laiska tonnari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

laiska tonnari

Viesti Kirjoittaja t8 »

Auto siis vakio 2,3TA. Kiihtyy hyvin paikaltaan, laiskistuu kun kolmonen vaihtuu. Kiihdytys 80km/h ylöspäin kuin ruiskuvehkeessä. Paineet nousee minne pitääkin, mutta toivottua tulosta ei tapahdu. Yhden kiihdytyksen auto ilmeisesti toimi kun kiihdytin puolikaasulla rampin mutkaan, yllätti niin että meinasi mennä mutka suoraksi :mrgreen:
Lisäksi kun kiihdyttää rauhallisesti ja paineet nousee keltaiselle, kuuluu jostain (konehuoneesta) ujellusta. Lakkaa kun paineet nousee vielä hieman. Laatikko toimii ihan hyvin, vaihtaa vaan nelosen hieman liian aikaisin. Voi ajaa kuuttakymppiä nelosella, pienentää kolmoselle kun painaa hieman kaasua.
Testattuja/vaihdettuja osia: Di-kasetti, by-pass, mankku, bensanpaineet ok, tulpat, ilmanputsari, bensapumppu, kiristelty kaikki liitokset, alipaineletkuja uusittu

Hakua olen käyttänyt, muttei ollut apua.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: laiska tonnari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Taitaapi olla laatikko joka ne menohalut haukkaa. "Etsi" vaikka sanoilla "keskipakosäätäjä" niin löytyy juttuja ja kokemuksia oireista ja korjaustoimenpiteistä.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: laiska tonnari

Viesti Kirjoittaja t8 »

Kesällä vaihdoin keskipakosäätäjän o-renkaat, molemmat oli päreinä. Onkohan mahdollista että jompi kumpi rengas on mennyt ensin ja tehnyt kipeää keskipakosäätäjälle, myöhemmin toinenkin jolloin vaihteiden vaihto ei pelannut oikein? Loota toimii muuten hyvin, paitsi tosiaan vaihtaa neloselle aika aikaisin. Kuuluuko o-renkaiden olla väljät pystysuunnassa? Sellaiset sain PCS:ltä. Laatikkoon on vaihdettu viime talvena öljyt, kick-down vaijeri ja jarrupanta säädetty kesällä.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: laiska tonnari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos ja kun O-renkaat olivat jo kerran katkeilleet, ei se itse keskipakosäätäjälle oikein mitään hallaa voi tehdä koska keskipakosäätäjä on vain mekaaninen/hydraulinen ja tiivisteistä riippumatta laakeroitu laite joka "kertoo" laatikolle kulloisenkin kulkunopeuden muuttaen sen ohjauspaineeksi "matolaatikolle" vaihtamistarvetta varten, enemmän se haittaa kytkinkoneistoa ja ehkä turbiiniakin tarpeettomien nytkäytysten muodossa.

Kyllä ne meikäläisenkin tilaamat O-renkaat olivat holjat ja "liian isot" olevinaan ja niitä tuli myös epäiltyä.. Kuitenkin tuota ZF:n keskipakosäätäjää ei ole valmistettu koskaan kuin yhtä vaihteiston lohkoon sopivaa kokoa.

En nyt tässä tahdo olla mikään tuhon airut, mutta kuinkas jos se edellinen O-rengasrupeama ehti polttaa laatikon kytkinpakkaa, tai olisiko jäänyt tiivisteenmurusia itse venttiilikoneistoon haittaamaan vaihtotapahtumia...?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: laiska tonnari

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos tulee ilmi että muuta syytä ei löydy kuin epäpuhtauksien pääseminen itse venttiilikoneistoon, niin tuossa on jo varmasti ennestään tutuilta sivuilta kuvaa laatikon "aivojen" rakenteesta ja kuulien sekä levyventtiilien sijainnista boksissa.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... lldisc.htm
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: laiska tonnari

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

t8 kirjoitti:Auto siis vakio 2,3TA. Kiihtyy hyvin paikaltaan, laiskistuu kun kolmonen vaihtuu. Kiihdytys 80km/h ylöspäin kuin ruiskuvehkeessä. Paineet nousee minne pitääkin, mutta toivottua tulosta ei tapahdu. Yhden kiihdytyksen auto ilmeisesti toimi kun kiihdytin puolikaasulla rampin mutkaan, yllätti niin että meinasi mennä mutka suoraksi :mrgreen:
Lisäksi kun kiihdyttää rauhallisesti ja paineet nousee keltaiselle, kuuluu jostain (konehuoneesta) ujellusta. Lakkaa kun paineet nousee vielä hieman. Laatikko toimii ihan hyvin, vaihtaa vaan nelosen hieman liian aikaisin. Voi ajaa kuuttakymppiä nelosella, pienentää kolmoselle kun painaa hieman kaasua.
Testattuja/vaihdettuja osia: Di-kasetti, by-pass, mankku, bensanpaineet ok, tulpat, ilmanputsari, bensapumppu, kiristelty kaikki liitokset, alipaineletkuja uusittu

Hakua olen käyttänyt, muttei ollut apua.
Onkohan nokkakepit oikeessa asennossa? Ketju venyny tai jossain rempassa menny jako hampaalla pielee? Tai ahdin yksinkertasesti tiensä päässä?
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: laiska tonnari

Viesti Kirjoittaja t8 »

Minuteman kirjoitti:Jos tulee ilmi että muuta syytä ei löydy kuin epäpuhtauksien pääseminen itse venttiilikoneistoon, niin tuossa on jo varmasti ennestään tutuilta sivuilta kuvaa laatikon "aivojen" rakenteesta ja kuulien sekä levyventtiilien sijainnista boksissa.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... lldisc.htm
Vanhoista tiivisteistä puuttui pieniä pätkiä, kun niitä vaihtelin. Eli matolaatikon putsaus/vaihto voisi auttaa? Löysin ZF:n räjäytyskuvan, eikä tee mieli alkaa availemaan sitä ainutta matolaatikkoa ainakaan viikonlopun aikana. Voisihan siihen ehjän lootanki vaihtaa, jos ois kunnon tilat ja toinen auto.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin