Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Noniin, en löytänyt tästä ohjetta tuolta UKK:sta, joten laitetaan se nyt tähän esille.

Hommahan on helppoa, kuin heinän teko. Kaikki alkaa kojelaudan kannen irrotuksella, tästä on ohjeita foorumilla, en siihen puutu. Seuraava vaihe on mittariston irrotus, reunoilla tuulilasia kohti on 2 kpl T25 torxeja, nämä irti ja varo sitten tiputtamasta niitä kumitassuja mittariston alaosasta, kun nostat mittaristoa ylöspäin. Seuraavaksi EDU:n liitin, reunoilla 2, takana 2 liitinkampaa ja 2 pienempää liitintä. Sitten tarvittaessa ahtopainemittarin letku(voi tarvita pihdit jos on tiukassa). Nyt mittaristo mukaan sisätiloihin ja päästään itse asiaan.

Irrota EDU(4kpl T10 torx), irrota nopeusmittari(4kpl ristipää, alhaalla 2 lyhyttä), irrota lämpömittari-polttoainekompleksi(2kpl ristipää). Tämän jälkeen ota lämpömittarikokonaisuus päydälle ja muut mittariston osat pois. Lämpömittarin takana on muistaakseni 5kpl ristipääruuveja, nämä irti ja itse mittari tulee ulos kuorestaan. Nyt päästään käsiksi ongelman aiheuttajiin. Mittarin piirilevyn takana on kaikenkaikkiaan 5kpl 5,5mm muttereita ja 2kpl 6mm mutterijalkoja. Lämpömittarin takana olevat ovat yleensä löysällä, polttoainepuolella selvästi tiukemmalla. Nyt vain sopiva pieni hylsy ja sormilla mutterit ja mutterijalat kireälle. Sopivaa momenttia saa jokainen hakea oman tuntumansa mukaan, järkeä saa siis käyttää. Lopuksi lainataan vaimon tai tyttöystävän kaapista vaikka kirkasta kynsilakkaa ja lakataan ainakin muttereiden kannat, jotta eivät enää pyörisi auki, toki koko piirilevynkin voi lakata. Ja jos kynsilakkaa ei ole saatavilla, mikä tahansa kirkaslakka käy :). Lopuksi kasaus käänteisessä järjestyksessä. Omalla kohdalla korjaus onnistui sataprosenttisesti ja taas näyttää lämpömittari tasan klo 9, olihan edellisestä kerrastakin jo aikaa lähes 2 vuotta.

Työn iloa!

Matti

p.s. Aikoinaan -96 autoni lämpömittari näytti oikein, sitten lootanvaihdon yhteydessä(automaatista manuaaliksi) vaihtui EDUkin -98 malliin ja lämpömittari alkoi roikkua. Techillä tarkistettiin koneen lämmöt ja kohdallaan oli. Vaihdoin takaisin -96 manuaalin EDUn ja edelleen roikkui, mutta eipä siis roiku enää :D.
Viimeksi muokannut G-mies, Ma Syys 01, 2008 08:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mimmi kirjoitti:Kaikkiin roikkumisiin tämä ohje ei käy.
No ei varmaan :lol:...

Juu siis niihin, joissa EDUn antama jännite on virheellinen/mittari on kalibroitu väärin ei tämä auta. Kokeillahan tietysti aina voi, se ei maksa mitään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

Itse epäilin roikkuvan viisarin johtuvan rikkinäisestä termostaatista, mutta homma ei korjautunut sen vaihdolla. Lopulta uskaltauduin purkamaan mittariston ja tein em. toimenpiteet. Sen jälkeen mittari tosiaan on näyttänyt moottorin lämmettyä tuota klo 9:ää. Samalla rassasin kierroslukumittarin ruuveja ja sekin alkoi toimimaan! Loppujen lopuksi ei ollu niin paha rasti kuin pelkäsin. :wink:
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Pee »

G-miehen hyvien ohjeiden innostamana päätin kokeilla itsekkin.
Ja auttoihan se, vaikka ruuvit ei kyllä kovin löysällä edes olleet :roll:

Muutama huomio.
Mittari on kahdella torxilla yläreunoistaan kiinni.
Ja ennen mittariston nostoa kannattaa ottaa kumitulpat alareunasta talteen.
Toinen tipahti konsolin syvyyksiin ja meni tovi ennenkun löysin.
Samantien kun tipahti niin muistin että joku täällä foorumilla varoitteli moisesta :lol:
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hyvä huomio noista kumitassuista, liitetty tuonne ohjeeseen. Mulla nuo tassut on kiinni jollain bitumimassanökäreellä, eivät karkaa mihinkään ja saa tarvittaessa irtikin. Samoin mittariston oikeassa reunassa oleva kojelaudan kantta pitävä T20 torx on myös saanut pienen bitumimassanökäreen torx-reikäänsä, joten ruuvi pysyy työkalussa tiukasti kunnes on kunnolla ruuvattu paikoilleen/irrotettu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Pee »

G-mies kirjoitti:Samoin mittariston oikeassa reunassa oleva kojelaudan kantta pitävä T20 torx
Pitäisko tuossa olla joku muovinen välipalikka tai jotain kun omassa on vain iso aukko ja ruuvin ruuvaaminen pelkkään kanteen ei paljon pidä sitä paikallaan?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kun kojelaudan kansi on pois, näet siinä reiän kohdalla peltisen levyn, josta ruuvi tulee läpi ja kojelaudassa on myöskin peltinen vastinkappale ruuville. Kansi paikoillaan on reiän löytäminen hivenen hankalampaa, mutta kyllä se sieltä tunnustelemalla löytyy :lol:. Voi olla, että saan harjoitella vielä kertaalleen tuon irrota-kiinnitä episodin. Täytynee hieman modifioida paria tinausta valokytkimen liitinpaneelissa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Pee »

Tuo kojelaudassa oleva peltinen vastakappale voi olla kadoksissa.
Pitääpä katsella tarkemmin.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Ohjeen mukainen muttereiden kiristys tehty vm-92 Tonnariin ja ei tapahtunut parannusta vaikka kolme mutteria olikon löysemmällä kuin loput. Oli muuten hyvin tehty ohje, kiitos vain!

Missä vuosimallissa mittari pitää kalibroida Techillä? Joku kirjoitteli jossakin osiossa, että voisi tehdä "käsinkin" - miten? Onks ideoita, kuinka jatketaan tarkastelua?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Oleppa hyvä. Käsin tuon mittarin voi kalibroida ottamalla viisarin irti ja syöttämällä lämpömittarille 4,5V(EDU käyttää 0-9V jännitettä ilmaisemaan lämpötilaa). Sitten painaa neulan takaisin kiinni. Techillä tuota ei pahemmin kalibroida, testata voi, mutta kun autosi on -92 niin eipä taida techillä olla asiaa ollenkaan. Oletko saanut mitattua jotain toista kautta mikä on moottorin käyntilämpötila?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Tarkoititko, että kun mittariin syötetään 4,5V niin neula painetaan klo 9:00 asentoon?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juurikin näin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli annetaanko sitä litteästä taskulampun patterista ja mihin napoihin? ovatko ne näkyvissä hyvin että erehtymisen mahdollisuutta ei olisi?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä siihen melkeinpä tarvitaan säädettävä jännitelähde. Litteä paristo ei tarjoile 4.5V kun ihan hetken verran, sitten sen jälkeen jännite on matalampi ja kalibrointisi menee pieleen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kysytääns nyt tämän ketjun jatkoksi, kun ei mokoman vuoksi viitsi uutta aloittaa.

Roikkuvista viisareista on runsaasti juttua ja löytyy "Etsi":llä, mutta entäs kuten äsken kävi, että viisari alkaakin keulia hullunlailla eikä fyysistä syytä löydy, onneksi?

Peljästys oli tuossa äskettäin melkoinen kun kesken maantieajon mittari näytti lämpöjen kipuavan tappiin asti, ja viisari alkoi heilua kuin "hullun m*lkku" kello kymmenen ja punarajan väliä.

Kansivaiva ensimmäisenä mielessä auto stoppiin tyhjäkäynnille ja haistelemaan putkenpäätä, ei glykolintuoksua havaittavissa. Pelti auki, ja flekti ei pyöri eikä kone muutenkaan vaikuta vaivaiselta tai ylikuumenneelta, varovasti paisarinkorkki auki, ei ylimääräistä painetta, -porinaa tai hajua. Termostaatti on noin puoli vuotta vanha ja merkki taisi olla Wahler, tälläkertaa.

Matka jatkuu kiroillen, ja kas: Viisari tipahtaa yhtäkkiä kuin veitsellä leikaten kello yhdeksään ja pysyy siinä kuten ennenkin eikä loppujen muutaman kymmenen kilometrin aikana oireita ole.

Vika hävisi tosiaan niin yhtäkkiä etten oikein jaksa uskoa termostaatin jumittelevan. Kysymys kuuluukin että voiko kontaktivika aiheuttaa noin virheellisen näytön, ja ylöspäin vai vaihdanko (taas) termostaatin..?
Vastaa Viestiin