Takavakaajan kumit
Takavakaajan kumit
No niin on väljää noissa kumeissa , ja vaihtaan rupesin niin kiinnitys raudan pultit poikki.
Koko kiinnitysrautaa en saa irti pultit pyörii läpi , ja on peräkontisssa jonkin moisen raudan alla, eli poraamaan noita muttereita ja pultin pätkiä pois, joka osoittautikin kovaksi hommaksi, sain pitkän portaamisen jälkeen pienen kolon aikaiseksi, ei mennyt läpi asti... olisko hyvää pikaista neuvoa.
Tuo kiinitysrautahan liikkuu myös ja on kumiholkit yläpäässä , läpi menee putki sokka tms.. saisko sen irti ja vaikka pulttilla takaisin paikoilleen??
Olis helpompi ottaa pultinpätkät irti ruuvipenkissä.
Koko kiinnitysrautaa en saa irti pultit pyörii läpi , ja on peräkontisssa jonkin moisen raudan alla, eli poraamaan noita muttereita ja pultin pätkiä pois, joka osoittautikin kovaksi hommaksi, sain pitkän portaamisen jälkeen pienen kolon aikaiseksi, ei mennyt läpi asti... olisko hyvää pikaista neuvoa.
Tuo kiinitysrautahan liikkuu myös ja on kumiholkit yläpäässä , läpi menee putki sokka tms.. saisko sen irti ja vaikka pulttilla takaisin paikoilleen??
Olis helpompi ottaa pultinpätkät irti ruuvipenkissä.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Takavakaajan kumit
Onkos sulla EPC käytössä. Sieltä näkee kiinnitysrautojen ja pulttien sijainnin.
Tuo vakaajan kumi lähtee irti vain rälläkällä, koska kumin sisällä oleva holkki on ruttaantunut pulttia kiristettäessä.
Uuden kumin asentamisessa on omat kikkansa, turpoo eikä mene koloonsa.
Tuo vakaajan kumi lähtee irti vain rälläkällä, koska kumin sisällä oleva holkki on ruttaantunut pulttia kiristettäessä.
Uuden kumin asentamisessa on omat kikkansa, turpoo eikä mene koloonsa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Takavakaajan kumit
Reetu irrottaa vakaajan keskikumeja ja Jaska puhuu vakaajaraudan päissä olevista kumeista.
Kyllä minä ainakin sain keskikumien kiinnityssangan katkenneita ruuveja porattua pois irrottamatta sitä linkkivipua.
Tylsällä poralla ei tietenkään saa porattua mitään.
Jos nyt joka tapauksessa on tarve saada se linkkivipu irti kontin pohjasta, niin takakontista pohjalevy pois, peitelevyn alta pultinkannat näkyville ja ote vaikka lukkopihdeillä tai hitsaamalla. Sitten alakautta linkkivivun kiinnitysmutterit auki.
Ymmärsin siis että tämä keskikumi linkkivivun alapäässä on se mitä nyt ollaan vaihtamassa, kumi ja vakaaja on kiinnitetty kahdella pultilla linkkivipuun:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ldbush.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... attu_1.jpg
Linkkivipu on kiinnitetty takakontin pohjan koteloon. Kotelon sisäpuolella on kaksi pulttia joiden kannat on sidottu toisiinsa levystä prässätyllä konsolilla, jonka pitäisi periaatteessa estää pultin pyöriminen. Pultin päät tulee kotelon rei'istä ja linkkivivun runko-osan rei'istä läpi, kiinnitys muttereilla alakautta.
Kyllä minä ainakin sain keskikumien kiinnityssangan katkenneita ruuveja porattua pois irrottamatta sitä linkkivipua.
Tylsällä poralla ei tietenkään saa porattua mitään.
Jos nyt joka tapauksessa on tarve saada se linkkivipu irti kontin pohjasta, niin takakontista pohjalevy pois, peitelevyn alta pultinkannat näkyville ja ote vaikka lukkopihdeillä tai hitsaamalla. Sitten alakautta linkkivivun kiinnitysmutterit auki.
Ymmärsin siis että tämä keskikumi linkkivivun alapäässä on se mitä nyt ollaan vaihtamassa, kumi ja vakaaja on kiinnitetty kahdella pultilla linkkivipuun:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ldbush.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... attu_1.jpg
Linkkivipu on kiinnitetty takakontin pohjan koteloon. Kotelon sisäpuolella on kaksi pulttia joiden kannat on sidottu toisiinsa levystä prässätyllä konsolilla, jonka pitäisi periaatteessa estää pultin pyöriminen. Pultin päät tulee kotelon rei'istä ja linkkivivun runko-osan rei'istä läpi, kiinnitys muttereilla alakautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Takavakaajan kumit
Asiasta kukkakeppiin, onko kokemusta että onko eroa tarvike(motonet) puslilla ja orkkiksilla tiukkuuden puolesta?
Katsastuksessa olivat kitisseet kun puslat olivat yo. kuvien mukaisesti "horot",
motonetin puslat vaihdoin niin ei juurikaan asia kummentunut.. Aivan kuin panta ei olisi riittävän tiukalla puslan ympärillä / puslan keskireikä jonkin millimetrin liian iso.
#1430
Re: Takavakaajan kumit
Liekö sama homma kuin OG900 etuvakaajien päissä, eli itse vakaaja ohenee jolloin uusikaan pusla ei ole tiukka. Homma korjaantuu kun laittaa vaikkapa sopivan paksuista muoviputkea pätkän sinne väliin. Kuulostaa ehkä ranetukselta mutta ei sitä ole, hyvin toimii.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Takavakaajan kumit
Just näin ... tästä oli kyse ja löysin pultin kannat , ovat prässätyn levyn alla, mut pyörii läpi, ja kun on ahdas tuo kolo en saanut prässättyä levyä auki, haen tänään uudet terävät poran terät ja yritän porata, tosin tuo vipuvarsi antaa periksi,mut aattelin tukea puukapulalla.
Re: Takavakaajan kumit
Mulla oli ihan sama efekti Mutunetin puslien kanssa, mutta kelpasivat leimarille, kun olivat silminnähden uudet. Niissä on kuitenkin ilmeisesti ollut joku turpoamisefekti, koska myöhemmin tuo väljyys on ajan mittaan kadonnut, eikä enää parilla viimeisellä leimakäynnillä ole moista löytynyt.make206 kirjoitti:Asiasta kukkakeppiin, onko kokemusta että onko eroa tarvike(motonet) puslilla ja orkkiksilla tiukkuuden puolesta?
Katsastuksessa olivat kitisseet kun puslat olivat yo. kuvien mukaisesti "horot",
motonetin puslat vaihdoin niin ei juurikaan asia kummentunut.. Aivan kuin panta ei olisi riittävän tiukalla puslan ympärillä / puslan keskireikä jonkin millimetrin liian iso.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Takavakaajan kumit
Itse olen leikannut myös kattopellistä soiroa tai laittanut rakotulkista muutaman listan pannan ja kumin väliin. Kumista olen ensin leikannut pari milliä päistä, tuon leikkauksen tarpeellisuudesta en ole varma, mutta niin se ympyrän kehä pienenee kun se lyhyeneejcarlson kirjoitti:Liekö sama homma kuin OG900 etuvakaajien päissä, eli itse vakaaja ohenee jolloin uusikaan pusla ei ole tiukka. Homma korjaantuu kun laittaa vaikkapa sopivan paksuista muoviputkea pätkän sinne väliin. Kuulostaa ehkä ranetukselta mutta ei sitä ole, hyvin toimii.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Takavakaajan kumit
Samoin laitoin soirot kumin ja pannan väliin ja kumista otin hiukan pois, tiukat tuli.
Re: Takavakaajan kumit
Terve
kuinka pitkä operaatio on vaihtaa noi kumit/laakerit, ja mitä työkaluja vaatii?
kuinka pitkä operaatio on vaihtaa noi kumit/laakerit, ja mitä työkaluja vaatii?
Re: Takavakaajan kumit
Kun katsastusmies on kirjoittanut että puslat on väljät, koriin kiinnittyvät puslat niin meinannee noita keskellä olevia? Niiden vaihto lienee helppo homma. Miten hankalaa on noiden päädyissä olevien vaihto, pultti lienee sama jolla iskarit on kiinni, ei mahda aueta leikkelemättä..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Takavakaajan kumit
Kokemuksen mukaan kyseinen homma on todella pers*estä. Pultti kyllä aukeaa mutta ei lähde siitä vakaajan kumista irti ja näin ollen ei sovi tulemaan pois(ruostunut/prässääntynyt kiinni siihen kumin holkkiin).Miten hankalaa on noiden päädyissä olevien vaihto, pultti lienee sama jolla iskarit on kiinni, ei mahda aueta leikkelemättä..
Ehkä viisainta on suoraan yrittää tuhota pultti keinolla tai toisella(sulattaa kumi ja rälläköidä pultti tjs.).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Takavakaajan kumit
Taidan vaihtaa ensin vain nuo keskikumit ja toivon että tarkoitettiin niitä...
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Takavakaajan kumit
No jos vikalistassa lukee vakaajan kumit, koriin kiinnittyvät niin ne on nimenomaan ne tangon keskellä olevat. Ei niiden vaihtamisessa ole muuta vaikeata kuin että pultit saattavat olla jumissa, sitä linkkivipua on voi olla syytä tukea jollain niin ettei käänny mukana vääntäessä pultteja auki. Ja toinen ongelma voi olla, että uudetkin kumit on yhtä väljät kuin vanhat, siihen auttaa lisämateriaalin laittaminen kiinnityspannan alle. http://www.saab9000.com/procedures/susp ... irollr.phpRafu kirjoitti:Taidan vaihtaa ensin vain nuo keskikumit ja toivon että tarkoitettiin niitä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00