9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Mikäköhän voisi nyt tonnarissa olla vialla? Ei suostu nostamaan enää ahtoja kuin hieman keltaisen kohdan puolelle. Myös kulkupuoli tuntuu huomattavasti laiskemmalta mitä ennen.
Pari päivää sitten toimi vielä hyvin. Kyseessä 2.3 täyspaineturbo.
Pari päivää sitten toimi vielä hyvin. Kyseessä 2.3 täyspaineturbo.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Mistä tällainen osa mahtaa autossa löytyä ja onko hankala korjata?
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Hukkaportin tanko on turbon ja koneen välissä pakosarjan alapuolella. Kuuma paikka. Se tangon sokka on monelta lähtenyt kävelemään, omasta autosta korjasin aitoon mäkkaiver-tyyliin suurehkolla paperiliittimellä. Auton keula vain pitää saada kunnolla ylös.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Eikös se ole vähän niin että jos tanko on irti, ei ahdot nouse lainkaan?!? Tässä voisi "haku" toiminnolla penkoa eri syitä siihen miksi ollaan peruspaineilla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Hukkaportti voi myös jumahtaa osittain auki. Eli check-list:Kaide kirjoitti:Eikös se ole vähän niin että jos tanko on irti, ei ahdot nouse lainkaan?!? Tässä voisi "haku" toiminnolla penkoa eri syitä siihen miksi ollaan peruspaineilla.
-Sokka paikallaan hukkiksen tangossa
-Hukkis liikkuu "kohtuullista" voimaa käyttäen ja takeltelematta
Koska ahtaa kuitenkin "vähän", niin mankkuvenavika myös mahdollinen. Eli piuha irti mankkuvenalta ja kokeile muuttuko huippuahdot mihinkään suuntaan.
Sitten vielä ahtoputkiston tiiviystarkastus, eli W-letku irti mankkuvenalta ja varovainen kiihdytys. Jos menee ahdot herkästi punaselle (tai lipsahtaa ylikin ja menee fuel-cutille), niin ahtoputket on OK ja mankkuvenassa suurella todennäköisyydellä vika. Muitakin syitä peruspaineille jäämiseen toki on kuin mankkuvenan porsiminen, mutta se lienee yleisin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Tuonne UKT kohtaan voisi joku joka kehtaa lisätä ahto-ongelmiin jonkin check
listin ie. hukkisenkäyttötanko tarkastus, w-letku irti testi, mankkuvena testi, bypass testi, ahtoputkistonvuoto, imuilmavuoto.
listin ie. hukkisenkäyttötanko tarkastus, w-letku irti testi, mankkuvena testi, bypass testi, ahtoputkistonvuoto, imuilmavuoto.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Hukkaportin tanko oli kiinni ja liikkui ilman järjetöntä voimankäyttöä. Magneettiventtiilin johdon irroitus ei vaikuttanut mitenkään. Yhdessä letkussa oli halkeama (magneettiventtiililtä turbon paksuun putkeen yläpuolelle) jonka paikkasin pikaliimalla, ei vaikutusta (tai oikeastaan halkeama oli siinä paksussa letkussa olevassa liittimessä). Eli ahdot nousevat vain jonkinverran keltaisen puolelle.
Mikä noista magneettiventtiilin letkuista mahtaa olla se W-letku?
Ei olisi enää paljon epäselvemmin voinut selittää noita 2h yöunien jälkeen, pahoitteluni
Mikä noista magneettiventtiilin letkuista mahtaa olla se W-letku?
Ei olisi enää paljon epäselvemmin voinut selittää noita 2h yöunien jälkeen, pahoitteluni
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Tarkasta vielä kerran kaikki alipaineletkut, myös ne muut kuin magneettiventtiilin kiinnitettävät. Epäilen vahvasti halkeamia ja vuotoja muualla. Eipä tarvitse muuta, niin ahdot ei vain nouse.
Hanaa hillitysti!
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Letku joka menee keskimmäisestä magneettiventtiilinlähdöstä hukkaportin kellolle. Sen kun otat irti niin pitäisi ahtaa tappiin asti...Mikä noista magneettiventtiilin letkuista mahtaa olla se W-letku?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Mihin tuo edellä mainitsemani letkun halkeama mahtaa vaikuttaa? Jos siitä kuitenkin pääsee hieman ilmaa virtaamaan, kun pikaliimalla paikkasinfbl364 kirjoitti:Tarkasta vielä kerran kaikki alipaineletkut, myös ne muut kuin magneettiventtiilin kiinnitettävät. Epäilen vahvasti halkeamia ja vuotoja muualla. Eipä tarvitse muuta, niin ahdot ei vain nouse.
Täytyy yrittää vielä noita muita letkuja tutkiskella, jos sattuisi halkeamia löytymään.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Tuo on "return" letku, eli sellainen joka palauttaa ilmaa turbon imupuolelle. Sen kunnolla ei kyllä pitäisi olla vaikutusta ahtoihin.tatzkari kirjoitti:Mihin tuo edellä mainitsemani letkun halkeama mahtaa vaikuttaa? Jos siitä kuitenkin pääsee hieman ilmaa virtaamaan, kun pikaliimalla paikkasinfbl364 kirjoitti:Tarkasta vielä kerran kaikki alipaineletkut, myös ne muut kuin magneettiventtiilin kiinnitettävät. Epäilen vahvasti halkeamia ja vuotoja muualla. Eipä tarvitse muuta, niin ahdot ei vain nouse.
Täytyy yrittää vielä noita muita letkuja tutkiskella, jos sattuisi halkeamia löytymään.
Jos kokeilet niin että otat keskimmäisen letkun irti mankkuvenalta niin VAROVASTI sen kaasun kanssa. Nostaa ahdot todella nopeasti "tappiin"
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Mikäli mankku olisi rikki niin siltikin pitäisi tavoittaa matalapainemallin ahtoluvut. Tosin vanhalla aktuaattorin jousella nekään ei ole kummoiset. Kas kun jumittunut mankku ohjaa C-letkulta eli kompuralta tulevan paineen kokonaan tai osittain kellolle jolloin hukkaporttia työnnetään lpt-tyyppisesti auki ja vääntökäyrä pyöristyy ja tuntuu laiskalta.
Toinen vaihtoehto on se että ko. yhteys on kokonaan sulki ja kellolle ei mene mitään painetta ja kellon jousi pitää hukkaportin kiinni (vastaa testi W-letku irrallaan)
Olisi hyvä tietää ihan eri mittarilla montako desibaaria sulla on max ahdot, tarvikemittarilla se selviää ja sen avulla saa peruspaineetkin testattua.
Jos mankku rikki niin harkitse T7-konversiota, samalla ahtopyynnöt saattaa myös kätevästi päivittyä ECUssa ...
Toinen vaihtoehto on se että ko. yhteys on kokonaan sulki ja kellolle ei mene mitään painetta ja kellon jousi pitää hukkaportin kiinni (vastaa testi W-letku irrallaan)
Olisi hyvä tietää ihan eri mittarilla montako desibaaria sulla on max ahdot, tarvikemittarilla se selviää ja sen avulla saa peruspaineetkin testattua.
Jos mankku rikki niin harkitse T7-konversiota, samalla ahtopyynnöt saattaa myös kätevästi päivittyä ECUssa ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Pienellä viiveellä tuli vastaus.
Tänään testailin mankkuvenan w-letku irti, ei nostanut silti ahtoja noiden peruspaineiden yli
Tänään testailin mankkuvenan w-letku irti, ei nostanut silti ahtoja noiden peruspaineiden yli
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja
Sanoit alussa että laiskuus tuli yllättäen, eli sulkisin ajan myötä löysäksi käyneen hukkiksen jousen pois syylistalta.
Jos pakoputki on mennyt tukkoon niin ahtopaineet rajoittuu.
Toisaalta sun pitäis kokeilla ahtoputkiston ja ic:n tiiviys. Onnistuukohan siten että tukkii turbon tulopuolen kämmenellä ja puhaltaa vaikka siihen R-letkuun. Jos pihisee niin mista ?
Jos pakoputki on mennyt tukkoon niin ahtopaineet rajoittuu.
Toisaalta sun pitäis kokeilla ahtoputkiston ja ic:n tiiviys. Onnistuukohan siten että tukkii turbon tulopuolen kämmenellä ja puhaltaa vaikka siihen R-letkuun. Jos pihisee niin mista ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit