Startti ei pyöri...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 20:19
Startti ei pyöri...
Sain vm.87 saab 9000 kun omistaja ei enää tykännyt siitä. Ihan hieno, mutta Starttimoottori ei tuntuisi pyörivän laisinkaan. Auton saa kyllä helposti käyntiin pieni mäki riittää, joten järkeilin että ei vissiinkään itse koneessa mitään vikaa.
Eikä vika vissiin virtalukossakaan kun valot himmenee mittaristossa starttiyrityksen johdosta. Luulen kuulevani jonkin niksahduksen (muistuttaa releen ääntä).
Vika oli kuulemma ollut alkuun satunnainen, jonka jälkeen käynnistyminen muuttui satunnaiseksi ja myt ei käynnisty ollenkaan avaimesta.
Elikkä Starttimoottori vaihtoon???
Eikä vika vissiin virtalukossakaan kun valot himmenee mittaristossa starttiyrityksen johdosta. Luulen kuulevani jonkin niksahduksen (muistuttaa releen ääntä).
Vika oli kuulemma ollut alkuun satunnainen, jonka jälkeen käynnistyminen muuttui satunnaiseksi ja myt ei käynnisty ollenkaan avaimesta.
Elikkä Starttimoottori vaihtoon???
Re: Startti ei pyöri...
Mikä on akun napajännite kun yrität käynnistää? Mitä näyttää nopeusmittarin alla oleva jännitenäyttö käynnistäessä? Käynnistyykö apuvirralla avaimesta? Tai käynnistyykö jos annat hyppyjohdolla jännitteen suoraan starttimoottorin solenoidille?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 20:19
Re: Startti ei pyöri...
Pitää tarkastaa nuo, mutta mistähän mä löydän ton solenoidin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Startti ei pyöri...
Solenoidi on starttimoottorissa kiinni.Ainakin halpa kirjoitti:Pitää tarkastaa nuo, mutta mistähän mä löydän ton solenoidin?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Startti ei pyöri...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 20:19
Re: Startti ei pyöri...
No nyt se keksi miten esittää todella outoa.
Yritin ensin selvittää mitä mittariston jännite näyttö näyttää startatessa. Ensin se näytti 12V mutta käynnistys yritys pimensi näytön kokonaan samoin mittareiden valot sammui, mutta osa varoitusvaloista jäi loistamaan yhtä kirkkaina, kun ennen käynnistys yritystä (käsijarrun varoitus ym).
Pistin kaapelit kiinni toisesta autosta ja täsmälleen sama loppu tulos
Päätin pitää virta-avaimen starttiasennossa jotain 10-15 sekunttia, mutta yllätyksekseni akulta lähtevistä johdoista yksikään ei ollut edes lämmin
Loppupäätelmä ??? Mittareiden valojen katoaminen viittaisi ankaraan virrankulutukseen, mutta varoitusvalojen kirkkausaste ei edes laskenut, mikä viittaisi siihen, ettei virtaa menisikään yhtään. Myös johtojen kylmäksi jääminen viittaisi siihen, ettei virtaa kuluisi nimeksikään???
Pitäisi vissiin sittenkin toimittaa auto psykiatrille jakomielitautihan sillä selvästi on.
Yritin tutkailla konepellin alla tuota solenoidi juttua, mutta en löytämyt edes starttimoottoria (konepellin kaasujouset on loppu, joten oli vähän hankalaa...)
Summa summarum tai jotain sinnepäin starttimoottori ei nähdäkseni edes yrittänyt pyöriä.
Mitähän pitäisi tehdä?
1. Psykiatri? <--- oma arvaukseni
2. Starttimoottori kaikesta huolimatta vaihtoon?
3. Virtalukon pohja (luin jostain tältä foorumilta jotain mitä en ymmärtänyt) vaihtoon?
4. Joku asento anturi vaihtoon (jollain oli kuulemma käynnistynyt vaihdon jälkeen)?
5. Muu???????
Yritin ensin selvittää mitä mittariston jännite näyttö näyttää startatessa. Ensin se näytti 12V mutta käynnistys yritys pimensi näytön kokonaan samoin mittareiden valot sammui, mutta osa varoitusvaloista jäi loistamaan yhtä kirkkaina, kun ennen käynnistys yritystä (käsijarrun varoitus ym).
Pistin kaapelit kiinni toisesta autosta ja täsmälleen sama loppu tulos
Päätin pitää virta-avaimen starttiasennossa jotain 10-15 sekunttia, mutta yllätyksekseni akulta lähtevistä johdoista yksikään ei ollut edes lämmin
Loppupäätelmä ??? Mittareiden valojen katoaminen viittaisi ankaraan virrankulutukseen, mutta varoitusvalojen kirkkausaste ei edes laskenut, mikä viittaisi siihen, ettei virtaa menisikään yhtään. Myös johtojen kylmäksi jääminen viittaisi siihen, ettei virtaa kuluisi nimeksikään???
Pitäisi vissiin sittenkin toimittaa auto psykiatrille jakomielitautihan sillä selvästi on.
Yritin tutkailla konepellin alla tuota solenoidi juttua, mutta en löytämyt edes starttimoottoria (konepellin kaasujouset on loppu, joten oli vähän hankalaa...)
Summa summarum tai jotain sinnepäin starttimoottori ei nähdäkseni edes yrittänyt pyöriä.
Mitähän pitäisi tehdä?
1. Psykiatri? <--- oma arvaukseni
2. Starttimoottori kaikesta huolimatta vaihtoon?
3. Virtalukon pohja (luin jostain tältä foorumilta jotain mitä en ymmärtänyt) vaihtoon?
4. Joku asento anturi vaihtoon (jollain oli kuulemma käynnistynyt vaihdon jälkeen)?
5. Muu???????
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Startti ei pyöri...
Meeppäs nyt ihan ensimmäiseksi "Akkuatrin" puheille ja osta uusi akku.
...jatketaan sitten pulmiesi käsittelyä, jos on tarvis
jk.starttimoottori ja solenoidi on piilotettu imusarjan alle. Ei näy vaikka ottais konepellin kokonaan irti.
...jatketaan sitten pulmiesi käsittelyä, jos on tarvis
jk.starttimoottori ja solenoidi on piilotettu imusarjan alle. Ei näy vaikka ottais konepellin kokonaan irti.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Startti ei pyöri...
Kokeile käynnistää toisella akulla ( käynnistyskaapeleilla ) ja kytke
Punainen kaapeli akun + napaan, ja se Musta kaapeli johonkin rautaan joka
on kiinni MOOTTORISSA.
Näin ollen jos lähtee käyntiin niin maadoituskaapeleissa on häikkää...
Ja jos ei lähde niin silloin starttimoottori on kaputt...
Punainen kaapeli akun + napaan, ja se Musta kaapeli johonkin rautaan joka
on kiinni MOOTTORISSA.
Näin ollen jos lähtee käyntiin niin maadoituskaapeleissa on häikkää...
Ja jos ei lähde niin silloin starttimoottori on kaputt...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Startti ei pyöri...
Mittariston varoitusvalot on niin pienitehoiset, ettei niiden kirkkaudesta voi päätellä mitään jännitteestä. Lämmityslaitteen puhaltimen kierrosnopeutta kuuntelemalla voi jotain jo päätelläkin, jos sattuisi olemaan tuttu auto ja takaraivoon iskostuneena miltä se normaalisti kuulostaa.
Jos jännite laskee reilusti (6-7 voltin alle), ajotietokone, ACC ja muut fiksummat kapistukset kytkeytyvät pois päältä samoin kuin ylijännitteenkin tapauksessa, mutta merkkivalot vaan jatkavat palamista melkein yhtä kirkkaasti kuin normaalilla jännitteellä.
Jos jännite laskee reilusti (6-7 voltin alle), ajotietokone, ACC ja muut fiksummat kapistukset kytkeytyvät pois päältä samoin kuin ylijännitteenkin tapauksessa, mutta merkkivalot vaan jatkavat palamista melkein yhtä kirkkaasti kuin normaalilla jännitteellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 20:19
Re: Startti ei pyöri...
Ostin uuden akun. Ei muuttanut mitään
Tosin tuon olisi saattanut arvata kun ei apupaapeleistakaan ollut mitään hyötyä.
Kokeilin vielä Apukaapelia akun - navasta koneen kylkeen eikä sekään auttanut.
Erikoisena juttuna voisi mainita, että se mittariston Volttimittari näytti nollaa ennen käynnistus yritystä (ihan uusi akku) eikähän sen volttimittarinkaan pitäisi mitään näyttää jos 0V jännite.
Mäkilähdöllä sain sen taas käyntiin ajoin lenkin yritin startata jännite näyttö ennen starttiyritystä 13V ja starttiyritys pimensi taas sekä jännite näytön ja mittarien valot. Varoitusvaloja jäi taas palamaan mutta satrttimoottorin suunnalta ei kuulunut mitään.
Mistähän sais halvalla hyvän startin?
Tosin tuon olisi saattanut arvata kun ei apupaapeleistakaan ollut mitään hyötyä.
Kokeilin vielä Apukaapelia akun - navasta koneen kylkeen eikä sekään auttanut.
Erikoisena juttuna voisi mainita, että se mittariston Volttimittari näytti nollaa ennen käynnistus yritystä (ihan uusi akku) eikähän sen volttimittarinkaan pitäisi mitään näyttää jos 0V jännite.
Mäkilähdöllä sain sen taas käyntiin ajoin lenkin yritin startata jännite näyttö ennen starttiyritystä 13V ja starttiyritys pimensi taas sekä jännite näytön ja mittarien valot. Varoitusvaloja jäi taas palamaan mutta satrttimoottorin suunnalta ei kuulunut mitään.
Mistähän sais halvalla hyvän startin?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Startti ei pyöri...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Startti ei pyöri...
Mittaa silti tuleeko sinne solenoidille herätejännite kun käännät avaimesta starttiasentoon. Testiliittimeltä kuskinpuoleisesta lokasuojastakin sen saa mitattua.
Turha vaihtaa starttimoottoria jos onkin virtalukon pohjassa vikaa ja päinvastoin.
Turha vaihtaa starttimoottoria jos onkin virtalukon pohjassa vikaa ja päinvastoin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 20:19
Re: Startti ei pyöri...
Minkähän kokoisilla muttereilla / pultella mahtaa starttimoottori olla kiinni?
Siis auto on yhä 9000 2.0 16V -87
Siis auto on yhä 9000 2.0 16V -87
Viimeksi muokannut Ainakin halpa, To Tammi 22, 2009 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 20:19
Re: Startti ei pyöri...
Testiliitin??? Minkähän näköinen? Kiitoksia tällä saatan säästää TI hallin.jus kirjoitti:Mittaa silti tuleeko sinne solenoidille herätejännite kun käännät avaimesta starttiasentoon. Testiliittimeltä kuskinpuoleisesta lokasuojastakin sen saa mitattua.
Turha vaihtaa starttimoottoria jos onkin virtalukon pohjassa vikaa ja päinvastoin.
Re: Startti ei pyöri...
Konepellin saranan ja iskarin yläpään välissä kuskin puolella, pienellä muovikannella peitetty: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... iitin.html olikohan tuon pyöreän kuusinapaisen keltaisella merkattu napa se missä näkyy starttiheräte.Ainakin halpa kirjoitti:Testiliitin??? Minkähän näköinen?
Testiliittimen ja solenoidin välillä on vielä moottorin johtosarjan liitin tuulilasinpyyhkijämoottorin vieressä, johon siihenkin voi starttiheräte matkalla hukkua, mutta jos ei jännitettä näy testiliittimelläkään, niin eipä ihme jos ei pyöritä.
Kannattaa myös tutkia minkälaisessa kunnossa solenoidille tuleva herätejohto on. Näistä autoista rapisee moottoritilassa olevien johtojen eristeet pois ja paljaat kuparit jää jäljelle. Huonolla tuurilla herätejohto ottaa maihin...
Testiliittimen nimi on TSI-liitin.
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/455 ... ration.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00