Heijantinpaneelin fixaus
Heijantinpaneelin fixaus
Auto CDE 1992. Ostopalstalla kuvallinen ilmoitus takaheijastinpaneelista, joka haalistunut ja josta värejä kulunut (vettä päässyt väliin).
1. Mites tuon fixaus kävisi, jotta saisi värejä kirkkaammaksi ja kuluneitten kohtien tilalle uutta?
2. Miten paneeli on kiinnitetty konttiin?
1. Mites tuon fixaus kävisi, jotta saisi värejä kirkkaammaksi ja kuluneitten kohtien tilalle uutta?
2. Miten paneeli on kiinnitetty konttiin?
900S 2.3 Talladega 1997
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Huoh. Silmä käteen, 9000-osion ensimmäisellä sivulla hieman alempana on keskustelu tismalleen samasta aiheesta. Eikä haku-nappi edelleenkään ole lakannut toimimasta.
-Sami
ps. Ja firgesin on turha tähän mainita ettei hänkään löydä haulla mitään, syyllinen löytyy näppäimistön takaa, ei foorumin haku-algoritmeista.
-Sami
ps. Ja firgesin on turha tähän mainita ettei hänkään löydä haulla mitään, syyllinen löytyy näppäimistön takaa, ei foorumin haku-algoritmeista.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Missäs mä nyt oon tyrinyt?Tobbana kirjoitti:Huoh. Silmä käteen, 9000-osion ensimmäisellä sivulla hieman alempana on keskustelu tismalleen samasta aiheesta. Eikä haku-nappi edelleenkään ole lakannut toimimasta.
-Sami
ps. Ja firgesin on turha tähän mainita ettei hänkään löydä haulla mitään, syyllinen löytyy näppäimistön takaa, ei foorumin haku-algoritmeista.
kummalta puolen näppistä se vika löytyy
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Ainakin meikäläisen -90 CD:ssä, ja kaverin -92 vastaavassa itse paneeli on kirkasta, (ja erittäin haurasta) muovia ja värit saatu aikaan lakkaamalla sisäpuoli värillisillä lakoilla ja viimeisenä kerroksena on jotenkuten heijastava hopeamaali.tkrakas kirjoitti:Auto CDE 1992. Ostopalstalla kuvallinen ilmoitus takaheijastinpaneelista, joka haalistunut ja josta värejä kulunut (vettä päässyt väliin).
1. Mites tuon fixaus kävisi, jotta saisi värejä kirkkaammaksi ja kuluneitten kohtien tilalle uutta?
2. Miten paneeli on kiinnitetty konttiin?
Teoriassa ja varmaan täältä foorumiltakin löytyvillä ohjeilla paneelin pitäisi irrota jompaan kumpaan sivusuuntaan vetämällä kiinnistysnastoistaan, eli luukussa on nastat ja paneelissa hahlot.
Itse kuitenkin tyrin vain nastoja poikki ja päädyin maalaamaan paneelin silkinhimmeällä mustalla.
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Menee OT:n puolelle, mutta tästä (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p546410) on kyse.Firges9000 kirjoitti:Missäs mä nyt oon tyrinyt?tobbana kirjoitti:ps. Ja firgesin on turha tähän mainita ettei hänkään löydä haulla mitään, syyllinen löytyy näppäimistön takaa, ei foorumin haku-algoritmeista.
kummalta puolen näppistä se vika löytyy
Kukaan, varsinkaan tuore foorumilainen, ei vaivaudu enää lukemaan ohjeita, ukk-osiota, käyttämään hakua, saati että selailisi edes pari ensimmäistä sivua per osio läpi, odotetaan vaan valmista pöytään. Oikeasti vaan alkanu vituttamaan kun samaa aihetta käsitellään useaan kertaan, jopa samalle päivälle, samassa osiossa. Tässäkin osasyyllinen siihen ettei haulla oikeasti kohta enää löydä mitään. Kun saman aiheen käsittelyä jatkaisi vanhassa viestiketjussa, niin hakukin sattuisi paremmin kohdalleen ja tietomääräkin olisi kerralla suurempi.
Yksi hyvä keino olisi laittaa uusille foorumilaisille vaikka viikon karenssi, eivät voi kirjoitella viestejä kuin testi- ja torialueelle. Testialue tosin taitaa puuttua, monilta muilta auto-(ja muiltakin)foorumeilta moinen löytyy.
Jokaisella foorumilla on omat kommervenkkinsä, vaikka perussäännöt olisivatkin samat, ei ne ohjeet/säännöt turhaan ole. Esim. täällä voi itse poistaa torilta ilmoituksensa, monilla muilla foorumeilla ei. Tästä johtuen täälläkin näkee ilmoituksen otsikkona "MYYTY, SAA POISTAA", vaikka sen voisi tehdä itsekin. Kukaan ei vaan vaivaudu niitä ohjeita lueskelemaan.
-Sami
ps. kenenkään on turha vedota kiireeseen tai osaamattomuuteen, kiire on itseaiheutettua ja jos osaa kirjoittaa, osaa yleensä myös lukea. ugh, olen puhunut.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Niin, enpäs muistanukkaan, että noita paneeleja on montaa sorttia, taitaa olla peräti 3-4 erilaista, viimeisimmissä valojakin yms.Minuteman kirjoitti:Ainakin meikäläisen -90 CD:ssä, ja kaverin -92 vastaavassa itse paneeli on kirkasta, (ja erittäin haurasta) muovia ja värit saatu aikaan lakkaamalla sisäpuoli värillisillä lakoilla ja viimeisenä kerroksena on jotenkuten heijastava hopeamaali.
Itselläni ei ole CD:stä juurikaan kokemusta, pikaisella mulkaisulla vaan vaikutti samanlaiselta paketilta kuin CS:n paneeli.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Muakin ottaa ,Sami, päähän monikin asia,,,,,,, mutta opettajana osaan/jaksan kertoa saman asian moneenkiin kertaa uudestaan.(hiiltymättä)
Kun saamme uuden Saabistin joukkoomme, niin meidän pitää auttaa kädestä pitäen.
En minäkään ole ikinä saanut HAKU-napilla mitään järkevää vastausta, tulee viestejä ,joissa on keltaisella huomiokynällä värjättyjä sanoja.
tuo oli suora lainaus viittaamasi kohtaan.
Vaikka olemme SAAB:isteja emme me kaikki hallitse tietotekniikkaa, onkos se edes tarpeenkaan.
Itse koen: Tämän pitäisi olla hauskaa, myös neuvominen uusille ja vanhoille jäsenillemme.
Samoja asioita jauhamme, toiselle uutta , toiselle monta kertaa koettuna. Tuon tieto/taidon välittäminen uusille jäsenillemme on kunnia-asiamme.
Me emme whittuile, me vastaamme. Mietippäs Sami ( Tobbana )tuotakin.
Kun saamme uuden Saabistin joukkoomme, niin meidän pitää auttaa kädestä pitäen.
En minäkään ole ikinä saanut HAKU-napilla mitään järkevää vastausta, tulee viestejä ,joissa on keltaisella huomiokynällä värjättyjä sanoja.
tuo oli suora lainaus viittaamasi kohtaan.
Vaikka olemme SAAB:isteja emme me kaikki hallitse tietotekniikkaa, onkos se edes tarpeenkaan.
Itse koen: Tämän pitäisi olla hauskaa, myös neuvominen uusille ja vanhoille jäsenillemme.
Samoja asioita jauhamme, toiselle uutta , toiselle monta kertaa koettuna. Tuon tieto/taidon välittäminen uusille jäsenillemme on kunnia-asiamme.
Me emme whittuile, me vastaamme. Mietippäs Sami ( Tobbana )tuotakin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Menee avautumiseksi ja ohi aiheen, mutta:
Iso osa ongelmista ja asioista on käsitelty kattavasti joskus aiemmin. Jos ei löydä vastausta hakemalla, on vika todennäköisesti käyttäjässä. On toki sellaisiakin asioita, joihin ei etsimällä vastausta saa, mutta ei varmaan ole keneltäkään liikaa pyydetty kokeilemaan ensin löytyisikö hakemalla jotain juttua aiheesta. Täältä kuitenkin saa paljon tietoa ihan ilmaiseksi kun viitsii vähän nähdä vaivaa ja käyttää omaa vapaa-aikaansa. Niille keille ei kelpaa, löytyy kyllä korvausta vastaan toimivia palveluhaluisia yrityksiä. Niissä asioidessa ei tarvitse tietää, kuin laskun loppusumma.
Ja kuten Tobbana yllä mainitsi, kiire ja osaamattomuus eivät kelpaa tekosyiksi. Siitä Etsi -painikkeesta avautuvasta ikkunasta löytyy selkeät ohjeet, miten homma pelittää. Riittää kun osaa lukea. Ei luulisi olevan ylivoimaista jos kerran rekisteröityminen on onnistunut. Itse ainakin olen useasti onnistunut löytämään tarvitsemani tiedon tekemättä turhia topicceja, mutta ikävä kyllä siinä on ihan joka kerta joutunut näkemään ihan itse vähän vaivaa. Tosin eipä niitä remontteja ja huoltojakaan ole kukaan muu tullut tekemään, itse nekin on joutunut tekemään ja omaa vapaa-aikaansa kuluttamaan. Elämä on valintoja.
Kohta joku tulee lässyttämään, että eikö tänne saa kirjoittaa mitään ja eikös tämmä ole foorumi jne. jne. Tänne saa kirjoittaa, mutta se samojen asioiden kyseleminen omissa topiceissaan muutaman päivän välein on turhaa ja ärsyttävää, sekä hankaloittaa haun käyttämistä. Joten monen samaa asiaa käsittelevän topicin tekeminen ei ole mitenkään perusteltua ja siitä on aivan turha kenenkään kitistä.
Peräänkuuluttaisinkin tässä myös ylläpitoa (paljon) tiukempaan moderointiin.
Onneksi emme kaikki kuitenkaan ole opettajia ja saatamme joskus ärsyyntyä (vain aiheesta). Sallittakoon se kuitenkin kaikille.Firges9000 kirjoitti:Muakin ottaa ,Sami, päähän monikin asia,,,,,,, mutta opettajana osaan/jaksan kertoa saman asian moneenkiin kertaa uudestaan.(hiiltymättä)
Iso osa ongelmista ja asioista on käsitelty kattavasti joskus aiemmin. Jos ei löydä vastausta hakemalla, on vika todennäköisesti käyttäjässä. On toki sellaisiakin asioita, joihin ei etsimällä vastausta saa, mutta ei varmaan ole keneltäkään liikaa pyydetty kokeilemaan ensin löytyisikö hakemalla jotain juttua aiheesta. Täältä kuitenkin saa paljon tietoa ihan ilmaiseksi kun viitsii vähän nähdä vaivaa ja käyttää omaa vapaa-aikaansa. Niille keille ei kelpaa, löytyy kyllä korvausta vastaan toimivia palveluhaluisia yrityksiä. Niissä asioidessa ei tarvitse tietää, kuin laskun loppusumma.
Ja kuten Tobbana yllä mainitsi, kiire ja osaamattomuus eivät kelpaa tekosyiksi. Siitä Etsi -painikkeesta avautuvasta ikkunasta löytyy selkeät ohjeet, miten homma pelittää. Riittää kun osaa lukea. Ei luulisi olevan ylivoimaista jos kerran rekisteröityminen on onnistunut. Itse ainakin olen useasti onnistunut löytämään tarvitsemani tiedon tekemättä turhia topicceja, mutta ikävä kyllä siinä on ihan joka kerta joutunut näkemään ihan itse vähän vaivaa. Tosin eipä niitä remontteja ja huoltojakaan ole kukaan muu tullut tekemään, itse nekin on joutunut tekemään ja omaa vapaa-aikaansa kuluttamaan. Elämä on valintoja.
Kohta joku tulee lässyttämään, että eikö tänne saa kirjoittaa mitään ja eikös tämmä ole foorumi jne. jne. Tänne saa kirjoittaa, mutta se samojen asioiden kyseleminen omissa topiceissaan muutaman päivän välein on turhaa ja ärsyttävää, sekä hankaloittaa haun käyttämistä. Joten monen samaa asiaa käsittelevän topicin tekeminen ei ole mitenkään perusteltua ja siitä on aivan turha kenenkään kitistä.
Peräänkuuluttaisinkin tässä myös ylläpitoa (paljon) tiukempaan moderointiin.
#3418
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Heijantinpaneelin fixaus
>Ja kuten Tobbana yllä mainitsi, kiire ja osaamattomuus eivät kelpaa tekosyiksi.<
LAINAUS NEROILTA
Mikä hiton tekosyy osaamattomuus onkaan.
Olette vastanneet Tobbanan kanssa enemmän kirjaimia käyttäen, kuin alkuperäinen vastaus vaatisi.
En ymmärrä.
modet voisivat oikaista nerojen käytöstä
LAINAUS NEROILTA
Mikä hiton tekosyy osaamattomuus onkaan.
Olette vastanneet Tobbanan kanssa enemmän kirjaimia käyttäen, kuin alkuperäinen vastaus vaatisi.
En ymmärrä.
modet voisivat oikaista nerojen käytöstä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Firges9000 kirjoitti:Mikä hiton tekosyy osaamattomuus onkaan.
Jos sinulla on kirjalliset ohjeet kuinka toimia, ja osaat lukea ne, et voi vedota osaamattomuuteen.J.N kirjoitti:Siitä Etsi -painikkeesta avautuvasta ikkunasta löytyy selkeät ohjeet, miten homma pelittää.
#3418
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Heijantinpaneelin fixaus
JOS, jos, jos, Tätillä olis munat, hän olis setä.J.N kirjoitti:Firges9000 kirjoitti:Mikä hiton tekosyy osaamattomuus onkaan.Jos sinulla on kirjalliset ohjeet kuinka toimia, ja osaat lukea ne, et voi vedota osaamattomuuteen.J.N kirjoitti:Siitä Etsi -painikkeesta avautuvasta ikkunasta löytyy selkeät ohjeet, miten homma pelittää.
Selkeät kirjalliset ohjeet?????
Lopetan, tää on ihan turhaa, lässytystä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Heijantinpaneelin fixaus
tkrakas kirjoitti:Auto CDE 1992. Ostopalstalla kuvallinen ilmoitus takaheijastinpaneelista, joka haalistunut ja josta värejä kulunut (vettä päässyt väliin).
1. Mites tuon fixaus kävisi, jotta saisi värejä kirkkaammaksi ja kuluneitten kohtien tilalle uutta?
2. Miten paneeli on kiinnitetty konttiin?
Saattaa päteä sama keino, jota tehdään tummennuksissa.
käytä transparentti-lakkaa muoviosan sisäpinnalle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Huoh... Nyt en enää ihmettele, miten haku-toiminnon käyttö on joillekkin kovin vaikeaa. Kaikki pitäisi vääntää rautalangasta tai jopa piirtää kuva. Mikään ei onnistu jos ei saa valmiina.
Mutta ettei koko topic menisi ihan kokonaan kuralle, käytin aikaa noin 30sek ja löysin hakutoiminnolla tällaisen ketjun paneelin irroitukseen liittyen. Olisko tuosta apua. Lainaus tekstistä:
Oma mielipiteeni paneelin fiksaukseen on, että maalailemalla tms. kötöstelemällä siitä ei tule tarpeeksi hyvää alkuperäisen mukaista, tosin ihmisillä on erilaisia vaatimustasoja. Toisille kelpaa vähän huonompikin jälki, itselleni ei. Järkevinä vaihtoehtoina näkisin uuden hankkimisen, tai alkuperäisen maalaamisen esim. mustaksi/korinväriseksi (riippuen auton väristä). Mutta päätös siitä on jokaisen tehtävä itse.
Mutta ettei koko topic menisi ihan kokonaan kuralle, käytin aikaa noin 30sek ja löysin hakutoiminnolla tällaisen ketjun paneelin irroitukseen liittyen. Olisko tuosta apua. Lainaus tekstistä:
Kysymykseen paneelin fiksaukseen liittyen löytyi samalla haulla tällainen ketju, asiaa on siis käsitelty kyllä aiemminkin.jus kirjoitti:Kilpi irti, kiven alta ruuvi auki, avauskahva pois, vasen kilven valo pois. Tämän jälkeen liu'utetaan panelia vasemmalle niin että irtoaa muovikiinnikkeistä.
Näin kertoo kirja 9000 CD uutuudet 1988.
Oma mielipiteeni paneelin fiksaukseen on, että maalailemalla tms. kötöstelemällä siitä ei tule tarpeeksi hyvää alkuperäisen mukaista, tosin ihmisillä on erilaisia vaatimustasoja. Toisille kelpaa vähän huonompikin jälki, itselleni ei. Järkevinä vaihtoehtoina näkisin uuden hankkimisen, tai alkuperäisen maalaamisen esim. mustaksi/korinväriseksi (riippuen auton väristä). Mutta päätös siitä on jokaisen tehtävä itse.
#3418
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Mulla ei oo mitään tietoa onko kiinnikkeet osin tai kokonaan erilaiset, mutta en ihmettelis jos olis, kun takaluukun lukkokin sijaitsee eri paikoissa vanhemmassa mallissa ja uudemmassa mallissa. Toisaalta jos insinöörit on ollu riittävän fiksuja (erittäin harvinaista että fiksuja olisivat, mutta kuitenkin...) kiinnikkeet ovat samat.
Itse asentelin bitch lanceriin heijastinpaneelin taakse, yksi ruuvikiinnike oli irronnut mutta liimasin sellaisen kiinni jonkun farkkumersun takavalosta. Ennen varsinaista asennusta tein kuitenkin vähän muutakin:
1. Heijastinpaneelin pesu lämpimällä vedellä, pahimmat liat harjan kanssa pois.
2. Heijastinpaneelin purkaminen, heijastinmuovin pesu (oli sisäpuolella ihanasti pinttynyttä likaa).
3. Heijastinpaneelin pohjaosan pesu (+ maalaus, oli musta muoviosa joka tuntui "irvistävän" valkoisesta autosta, eli valkoista maalia pintaan, myöhemmin listaa paikalleen koeasentaessa valkoinen oli liian kirkas, heijastinmuovin taakse tulevaan osaan alumiiniteippiä ja lopputulos oli sopiva).
4. Heijastimen liimaaminen pohjaosaan. Tätä vaihetta ennen kannattaa tehdä maholliset lakkaukset/sävytykset heijastinmuoviin.
Ai niin, tuon heijastinpaneelin purkamisessa fööni oli erittäin tärkeä työväline. Sillä kun sai liimoja lämmitettyä sopivasti jotta pääsi meisseleillä kampeamaan heijastinmuovia auki.
Nykyaikasissa systeemeissä käytetään ultraäänihitsausta liiman sijaan (takavalot ainakin), niitä ei saa nätisti auki (joutuu turvautua dremeliin tms).
Itse asentelin bitch lanceriin heijastinpaneelin taakse, yksi ruuvikiinnike oli irronnut mutta liimasin sellaisen kiinni jonkun farkkumersun takavalosta. Ennen varsinaista asennusta tein kuitenkin vähän muutakin:
1. Heijastinpaneelin pesu lämpimällä vedellä, pahimmat liat harjan kanssa pois.
2. Heijastinpaneelin purkaminen, heijastinmuovin pesu (oli sisäpuolella ihanasti pinttynyttä likaa).
3. Heijastinpaneelin pohjaosan pesu (+ maalaus, oli musta muoviosa joka tuntui "irvistävän" valkoisesta autosta, eli valkoista maalia pintaan, myöhemmin listaa paikalleen koeasentaessa valkoinen oli liian kirkas, heijastinmuovin taakse tulevaan osaan alumiiniteippiä ja lopputulos oli sopiva).
4. Heijastimen liimaaminen pohjaosaan. Tätä vaihetta ennen kannattaa tehdä maholliset lakkaukset/sävytykset heijastinmuoviin.
Ai niin, tuon heijastinpaneelin purkamisessa fööni oli erittäin tärkeä työväline. Sillä kun sai liimoja lämmitettyä sopivasti jotta pääsi meisseleillä kampeamaan heijastinmuovia auki.
Nykyaikasissa systeemeissä käytetään ultraäänihitsausta liiman sijaan (takavalot ainakin), niitä ei saa nätisti auki (joutuu turvautua dremeliin tms).
Re: Heijantinpaneelin fixaus
Tulipa kirjavia neuvoja. Palstanerot näyttävät kirjoittavan jatkuvasti "haku-napista" ja sen käytöstä. Totta on että sieltä moni asia avautuu. Huomatkaa tosin, että napissa lukee "Etsi". Saattaa uutta saab- sivuilla asioivaa hämätä eri "napit".
Siis tästä eteenpäin "Etsi-nappi".
Siis tästä eteenpäin "Etsi-nappi".