9000 2,3T ja 400 hv
9000 2,3T ja 400 hv
Tarkoituksena olisi kysyä ihmisiltä hyvää kokoonpanoa kun olisi tarkoitus rakentaa kilometrejä kestävä n. 400 hv 9000 Saab. Eli ehdotuksia kaivataan kyseisille osille.
-Pakosarja.
-Ahdin.
-Pakoputki.
-Välijäähdytin.
-Bensapumppu.
-Suuttimet.
-Kytkin.
-Hukkaportti.
-Moottorin ohjaus.
-Ilmanputsari.
-Polttoaineen paineen säädin.
Näillä näkymin pakosarja sekä pakoputki olisi tarkoitus tehdä itse.
Ja kohtuullisella budjetilla olisi tarkoitus edetä.
Ja kaikki viripalikat on tarkoitus asentaa itse mutta softaamisesta on omaa minkäänlaista kokemusta tai osaamista.
Itsetehtyyn pakosarjaan on tarkoitus tehdä liitännät ulkoiselle hukkaportille ja EGT-mittarin anturille sekä laajakaista lambdalle.
Pistäkää myös luettelemienne osien hinnat edes karkeasti uutena .
HUOM ! Kaikki aikaisempi keskustelu tonnarin virityksen tiimoilta on luettu moneen kertaan läpi että ei kiitos linkkejä aikaisempiin keskusteluihin.
-Pakosarja.
-Ahdin.
-Pakoputki.
-Välijäähdytin.
-Bensapumppu.
-Suuttimet.
-Kytkin.
-Hukkaportti.
-Moottorin ohjaus.
-Ilmanputsari.
-Polttoaineen paineen säädin.
Näillä näkymin pakosarja sekä pakoputki olisi tarkoitus tehdä itse.
Ja kohtuullisella budjetilla olisi tarkoitus edetä.
Ja kaikki viripalikat on tarkoitus asentaa itse mutta softaamisesta on omaa minkäänlaista kokemusta tai osaamista.
Itsetehtyyn pakosarjaan on tarkoitus tehdä liitännät ulkoiselle hukkaportille ja EGT-mittarin anturille sekä laajakaista lambdalle.
Pistäkää myös luettelemienne osien hinnat edes karkeasti uutena .
HUOM ! Kaikki aikaisempi keskustelu tonnarin virityksen tiimoilta on luettu moneen kertaan läpi että ei kiitos linkkejä aikaisempiin keskusteluihin.
Viimeksi muokannut AkiZZa, To Joulu 25, 2008 21:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Esimerkiksi:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=36 ja asennus päälle.
Eihän tuo ole kun rapiat 5 tonttua, sillä moninkertaistaa monen tonnarin arvon.
Halvemmallakin pääsee jos osaa itse ja väistää viriputkien kalleimmat tarjoukset. Malttia !
Ota aikaa ja selaa läpi Styling & Tuning ja projektikansiot, siellä on jo perusteita useamman vuoden ajalta. Vastaavia mietteitä ja kysymyksiä ollut aikaisemminkin ...
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=36 ja asennus päälle.
Eihän tuo ole kun rapiat 5 tonttua, sillä moninkertaistaa monen tonnarin arvon.
Halvemmallakin pääsee jos osaa itse ja väistää viriputkien kalleimmat tarjoukset. Malttia !
Ota aikaa ja selaa läpi Styling & Tuning ja projektikansiot, siellä on jo perusteita useamman vuoden ajalta. Vastaavia mietteitä ja kysymyksiä ollut aikaisemminkin ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Toi MY92 pommi taitaapi olla LH:lla. Kaippa sen 400hp saa budjetillaki. Hommaa vanhan tonnarin T03 laippasen pakosatsin, jonkun riittävän isoilla siivillä olevan kolmosen kautta nelosen karretin tais sit jonkun sopivan switsun/holsetin. 630cc ruutat. säädettävä ruutta on sitten se mihin rahaa voi laittaa. Jos hipostelee niin hommaa niran, enemmän TI meiningillä sitten vems tai mega. Tekee miten tekee niin aikaa ja opiskelua aiheen tiimoilta on syytä harrastaa riittävästi ennenkun lähtee ostoksille.vesa67 kirjoitti:Esimerkiksi:
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka ... storder=36 ja asennus päälle.
Eihän tuo ole kun rapiat 5 tonttua, sillä moninkertaistaa monen tonnarin arvon.
Halvemmallakin pääsee jos osaa itse ja väistää viriputkien kalleimmat tarjoukset. Malttia !
Ota aikaa ja selaa läpi Styling & Tuning ja projektikansiot, siellä on jo perusteita useamman vuoden ajalta. Vastaavia mietteitä ja kysymyksiä ollut aikaisemminkin ...
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Jos projekti toteutuu , niin muista kertoa siitä myös meille muille valokuvien ja ajokokemusten kera !
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Unohtamatta alustaa,jarruja ja voimmansiirtoo..............
#2279
#2279
Mitä Saabisti ei tekisi autonsa eteen......
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Kyllä projekti olisi tarkoitus toteuttaa ja myös alustaan sekä jarruihin on tarkoitus tehdä muutosta mutta niihin en puuttu tässä keskustelussa.
12.1 Alkaa meikäläisellä armeija ja sen ajalla on tarkoitus alkaa haalimaan tarvittavia osia projektia varten.
Sekä lomien aikana mahdollisesti tehdä pakosarjaa sekä pakoputkea mutta tämän aiheen tarkoituksena oli saada selville tarvittava kokoonpano sekä kartoittaa projektin kustannuksia edes osapuilleen.
12.1 Alkaa meikäläisellä armeija ja sen ajalla on tarkoitus alkaa haalimaan tarvittavia osia projektia varten.
Sekä lomien aikana mahdollisesti tehdä pakosarjaa sekä pakoputkea mutta tämän aiheen tarkoituksena oli saada selville tarvittava kokoonpano sekä kartoittaa projektin kustannuksia edes osapuilleen.
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
-Pakosarja, laipat yhteensä n.40e+vesijohtomutkia vaihteleva määrä.Saa varata yhteensä n.100e sarjaan jos itse tekee. Tai sitten budjettiratkasuna tonnarin oma sarja jolla pääsee kyllä yhtä hyvin havittelemillesi tehoille jos käytät sisäisen hukkiksen omaavaa ahdinta.AkiZZa kirjoitti:Tarkoituksena olisi kysyä ihmisiltä hyvää kokoonpanoa kun olisi tarkoitus rakentaa kilometrejä kestävä n. 400 hv 9000 Saab. Eli ehdotuksia kaivataan kyseisille osille.
-Pakosarja.
-Ahdin.
-Pakoputki.
-Välijäähdytin.
-Bensapumppu.
-Suuttimet.
-Kytkin.
-Hukkaportti.
-Moottorin ohjaus.
-Ilmanputsari.
-Polttoaineen paineen säädin.
Näillä näkymin pakosarja sekä pakoputki olisi tarkoitus tehdä itse.
Ja kohtuullisella budjetilla olisi tarkoitus edetä.
Ja kaikki viripalikat on tarkoitus asentaa itse mutta softaamisesta on omaa minkäänlaista kokemusta tai osaamista.
Itsetehtyyn pakosarjaan on tarkoitus tehdä liitännät ulkoiselle hukkaportille ja EGT-mittarin anturille sekä laajakaista lambdalle.
Pistäkää myös luettelemienne osien hinnat edes karkeasti uutena .
HUOM ! Kaikki aikaisempi keskustelu tonnarin virityksen tiimoilta on luettu moneen kertaan läpi että ei kiitos linkkejä aikaisempiin keskusteluihin.
-Ahdin, joku "isohko" 3/4 garretti, hx35 holsu, s200 svitsu, gt3071 garrett tms. Osassa sisäiset hukkikset ja osa vaatii ulkoisen. Osa passais orkkissarjaan ja osalle pitäs se tuubisatsi tehä. Hintahaitari näissä sitten v*tun suuri. Sanotaanko että 700e-1300e jos uutena haluaa ostaa.
-Pakoputki, 3" ränni piisaa hyvin. Jos itse teet niin materiaali ratkaisee paljonko maksaa. Biltemasta ku haet putkea niin n. 100e saat tehtyä koko putken yhellä änkkärillä. Rosterisena sitten aika paljon enemmän...
-Välijäähy, Kiinakenno kelpaa oikein mainiosti. Esim. kennokooltaan 600x300x76 on suht iisi asentaa ja on riittävä noille tehoille. Hintakaan ei päätä huimaa. Satasellakin tais saksasta tuommosia saada. Lisäkustannuksia voi tulla sitten silikonimutkista sun muista.
-Bensapumppu, Valitsisin ehkäpä Boschin -044 loppusen pumpun, mutta vaihtoehtoisesti myös walbron 255 kelpaa myös. Molempien kans joutuu pientä modausta ämpäriin tekemään mutta lienee pienin huoli tässä projektissa. Hinnat 150-200e
-Suuttimet, Siemenssin 630cc decat varsin riittävät tuohon. Hintaa uutena n. 250-270e/4kpl, käytettynä n.180-200/setti
-Kytkin, speciltä löytyy jotain vaihtoehtoja ja samoin sassilta. Hinta haarukka lienee tänä päivänä 400-700e. specin 3+ ainakin todettu ihan toimivaksi. Budjettiratkasu ehkä ois "joku" sintteri ja orkkis asetelma..
-Hukkaportti, budjetilla jos etenee niin bilteman versiot varmaa iha käypää tavaraa JOS ei satu huono yksilö. Jos enemmän rahaa käytettävissä niin sitten ehkä hieman hipompaa pistäsin niin ei tule ainakaan niin helposti kuraa. Varmaanki ihan 38mm lautasella piisaa. Hinnat alkaen n.100e ja saa meneen vaikka liki 700e
-Moottorinohjaus, tämä onkin sitte se mihin joudut "panostamaan". Et välttämättä rahallisesti ihan mahdottomia, mutta jos ei muuten ole tuttuja systeemeitä niin monta iltaa saat lukea ja hajoilla aiheen tiimoilta. Se on varmaa ettei tommoseen LH pommiin löydy koodaajaa kovin helpolla, joten se lentää mäkeen ja säädettävää ruiskua joudut tilalle pukkaamaan. Budjettiratkasuna joko Mekaruutta tai Vems. Näistä vems vielä "paljon" kalliimpi, mutta voi olla että hieman kehittyneempikin ehkäpä. Mekaruuttan saa tieten jollain ~200e ja siihen sitten tietyt optiot voivat nostaa hintaa. Vemssiin saa varailla kaikkineen paskoineen ~800-1000e (sisältäen johtosarjavermeet yms). Megan kans löytyy enemmän suomenkielistä tukea, mutta onpa noit huhujen mukaan vemssejäkin saabeihin laitettu.
Ja jos taas on varaa enemmän panostaa tähän niin sitten Nira,autronic tms. Varmasti vähemmän päänsärkyä tiedossa noilla!!!! Näiden hinnat sitten 1500e->
-Ilmanputsari, orkkiski piisaa aika hemmetin pitkälle, mutta jos välttämättä haluaa vaihtaa niin joku sopiva kuorma-auton filsukin käy
-Polttoaineen paineen säädin, orkkis riittävä.
Jos moisen projektin itse tekisin niin en ihan kaikkien osien osalta menis sillä periaatteella että halvin=paras. Tostaku noi osahinnat plussailee niin ei siitä mahotonta summaa tule, mutta laskeppa samalla ku teet tuota että paljoko menee kaikkeen "ylimääräseen" niin loppusumma onkin 1.5x osahinnat..vähintään!
Onnea rojektiin, toivottavasti jotain tapahtuukin eikä jää vain nettivirittelyks
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Olen tässä pohdiskellut autoon tulevaa kokoonpanoa .
- Ahtimeksi olen ajatellut Garrett 3071 A/R 0,86 se vaikuttaisi näillä tavoitteilla kohtuullisen hyvältä valinnalta.
-Pakosarja saa olla vakio ainakin näillä näkymin.
-Pakoputken olen ajatellut valmistaa kokonaan itse 2 äänenvaimentimella sekä 1 3'' katalysaattorilla.
-Välijäähdyttimeksi on tulossa 600x300x70 kiinakenno.
-Bensapumpuksi tulee joku edullinen riittävän tuoton omaava pumppu.
-Suuttimiksi 630cc Siemens decat.
-Erillistä hukkaporttia ei tuon ahtimen kanssa tarvita.
-Ilmansuodatin voisi olla joku kuivana toimiva VV suodatin vakio kotelon tilalle asennettuna.
-Polttoaineen paineen säädin saa olla vakio.
Ainut mikä on aiheuttanut pään vaivaa on moottorin ohjaus ja sen tiimoilta on Tatech pyörinyt mielessä ilmeisen helpon käyttettävyyden vuoksi . Tosin hintaa sillä tuppaa olemaan.
Eli mielipiteitä saa esittää EM. kokoonpanoon liittyen ja ehdotuksia jos joku kannattaa mielestänne tehdä eritavalla tai käyttää eri osia.
- Ahtimeksi olen ajatellut Garrett 3071 A/R 0,86 se vaikuttaisi näillä tavoitteilla kohtuullisen hyvältä valinnalta.
-Pakosarja saa olla vakio ainakin näillä näkymin.
-Pakoputken olen ajatellut valmistaa kokonaan itse 2 äänenvaimentimella sekä 1 3'' katalysaattorilla.
-Välijäähdyttimeksi on tulossa 600x300x70 kiinakenno.
-Bensapumpuksi tulee joku edullinen riittävän tuoton omaava pumppu.
-Suuttimiksi 630cc Siemens decat.
-Erillistä hukkaporttia ei tuon ahtimen kanssa tarvita.
-Ilmansuodatin voisi olla joku kuivana toimiva VV suodatin vakio kotelon tilalle asennettuna.
-Polttoaineen paineen säädin saa olla vakio.
Ainut mikä on aiheuttanut pään vaivaa on moottorin ohjaus ja sen tiimoilta on Tatech pyörinyt mielessä ilmeisen helpon käyttettävyyden vuoksi . Tosin hintaa sillä tuppaa olemaan.
Eli mielipiteitä saa esittää EM. kokoonpanoon liittyen ja ehdotuksia jos joku kannattaa mielestänne tehdä eritavalla tai käyttää eri osia.
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Kannattaa katsastaa vakavissaan se Nira i3+, käy aika hyvin saabin antureiden kanssa yhteen ja osaa ohjata DI-kasettia suoraan. http://www.niramotorsport.com
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Onko tietoa että paljonko tuo purkki maksaa ja onko helposti kotikonstein säädettävissä ?
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Reilut puoltoista tonnia ruotsista tilattuna, tuolta antamastani linkistä löytyy tietoa heidän säätöohjelmistaan, käsittääkseni pitäisi olla ihan yhtä "helppokäyttöinen" kuin minkä vaan muunkin elektronisen ruiskun säätötyökalu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Voisiko joku mahdollisesti selostaa että miten noita eri ahtimien kompurakarttoja kuuluu lukea ? Helpottaisi nimittäin kummasti ahtimen valintaa sekä eri vaihtoehtojen vertailua.
Puhun siis kartasta jossa on pystyakselilla painesuhde sekä vaaka akselilla ilman määrä yksikössä kg/s.
Eli jos lasken moottorin tarvitseman ilmamäärän esim. 1,5 bar paineella ja
5000 rpm.
2,3 x 1,5 x 5000 = 17250 litraa/minuutti.Eli 287,5 litraa/sekunti.
Miten laskut jatkuvat tästä ? Jos joku vaivautuu asian selvittämään niin kiitollinen olen nimittäin en usko että olen ainut joka on tätä tietoa vailla.
Haluaisin tehdä pientä vertailua että missä kohtaa kartalla milläkin ahtimella mentäisiin ettei tarvitse valintaa suorittaa summan mutikassa muiden juttujen perusteella.
Puhun siis kartasta jossa on pystyakselilla painesuhde sekä vaaka akselilla ilman määrä yksikössä kg/s.
Eli jos lasken moottorin tarvitseman ilmamäärän esim. 1,5 bar paineella ja
5000 rpm.
2,3 x 1,5 x 5000 = 17250 litraa/minuutti.Eli 287,5 litraa/sekunti.
Miten laskut jatkuvat tästä ? Jos joku vaivautuu asian selvittämään niin kiitollinen olen nimittäin en usko että olen ainut joka on tätä tietoa vailla.
Haluaisin tehdä pientä vertailua että missä kohtaa kartalla milläkin ahtimella mentäisiin ettei tarvitse valintaa suorittaa summan mutikassa muiden juttujen perusteella.
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Yritin tolla EM. linkissä olevilla kaavoilla noita laskea mutta en saanut mitään järkeenkäypiä tuloksia aikaiseksi.
Voisikohan joku suomentaa tuon kaavan tai vaihtoehtoisesti tehdä vaikka esimerkki laskelman vaikkapa noilla mun ahtamilla tiedoilla.
Voisikohan joku suomentaa tuon kaavan tai vaihtoehtoisesti tehdä vaikka esimerkki laskelman vaikkapa noilla mun ahtamilla tiedoilla.
Re: 9000 2,3T ja 400 hv
Tuonne kun syöttelee sopivasti arvoja niin näkee milloin minkäkin turbon saa istumaan kartalle:
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/index.php
Täällä vielä turbon mitoituksesta juttua. En ota vastuuta oikeellisuudesta. Juttu poimittu aikaan jostain foorumilta.
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/index.php
Täällä vielä turbon mitoituksesta juttua. En ota vastuuta oikeellisuudesta. Juttu poimittu aikaan jostain foorumilta.