo vielä markkoja käytteli. Katsoin muistivihosta, on maksanut tuolloin -99 uutena 645 mk, asennettu itse. 8O
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Juu toi aurinkolippa sanoi että lörpsistä vähän aikaa sitten. Joku foorumilainen kauppasi "halpaa" käytettyä 50 eurolla, eikä muita tarjouksia tullut, joten piti itse korjata. Lippa irti, 10cm kutistesukka tapin päälle ja lippa takaisin, ja lopputulos on melkein kuin uusi. Ei vaan venkoile samaan tapaan. 8)
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Minä hoidin lerpahtaneen lipan soittamalla Veljekset Mäntykorpi Ky, 06 - 8301811, josta tuli parin päivän kuluttua postiennakolla kohtuuhinnalla toimiva.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Minulla putosi aurinkolippa silmille sopivasti maantienopeuksissa...repäisin koko lipan tapistaan irti ja heitin ikkunasta hevon kuuseen. Vika korjattu.
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Onko kokemuksia, sopivatko nämä tässä mainitut korjauskonstit myös uudemman mallisiin, valolla varustettuihin lippoihin? Valo ei siinä varmaan eroa tee, mutta tuntuu että noissa valollisissa jousi on vielä pykälää heikompi (tai joutuu jostain syystä kovemmalle rasitukselle), koska niitä kysellään paljon useammin kuin valottomia.

Pikainen gallup omasta kalustosta kertoo että:
-valottomat lipat vm.89 ja 325tkm: ehjät ja napakat
-valolliset lipat vm.97 ja 173tkm: molemmat puolet puolitangossa!!

Voisinhan tuon Aeron lipoja yrittäää elvyttää ennenkuin ostan "uudet" varaosat, jotka taas kestävät X aikaa. Ei siinä ainakaan mitään menetä!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Niinpä tietysti! Siksi ei varmaan kestä senkään vertaa...

Mikään ei ole saabistille niin paha paikka, kuin tekninen vimpain jota ei pysty purkamaan ja korjaamaan! :evil: :evil: :evil:

Onneksi tonnarissa muuten riittää purettavaa ja korjattavaa! :idea: :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re:

Viesti Kirjoittaja kena »

Mimmi kirjoitti:Itse "korjasin" saman vian laittamalla (liimataustaista) takiaisnauhaa lippaan 2x 20cm pätkät ja hyvin pysyy katossa kiinni.
Onko kokemus moisesta modernisoinnista hyvät näin vuotta myöhemmin? Vai onko repinyt kattopahvit alas tai nukannut/repinyt kattokankaan? Voisi olettaa, ettei tuollainen pehmeä pumpulikangas kovin montaa velcron repäisyä kestä, vaan alkaa ne pikku lenkit muuttumaan suoriksi karvoiksi..

edit: Ajattelin tässä muutakin ehostusta tehdessä korvata hakaneulavirityksen hieman hifimmin..
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Vastaa Viestiin