Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Seuraava akku on merkiltään Exide ja haluaisin isomman kuin orkkiksen/ taulukonmukaisen ! Ilman suurempia ranetuksia !
Jos akkutilan koolla on vuosimallien mukaan eroja , niin oma on 1996 CSE .

Samalla toivotan teille kaikille oikein hyvää Uutta Vuotta ja miksei samalla hyvää loppuelämää :D :D :D
Viimeksi muokannut Jope, To Tammi 01, 2009 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikko otsikkona ja viesti viestinä, ethän aloita otsikossa lausetta, joka jatkuu viestissä. Kiitos!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kuinka ison akun ootte saanut

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Me mittailtiin tarvikepuljun äijän kanssa fyysiset mitat konehuoneesta ja kaiveltiin kataloogista isoin mikä em. raameihin menee, tuota mimmin mainitsemaa voimaluokkaa taisi olla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuinka ison akun ootte saanut

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

Tärkeintä ei suinkaan ole akun suurin mahdollinen koko.( :mrgreen: ) Tärkeämpiä seikkoja ovat valintatilanteessa akun hyvä virranantokyky ja varautumiskyky.
Jos ajetaan kovin lyhyttä matkaa voi kovin suurikokoisen akun jännite hiljalleen alentua ja vaatia ylimääräistä latausta.
Vaikka olisi kuinka suurikokoinen akku joka on vajaavirtainen ei käynnistyminen ole niinkään varmaa. Siis parempi pienempi täysi akku kuin suurempi vajaa akku.

Hyvää uutta vuotta ja kuivia pakkasia niin keskuslukituksetkin toimii! :D
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Kuinka ison akun ootte saanut

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Lyhyitä matkoja tulee ajeltua ja mielessä on käynyt myös että laittaisi lämppärin piuhaan ylimääräsen haarotuksen älylaturia varten joka mahtuisi hienosti moottoritilaan. Talvisin kun laittaisi lämmitykseen, saisi myös akkua ladattua eikä tulisi koskaan vovvov.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja J.N »

AnttiR kirjoitti:...haluaisin isomman kuin orkkiksen/ taulukonmukaisen ! Ilman suurempia ranetuksia !
Jos akkutilan koolla on vuosimallien mukaan eroja , niin oma on 1996 CSE.
Ainakin 70Ah Vartan Blue Dynamic istahtaa siihen ihan siltänään ilman mitään muutoksia ja riittää jo vaikka mihin.
#3418
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

J.N kirjoitti:
AnttiR kirjoitti:...haluaisin isomman kuin orkkiksen/ taulukonmukaisen ! Ilman suurempia ranetuksia !
Jos akkutilan koolla on vuosimallien mukaan eroja , niin oma on 1996 CSE.
Ainakin 70Ah Vartan Blue Dynamic istahtaa siihen ihan siltänään ilman mitään muutoksia ja riittää jo vaikka mihin.
Löytyyhän Vartalta myös 74Ah malli tähän samaan reikään.
Mitat on 278 x 175 x 190. Varta Blue Standard.
( alkuperäisen mitat on varmaankin 242 x 175 x 190 )

ja lisäksi löytyy Varta Blue Dynamic High Performance 75Ah
278 x 175 x 175

Ja Boschin mallistosta löytyy..
77 Ah S5
P278, L175, K190 mm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kolmau-1 : Jos ajetaan kovin lyhyttä matkaa voi kovin suurikokoisen akun jännite hiljalleen alentua ja vaatia ylimääräistä latausta.

Ja pienikoisella akulla on jo puhti pois . Joudun jo nyt latailemaan Cetecin laturilla parin viikon välein . Ajoni on näet alle 10 km useita kertoja päivässä.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

En muista, minkä Vartan mallin ostin, mutta ei se ilman puukkoa sopinut koloonsa.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jos akun pituus ja leveys menevät mittoihinsa, posahtaa vastaan akun korkeus. Meillä on starttiakkuna yks liian korkea akku.

En osta enää Bannereita, enkä Optimoita. Ne ovat pirun kalliita hankkia ja kestävät vain hetken.

Nykyisin on hyvin vaikeata päättää akun ostamista, pelkän merkin perusteella.
Nuo akut kun valmistetaan nykyisin ihan missä maassa vain.

Päättelin tuosta; kun akku kestää Suomessa sen pari vuotta, niin ostan seuraavat akut tarpeeksi suurella kapasiteetilla varustettuna ja vaihdan sovinnolla parin vuoden välein.
En siis tuijota merkkiä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

AnttiR kirjoitti:Kolmau-1 : Jos ajetaan kovin lyhyttä matkaa voi kovin suurikokoisen akun jännite hiljalleen alentua ja vaatia ylimääräistä latausta.

Ja pienikoisella akulla on jo puhti pois . Joudun jo nyt latailemaan Cetecin laturilla parin viikon välein . Ajoni on näet alle 10 km useita kertoja päivässä.
Mahtaakohan auton oma laturi olla OK?
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Firges9000 kirjoitti:jos akun pituus ja leveys menevät mittoihinsa, posahtaa vastaan akun korkeus. Meillä on starttiakkuna yks liian korkea akku.

En osta enää Bannereita, enkä Optimoita. Ne ovat pirun kalliita hankkia ja kestävät vain hetken.

Nykyisin on hyvin vaikeata päättää akun ostamista, pelkän merkin perusteella.
Nuo akut kun valmistetaan nykyisin ihan missä maassa vain.

Päättelin tuosta; kun akku kestää Suomessa sen pari vuotta, niin ostan seuraavat akut tarpeeksi suurella kapasiteetilla varustettuna ja vaihdan sovinnolla parin vuoden välein.
En siis tuijota merkkiä.
Toi nykyinen on Banner ja eikä oo mielestäni hintansa arvoinen.
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

AnttiR kirjoitti:Kolmau-1 : Jos ajetaan kovin lyhyttä matkaa voi kovin suurikokoisen akun jännite hiljalleen alentua ja vaatia ylimääräistä latausta.

Ja pienikoisella akulla on jo puhti pois . Joudun jo nyt latailemaan Cetecin laturilla parin viikon välein . Ajoni on näet alle 10 km useita kertoja päivässä.

Omassa 9000i CD -95:ssäni on Toyota-akku 55 tai 60 A. Akku ei ole päältäpäin kovinkaan suurikokoinen mutta aina on virtaa ja hyvä käynnistyvyys. Ajan harvoin yli 6 km:n matkoja ja auto saattaa seistä viikonkin ajamatta. Kertaakaan ei ole ulkopuolista laturia tarvittu. Ilmeisesti auton laturi on kuten muutkin sähkölaitteet kunnossa. Akun ikä on n. puolitoista vuotta. (Kun ostin auton asennettiin uusi akku samaan kauppaan Toyota- liikkeessä vanhan tilalle). Olen siis mainittuun akkuun (ja autoon) oikein tyytyväinen. Siis kokemukset on erilaisia.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Komppaan tätä keskustelua.

Minkälainen on tämä Defan mokkula, joka tulee haaroitukseen, joka sitten lataa akkua, kun auto tolpan nokassa?
Mulla on justiinsa Defan lämppäri ja haaroitus-satsi sisätilaan. Siihenkö väliin se laturi tulisi?

Sitten,

Mistä saa? Käytettynäkö foorumilaiselta helpoiten?

Terkuin

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:Minkälainen on tämä Defan mokkula, joka tulee haaroitukseen, joka sitten lataa akkua, kun auto tolpan nokassa?
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=38
http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=105&pid=40
Motonet: 45-4942 Defa-akkulaturi 3A/12V 149.00 eur

Eikös vastaavan toiminnallisuuden saa kun sisälämppärin haaran haaroittaa auton sisällä vielä toisen kerran ja laittaa kiinni CTEK-älylaturin? Helpompi siirtää autosta toiseen kuin kiinteästi asennettu Defa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=48185
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=17269
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuinka ison akun ootte saanut mahtumaan tonnariin ?

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Kiitos jälleen herra jus!

Pitääpä tuo XS3600 käydä nappaaseen Motonetista jsitten haaroitus-sarjan pistokkeeseen maadoitettu kaksipaikkainen lisäpistoke.
Virittelen sen kiinteästi, samalla tavalla kuin moni muukin on tehnyt täällä foorumilla.

Miten mulla on näin hyvä modi mennyt ohi silmien!

Terkuin

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Vastaa Viestiin