Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Tulipa eteen outo sähkövika. Mittaritaulun taustavalo sekä koko kojelaudan valaistus on pimeänä. Tarkemmin siis kaikki valot, joita saa säätimellä (relostaattiko se nyt on?) himmennettyä. Säätimen virransyöttö on pimeänä eli liittimeen nro 7, vihreä johto säätimen liittimissä, ei tule sähköä. Sulake nro 3 suojaa tätä piiriä, sulakkeella ja siitä lähtevällä valkoruskealla piuhalla kaikki on vielä ok. Jos ohisyötän +12V säätimen virransyötön vihreään piuhaan kaikki toimii. Vika on siis jossain sulakkeen ja säätimen välissä. Ok, tässä ei vielä ole mitään outoa.
Hämmentävää on, miksi myös pimeänä oleva _oikeanpuoleinen_ takavalo syttyy, kun kytken sähköt tuohon mittariston valosäätimeen. Outoa olisi jo sekin, jos takavalojen ja tuon säätimen välillä on yhteys, mutta että vain oikeanpuoleinen takavalo?!
Kysymyksiä:
- mikä yhteys näillä kahdella piirillä on?
- miksi mittaritaulun valaistus ja oikea takavalo alkavat kumpikin toimia, kun kytken säätimelle sähköt?
- sulakkeella 3 suojataan muutakin kuin mittarivaloja (mm. kartanlukuvalo, joka toimii), jossain kohtaa sulakkeelta lähtevä valkoruskea piuha haarautuu. Missä tämä haara sijaitsee tarkemmin kojelaudan sisällä? (saisin rajoitettua vikaa)
- onko jotain syytä, miksei olisi ok, että vain kylmästi vedän +12V säätimelle samaiselta sulakkeelta ylimääräisellä piuhalla? (kun kerran takavalo ja mittaritaulu kumpikin sitten toimisivat)
Edit: Ja kyse oli siis -94-mallisesta (-93 loppuvuoden valmistetta) CS-korisesta 2,3-litraisesta tonnarista.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Hämmentävää on, miksi myös pimeänä oleva _oikeanpuoleinen_ takavalo syttyy, kun kytken sähköt tuohon mittariston valosäätimeen. Outoa olisi jo sekin, jos takavalojen ja tuon säätimen välillä on yhteys, mutta että vain oikeanpuoleinen takavalo?!
Kysymyksiä:
- mikä yhteys näillä kahdella piirillä on?
- miksi mittaritaulun valaistus ja oikea takavalo alkavat kumpikin toimia, kun kytken säätimelle sähköt?
- sulakkeella 3 suojataan muutakin kuin mittarivaloja (mm. kartanlukuvalo, joka toimii), jossain kohtaa sulakkeelta lähtevä valkoruskea piuha haarautuu. Missä tämä haara sijaitsee tarkemmin kojelaudan sisällä? (saisin rajoitettua vikaa)
- onko jotain syytä, miksei olisi ok, että vain kylmästi vedän +12V säätimelle samaiselta sulakkeelta ylimääräisellä piuhalla? (kun kerran takavalo ja mittaritaulu kumpikin sitten toimisivat)
Edit: Ja kyse oli siis -94-mallisesta (-93 loppuvuoden valmistetta) CS-korisesta 2,3-litraisesta tonnarista.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Oletko kokeillut toisella valokytkimellä?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Jostain sitä on lähdettävä! Tarkista että sulake 29 on ehjä ja tämän jälkeen että reostaatin navalla 7 on jännite. Jos on niin voi helpottaa tuota vian selvittelyä!Bamse kirjoitti:Tulipa eteen outo sähkövika. Mittaritaulun taustavalo sekä koko kojelaudan valaistus on pimeänä. Tarkemmin siis kaikki valot, joita saa säätimellä (relostaattiko se nyt on?) himmennettyä. Säätimen virransyöttö on pimeänä eli liittimeen nro 7, vihreä johto säätimen liittimissä, ei tule sähköä. Sulake nro 3 suojaa tätä piiriä, sulakkeella ja siitä lähtevällä valkoruskealla piuhalla kaikki on vielä ok. Jos ohisyötän +12V säätimen virransyötön vihreään piuhaan kaikki toimii. Vika on siis jossain sulakkeen ja säätimen välissä. Ok, tässä ei vielä ole mitään outoa.
Hämmentävää on, miksi myös pimeänä oleva _oikeanpuoleinen_ takavalo syttyy, kun kytken sähköt tuohon mittariston valosäätimeen. Outoa olisi jo sekin, jos takavalojen ja tuon säätimen välillä on yhteys, mutta että vain oikeanpuoleinen takavalo?!
Kysymyksiä:
- mikä yhteys näillä kahdella piirillä on?
- miksi mittaritaulun valaistus ja oikea takavalo alkavat kumpikin toimia, kun kytken säätimelle sähköt?
- sulakkeella 3 suojataan muutakin kuin mittarivaloja (mm. kartanlukuvalo, joka toimii), jossain kohtaa sulakkeelta lähtevä valkoruskea piuha haarautuu. Missä tämä haara sijaitsee tarkemmin kojelaudan sisällä? (saisin rajoitettua vikaa)
- onko jotain syytä, miksei olisi ok, että vain kylmästi vedän +12V säätimelle samaiselta sulakkeelta ylimääräisellä piuhalla? (kun kerran takavalo ja mittaritaulu kumpikin sitten toimisivat)
Edit: Ja kyse oli siis -94-mallisesta (-93 loppuvuoden valmistetta) CS-korisesta 2,3-litraisesta tonnarista.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Luulen ettei sulake nro 3 ei ole oikea vaan oikea on nro 29. Tutkin tuon syötön reostaatille ja se tulee ainakin -92 mallissa tosiaan tuon sulakkeen 29 kautta ja jatkuu siitä vihreällä johtimella reostaatin napaan nro 7. Tämä selvittäisi jo paljon!
Tuon sulake 29 takana on :Seisontavalot oikealle, moottoritilan valaistus/ mittaristo ja säädinvalaistus. Elikkä näiden yhteys on tässä ja oikea takavalo syttyy!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Ok, kiitos! Pitääkin tarkistaa tuo sulake 29 ja sen lähdöt. Kävin kyllä kaikki sulakkeet läpi, mutten ehkä riittävän hyvin. Sulake 3:sta epäilin, koska HAynesin kirjan kytkentäkaavioissa reostaatille syöttö tulee sulekkeelta 3. Reostaatille ei tosiaan napaan 7 tule ollenkaan virtaa ja jos ohisyötän ko. johtimelle sähköä, syttyvät niin takavalot kuin myös mittarivalot (ja niitä voi säätää). Haynesiin ei näköjään tältä osalta voi luottaaJ.V.A kirjoitti: Jostain sitä on lähdettävä! Tarkista että sulake 29 on ehjä ja tämän jälkeen että reostaatin navalla 7 on jännite. Jos on niin voi helpottaa tuota vian selvittelyä!
Luulen ettei sulake nro 3 ei ole oikea vaan oikea on nro 29. Tutkin tuon syötön reostaatille ja se tulee ainakin -92 mallissa tosiaan tuon sulakkeen 29 kautta ja jatkuu siitä vihreällä johtimella reostaatin napaan nro 7. Tämä selvittäisi jo paljon!
Tuon sulake 29 takana on :Seisontavalot oikealle, moottoritilan valaistus/ mittaristo ja säädinvalaistus. Elikkä näiden yhteys on tässä ja oikea takavalo syttyy!
9000LPT: en ole kokeillut toista valokytkintä (oletan, että tarkoitat tällä sitä säädintä), mutta, kuten tuossa mainitsin, jos syötän sen syöttönavalle virtaa, kaikki on ok. Kiitos kuitenkin!
Palaan asiaan, kiitos jo tästä!
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Tarkoitan ajovalojen valokytkintä, en mittarivalojen säädintä. Kannattaa tosin tutkia sulakkeet mittaamalla ensin.Bamse kirjoitti:
9000LPT: en ole kokeillut toista valokytkintä (oletan, että tarkoitat tällä sitä säädintä), mutta, kuten tuossa mainitsin, jos syötän sen syöttönavalle virtaa, kaikki on ok. Kiitos kuitenkin!
Palaan asiaan, kiitos jo tästä!
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Ok, kiitos, mitataan tuokin sulakkeiden ohella. J.V.A:n mainitsema sulake 29 näytti eilen illalla hämärissä oloissa tarkistettuna olevan kunnossa, pitänee kuitenkin tarkistaa sulakkeet päivänvalossa tarkemmin ihan mittarilla.9000LPT kirjoitti:
Tarkoitan ajovalojen valokytkintä, en mittarivalojen säädintä. Kannattaa tosin tutkia sulakkeet mittaamalla ensin.
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
on se tonnari uskomaton saabistisessa turvallisuudessaan. takavalot ovat eri sulakkeiden takana.
hehiö
hehiö
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
No niin, nyt hitusen nolottaa.. sulake 29 oli sittenkin palanut.. Sulakkeen vaihdon jälkeen valot toimivat taas. Mutta: vajaa kilometri ajoa ja sulake poksahti taas
Vianmetsästys siis jatkuu, mutta onpahan ainakin oikea piiri löytynyt josta vikaa hakea. Tuleeko kenellekään suoralta kädeltä mieleen, mikä voisi aiheuttaa tuon sulakkeen 29 palamisen? Tyypillisiä johdon eristeen kuoriutumispaikkoja tms.?
Ja kiitokset tähänastisista vastauksista, eritoten J.V.A:lle
Vianmetsästys siis jatkuu, mutta onpahan ainakin oikea piiri löytynyt josta vikaa hakea. Tuleeko kenellekään suoralta kädeltä mieleen, mikä voisi aiheuttaa tuon sulakkeen 29 palamisen? Tyypillisiä johdon eristeen kuoriutumispaikkoja tms.?
Ja kiitokset tähänastisista vastauksista, eritoten J.V.A:lle
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Eli vika piiriissä 29 joka selvitetään?Bamse kirjoitti:No niin, nyt hitusen nolottaa.. sulake 29 oli sittenkin palanut.. Sulakkeen vaihdon jälkeen valot toimivat taas. Mutta: vajaa kilometri ajoa ja sulake poksahti taas
Vianmetsästys siis jatkuu, mutta onpahan ainakin oikea piiri löytynyt josta vikaa hakea. Tuleeko kenellekään suoralta kädeltä mieleen, mikä voisi aiheuttaa tuon sulakkeen 29 palamisen? Tyypillisiä johdon eristeen kuoriutumispaikkoja tms.?
Ja kiitokset tähänastisista vastauksista, eritoten J.V.A:lle
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Jep, 29, koska se sulake näemmä palaa turhan helposti Lähinnä kiinnostaisi tietää, onko kellään kokemuksia ko. sulakkeen takana olevien kilkkeiden aiheuttamista oikosuluista, onko esim. jotain tyypillisiä kohteita, joista vikaa kannattaisi etsiä. Ajattelin aloittaa takavalon pohjasta (siis siitä, mihin polttimot kiinnitetään). Johtoniput vaan kulkevat aika pirullisia reittejä peltien välissä ja kojelaudan sisällä..J.V.A kirjoitti: Eli vika piiriissä 29 joka selvitetään?
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhteys?
Takavalojen ympäristö kannattaa tarkistaa.
Takavalojen pohja irti liitintä myöten, sisälle ja vaimon fööni lainaan ja puhallella sillä siltä varalta että olis kosteutta jossain päin pohjaosaa.
Kontista verhoiluja auki , siellä kun johtonippu menee peltien sisään, mahdollista että johtonippu tärissyt terävää pellin reunaa vasten.
Takavalojen pohja irti liitintä myöten, sisälle ja vaimon fööni lainaan ja puhallella sillä siltä varalta että olis kosteutta jossain päin pohjaosaa.
Kontista verhoiluja auki , siellä kun johtonippu menee peltien sisään, mahdollista että johtonippu tärissyt terävää pellin reunaa vasten.
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhtey
Löytyikö tälle tarkkaa vikapaikkaa? Lähipiirin CSE:ssä palaa oikean takavalon ja mittaristovalon sulake tämän tästä. Itse en pääse tutkimaan nopeasti ja koitan etänä opastaa.
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhtey
Rekisterikilven valaistus syötetään sulakkeen 29 kautta. Onko takaluukun johtosarja ehjä vai katkenneita johtoja haitarikumin sisällä? Mahdollisen vetokoukun sähkökytkennöissä voi olla oikosulku?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Oudohko sähkövika: mittarivalot + oikea takavalo = yhtey
Meillä tämä ratkesi vaihtamalla toisen etuparkin kanta. Takaluukun johtosarjat oli ehjiä.