polttoaineen paluuputki

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

PRKL!!!

Meni sitten bensapumpun vaihto keturalleen ! Katkasin pumpusta lähtevän paluuletkun siitä ämpärin juuresta . No, mitäs nyt tehdään ? Pitääkö vaihtaa koko putki koneelle asti ? Pelkkää liitintä tuohon ei saa !

Oiskohan jollakulla ylimääräisenä vaikka sitä liitintä tai putkea ?
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Kyllä ainakin reilu vuosi sitten niitä kulmaliittimiä ( joka sisältää myös taka-iskun) joilla letku tulee ämpäriin kiinni sai ostettua ihan saabin tiskiltä, hinta oli silloin 20e/kpl.

Tarkoititko tätä?
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

joo, juuri tästä on kyse. Magneetista sanoivat ettei niitä saa...

No, ranetin tuon paluuputken , siellä kun ei painetta ole. MUTTA: Nyt on sitten ongelma paineputken kanssa . Auto lähti käyntiin, eli vika oli pumpussa, mutta se painepuolen letku ei näemmä tiivisty kunnolla siihen ämpärin kanteen vaan bensaa vuotaa sen kulmalittimen reunoiltapihalle, vaikka se letku on niin pohjassa kun sen vaan saa
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Auttaisiko uusi O-rengas siihen kulmaliittimeen?

Article : O-rengas
PartNo : 7974546
Order Quantity : 1

EPC on nyt tuossa kohtaa niin sekava, että en saa selville onko tuossa 1 vai 2 O-rengasta.

Sen takaiskun osanumero olisi muuten seuraava:

Article : Takaiskuventtiili
PartNo : 4161766
Order Quantity : 1

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saitko sen kulmamallisen takaiskuventtiilin, vaiko sen muoviputken poikki?
Se muoviputki pitää lämmittää, ei muuten tule tiivistä, menee lämmitettynä nätisti kaikkien kolmen huulloksen yli.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

G-mies kirjoitti:Auttaisiko uusi O-rengas siihen kulmaliittimeen?

Article : O-rengas
PartNo : 7974546
Order Quantity : 1

EPC on nyt tuossa kohtaa niin sekava, että en saa selville onko tuossa 1 vai 2 O-rengasta.

Sen takaiskun osanumero olisi muuten seuraava:

Article : Takaiskuventtiili
PartNo : 4161766
Order Quantity : 1

Matti

Joo, ei siinä varmaan muuta vaihtoehtoa ole kuin ne O-renkaat , joita on 2kpl. Kiitos varaosanumerosta, helpompi hommata uudet jos tulee länkkäriin asiaa. Pitää katsella olisko paikallisessa hessumobiilissa samankokoisia tarjolla niin ei tarttis hakea julkisilla kulkineilla 30 kilsan päästä
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Kaide kirjoitti:
G-mies kirjoitti:Auttaisiko uusi O-rengas siihen kulmaliittimeen?

Article : O-rengas
PartNo : 7974546
Order Quantity : 1

EPC on nyt tuossa kohtaa niin sekava, että en saa selville onko tuossa 1 vai 2 O-rengasta.

Sen takaiskun osanumero olisi muuten seuraava:

Article : Takaiskuventtiili
PartNo : 4161766
Order Quantity : 1

Matti

Joo, ei siinä varmaan muuta vaihtoehtoa ole kuin ne O-renkaat , joita on 2kpl. Kiitos varaosanumerosta, helpompi hommata uudet jos tulee länkkäriin asiaa. Pitää katsella olisko paikallisessa hessumobiilissa samankokoisia tarjolla niin ei tarttis hakea julkisilla kulkineilla 30 kilsan päästä

Itse en laittaisi siihen kulmaliittimeen muuta kuin orkkis O-renkaat.
Kestävat ainakin bensaa. Tahtoo nuo tavalliset O-renkaat murentua jo pelkästä vedestä :oops: .

-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse en laittaisi siihen kulmaliittimeen muuta kuin orkkis O-renkaat.
Kestävat ainakin bensaa. Tahtoo nuo tavalliset O-renkaat murentua jo pelkästä vedestä
Mutta kun ne kaikki eivät ole tavallisia kumilaatuja.
Tässä tietopaketti näistä kumi laaduista....

Nitriilikumi (NBR)
Nitriilikumia käytetään sovelluksissa, joissa tarvitaan hyviä mekaanisia ominaisuuksia sekä öljyjen ja polttonesteiden kestävyyttä.

Eteenipropeenikumit (EPM, EPDM)
Eteenipropeenikumien ominaisuuksia:

* erittäin hyvä hapen, otsonin ja UV-valon kesto
* erinomaiset sähköiset ominaisuudet
* hyvä lämmön- ja pakkasenkestävyys
* mahdollisuus käyttää suuria pitoisuuksia täyteaineita
* huono öljyjen ja hiilivetyjen kestävyys
* huono tarttuvuus

Silikonikumit (Q)
Silikonikumien etuja:

* korkeiden lämpötilojen kestävyys ja laaja käyttölämpötila-alue
(jopa -100 ... +300 °C)
* UV-valon, hapen ja otsonin kesto
* kimmoisuus
* myrkyttömyys, hajuttomuus, mauttomuus
* hyvät erotusominaisuudet (vesi, liima ym.)
* hyvä sähkön eristyskyky
Silikonikumien heikkouksia:

* huono öljynkestävyys, paitsi alifaattiset öljyt
* heikko mekaaninen kestävyys ilman vahvistavia lisäaineita
* suuri kutistuvuus muottituotteissa
* vulkanoitava peroksideilla
* kalleus

Fluorikumit (FPM, FKM)
Fluorikumien etuja:

* erinomainen lämmönkesto (jopa + 200 °C, hetkellisesti + 315 °C)
* laaja kemikaalien ja liuottimien kesto
* erinomainen hapen, otsonin ja säänkesto
* palamattomia
* sitkeitä ja kulutuskestäviä


Fluorikumien heikkouksia:

* heikohko kylmänkestävyys
* kalleus


Fluorikumien käyttökohteita:

* autojen ja lentokoneiden tiivisteet ja letkut
* palonkestävät pinnoitteet
* lämmönkestävät eristeet

Styreenibutadieenikumi (SBR)
Styreenibutadieenikumin käyttökohteita:

* auton renkaat (sekoitettuna butadieeni-, isopreeni- tai luonnonkumin
kanssa)
* jalkineet
* kuljetus- ja välityshihnat
* letkut
* leikkikalut

Tässä vaan osa näistä kumilaaduista ( yleisimpiä ) ja O-renkaita valmistetaan
käyttötarkoituksen mukaan SBR O-renkaita ei kannata ostaa polttoaine järjestelmään, tähän on NBR parempaa.

http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/40/70/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ostin paikallisesta hessumobiilista nimenomaan polttoaineiden kanssa käytettäväksi tarkoitetut o renkaat , hintaan 20snt/ pari. Länkkärissä 24euroa ! Käsittämätöntä ryöstöä ! Oli Länkkärin myyjäkin sitä mieltä että kannatta hakea varaosaputkasta, eikä ne merkkiosat ole tässäkohtaa yhtään sen kummallisempia.

Oli muuten sittenkin murtunut myös se painepuolen kulmaliitin, piti kolmeen kertaan soittaa ja kertoa lopulta varaosanumero niin johan löytyi


ps: Kyllä muuten löyhkää auto bensalle !
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tämä aihe tuli ajankohtaiseksi.
Paluu puolen letku mureni.
Saako niitä liittimiä enään mistään ja mistä asti se paluu letku tulee?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja enska »

Ite katkoin kans joku aika sitten sen kulman oliko se nyt paluu puolelta. No se kulmaventtiili löytyi romuttamolta. Sitten sen letkun liitin yksinkertaisesti joustavalla tavallisella bensaputkella ja kiristin klemmareilla kiinni. Bensaputki siis molempien orkkisputkien päiden päälle.

Se alkuperäisten kovien putkien lämmittäminen on haastavampi tehtävä kuin tuo liittäminen.

Aika vaivattomasti onnistui!
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Coltti »

kannattaa laittaa sinne muovisen bensaputken sisään metalliholkki ennenkuin kiristää lemmaria ja kumiletkua päälle.

Yksi tollanen kötöstys tuli purettua ja kasattua pätkällä jarruputkea muoviputken sisällä. Fuel trimmit putosi tyhjäkäynnillä aika monta prosenttia ja kone rupesi käymään paremmin = ei siis virrannut paluulinja tarpeeksi ja bensatukissa liian kovat painee...

Tämä ongelma vaikuttaa eniten juuri tyhjäkäyntiin, kun silloin on suurin virtaus paluuputkessa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja Jope »

Suabisti kirjoitti:Saako niitä liittimiä enään mistään ja mistä asti se paluu letku tulee?
Liittimiä saa marmorilta ja paluuletku tulee joko bensatukilta asti yhtenä puuna (loppupään tonnarit, esim. 1996), tai sitten bensatankin etupuolella on liitoskohdat (esim. 1992)

Ehkäpä ensi kerralla otatte sitten papukaijoilla suoraan siitä liittimen ämpäriin menevän kohdan päältä (eli ei siitä sivullepäin sojottavasta osasta) ja nitkuttelette pienen kiertoliikkeen avustamalla sen sieltä ylös. Näin toimien ei pitäisi katketa enää ainuttakaan ja nousee helpolla.. Itse olen niitä ainakin papukaijoilla nostanut kahdeksasta autosta ilman vaurioita.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: polttoaineen paluuputki

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

+ruiskaus rasvaa ei ole pahitteeksi irrotus vaiheessa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin