Tonnarin suhina!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Tonnarin suhina!

Viesti Kirjoittaja Tuha »

:?:

Autoni on Saab 9000 Turbo 2.0 vm. 1988 automaattilaatikolla ja kun kaasu pohjassa kiihdyttää alkaa konehuoneesta kuulumaan ihmeellistä suhinaa ja ahdot ei nouse kuin hiukan keltaiselle.

Osaako joku neuvoa mikä vikana?

Mihin kohtaan vakio mittarin mukaan ahtojen kuulusi nousta tuollaisessa autossa joka on vakio ja jossa on automaattiloota?

Se suhina kuulostaa siltä että jostain tulisi ilmaa ulos paineella! Muuta en tiedä. Neuvokaa.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Viisarin kuuluisi nousta melkein kelta-punarajalle. Joku letku vuotaa, kannattaa tarkistaa alipaine ym. letkut. Alkuperäiset pienet letkut ovat aika surkeita (voi haljeta helposti, koska "valujäljet" molemmilla puolilla letkua). Omasta tonnarista olen úusinut letkuja ja vanhat vahvistanut liittimien kohdista kutistesukalla.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Saab 9000

Viesti Kirjoittaja Tuha »

:) Paljonko noita letkuja siellä kaiken kaikkiaan on? Mistä saisi kunnon letkua ja millaista sen pitäisi olla? 8)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Saab

Viesti Kirjoittaja Tuha »

:D Paljonko tuollaisessa saabissa on perus ahtopaineet. Paljonko lähtee paineita kun auton vakio mittari on kelta/punasen rajalla.?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Perusahdot ~0.4bar. Vakiona pitäisi ahtaa max abaut. 0.8bar. Letkuja esim Etolasta, kunnon kumista tehtyä. Dumb Valven letku kannattaa tsekata ja y-haara, josta tulee sisämittarillekin letku...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Saab

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kuva

Paikallistin "suhina" kohdan ja se sijaitsee jarru ja kaasupolkimen yläpuolella verhoilun takana ja tuosta kuvasta se näkyy tarkemmin. Ilmaa tulee ulos tuosta valkoisesta potikasta keskeltä kuvaa jonne menee kaksi mustaa letkua sekä kaksi valko/vihreä johtoa. :!:

Mikä kyseinen potikka on ja voiko sillä olla vaikutusta myös siihen että vakionopeudensäädin ei toimi. :?:

Lisäksi siinä lähellä tuota valkoista potikkaa on ruskea potikka jossa on eräänlainen punainen tulppa joka on haljennut. Mikä kyseinen ruskea potikka mahtaa olla? :?:

Kuuluukohan tuohon valkoiseen potikkaan mistä ilma tulee letkua kiinni sille puolelle josta ilma tulee. Se puhaltaa tavallaan sitä ilmaa konehuoneeseen päin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös tuo kuvassasi näkyvä valkoinen ole ylipainekatkaisin, joka viimeisenä varotoimena katkaisee bensapumpun sähköt jos muu ahtopaineen säätely ei toimi.

Tonnarissa vm -87 konehuoneesta tuleva alipaineletku haarautuu paineanturille 11 ja ylipainekytkimelle 12, ja ylipainekytkimeltä lähtee letku mittaristossa olevalle ahtopainemittarille 13.

Mikä siinä ylipainekytkimessä voi vuotaa - jompikumpi letkuista halki liityntäkohdan juuresta?

http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/ ... etkut1.gif

Tässä kuvassa oleva vaihtamisosoitin 14 ei kuulu suomiautojen varustukseen.

Punatulppainen ruskea mokkula taitaa olla cruisen alipainekytkin, joka pitäisi olla letkulla yhteydessä ainoastaan cruisen alipainejärjestelmään, haaroittua poljinkytkinten letkustosta.
http://68.18.191.210/electrical_system_ ... ontrol.htm

Tuo alipainekytkin kertoo APC:lle jos cruise painaa kaasua, jolloin APC tietää pitää magneettiventtiilin auki ja ahdot pysyy peruspaineilla max 0,4 bar.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Mulla vuoti se itse katkaisin..

Letkujen uudelleenjärjestelyä vaan niin että se katkaisin tulee ohitettua, jätä kuitenkin katkaisin paikalleen ja johdot kiinni niin ei tarvitse arpoa pitääkö johdot olla yhdessä vai ei että toimii.

Tietysti tuon jälkeen pitäisi sitten osata päästää se kaasu jos syystä tai toisesta ahdot karkaa käsistä..

Ruskea on tosiaan cruisen kytkin, senkin voi ottaa pois (kaikenlaisia turhia osia näissä :lol: ) mutta sitten cruise päällä ei toimi perusahdoille pudotus, sen tarkoitus on siis tiputtaa kone perusahdoille kun cruise kytketään päälle.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Korjattu on!

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Potikka vaihdettu uuteen tai siis vähän käytettyyn ja taas toimii ja ahdot nousee!

Kiitos neuvoista ja vastauksista! 8)
Vastaa Viestiin