Käytinpä sitten Saabiani paikallisella (JKL) korjaamolla joka mainostaa että "ilmastointilaitteiden huolto ja korjaus". Eli talven jälkeen huomasin että ei tule kylmää ei, ja tuolla "korjaamolla" huomasivat heti että kaasut on kadonneet.
Kun sitten menin hakemaan autoa, kertoivat että tiiviystestien mukaan kaikki on ok, eli missään ei ole mitään vuotoa! Arvelivat että "on vissiin talviaikaan päässeet karkuun tuosta kompuran stefalta, mutta ei ehkä kannata lähteä koko kompuraa vaihtamaan sen takia". Ihmettelin ääneenkin että jos näin on, niin mites se nyt yhtä äkkiä olisikin itsestään muuttunut tiiviiksi, ja sain takaisin muminaa että "kyllähän ne siitä vertyy kun ilmastointia pyörittää"...
No niinhän siinä kävi kuin jo hakiessa arvelinkin, että viikon päästä oli taas kaasut pihalla! PRKL! Eli tuo "korjaamo" ei vissiin ollut yrittänytkään selvittää että missä vika on, vaan iskivät vaan kaasut sisään ja laskuttivat tyytyväisenä 140E olettaen että onhan ne stefat itsestään vertyneet.
Ai niin, silloin hakiessa kysyin että oliko myös takaiskuventtiilin kunto tarkastettu, ja hetken hiljaisuuden jälkeen sain napakan vastauksen että "kaikki on kyllä tarkistettu". No niinpä varmaan...
Ja lopultakin itse asiaan...: Jos stefat on kerran kunnossa (?), seuraava
tarkistettava asia lienee juuri tuo takaisku venttiili. Osaisiko joku kertoa että mistä tuo löytyy, ja voiko sille itse tehdä mitään? Kuinka esim. tsekata että onko se kunnossa vai ei? Ja mitä muuta kannattaisi tarkistaa?
Toisekseen, löytyyköhän JKL:stä jotain korjaamoa joka oikeasti osaisi korjata tuon ilmastoinnin, eikä vain rahastaa ja luottaa hyvään tuuriin??
Osaako joku sanoa että onko korjaamoilla yleensä minkäänlaista laillista vastuuta tekemistään korjauksista, vai pitääkö mun taas maksaa noille toiset 140E ja luottaa siihen että jospa se vaikka tällä kertaa korjaantuu?? Ei oikein huvittaisi....
Ja edelleen ilmastoinnista...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kaikillahan on vastuu tekemästään työstä. Kokonaan toinen juttu onkin sitten millä kaivetaan esiin selkäranka, jolla vastuu kannetaan.
Kuluttaja-asiamiehellä uhkailu voi auttaa, mutta ennen kuin siihen lähtee kannattanee kokeilla ystävällisempää linjaa. Kuluttaja-asiamiehet on niin ylityöllistettyä porukkaa että asioiden eteenpäin vieminen sitä kautta ei ole kovin nopeaa eikä varmaa... jos vastapuolikin tietää sen niin voipi seinä nousta vastaan neuvotteluissa.
Kuluttaja-asiamiehellä uhkailu voi auttaa, mutta ennen kuin siihen lähtee kannattanee kokeilla ystävällisempää linjaa. Kuluttaja-asiamiehet on niin ylityöllistettyä porukkaa että asioiden eteenpäin vieminen sitä kautta ei ole kovin nopeaa eikä varmaa... jos vastapuolikin tietää sen niin voipi seinä nousta vastaan neuvotteluissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ilmastoinnista...
No itse vein kärryni JYVÄS JÄÄ nimiseen ilmastointilaite huoltoon, ei takuulla maksa noin paljoa, ko firmassa kaverit testasivat tiiviyden ja totesivat että ei ainakaan suurempaa vuotoa ole ja ei kun aineet sisään.
Myöhemmin samana iltana huomasin että ylipaine venttiili vuotaa ( kompressorin päässä oleva venttiili ) menin uudestaan firmaan myrkyt talteen ja ylipaine venttiili vaihdettiin ja samat myrkyt takaisin, ai niin lisäsimme myös ensimmäisen käynnin yhdeydessä kompressoriin öljyä.
Jos kompura on kauan ollut ilman öljyä niin tiivisteet kuivuvat ja rupeavat vuotamaan, freon kaasu itsessään ei tiivistä tiivisteitä.
Myöhemmin samana iltana huomasin että ylipaine venttiili vuotaa ( kompressorin päässä oleva venttiili ) menin uudestaan firmaan myrkyt talteen ja ylipaine venttiili vaihdettiin ja samat myrkyt takaisin, ai niin lisäsimme myös ensimmäisen käynnin yhdeydessä kompressoriin öljyä.
Jos kompura on kauan ollut ilman öljyä niin tiivisteet kuivuvat ja rupeavat vuotamaan, freon kaasu itsessään ei tiivistä tiivisteitä.
Paisuntaventtiili jumissa?
Yksi mahdollisuus on, että paisuntaventtiili on talven jäljiltä jumissa/sisällä kuivausainesäiliöstä karannu murunen, eikä avaudu kuumalla ilmalla niinkuin pitäis -> paineet nousee ja kompressorin ylipaineventtiili avautuu ja päästää kaasut pihalle. Osa maksaa muutaman kympin.
Suunnilleen tämä oli tilanne omassa autossa, paitsi että kaasut tuli pihalle stefan tiivisteestä. Tiiviste vaihdettiin, jonka jälkeen kaasut tuli pihalle päädyn tiivisteestä. Kompressori vaihdettiin, jonka jälkeen kaasut tuli pihalle ylipaineventtiilistä. Paisuntaventtiili vaihdettiin ja sen jälkeen on toiminut.
Suunnilleen tämä oli tilanne omassa autossa, paitsi että kaasut tuli pihalle stefan tiivisteestä. Tiiviste vaihdettiin, jonka jälkeen kaasut tuli pihalle päädyn tiivisteestä. Kompressori vaihdettiin, jonka jälkeen kaasut tuli pihalle ylipaineventtiilistä. Paisuntaventtiili vaihdettiin ja sen jälkeen on toiminut.