ABS-ongelma
ABS-ongelma
Ongelma on seuraava:
-91 tonnarissa palaa Antilock-valo jatkuvalla syötöllä,
ei sammu missään vaiheessa, ajoi tai sitten ei.
Johtosarja, diodit, anturit, venttiilipesät jne. mittailtu ja kaikki näyttää hyvältä,
mukaanlukien boksin liitin sekä ulko- että sisäpuolelta.
Pumppukin pyörii.
Vikakoodeina boksi antaa kummatkin vasemman puolen pyörimisanturit.
Vaikka antureissa olisikin vika, niin eikö valon kuitenkin kuuluisi sammua paikallaan ollessa ja syttyä vasta ajossa
ja pyörimisantureihin liittyvien koodien poistua virtojen pois- ja päällekäytöllä?
Onko boksi sökö, vai mistä kiikastaa?
Mielelläni testaisin toisella boksilla, jos jollakulla olisi sellaista tähän hätään tarjota, osanro 40 02 176.
Potilas majailee Espoossa.
EDIT: vikakoodit poistuivat kun autolla ajoi yli 20mph, silti valo palaa, eikä enempää vikakoodeja generoidu.
-91 tonnarissa palaa Antilock-valo jatkuvalla syötöllä,
ei sammu missään vaiheessa, ajoi tai sitten ei.
Johtosarja, diodit, anturit, venttiilipesät jne. mittailtu ja kaikki näyttää hyvältä,
mukaanlukien boksin liitin sekä ulko- että sisäpuolelta.
Pumppukin pyörii.
Vikakoodeina boksi antaa kummatkin vasemman puolen pyörimisanturit.
Vaikka antureissa olisikin vika, niin eikö valon kuitenkin kuuluisi sammua paikallaan ollessa ja syttyä vasta ajossa
ja pyörimisantureihin liittyvien koodien poistua virtojen pois- ja päällekäytöllä?
Onko boksi sökö, vai mistä kiikastaa?
Mielelläni testaisin toisella boksilla, jos jollakulla olisi sellaista tähän hätään tarjota, osanro 40 02 176.
Potilas majailee Espoossa.
EDIT: vikakoodit poistuivat kun autolla ajoi yli 20mph, silti valo palaa, eikä enempää vikakoodeja generoidu.
Re: ABS-ongelma
Joo-o, mutta nyt on muisti tyhjä vioista, koodeja luettaessa vilkuttaa 4444, eli ei koodeja.Mimmi kirjoitti:Kiinteästi palava valo tarkoittaa muistissa olevaa vikaa. Vilkkuva valo tarkoittaa päälläolevaa vikaa. Boxi ei nollaudu itsekseen, eikä auton seisottaminen vaikuta siihen valoon mitenkään.
Valo vaan jatkaa palamistaan.
Re: ABS-ongelma
eli siis oletko koettanut irroittaa akkukaapelin ja uudellen käyntiin. mitä sanoo silloin-
onko tullut hitsattua autoa viime aikoina vai miten vika ilmeni?
onko tullut hitsattua autoa viime aikoina vai miten vika ilmeni?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: ABS-ongelma
Valo on kuulemma temppuillut jo jonkin aikaa, nyt sitten viime aikoina jäänyt jatkuvasti palamaan.
Akkukenkä on käynyt irti lukuisia kertoja, tämähän ei kuitenkaan vaikuta absien vikamuistiin tavalla tai toisella.
Autoa ei myöskään ole koskaan hitsattu.
Akkukenkä on käynyt irti lukuisia kertoja, tämähän ei kuitenkaan vaikuta absien vikamuistiin tavalla tai toisella.
Autoa ei myöskään ole koskaan hitsattu.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ABS-ongelma
1.Tarkasta se liitin jarruboksista irrottamalla se ja katsomalla ettei kannat ole hapettuneet( akvaariokotelossa )
( johtimien läpiviennit kannataisi tutkia )
Vaikuttaisi kuitenkin johdin vialta, kun on vasen puoli pois pelistä.Vikakoodeina boksi antaa kummatkin vasemman puolen pyörimisanturit.
( johtimien läpiviennit kannataisi tutkia )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ABS-ongelma
Tuota tuota, tyydyn lainaamaan itseäni:9000CD23T kirjoitti:1.Tarkasta se liitin jarruboksista irrottamalla se ja katsomalla ettei kannat ole hapettuneet( akvaariokotelossa )
Vaikuttaisi kuitenkin johdin vialta, kun on vasen puoli pois pelistä.Vikakoodeina boksi antaa kummatkin vasemman puolen pyörimisanturit.
( johtimien läpiviennit kannataisi tutkia )
Tilannehan nyt on siis se, että muistiin ei tule vikakoodeja, vikamuisti siis edelleenkin tyhjä viimeisimmän koodien luvun ja koeajon jäljiltä, mutta valo palaa silti jatkuvasti.Ronska kirjoitti:Johtosarja, diodit, anturit, venttiilipesät jne. mittailtu ja kaikki näyttää hyvältä,
mukaanlukien boksin liitin sekä ulko- että sisäpuolelta.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ABS-ongelma
Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon katkeaa jännite +54 pääreleelle 292, joka päästää.
ABS-varoitusvalo 47Q maadoittuu täten maadoituskohtaan 300 diodin 303A ja relekytkimen kautta.
Koska rele on käynnistyksessä poiskytkeytyneenä vähintään 2 sekuntia, palaa valo tämän ajan ( valo voi palaa jopa 60 sekuntia, kunnes oikea hydraulipaine on saavutettu )
Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon, ohitetaan tällöin myös lukon koestusasento.
Käyttöjarrujen varoitusvalo 47F maadoittuu tällöin virtalukon 20 kautta ja valo syttyy.
Jarrulaitteen paineenvaraajan paine pidetään oikeassa arvossa hydraulipumpulla, jota käyttää moottori 297 ja ohjaa painekatkaisin 294.
Jos käynnistetään ja paine on alle 140bar, on kytkin 4-1 kiinni.
Pumpun releen 293 käämi on tällöin maadoitettu ja moottori 297 saa jännitteen releen kytkimen kautta.
Kun hydraulipumppu on pumpannut painevaraajan paineksi 180bar, aukeaa kytkin ja moottori pysähtyy.
Kun paine ajon aikana laskee 140 bariin, kytkin yhdistää jälleen ja pumppu käynnistyy.
Pumppu saa toimia 10-15 sekuntia paineen nostamiseksi arvosta 140 bar arvoon 180 bar
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf
Voihan se katkos olla myös siellä boksissa, juotos, kondensaattori...tms.
Ja eihän se boksi siitä rikki mene jos sinne sisälle kurkistaa.
ABS-varoitusvalo 47Q maadoittuu täten maadoituskohtaan 300 diodin 303A ja relekytkimen kautta.
Koska rele on käynnistyksessä poiskytkeytyneenä vähintään 2 sekuntia, palaa valo tämän ajan ( valo voi palaa jopa 60 sekuntia, kunnes oikea hydraulipaine on saavutettu )
Kun virta-avain käännetään käynnistysasentoon, ohitetaan tällöin myös lukon koestusasento.
Käyttöjarrujen varoitusvalo 47F maadoittuu tällöin virtalukon 20 kautta ja valo syttyy.
Jarrulaitteen paineenvaraajan paine pidetään oikeassa arvossa hydraulipumpulla, jota käyttää moottori 297 ja ohjaa painekatkaisin 294.
Jos käynnistetään ja paine on alle 140bar, on kytkin 4-1 kiinni.
Pumpun releen 293 käämi on tällöin maadoitettu ja moottori 297 saa jännitteen releen kytkimen kautta.
Kun hydraulipumppu on pumpannut painevaraajan paineksi 180bar, aukeaa kytkin ja moottori pysähtyy.
Kun paine ajon aikana laskee 140 bariin, kytkin yhdistää jälleen ja pumppu käynnistyy.
Pumppu saa toimia 10-15 sekuntia paineen nostamiseksi arvosta 140 bar arvoon 180 bar
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13738.pdf
Voihan se katkos olla myös siellä boksissa, juotos, kondensaattori...tms.
Ja eihän se boksi siitä rikki mene jos sinne sisälle kurkistaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ABS-ongelma
Eikös noissa ole ollut myös diodivikoja?
Jos sieltä on joku niistä hajonnut ja päästää näinollen jatkuvasti virran merkkivalolle.
Jos sieltä on joku niistä hajonnut ja päästää näinollen jatkuvasti virran merkkivalolle.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: ABS-ongelma
Boksia avatessa alkoi väkivallan määrä olla jo sitä tasoa, että loppui uskallus kesken.
Kaikki ruuvit tietenkin oli avattuna.
Niinpä kysynkin, että olisiko jollain lainata/myydä ekassa viestissä esiintyvällä osanumerolla varustettua ohjausyksikköä kokeiltavaksi?
yv:llä tavoittaa.
Kaikki ruuvit tietenkin oli avattuna.
Niinpä kysynkin, että olisiko jollain lainata/myydä ekassa viestissä esiintyvällä osanumerolla varustettua ohjausyksikköä kokeiltavaksi?
yv:llä tavoittaa.
Re: ABS-ongelma
Mulla samanlainen ongelma:
Ensin Anti lock- valo vilkkui, sitten jäi palamaan jatkuvasti. Koodeja en ole käynyt luetuttamassa. Nyt kun otin talvitonnarin käyttöön, ruiskuttelin CRC:tä konehuoneessa oleviin sulakkeisiin ja releiden kantoihin, yht'äkkiä valo sammui!
N.30 sek. myöhemmin valo syttyi taas ja jatkoi palamistaan. "Akvaariokoteloa" en ole vielä avannut ja tutkinut mitään "bokseja", kun en oikein tiedä mitä etsiä. Onkohan kellään mahdollisesti tietoa minkälaista laatikkoa pitäisi etsiä 92-mallisesta tontusta?
Kaikesta päätellen näitä vastaavia vikoja käyttäjillä on aiemminkin, eli kyseessä lienee jonkinmoinen tyyppivika. Pyytäisin arvovaltaisilta saabisteilta kokemusperäisiä kommennteja mistä viat ovat löytynyneet.
Nimim.
Ettei tarvitsisi koko "pulkkaa" laittaa palasiksi ja huomata jonkin johdon olleen poikki tms.
Ensin Anti lock- valo vilkkui, sitten jäi palamaan jatkuvasti. Koodeja en ole käynyt luetuttamassa. Nyt kun otin talvitonnarin käyttöön, ruiskuttelin CRC:tä konehuoneessa oleviin sulakkeisiin ja releiden kantoihin, yht'äkkiä valo sammui!
N.30 sek. myöhemmin valo syttyi taas ja jatkoi palamistaan. "Akvaariokoteloa" en ole vielä avannut ja tutkinut mitään "bokseja", kun en oikein tiedä mitä etsiä. Onkohan kellään mahdollisesti tietoa minkälaista laatikkoa pitäisi etsiä 92-mallisesta tontusta?
Kaikesta päätellen näitä vastaavia vikoja käyttäjillä on aiemminkin, eli kyseessä lienee jonkinmoinen tyyppivika. Pyytäisin arvovaltaisilta saabisteilta kokemusperäisiä kommennteja mistä viat ovat löytynyneet.
Nimim.
Ettei tarvitsisi koko "pulkkaa" laittaa palasiksi ja huomata jonkin johdon olleen poikki tms.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ABS-ongelma
Arvelen että ABS boksi on auton keulasta katsottuna akvaariokotelon
oikealla puolella( sisäpuolella ), rinta pellissä kiinni.
( aika lähellä johtonipun läpivientiä )
oikealla puolella( sisäpuolella ), rinta pellissä kiinni.
( aika lähellä johtonipun läpivientiä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ABS-ongelma
jos anturista kela tai johto poikki, palaahan se valo vaikka ei pyörät liikkuisi mihinkään. koska siellä on silloin katkos piirissä!
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: ABS-ongelma
Eipä palakkaan, syttyy vasta kun auto liikkuu.Jamppa kirjoitti:jos anturista kela tai johto poikki, palaahan se valo vaikka ei pyörät liikkuisi mihinkään. koska siellä on silloin katkos piirissä!
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: ABS-ongelma
Update vikaan:
Ensimmäisessä käynnistyksessä anti lock- valo palaa, mutta sammutuksen jälkeen uudelleenkäynnistettäessä valo sammuu! Kaksi päivää oli palamatta (pe ja la), mutta tänään aamusella käynnistyksen yhteydessä loiskotti taas iloisesti... Revimme naapurin kanssa akvaariolaatikossa olevan mustan boksin irti, auki ja katselimme sitä. Ei hapettumia, mutta ruiskutimme CRC:tä sisään ja liittimen kantoihin. Samoin otimme auki akkukotelon vieressä olevan ohjainyksikön, mikä näytti ok:lta (hemmetin hyvä lakkakerros päällä piirikortissa, eli tuskin vikaa täällä). Yhdessä liittimessä oli hapettumaa, mutta raaputin happettumat pois ja CRC:tä...
Sekä otin sulake-/ releboxin auki, siis sen missä on absin sähköohjaus, ja katselun jälkeen CRC-kylpy...
Tallista ulos ajaessa valo paloi, mutta ajettuani kesäauton talliin ja Saabin sammutettuani koitin virtoja päälle uudestaan; hiphei ja merkkivalo sammui!
Tuntuu jotenkin siltä, että kyseessä olisi kondesiovika, jotenkin lämpötilasta riippuvainen ongelma, tai kontaktista.
Pitänee käydä työmatkalla luetuttamassa Turun Metroautossa vikakoodit ja käsitellä asiaa uudestaan. Sinällään omituista että vika tulee ja menee, ilman sen suurempia poppakonsteja.
BTW: missä mahtaa sijaita ABS:n pumppu tämänlaisessa tonnarissa?
Ennen katsastusta tämä pitäisi saada korjattu, sillä käsittääkseni inssi heittää bumerangin jos valo tuikkii.
Ensimmäisessä käynnistyksessä anti lock- valo palaa, mutta sammutuksen jälkeen uudelleenkäynnistettäessä valo sammuu! Kaksi päivää oli palamatta (pe ja la), mutta tänään aamusella käynnistyksen yhteydessä loiskotti taas iloisesti... Revimme naapurin kanssa akvaariolaatikossa olevan mustan boksin irti, auki ja katselimme sitä. Ei hapettumia, mutta ruiskutimme CRC:tä sisään ja liittimen kantoihin. Samoin otimme auki akkukotelon vieressä olevan ohjainyksikön, mikä näytti ok:lta (hemmetin hyvä lakkakerros päällä piirikortissa, eli tuskin vikaa täällä). Yhdessä liittimessä oli hapettumaa, mutta raaputin happettumat pois ja CRC:tä...
Sekä otin sulake-/ releboxin auki, siis sen missä on absin sähköohjaus, ja katselun jälkeen CRC-kylpy...
Tallista ulos ajaessa valo paloi, mutta ajettuani kesäauton talliin ja Saabin sammutettuani koitin virtoja päälle uudestaan; hiphei ja merkkivalo sammui!
Tuntuu jotenkin siltä, että kyseessä olisi kondesiovika, jotenkin lämpötilasta riippuvainen ongelma, tai kontaktista.
Pitänee käydä työmatkalla luetuttamassa Turun Metroautossa vikakoodit ja käsitellä asiaa uudestaan. Sinällään omituista että vika tulee ja menee, ilman sen suurempia poppakonsteja.
BTW: missä mahtaa sijaita ABS:n pumppu tämänlaisessa tonnarissa?
Ennen katsastusta tämä pitäisi saada korjattu, sillä käsittääkseni inssi heittää bumerangin jos valo tuikkii.
Re: ABS-ongelma
Jouni H kirjoitti:Ennen katsastusta tämä pitäisi saada korjattu, sillä käsittääkseni inssi heittää bumerangin jos valo tuikkii.
oikeassa olit hylkypäätöshän rapsahti kun valo palaa jatkuvasti,oli kyllä etuparkkikin pimeänä.
oikeassa olit hylkypäätöshän rapsahti kun valo palaa jatkuvasti,oli kyllä etuparkkikin pimeänä.
Rangerover 84
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.
9000 CD turpo 88
WW 1303 s 73
Ford coynty 754.