9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Mikäköhän voisi nyt tonnarissa olla vialla? Ei suostu nostamaan enää ahtoja kuin hieman keltaisen kohdan puolelle. Myös kulkupuoli tuntuu huomattavasti laiskemmalta mitä ennen. :cry:

Pari päivää sitten toimi vielä hyvin. Kyseessä 2.3 täyspaineturbo.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Hukkaportintanko irti?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Mistä tällainen osa mahtaa autossa löytyä ja onko hankala korjata?
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Hukkaportin tanko on turbon ja koneen välissä pakosarjan alapuolella. Kuuma paikka. Se tangon sokka on monelta lähtenyt kävelemään, omasta autosta korjasin aitoon mäkkaiver-tyyliin suurehkolla paperiliittimellä. Auton keula vain pitää saada kunnolla ylös.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Eikös se ole vähän niin että jos tanko on irti, ei ahdot nouse lainkaan?!? Tässä voisi "haku" toiminnolla penkoa eri syitä siihen miksi ollaan peruspaineilla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kaide kirjoitti:Eikös se ole vähän niin että jos tanko on irti, ei ahdot nouse lainkaan?!? Tässä voisi "haku" toiminnolla penkoa eri syitä siihen miksi ollaan peruspaineilla.
Hukkaportti voi myös jumahtaa osittain auki. Eli check-list:
-Sokka paikallaan hukkiksen tangossa
-Hukkis liikkuu "kohtuullista" voimaa käyttäen ja takeltelematta

Koska ahtaa kuitenkin "vähän", niin mankkuvenavika myös mahdollinen. Eli piuha irti mankkuvenalta ja kokeile muuttuko huippuahdot mihinkään suuntaan.

Sitten vielä ahtoputkiston tiiviystarkastus, eli W-letku irti mankkuvenalta ja varovainen kiihdytys. Jos menee ahdot herkästi punaselle (tai lipsahtaa ylikin ja menee fuel-cutille), niin ahtoputket on OK ja mankkuvenassa suurella todennäköisyydellä vika. Muitakin syitä peruspaineille jäämiseen toki on kuin mankkuvenan porsiminen, mutta se lienee yleisin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuonne UKT kohtaan voisi joku joka kehtaa lisätä ahto-ongelmiin jonkin check
listin ie. hukkisenkäyttötanko tarkastus, w-letku irti testi, mankkuvena testi, bypass testi, ahtoputkistonvuoto, imuilmavuoto.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Hukkaportin tanko oli kiinni ja liikkui ilman järjetöntä voimankäyttöä. Magneettiventtiilin johdon irroitus ei vaikuttanut mitenkään. Yhdessä letkussa oli halkeama (magneettiventtiililtä turbon paksuun putkeen yläpuolelle) jonka paikkasin pikaliimalla, ei vaikutusta (tai oikeastaan halkeama oli siinä paksussa letkussa olevassa liittimessä). Eli ahdot nousevat vain jonkinverran keltaisen puolelle.

Mikä noista magneettiventtiilin letkuista mahtaa olla se W-letku?

Ei olisi enää paljon epäselvemmin voinut selittää noita 2h yöunien jälkeen, pahoitteluni :lol:
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Tarkasta vielä kerran kaikki alipaineletkut, myös ne muut kuin magneettiventtiilin kiinnitettävät. Epäilen vahvasti halkeamia ja vuotoja muualla. Eipä tarvitse muuta, niin ahdot ei vain nouse.
Hanaa hillitysti!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mikä noista magneettiventtiilin letkuista mahtaa olla se W-letku?
Letku joka menee keskimmäisestä magneettiventtiilinlähdöstä hukkaportin kellolle. Sen kun otat irti niin pitäisi ahtaa tappiin asti...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

fbl364 kirjoitti:Tarkasta vielä kerran kaikki alipaineletkut, myös ne muut kuin magneettiventtiilin kiinnitettävät. Epäilen vahvasti halkeamia ja vuotoja muualla. Eipä tarvitse muuta, niin ahdot ei vain nouse.
Mihin tuo edellä mainitsemani letkun halkeama mahtaa vaikuttaa? Jos siitä kuitenkin pääsee hieman ilmaa virtaamaan, kun pikaliimalla paikkasin :)

Täytyy yrittää vielä noita muita letkuja tutkiskella, jos sattuisi halkeamia löytymään.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja Kaide »

tatzkari kirjoitti:
fbl364 kirjoitti:Tarkasta vielä kerran kaikki alipaineletkut, myös ne muut kuin magneettiventtiilin kiinnitettävät. Epäilen vahvasti halkeamia ja vuotoja muualla. Eipä tarvitse muuta, niin ahdot ei vain nouse.
Mihin tuo edellä mainitsemani letkun halkeama mahtaa vaikuttaa? Jos siitä kuitenkin pääsee hieman ilmaa virtaamaan, kun pikaliimalla paikkasin :)

Täytyy yrittää vielä noita muita letkuja tutkiskella, jos sattuisi halkeamia löytymään.
Tuo on "return" letku, eli sellainen joka palauttaa ilmaa turbon imupuolelle. Sen kunnolla ei kyllä pitäisi olla vaikutusta ahtoihin.

Jos kokeilet niin että otat keskimmäisen letkun irti mankkuvenalta niin VAROVASTI sen kaasun kanssa. Nostaa ahdot todella nopeasti "tappiin"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mikäli mankku olisi rikki niin siltikin pitäisi tavoittaa matalapainemallin ahtoluvut. Tosin vanhalla aktuaattorin jousella nekään ei ole kummoiset. Kas kun jumittunut mankku ohjaa C-letkulta eli kompuralta tulevan paineen kokonaan tai osittain kellolle jolloin hukkaporttia työnnetään lpt-tyyppisesti auki ja vääntökäyrä pyöristyy ja tuntuu laiskalta.
Toinen vaihtoehto on se että ko. yhteys on kokonaan sulki ja kellolle ei mene mitään painetta ja kellon jousi pitää hukkaportin kiinni (vastaa testi W-letku irrallaan)

Olisi hyvä tietää ihan eri mittarilla montako desibaaria sulla on max ahdot, tarvikemittarilla se selviää ja sen avulla saa peruspaineetkin testattua.

Jos mankku rikki niin harkitse T7-konversiota, samalla ahtopyynnöt saattaa myös kätevästi päivittyä ECUssa ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Pienellä viiveellä tuli vastaus.
Tänään testailin mankkuvenan w-letku irti, ei nostanut silti ahtoja noiden peruspaineiden yli :?
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sanoit alussa että laiskuus tuli yllättäen, eli sulkisin ajan myötä löysäksi käyneen hukkiksen jousen pois syylistalta.
Jos pakoputki on mennyt tukkoon niin ahtopaineet rajoittuu.
Toisaalta sun pitäis kokeilla ahtoputkiston ja ic:n tiiviys. Onnistuukohan siten että tukkii turbon tulopuolen kämmenellä ja puhaltaa vaikka siihen R-letkuun. Jos pihisee niin mista ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin