Ohjauksen ristinivel

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Ohjauksen ristinivel

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Missä sijaitsee, tai siis miten pääsee tutkailemaan? Onnistuuko auton alla ilman irroitteluita.On kiristelty jalkatilassa kaikki nivelet, eli haku ei tuottanut tulosta.

Kiitos
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauksen ristinivel

Viesti Kirjoittaja jus »

Nostat lattianrajassa ohjausakselin ympärillä olevan kumisuojuksen irti lattiasta, niin löydät vielä yhden liitoksen, jolla ohjausakselin alempi ristinivel liittyy ohjaustehostimeen.

Ei mennä vieläkään siis auton alle vaan ollaan kuskin jalkatilassa edelleen.

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauksen ristinivel

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Jep

Toikin oli kiristetty aikasemmin plus auton alta kiristetty liukuja, mutta silti tulee keskeltä autoa jostain vähän liikaa ääntä.paikallaan asfaltilla kun heiluttelee rattia niin gluk gluk gluk.80 tuhatta vähemmän ajettu tonnarikin pitää pientä ääntä(130tkm), se kuuluu asiaan mutta kun ei tiedä että mitä siellä on kiristeltävää puslaa tms, kun en ole tekniikan ihmelapsi..

Kiitos
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ohjauksen ristinivel

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

2.3TT kirjoitti:Jep

Toikin oli kiristetty aikasemmin plus auton alta kiristetty liukuja, mutta silti tulee keskeltä autoa jostain vähän liikaa ääntä.paikallaan asfaltilla kun heiluttelee rattia niin gluk gluk gluk.80 tuhatta vähemmän ajettu tonnarikin pitää pientä ääntä(130tkm), se kuuluu asiaan mutta kun ei tiedä että mitä siellä on kiristeltävää puslaa tms, kun en ole tekniikan ihmelapsi..

Kiitos
Hep. Mitä tarkoitat tuolla että auton alta on kiristetty liukuja? Oletko onnistunut säätämään ohjausvaihteen hammasvälystä/varsinaisen hammastangon liukukappaletta vai mitä?

Taannoin tuosta säätömahdollisuudesta ohjausvaihteen autossa kiinniollessa utelinkin täällä, ja sorvasinkin hammasvälyksen säädön lukitusmutteriin sopivan seinämiltään miltei jo paperinohuen 46mm hylsyn, mutta itse säätöhomma tyssäsi siltäerää siihen että kallistuksenvakaaja oli tiellä ja olisi täytynyt irrottaa runkokumeistaan. (Plus yleiseen v*tutukseen ja siitä johtuneeseen työkalujen syysmuuttolentoon)

On kyllä tallilla täältä Fooruminkautta ostettu kokonainen ohjausvaihdekin jonka ajattelin kunnostaa tiivistesarjalla, mutta siitähän tietenkin yritetään mennä mistä aita on matalin tai peräti auki..

Sikälikin kiinnostaa, että kaikki muu etupäähän on jo uusittu, plus hieman tiukempaa puslaa lisukkeeksi, mutta juuri tuo ärsyttävä pieni klappi itse ohjausvaihteessa häiritsee, sekä että käsittääkseni hammasvälyksen oikea kiristysmomentti tai/sekä itse hammastangon liukukappaleen oikea tiukkuus toimii ilmeisesti myös ohjauksen iskunvaimentimena. Hakusessa on siis sellainen "uuden tonnarin ajotuntuma" jota nyt ei ole pienimmänkin heiton tai kivenmurusen tuntuessa liian herkästi ratissa.
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauksen ristinivel

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Joo liukukappaletta kiristetty alakautta niin tiukaksi että vielä ohjaus palauttaa eli hyvä tuli(paineilmapyssy plus pitkä varsi siinä ym) Ollut vuosia varmaan edellisellä omistajalla löysällä, koska nyt ohjaus on hyvä mutta ainoa ominaisuus on se että paikallaan kun rattia vispaa niin pieni pehmeä glunks glunks( ei huomaa ellei kuuntele ja kääntele nopeasti.Alumiiniin varmaan se välys ehtinyt ajansaatossa kulua koska renkaat missä asennossa tahansa tekee saman, eli liukujassa eikä hammastangossa(puhutaan hyvin hyvin pienestä välyksestä).
Ite en siis tota tehnyt vaan kokenut asentaja.
Tolle ominaisuudelle ei kai kannata tehdä mitään, paitsi kiinnostaa tietysti saako pelkkää liukukappaletta vaihdettu ja mistäköhän semmosen saa uuden ja millanen on vaihtaa.Niin hyvä on nyt oman kärryn ohjaustuntuma ym, että pelkkää uutta laitan nyt, koska ei tiedä käytetyistä saako huonompaa tilalle..
Vastaa Viestiin