Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Tulipa eteen outo sähkövika. Mittaritaulun taustavalo sekä koko kojelaudan valaistus on pimeänä. Tarkemmin siis kaikki valot, joita saa säätimellä (relostaattiko se nyt on?) himmennettyä. Säätimen virransyöttö on pimeänä eli liittimeen nro 7, vihreä johto säätimen liittimissä, ei tule sähköä. Sulake nro 3 suojaa tätä piiriä, sulakkeella ja siitä lähtevällä valkoruskealla piuhalla kaikki on vielä ok. Jos ohisyötän +12V säätimen virransyötön vihreään piuhaan kaikki toimii. Vika on siis jossain sulakkeen ja säätimen välissä. Ok, tässä ei vielä ole mitään outoa.

Hämmentävää on, miksi myös pimeänä oleva _oikeanpuoleinen_ takavalo syttyy, kun kytken sähköt tuohon mittariston valosäätimeen. Outoa olisi jo sekin, jos takavalojen ja tuon säätimen välillä on yhteys, mutta että vain oikeanpuoleinen takavalo?!

Kysymyksiä:
- mikä yhteys näillä kahdella piirillä on?
- miksi mittaritaulun valaistus ja oikea takavalo alkavat kumpikin toimia, kun kytken säätimelle sähköt?
- sulakkeella 3 suojataan muutakin kuin mittarivaloja (mm. kartanlukuvalo, joka toimii), jossain kohtaa sulakkeelta lähtevä valkoruskea piuha haarautuu. Missä tämä haara sijaitsee tarkemmin kojelaudan sisällä? (saisin rajoitettua vikaa)
- onko jotain syytä, miksei olisi ok, että vain kylmästi vedän +12V säätimelle samaiselta sulakkeelta ylimääräisellä piuhalla? (kun kerran takavalo ja mittaritaulu kumpikin sitten toimisivat)

Edit: Ja kyse oli siis -94-mallisesta (-93 loppuvuoden valmistetta) CS-korisesta 2,3-litraisesta tonnarista.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Oletko kokeillut toisella valokytkimellä?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Bamse kirjoitti:Tulipa eteen outo sähkövika. Mittaritaulun taustavalo sekä koko kojelaudan valaistus on pimeänä. Tarkemmin siis kaikki valot, joita saa säätimellä (relostaattiko se nyt on?) himmennettyä. Säätimen virransyöttö on pimeänä eli liittimeen nro 7, vihreä johto säätimen liittimissä, ei tule sähköä. Sulake nro 3 suojaa tätä piiriä, sulakkeella ja siitä lähtevällä valkoruskealla piuhalla kaikki on vielä ok. Jos ohisyötän +12V säätimen virransyötön vihreään piuhaan kaikki toimii. Vika on siis jossain sulakkeen ja säätimen välissä. Ok, tässä ei vielä ole mitään outoa.

Hämmentävää on, miksi myös pimeänä oleva _oikeanpuoleinen_ takavalo syttyy, kun kytken sähköt tuohon mittariston valosäätimeen. Outoa olisi jo sekin, jos takavalojen ja tuon säätimen välillä on yhteys, mutta että vain oikeanpuoleinen takavalo?!

Kysymyksiä:
- mikä yhteys näillä kahdella piirillä on?
- miksi mittaritaulun valaistus ja oikea takavalo alkavat kumpikin toimia, kun kytken säätimelle sähköt?
- sulakkeella 3 suojataan muutakin kuin mittarivaloja (mm. kartanlukuvalo, joka toimii), jossain kohtaa sulakkeelta lähtevä valkoruskea piuha haarautuu. Missä tämä haara sijaitsee tarkemmin kojelaudan sisällä? (saisin rajoitettua vikaa)
- onko jotain syytä, miksei olisi ok, että vain kylmästi vedän +12V säätimelle samaiselta sulakkeelta ylimääräisellä piuhalla? (kun kerran takavalo ja mittaritaulu kumpikin sitten toimisivat)

Edit: Ja kyse oli siis -94-mallisesta (-93 loppuvuoden valmistetta) CS-korisesta 2,3-litraisesta tonnarista.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)
Jostain sitä on lähdettävä! Tarkista että sulake 29 on ehjä ja tämän jälkeen että reostaatin navalla 7 on jännite. Jos on niin voi helpottaa tuota vian selvittelyä!
Luulen ettei sulake nro 3 ei ole oikea vaan oikea on nro 29. Tutkin tuon syötön reostaatille ja se tulee ainakin -92 mallissa tosiaan tuon sulakkeen 29 kautta ja jatkuu siitä vihreällä johtimella reostaatin napaan nro 7. Tämä selvittäisi jo paljon!
Tuon sulake 29 takana on :Seisontavalot oikealle, moottoritilan valaistus/ mittaristo ja säädinvalaistus. Elikkä näiden yhteys on tässä ja oikea takavalo syttyy!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

J.V.A kirjoitti: Jostain sitä on lähdettävä! Tarkista että sulake 29 on ehjä ja tämän jälkeen että reostaatin navalla 7 on jännite. Jos on niin voi helpottaa tuota vian selvittelyä!
Luulen ettei sulake nro 3 ei ole oikea vaan oikea on nro 29. Tutkin tuon syötön reostaatille ja se tulee ainakin -92 mallissa tosiaan tuon sulakkeen 29 kautta ja jatkuu siitä vihreällä johtimella reostaatin napaan nro 7. Tämä selvittäisi jo paljon!
Tuon sulake 29 takana on :Seisontavalot oikealle, moottoritilan valaistus/ mittaristo ja säädinvalaistus. Elikkä näiden yhteys on tässä ja oikea takavalo syttyy!
Ok, kiitos! Pitääkin tarkistaa tuo sulake 29 ja sen lähdöt. Kävin kyllä kaikki sulakkeet läpi, mutten ehkä riittävän hyvin. Sulake 3:sta epäilin, koska HAynesin kirjan kytkentäkaavioissa reostaatille syöttö tulee sulekkeelta 3. Reostaatille ei tosiaan napaan 7 tule ollenkaan virtaa ja jos ohisyötän ko. johtimelle sähköä, syttyvät niin takavalot kuin myös mittarivalot (ja niitä voi säätää). Haynesiin ei näköjään tältä osalta voi luottaa :(

9000LPT: en ole kokeillut toista valokytkintä (oletan, että tarkoitat tällä sitä säädintä), mutta, kuten tuossa mainitsin, jos syötän sen syöttönavalle virtaa, kaikki on ok. Kiitos kuitenkin!

Palaan asiaan, kiitos jo tästä!
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Bamse kirjoitti:
9000LPT: en ole kokeillut toista valokytkintä (oletan, että tarkoitat tällä sitä säädintä), mutta, kuten tuossa mainitsin, jos syötän sen syöttönavalle virtaa, kaikki on ok. Kiitos kuitenkin!

Palaan asiaan, kiitos jo tästä!
Tarkoitan ajovalojen valokytkintä, en mittarivalojen säädintä. Kannattaa tosin tutkia sulakkeet mittaamalla ensin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

9000LPT kirjoitti:
Tarkoitan ajovalojen valokytkintä, en mittarivalojen säädintä. Kannattaa tosin tutkia sulakkeet mittaamalla ensin.
Ok, kiitos, mitataan tuokin sulakkeiden ohella. J.V.A:n mainitsema sulake 29 näytti eilen illalla hämärissä oloissa tarkistettuna olevan kunnossa, pitänee kuitenkin tarkistaa sulakkeet päivänvalossa tarkemmin ihan mittarilla.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja rotisko »

on se tonnari uskomaton saabistisessa turvallisuudessaan. takavalot ovat eri sulakkeiden takana.
hehiö :lol:
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

No niin, nyt hitusen nolottaa.. sulake 29 oli sittenkin palanut.. :oops: Sulakkeen vaihdon jälkeen valot toimivat taas. Mutta: vajaa kilometri ajoa ja sulake poksahti taas :evil:

Vianmetsästys siis jatkuu, mutta onpahan ainakin oikea piiri löytynyt josta vikaa hakea. Tuleeko kenellekään suoralta kädeltä mieleen, mikä voisi aiheuttaa tuon sulakkeen 29 palamisen? Tyypillisiä johdon eristeen kuoriutumispaikkoja tms.?

Ja kiitokset tähänastisista vastauksista, eritoten J.V.A:lle :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Bamse kirjoitti:No niin, nyt hitusen nolottaa.. sulake 29 oli sittenkin palanut.. :oops: Sulakkeen vaihdon jälkeen valot toimivat taas. Mutta: vajaa kilometri ajoa ja sulake poksahti taas :evil:

Vianmetsästys siis jatkuu, mutta onpahan ainakin oikea piiri löytynyt josta vikaa hakea. Tuleeko kenellekään suoralta kädeltä mieleen, mikä voisi aiheuttaa tuon sulakkeen 29 palamisen? Tyypillisiä johdon eristeen kuoriutumispaikkoja tms.?

Ja kiitokset tähänastisista vastauksista, eritoten J.V.A:lle :)
Eli vika piiriissä 29 joka selvitetään?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

J.V.A kirjoitti: Eli vika piiriissä 29 joka selvitetään?
Jep, 29, koska se sulake näemmä palaa turhan helposti :) Lähinnä kiinnostaisi tietää, onko kellään kokemuksia ko. sulakkeen takana olevien kilkkeiden aiheuttamista oikosuluista, onko esim. jotain tyypillisiä kohteita, joista vikaa kannattaisi etsiä. Ajattelin aloittaa takavalon pohjasta (siis siitä, mihin polttimot kiinnitetään). Johtoniput vaan kulkevat aika pirullisia reittejä peltien välissä ja kojelaudan sisällä.. :?
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Takavalojen ympäristö kannattaa tarkistaa.
Takavalojen pohja irti liitintä myöten, sisälle ja vaimon fööni lainaan ja puhallella sillä siltä varalta että olis kosteutta jossain päin pohjaosaa.
Kontista verhoiluja auki , siellä kun johtonippu menee peltien sisään, mahdollista että johtonippu tärissyt terävää pellin reunaa vasten.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhtey

Viesti Kirjoittaja pmj »

Löytyikö tälle tarkkaa vikapaikkaa? Lähipiirin CSE:ssä palaa oikean takavalon ja mittaristovalon sulake tämän tästä. Itse en pääse tutkimaan nopeasti ja koitan etänä opastaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhtey

Viesti Kirjoittaja jus »

Rekisterikilven valaistus syötetään sulakkeen 29 kautta. Onko takaluukun johtosarja ehjä vai katkenneita johtoja haitarikumin sisällä? Mahdollisen vetokoukun sähkökytkennöissä voi olla oikosulku?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhtey

Viesti Kirjoittaja pmj »

Meillä tämä ratkesi vaihtamalla toisen etuparkin kanta. Takaluukun johtosarjat oli ehjiä.
Vastaa Viestiin