Mystinen kaasuläppäkotelo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Mystinen kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja swolking »

Leppoisaa Uutta Vuotta kaikille!

Huomasin kaasuläppäkoteloani tutkiessa, että siinä on osanumerona 91 70 705, eli kaasuläppäkotelo, jota käytettiin vuosina 1994-98. Autoni on vuoden -92 2.3T, automaatti ja TCS. Näin ollen, ainakin EPC:n mukaan, autossani ilmeisesti kuuluisi olla kaasuläppäkotelo osanro 78 71 437 (autossani katalysaattori).

Näin ollen kysynkin viisaammilta, että onko mahdollista, että tuota uudempaa läppäkoteloa käytettiin jo aikaisemmin, esim automaattivaihteisissa autoissa? Vai onko tässä käynyt puhtaasti niin, että joku aikaisempi omistaja on jossain vaiheessa vaihtanut epäkuntoisen läppäkotelon vääränlaiseen, joka nyt sitten aiheuttaa minulla TCS CTRL -valon syttymistä kera asiaankuuluvien oireiden (kaasupoljin jäykkä, ei ota kierroksia, ym)?

Kiitoksia jo etukäteen!
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Mystinen kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja pevi »

78 71 437 on läppäkotelo ilman TCS:ää.

Autossasi on tosiaan uudempi läppäkotelo, kuin siihen alunperin kuuluisi. Uudemmassa läppäkotelossa käytetään kullattuja liitinnastoja, mutta sähköisesti/mekaanisesti sen uskoakseni sama kuin vanhempi. Eli ongelmasi tuskin johtuu "väärästä" läppäkotelosta, vaan jostain TCS:lle tyypillisestä ongelmasta ( haulla löytää). Uudet kullatut kontaktit ja vanhat johdinsarjan tinatut kontaktit muodostavat sähköparin aiheuttaen sähköparin>>korroosio ( ainakin teoriassa ). Korjauksena löytyy johdinadapterisarja 8822348.

Ihan ensiksi vaihda keskenään rintapellin ja vasemman lokasuojan ventiilit keskenään, tällä on helppo aloittaa diagnoosi. Jos vika osoittautuu olevan venttiilisssä ( ei olisi taatusti ensinmäinen kerta ), niin arvannet mistä saat varaventtiilin :wink:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Mystinen kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja ketku »

Nostetaas tämmönen vanhempi aihe.
pevi kirjoitti:
Uudemmassa läppäkotelossa käytetään kullattuja liitinnastoja, mutta sähköisesti/mekaanisesti sen uskoakseni sama kuin vanhempi.

...

Uudet kullatut kontaktit ja vanhat johdinsarjan tinatut kontaktit muodostavat sähköparin aiheuttaen sähköparin>>korroosio ( ainakin teoriassa ). Korjauksena löytyy johdinadapterisarja 8822348.
Eli itsellä on ehkä tulossa läppäkotelon vaihto operaatio, jos tuo varaosa on ehjä. Vanhassa kotelossa ja johtosarjassa on nuo tinatut kontaktit ja uudessa kotelossa kullatut.

Onko kukaan vaihtanut noita kontakteja tuohon pistokkeeseen? Mahtaako edes onnistua tuohon vanhaan vaihtaa uudet kaapelikengät vai pitääkö hankkia uusi pistoke? Tuon pevin mainitseman osanumeron takaa löytyy läppäkotelo, jonka alta löytyy rivi:

40 63 087 -kaapelikenkä- 5kpl

Nuo lienevät ne kengät, kävin kysymässä SAABilta ja hinta kuulemma reilu 6 euroa kappale :o Ei viitsisi laittaa 30€ hukkaan jos ei onnistu.
# 5930
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Mystinen kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja swolking »

Ystävällisenä vinkkinä voin kertoa, että jos kaasuläppäkotelo aiheuttaa murhetta niin vian kartoittamisessa ja korjaamisessa 30 euroa on pieni raha. Mahdollisten vikojen aiheuttajien poislukeminen maksaa lähes aina jotain - kyse on oikeastaan vain siitä kuinka paljon. Itselläni tuli montakin osaa vaihdettua, jotkut ehkä "turhaan" tai "varmuuden vuoksi", riippuen miten asiaa haluaa katsella, mutta loppujen lopuksi alla on taas soiva peli.

Jos siis 30 euron investointi tuntuu liian isolta riskisijoitukselta, niin kannattaa ehkä miettiä uudemman kerran kannattaako projektiin edes ryhtyä... :D
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Mystinen kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja ketku »

Pointti ei ollut hinta, aiheutti vain ihmetystä.

Kysymys kuuluu siis onnistuuko nuitten liittimien vaihto alkuperäiseen pistokkeeseen ja kuinka pistokkeen purkaminen ja kasaus tapahtuu, kun en sitä keksinyt/uskaltanut kiskoa ja kammeta tarpeeksi? Se olisi hyvä tietää ennen kuin katkaisee alkuperäiset johdot. Marmorilla sanoivat että tuota pistoketta ei enää saa uutena.
# 5930
Vastaa Viestiin