ABS-ongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Ongelma on seuraava:
-91 tonnarissa palaa Antilock-valo jatkuvalla syötöllä,
ei sammu missään vaiheessa, ajoi tai sitten ei.

Johtosarja, diodit, anturit, venttiilipesät jne. mittailtu ja kaikki näyttää hyvältä,
mukaanlukien boksin liitin sekä ulko- että sisäpuolelta.
Pumppukin pyörii.

Vikakoodeina boksi antaa kummatkin vasemman puolen pyörimisanturit.
Vaikka antureissa olisikin vika, niin eikö valon kuitenkin kuuluisi sammua paikallaan ollessa ja syttyä vasta ajossa
ja pyörimisantureihin liittyvien koodien poistua virtojen pois- ja päällekäytöllä?

Onko boksi sökö, vai mistä kiikastaa?

Mielelläni testaisin toisella boksilla, jos jollakulla olisi sellaista tähän hätään tarjota, osanro 40 02 176.
Potilas majailee Espoossa.

EDIT: vikakoodit poistuivat kun autolla ajoi yli 20mph, silti valo palaa, eikä enempää vikakoodeja generoidu.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mimmi kirjoitti:Kiinteästi palava valo tarkoittaa muistissa olevaa vikaa. Vilkkuva valo tarkoittaa päälläolevaa vikaa. Boxi ei nollaudu itsekseen, eikä auton seisottaminen vaikuta siihen valoon mitenkään.
Joo-o, mutta nyt on muisti tyhjä vioista, koodeja luettaessa vilkuttaa 4444, eli ei koodeja.

Valo vaan jatkaa palamistaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli siis oletko koettanut irroittaa akkukaapelin ja uudellen käyntiin. mitä sanoo silloin-

onko tullut hitsattua autoa viime aikoina vai miten vika ilmeni?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Valo on kuulemma temppuillut jo jonkin aikaa, nyt sitten viime aikoina jäänyt jatkuvasti palamaan.

Akkukenkä on käynyt irti lukuisia kertoja, tämähän ei kuitenkaan vaikuta absien vikamuistiin tavalla tai toisella.

Autoa ei myöskään ole koskaan hitsattu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

1.Tarkasta se liitin jarruboksista irrottamalla se ja katsomalla ettei kannat ole hapettuneet( akvaariokotelossa )
Vikakoodeina boksi antaa kummatkin vasemman puolen pyörimisanturit.
Vaikuttaisi kuitenkin johdin vialta, kun on vasen puoli pois pelistä.
( johtimien läpiviennit kannataisi tutkia )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ronska »

9000CD23T kirjoitti:1.Tarkasta se liitin jarruboksista irrottamalla se ja katsomalla ettei kannat ole hapettuneet( akvaariokotelossa )
Vikakoodeina boksi antaa kummatkin vasemman puolen pyörimisanturit.
Vaikuttaisi kuitenkin johdin vialta, kun on vasen puoli pois pelistä.
( johtimien läpiviennit kannataisi tutkia )
Tuota tuota, tyydyn lainaamaan itseäni:
Ronska kirjoitti:Johtosarja, diodit, anturit, venttiilipesät jne. mittailtu ja kaikki näyttää hyvältä,
mukaanlukien boksin liitin sekä ulko- että sisäpuolelta.
Tilannehan nyt on siis se, että muistiin ei tule vikakoodeja, vikamuisti siis edelleenkin tyhjä viimeisimmän koodien luvun ja koeajon jäljiltä, mutta valo palaa silti jatkuvasti.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon katkeaa jännite +54 pääreleelle 292, joka päästää.
ABS-varoitusvalo 47Q maadoittuu täten maadoituskohtaan 300 diodin 303A ja relekytkimen kautta.

Koska rele on käynnistyksessä poiskytkeytyneenä vähintään 2 sekuntia, palaa valo tämän ajan ( valo voi palaa jopa 60 sekuntia, kunnes oikea hydraulipaine on saavutettu )

Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon, ohitetaan tällöin myös lukon koestusasento.
Käyttöjarrujen varoitusvalo 47F maadoittuu tällöin virtalukon 20 kautta ja valo syttyy.

Jarrulaitteen paineenvaraajan paine pidetään oikeassa arvossa hydraulipumpulla, jota käyttää moottori 297 ja ohjaa painekatkaisin 294.
Jos käynnistetään ja paine on alle 140bar, on kytkin 4-1 kiinni.
Pumpun releen 293 käämi on tällöin maadoitettu ja moottori 297 saa jännitteen releen kytkimen kautta.

Kun hydraulipumppu on pumpannut painevaraajan paineksi 180bar, aukeaa kytkin ja moottori pysähtyy.
Kun paine ajon aikana laskee 140 bariin, kytkin yhdistää jälleen ja pumppu käynnistyy.
Pumppu saa toimia 10-15 sekuntia paineen nostamiseksi arvosta 140 bar arvoon 180 bar

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf

Voihan se katkos olla myös siellä boksissa, juotos, kondensaattori...tms.
Ja eihän se boksi siitä rikki mene jos sinne sisälle kurkistaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eikös noissa ole ollut myös diodivikoja?
Jos sieltä on joku niistä hajonnut ja päästää näinollen jatkuvasti virran merkkivalolle.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Boksia avatessa alkoi väkivallan määrä olla jo sitä tasoa, että loppui uskallus kesken.
Kaikki ruuvit tietenkin oli avattuna.

Niinpä kysynkin, että olisiko jollain lainata/myydä ekassa viestissä esiintyvällä osanumerolla varustettua ohjausyksikköä kokeiltavaksi?

yv:llä tavoittaa.
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Mulla samanlainen ongelma:

Ensin Anti lock- valo vilkkui, sitten jäi palamaan jatkuvasti. Koodeja en ole käynyt luetuttamassa. Nyt kun otin talvitonnarin käyttöön, ruiskuttelin CRC:tä konehuoneessa oleviin sulakkeisiin ja releiden kantoihin, yht'äkkiä valo sammui! 8O

N.30 sek. myöhemmin valo syttyi taas ja jatkoi palamistaan. "Akvaariokoteloa" en ole vielä avannut ja tutkinut mitään "bokseja", kun en oikein tiedä mitä etsiä. Onkohan kellään mahdollisesti tietoa minkälaista laatikkoa pitäisi etsiä 92-mallisesta tontusta?

Kaikesta päätellen näitä vastaavia vikoja käyttäjillä on aiemminkin, eli kyseessä lienee jonkinmoinen tyyppivika. Pyytäisin arvovaltaisilta saabisteilta kokemusperäisiä kommennteja mistä viat ovat löytynyneet.

Nimim.
Ettei tarvitsisi koko "pulkkaa" laittaa palasiksi ja huomata jonkin johdon olleen poikki tms. :roll:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Arvelen että ABS boksi on auton keulasta katsottuna akvaariokotelon
oikealla puolella( sisäpuolella ), rinta pellissä kiinni.
( aika lähellä johtonipun läpivientiä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

jos anturista kela tai johto poikki, palaahan se valo vaikka ei pyörät liikkuisi mihinkään. koska siellä on silloin katkos piirissä!
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Jamppa kirjoitti:jos anturista kela tai johto poikki, palaahan se valo vaikka ei pyörät liikkuisi mihinkään. koska siellä on silloin katkos piirissä!
Eipä palakkaan, syttyy vasta kun auto liikkuu.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Update vikaan:

Ensimmäisessä käynnistyksessä anti lock- valo palaa, mutta sammutuksen jälkeen uudelleenkäynnistettäessä valo sammuu! Kaksi päivää oli palamatta (pe ja la), mutta tänään aamusella käynnistyksen yhteydessä loiskotti taas iloisesti... Revimme naapurin kanssa akvaariolaatikossa olevan mustan boksin irti, auki ja katselimme sitä. Ei hapettumia, mutta ruiskutimme CRC:tä sisään ja liittimen kantoihin. Samoin otimme auki akkukotelon vieressä olevan ohjainyksikön, mikä näytti ok:lta (hemmetin hyvä lakkakerros päällä piirikortissa, eli tuskin vikaa täällä). Yhdessä liittimessä oli hapettumaa, mutta raaputin happettumat pois ja CRC:tä...
Sekä otin sulake-/ releboxin auki, siis sen missä on absin sähköohjaus, ja katselun jälkeen CRC-kylpy...

Tallista ulos ajaessa valo paloi, mutta ajettuani kesäauton talliin ja Saabin sammutettuani koitin virtoja päälle uudestaan; hiphei ja merkkivalo sammui! 8O

Tuntuu jotenkin siltä, että kyseessä olisi kondesiovika, jotenkin lämpötilasta riippuvainen ongelma, tai kontaktista. :?

Pitänee käydä työmatkalla luetuttamassa Turun Metroautossa vikakoodit ja käsitellä asiaa uudestaan. Sinällään omituista että vika tulee ja menee, ilman sen suurempia poppakonsteja.

BTW: missä mahtaa sijaita ABS:n pumppu tämänlaisessa tonnarissa?

Ennen katsastusta tämä pitäisi saada korjattu, sillä käsittääkseni inssi heittää bumerangin jos valo tuikkii.
velmu
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 17:36
Paikkakunta: Lahti

Re: ABS-ongelma

Viesti Kirjoittaja velmu »

Jouni H kirjoitti:Ennen katsastusta tämä pitäisi saada korjattu, sillä käsittääkseni inssi heittää bumerangin jos valo tuikkii.
oikeassa olit hylkypäätöshän rapsahti kun valo palaa jatkuvasti,oli kyllä etuparkkikin pimeänä.
Rangerover 84
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.
Vastaa Viestiin