Armoton rallatus...ja pahenee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tonnarin koneen rallatus on vaan pahentunut: Noin 2500rpm tasakaasulla ajettaessa koneesta kuuluu ihan mieletön rallatus joka hiljenee kun painaa kaasua Tämä ilmenee varsinkin lämpimällä koneella , kylmänä ei rallatusta kuulu eikä tyhjäkäynnillä . Voiskos tuossa olla syynä tasapainoakselin ketju joka venähtää lämpimänä ? Kilsoja takana 260t , kone 2,0t ja vuosimalli -98.

Meinasin kyllä poistaa tuon ketjun jos ei muuta ideaa tule mieleen.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kokeile ottaa apulaite hihna pois ja kuulustele sitten. Sillä eliminoi kaikki apulaitteet.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Kaide »

9000LPT kirjoitti:Kokeile ottaa apulaite hihna pois ja kuulustele sitten. Sillä eliminoi kaikki apulaitteet.

Hmm.. toisaalta vaikea kuvitella että joku apulaite pitäisi sellaista ketjunrallatusta
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei ehkä niinkään apulaitteet, mutta itse hihnan rullat voivat pitää melkoistakin rallattelua ja rolinaa väljistyttyään.
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja rotisko »

mitä mulla on erimerkkiset autot alkaneet rallattamaan aiemmin, niin se on ollut viimeinen kuolinkorina aina. ovat leikanneet kiinni ja kerran kiertokanki tuli lohkosta tervehtimään. autot olivat yllätys yllätys, japanilaisvalmisteisia toyota corollia ja nissan micra, ettei niidenkään tekniikka ikuista ole vaikka niin sanotaan.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mulla oli joskus jakoketjun kiinteä ohjuri löystynyt kiinnityksistään ja se aiheutti rallatusta juurikin vastaavalla kierrosluvulla, kiinnityspulttien kiristys auttoi.
Tosin kyseessä oli 8v-kone mutta miksei sama voisi tapahtua 16v-myllyssäkin.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, ja vikamahdollisuuksiahan on myös jakoketjunkiristimen pettäminen, tai lähinnä sen lukituksen hammastuksen, jolloin ketju pääsee löystymään. Itselleni kävi näin Scantech- tuotteen kanssa, mutta jos kiristin on alkuperäinen niin ongelmaa ei kyllä pitäisi esiintyä, siksi laadukas orkkis on.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Minuteman kirjoitti:Juu, ja vikamahdollisuuksiahan on myös jakoketjunkiristimen pettäminen, tai lähinnä sen lukituksen hammastuksen, jolloin ketju pääsee löystymään. Itselleni kävi näin Scantech- tuotteen kanssa, mutta jos kiristin on alkuperäinen niin ongelmaa ei kyllä pitäisi esiintyä, siksi laadukas orkkis on.
Tasapainotus akselin ketjun kiristäjänkin saa aika helpolla rikki, joten sen voi lisätä myös listalle.

Lähtisin kokeilemaan ensin tuota apulaite hihnaa. Yhdessä tonnarissa kuvittelin kanssa jakopään olevan valmistumassa, mutta lopullinen syy löytyi apulaitehihnan kiristäjästä. Sama kävi juuri porukoiden kolkissa, jossa oli tosin laakeri mennyt hihnan rullasta. Ääni kuului kuulemma aivan selvästi jakopään suunnalta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Varmaan kannattaa ensin kokeilla ottaa jakoketjun kiristin ulos, ja katsoa onko ketju jo vaihtorajalla. Eli ensin se pieni (muistaakseni 13mm:n kannalla oleva) jousen kiristyspultti irti kiristimen päästä, sitten jousi talteen, ja sitten avaa (muistaakseni 24mm) kiristimen irti. Olikohan vaihtoraja jotain 11-12mm tjmsp, jos on tullut ulos esim 15mm niin on ihan selkeästi jo vaihdon tarpeessa.
Kiristin varmaan kannattaa putsata esim bensalla siinä samalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

12mm on muistaakseni kiristimen jousen tulpan kannan halkaisija, ja kannattaa huomioida myös jousen sisään kuuluva muovikara, ettei huku ulosvedettäessä. Kiristimen runko-osa taas on 27mm kannalla. Pirullista on saada hylsy paikoilleen, mutta ainakin momenttituen poisotto, ja viimeistään hihnan löysääminen ja laturin kallistaminen pois tieltä tuo lisätilaa kiristimen irroittamiselle. Tuohonhan on loogista jatkaa jos meteli ei pelkästä hihnan irroittamisesta muutu.

Ketjun vaihtorajaksi kehuvat 11mm täällä: http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg3.htm
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Noniin... Kävin sitten tallilla vaihtamassa öljyt ja kuulostelemassa. Rallatus kuuluu keskeltä venakoppaa, eli joku nostaja lienee tullut tiensä päähän, tätä tukee myös se että kun öljy on jähmeää/kylmää rallatusta ei kuulu, ilmeisesti sitten juoksevammalla öljyllä paineet ei pysy.

Kannattaa varmaan vaihtaa kaikki kerralla koska sen risan löytäminen lienee aika vaikeaa.

ps: Kivaa toi öljyn vaihto kun on toinen ranne ihan rikki :wink:
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja rotisko »

Kaide kirjoitti:ps: Kivaa toi öljyn vaihto kun on toinen ranne ihan rikki :wink:
meinasin kysyä, että tarvitko apuja öljynvaihdossa, mutta taisitkin saada jo vaihdettua? olisin ollut vaikka huomenna joutilaana moiseen harrastukseen ja ilmeisesti muutaman kymmenen kilsan päässä vain majailen.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä siitä jotakin osviittaa saa rikkinäisen/jumittuneen kupin sijainnista, kun sopivalla rautapuikolla kuuntelee venttiilikoppaa tai sitten ostaa tarkoitusta varten tehdyn stetoskoopin.

Avaamalla venttiilikopan ajon jäljiltä sekä pyöräyttämällä moottorin yläkuolokohdilleen niin että venttiilit ovat kuormittamattomina nokan puolesta, ja varovasti ruuvimeisselillä tai muulla sopivalla koettaa kammeta paininkuppien ja nokka-akselien välistä voi koetella hydraulikuppien kuntoa. Ajon jäljiltä siksi että silloin venttiilikupeissa on vielä jonkinlaista öljynpainetta muissa paitsi siinä rikkinäisessä joka tuntuu antavan periksi. Toki kaiken saa myös antamaan periksi kun tarpeeksi vääntää...

Jos auto on seissyt niin että venttiileitä on ollut kuormitettuna, niin venttiilinjousi kyllä puristaa paineet ehjästäkin kupista ajan kanssa, ja "mittaustulos" on helposti väärä ja kuppi joustava.

Itselläni meni kerran ykköspytyn pakopuolen paininkuppi vaihtoon ilmeisesti kupin kuulaventtiilin hajottua, ja kuppi oli löysä kokeillessa, muiden ollessa suht. napakoita.

Helpoimmalla ja luotettavimpaan lopputulokseen pääsee kyllä vaihtamalla kaikki uusiin vaikkapa Motonetistä 18€/kpl, mutta on näitä purettu ja pestykin menestyksellä, juttuja löytyy tältä osiolta ja tuolta OG900- puolelta hakusanoilla "hydraulipainimet" ym.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Uudempia paininkuppeja ei taida saada enää purettua vanhojen tapaan, sen sijaan uusia kuppeja saa alle 100€ /sarja(16 kpl) Englannista. Voin antaa tiedot yv:llä ja auttaa tilauksessa. tuo 18€ kpl tekee jo lähes 300€.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Armoton rallatus...ja pahenee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Missä vuosimallissa noin suurinpiirtein kupit muuttuvat purkamattomiksi? -92 kupit vielä purkautuivat.
Vastaa Viestiin