9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
Tällainen onkelma, Ei toki poljeta ihan kylmää konetta, mutta kun lämpöviisari osoitta esim. n kello kahdeksan suuntaan, niin kiesi ampoo, parhaimmmillaan piikkaa jopa (autogaugen mukaan) 1,8 bar joka on kyllä ihan liikaa vakio mitsulle, normaalisti kuitenkin ~ 1,6 ja pitää paineet hyvästi yli kilon koko rundialueen.
Nyt kuitenkin kun sitten viisari lipuu sinne kaiketi normialueelle elikkäs kello yhdeksikön tietämille, niin no problen kun ajelee nätistee. Kuitenkin jos rivakammin pitäisi päästä niin aluksi ahtelee n. 0.8 tietämille ja n. 15 kilsan lenkillä sitten loppupäässä syttyy check engine valo ja mennään peruspaineilla.. Eli toisin sanoen kun työmatka on lyhyt, niin lh:n nollauksen jäälkeen tolla voi lyhyttä ajoa (5-10 km) vedellä vaikka kuukausitolkulla, ja ei mitään onkelmaa, paitsi tuo menon totaalinen hyytyminen kun kone lämpiää. Pikkasen pidempi pätkä niin check engine syttyy tauluun. Huom. tämäkin vältettävissä sillä, ettei ns. rängi menemään...
Pitääkö sitä rohkiasti käydä marmorilla luetuttamassa kiesi, vai osaisiko joku kenties viisata missä vika voisi piileä?? Itellä nyt vähän sormi suussa meininkiä...
Auto on -89 9k T lh2.2 ja Di/apc. Kiesi on lastutettu, niinkuin arvata saatta sekä polttoaine, että ahtopaine lastulla ja alla kulkee 3" ränni, lientä pumppaa walbro...
Nyt kuitenkin kun sitten viisari lipuu sinne kaiketi normialueelle elikkäs kello yhdeksikön tietämille, niin no problen kun ajelee nätistee. Kuitenkin jos rivakammin pitäisi päästä niin aluksi ahtelee n. 0.8 tietämille ja n. 15 kilsan lenkillä sitten loppupäässä syttyy check engine valo ja mennään peruspaineilla.. Eli toisin sanoen kun työmatka on lyhyt, niin lh:n nollauksen jäälkeen tolla voi lyhyttä ajoa (5-10 km) vedellä vaikka kuukausitolkulla, ja ei mitään onkelmaa, paitsi tuo menon totaalinen hyytyminen kun kone lämpiää. Pikkasen pidempi pätkä niin check engine syttyy tauluun. Huom. tämäkin vältettävissä sillä, ettei ns. rängi menemään...
Pitääkö sitä rohkiasti käydä marmorilla luetuttamassa kiesi, vai osaisiko joku kenties viisata missä vika voisi piileä?? Itellä nyt vähän sormi suussa meininkiä...
Auto on -89 9k T lh2.2 ja Di/apc. Kiesi on lastutettu, niinkuin arvata saatta sekä polttoaine, että ahtopaine lastulla ja alla kulkee 3" ränni, lientä pumppaa walbro...
Viimeksi muokannut 900turbo3d, To Loka 30, 2008 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 9k urpon, meno hyytyy tovin ajelun jälkeen...
Tänään tuli huomattua, että ei ainakaan mittarin näyttänällä lämpötilalla välttämättä ole vaikutusta ahtoon, Kun näemmä alkoi v-pumpun seutuvilta kuseen vettä, ja lämmöt nousi hieman yläkanttiinkin, ja silti kiiireissää kun poleksi johonkin minne voip stopata, niin ahoti ihan mukavasti. Jotta pääsääntöisesti kun on n. reilu 10 min ajellu, tippuu "normiahdoille", ja tovi lisää niin syttyy check engine.... Mutta siis eihän tässä lh 2.2 mallissa kai voi oikei olla kuin anturivika, vai hokaako di/apc: kanssa myös ahtovuodot, jotta sytyttää tuon check valon. Kun ihän tämä esim seoksista tiedä, muutama anturi ja mittari jonka mukaan ruiksu toimii, ja sen vikavalo syttyy.
Täytyy siis alkaa käymään ruiskun osat läpi...
Täytyy siis alkaa käymään ruiskun osat läpi...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
Jees, eli immu kosahti tänään, jahka saa uuden, niin selviääpi josko tuo hyytyminenkin olisi sitten johtunut oikkuilevasta immusta...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
Melkoista yksinpuhelua näyttää tämänkin vian etsiminen olevan. Vika siis löytyi puhelun jälkeen? Jos ei sinulta immua löydy niin tule hakemaan minulta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
saako kysyä tähän väliin, että mikä on immu saabissa? imun tiedän kaasarikoneisissa, se sama joka on myös ryyppy tai rikastin eli kuristin, mutta 'immu'?
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
Immu=ilmamassamittari
Löytyy LH-ruiskuista ja uudemmista T7 ja T8, sekä Bosch Motronic moottorinohjauksella varustetuista. T5 on ainoa, jossa ei tuota ilmamassamittaria ole. Ja jos T ei ole tuttu lyhenne, niin se tarkoittaa Saabin moottorinohjausta nimeltään Trionic.
Tämänkin tiedon olisit saanut kirjoittamalla tuonne ETSI-painikkeen hakukenttään sanan immu.
Haku löysi 349 tulosta
Käytetyt hakusanat: immu
Matti
Löytyy LH-ruiskuista ja uudemmista T7 ja T8, sekä Bosch Motronic moottorinohjauksella varustetuista. T5 on ainoa, jossa ei tuota ilmamassamittaria ole. Ja jos T ei ole tuttu lyhenne, niin se tarkoittaa Saabin moottorinohjausta nimeltään Trionic.
Tämänkin tiedon olisit saanut kirjoittamalla tuonne ETSI-painikkeen hakukenttään sanan immu.
Haku löysi 349 tulosta
Käytetyt hakusanat: immu
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
Rotisko, pitäisi riittää kysyä samaa asiaa yhden kerran:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66#p563866
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66#p563866
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
Noniin. Eli ilmamassamittari vaihtui olotettavasti toimivaan, ja sehän alkoi taas elämään. Ja ei ollut testilenkillä mitään oireita hyytymisestä. Ja tuo levoton ahtojen piikkailukin ja milloin mitäkin ahtaminen loppui kuin seinään, nyt ahtelee niinkuin steg-lastulla varustetun kuuluu.
Vanha immu siis näemmä aloitti oireilun tuolla tavalla, ja lopulta veti sellaiseen tilaan, että puski koneeseen kakkua tiettävästi niin paljon kuin vain suuttimet antoi myöten. Sellanen vika tällä kertaa...
Vanha immu siis näemmä aloitti oireilun tuolla tavalla, ja lopulta veti sellaiseen tilaan, että puski koneeseen kakkua tiettävästi niin paljon kuin vain suuttimet antoi myöten. Sellanen vika tällä kertaa...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
no niin pitäsisi, jopas olen ollut hoksaamaton, tuota en hokannut kattoa, olit jo vastannut tuonne aiemmin. sorry.jus kirjoitti:Rotisko, pitäisi riittää kysyä samaa asiaa yhden kerran:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66#p563866
tosiaan haulla löytyi paljon tietoa tästäkin asiasta. mulla sattui vain 117 osumaa, mutta on siinäkin ihan sopivasti. nyt jos vielä kysyn immusta jotakin, niin menen louhokseen häpeämään.
tyhjäkäynti hieman vaeltelee n. 900rpm - 1300rpm välillä omassanikin ja epäilys hiipi mieleen, pitäisikö se immu putsata sitten josko auttaisi.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: 9k urpon, meno hyytyy...immu kosahti tänään...
Itse epäilisin joutokäyntimoottoria. Löytyy imusarjan vierestä metalli lieriö tulee mustat letkut (2kpl) kaasuläpän etupuolelta toinen ja moottorin puolelta kaasuläppää taas toinen , päässä sähköliitin...rotisko kirjoitti: tyhjäkäynti hieman vaeltelee n. 900rpm - 1300rpm välillä omassanikin ja epäilys hiipi mieleen, pitäisikö se immu putsata sitten josko auttaisi.
WD 40 tai CRC:n monitoimiöljy puhdistaa kun ottaa "helistimen" irti ja liottaa kyseisellä aineella sisältä.
Edit: ^mimmi oli näköjään nopeempi...
