Tulipa ajettua reilun vuoden jälkeen vanhempieni käytössä olevalla turbotonnarilla. Mielessä oli muistikuvat iloisesti kulkevasta tilavasta autosta ja nykyisen dieselfarkun jälkeen reilumpi ohituskiihtyvyys olisi ollut taas mukava kokemus.
No kuinkas ollakkaan. Auto oli kuin täi tervassa ja ohituksiin piti kelata vauhtia kuin vanhalla nokivasara mersulla. Ahtopainemittari ei noussut edes oranssille alueelle eli alla oli siis nuhainen ruiskupeli.
Jahka kone jäähtyi sen verran että rohkenin tunkea käden ahtimen taakse niin selvisi, että hukkaportin säätötankohan se oli päässyt irti kiinnityksestään. Prikka ja sokan korvike paikoilleen ja sitten koeajolle. Ja voi kiesus mikä ero entiseen!
Tuli väkisinkin mieleen, että kyllä olisi myyjällä ollut helppoa kaupitella turboa jos olisi ensin saanut asiakkaan ajamaan ruiskua ja heti sen jälkeen turboa.
No ehkä se ero uuden ruiskun ja uuden turbon välillä ei ollut ihan noin dramaattinen - ruiskussa lienee vähän korkeampi puristussuhde? Eli mikähän lienee turbokoneen teho ilman ahtopaineita?
Ja autona oli noin 420 tkm ajettu katiton -89 175hv 2.0 turbo.
masentava ajokokemus
masentava ajokokemus
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: masentava ajokokemus
Just näin mullekkin kävi...Tosin sen jälkeen onkin mennyt kivasti pari tonttua konehuoneeseen 

Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: masentava ajokokemus
Tänään kiinitin minäkin samaisen säätötangon vaimon käytössä olevaan tonnariin, johan alkoi kulkea erilailla.
9-5 Aero Wagon A -03