Sähkövikaa kytkin rempan jälkeen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Sähkövikaa kytkin rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

9000CS 2,0i vm1992. Vaihdoimme loppuun kuluneesta kytkimestä levyn, paineasetelman ja -laakerin. Kirjoitin siitä syksyllä aiemmin. Kone oli irti, vaihdoimme samalla touhupetterin (tonnarin tuleva omistaja) kanssa vialliset tiivisteet, puunattiin koneen osat ja maalattiin yms. Vaihteisto ja kone saatiin nätisti paikoilleen. Kaikki meni käsikirjoituksen mukaan. :D Samalla uusittiin kytkimenletku, sen paikalleen sovittamisessa meni vähän enemmän aikaa, kunnes keksin irroittaa polkimen päästä sylinterin ja kiertää sen letkun valmiiksi siihen sylinteriin kiinni. Kierteet ei meinanneet millään mennä oikein ensin, putki oli vähän väärässä asennossa. Mutta toi irroitus helpotti asennusta eikä siinä sitten varttia enempää mennytkään sen jälkeen, vajaan tunnin eka ihmeteltiin miten sen voi sinne saada oikein kohdalleen.

Jep. Samalla kun touhusin sen kytkinletkun/putken kanssa, touhuPetteri puuhaili nokkapellin alla kiinnittäen irralliset piuhat paikoilleen. Putket ja letkut meni samalla innokkuudella. Ei muutakuin nesteet ja öljyt sisään, akku kiinni. Joku edellisistä auton omistajista oli tuunannut siihen maadoituskaapeliin katkaisimen, se on akkutelineessä kiinni. Käänsin katkaisimen päälle ja HUPS. Samantien katkaisin takaisin kiinni. Ei saatu toimintasavua, pelkät kipinät riitti tälläerää. :lol:

Tutkittiin mikä aiheutti kipinät katkaisimessa. Ok, vika löytyi. Maakaapeli meni siihen mustaan johtokouruun mistä se tuli ulos sen alaosasta. Tämän pään touhuPetteri oli kytkenyt siihen jakorasiaan joka on akkutelineen kyljessä, se kun oli siinä sopivasti kohdalla... 8O Jakorasiasta oli johdot tietty irti kun kerran konekin oli irti. Jakorasialle tulee virta suoraan akusta... Johdolle on oikeakin kiinnityspaikka olemassa, minne se sitten laitettiinkin eli vaihteiston päähän pultin alle maadoitusta varten. Alku säikähdyksestä selvittyämme akun johdot uudestaan kiinni ja ensi starttaus. Eihän siinä sitten mitään tapahtunut. Hiljaista oli, joku naksahdus kuului kojetalusta, olisikohan joku rele? Sulakkeet mentiin läpi ja kaikki ok. Mitattiin tuleeko startille virtaa. Ei tule kun avainta kääntää virtalukossa. Samoin mittaristossa ei näy esim. öljynpainevaloa jonka pitäisi aina näkyä, onhan koneessa uudet öljyt+suodatin. EDU näyttää sen mitä näyttää pitääkin.


Kysymys kuuluu; - mikähän mahtoi kärvähtää? :oops:

Jos tarvitsette apua piuhojen vetoon niin autossa kuin kotonakin, voitte ottaa yhteyttä minuun, järjestän hyvin edullista vuokratyötä :D
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähkövikaa kytkin rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mitatkaa akun napajännite, kun starttaatte/yritätte. Kuvauksen perusteella ymmärtäisin, että ainoastaan akun oikosuljitte. Saattoi aiheuttaa akun tuhoutumisen. Toinen epäilyn paikka on se "pääkytkin", jos siinä vaikka kärjet kärähti aiheuttaen reilun ylimenovastuksen.

Aika tössin teitte :?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: Sähkövikaa kytkin rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Kylläkyllä, moka oli aikas komea, 9- vähintään kouluarvosanana. Virta kyllä kulkee kaikkialla muualla, valot ja mittariston muut toiminnot ok. Yritin sen huolto-oppaan takasivuilta ihmetellä niitä sähkökuvia, että miten sen virran pitäis siellä kulkee ja mihin vaikuttaa. Akunkin latasin uudelleen eli siinä pitäisi virtaa kyllä olla. Liian monta kokkia samalla kattilalla, aika sakea keitto näemmä syntyi. :?
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: Sähkövikaa kytkin rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Tarkennus; Tuolla startin virrattomuudella tarkoitin sitä, ettei siihen keltaiseen johtoon, joka on herätevirralle, tule virtaa kun avain on starttaus-asennossa. Avaan sen reletaulun esille ja tarkistan mikä siellä on tilanne. Onneksi voin lainata toisesta tonnarista releitä, jos jotain epäselvää ilmenee. Mutta jos jollain on ideoita siitä, minkä me hajotimme ranettamisella, otan mielelläni vastaan. Releistä en ymmärrä tosin mitään, mutta täytynee vain kokeilla, tuskin siellä nyt enää mikään voi mennä rikki sen enempää mitä jo nyt on.

Ranettamisiin :?
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: Sähkövikaa kytkin rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

juuei, ei ole akun vaihdolla merkitystä. Vaihdoin puolankin, vaikka sillä ei pitäisi olla suurtakaan merkitystä tässä vaiheessa. :|
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: Sähkövikaa kytkin rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Dodiin. Menin kaikki mahdolliset ja mahdottomat liittimet sekä maadoitukset läpi. Puhdistin vielä kerran, kaikki tiukkaan kiinni (ja oikeaan paikkaan). Otin varmuuden vuoksi vara-avaimenkin käyttöön. Vaihdoin ihan kaikki sulakkeetkin. Uusvanha akku kiinni ja starttia. Römpötirömpöti. Startti pyörii! :D

Bensapumpun sulake kiinni ja uusintayritys. Prömprömprömm. Konehan alkoi laulamaan näin isäinpäivän kunniaksi. Jesjes. Ei muutakuin vaihde silmään hetken ihmettelyn jälkeen, varovainen nosto ja auto liikkuu. Jou. Meni eteen ja taaksepäin, kytkinkin toimii vaikka ilmaus jäi eilen puolitiehen. Voi ilon ja onnenpäivää! :lol:

Vaan itku pitkästä ilosta ja pieru paljon nauramisesta. :( Hallista ulos en ehtinyt ajaa enkä sen liiemmin aikonutkaan kauniin sateisen syyspäivän takia (lokarit irti vielä) sitä vielä tehdäkään. Bensaletkun tiiviste (2x) jakotukin päältä jäi vaihtamatta epähuomiossa. Tiivisteet vuotaa sen verran että tyypitys jäi lyhyeen. Täytyy huomenna lähteä etsimään jostain niitä tiivisteitä. Niissä on kumitiiviste (o-rengas) messinkiprikan sisällä. Kait niitä löytyy ihan tavallisistakin varaosamyymälöistä.

Eli ei ne meidän ranetukset onneksi mitään rikkoneet lopullisesti. Jotain liitoksissa oli ilmeisesti häikkää, ihan sama mikä oli, kunhan kaikki toimii. Jotenkin tämä vain on normaalimpaa, ettei asiat aina mene ihan kuten pitäisi. :) Ilmausta ja peltitöitä seuraavaksi, kyllä se tästä taas. :wink:
Vastaa Viestiin