siiseli kirjoitti:stara kirjoitti:parit aatokset asiaan::
Minulta muuten löytyy 3" rosterimutkia ja putkea ja joku supistuskin n. yhden DP:n tekoon, jos tarvista.(10 € kpl tai putkimetri.)
1.DP:n voisi tehdä yhteensopivaksi orkkiskatin laippoihin, eli panee vain katsaria varten ehjän katin, muutoin käyttää kattia , josta sisäkalut on poistettu.
2. toinen versio voisi olla tarvikekatti, jossa on orkkiskatin liityntämitat, eli orkkiskatin laipoilla.
3. kolmas versio voisi olla muuten DP ja tarvikekatti, mutta katin takalaippaliitos käypänen orkkis katille ( jolloin koko etuputki siis vaihdetaan katsarille)
4. nelosversiossa käytetään orkkiskattia ja jos se palaa puhki, niin jatketaan proggista siirtymällä 1- versioon.
Ps. katit lie yleensä jotain rosteria, ainakin orkkiskatti on, vain sen laipat ovat mustaa rautaa.
Yksi pieni mutta tossa ideassa, -94 tai -95 jälkeen ainakin osassa tonnareista on katti kiinteästi downpipessä
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Itsellä juuri tälläinen malli...
no eikös tuo 2- versio sovellettuna silloin pure, soveltaen niin että hommaa romikselta sen DP:n, ottaa kattiosan irti ja hakkaa sisäkalut pois, sitten vain heftailee palikat kohdilleen kun laippaliitokset ovat kiinni. Irrallaan hitsaa sitten kunnolla.
Pakoputki laajenee kuumana jonkin verran (n. 1 mm / 100 °C/metri ( rosteri taisi olla peräti 2 mm), eli jos kannakeväli turbon laipasta on 4 m ja keskilämpötila 250 °C ??, niin tekee 10 mm mustana), eli saisi se takaosan laippa varmaan olla n. 5--10 mm vängättynä eteenpäin, kun heftaa paikoilleen, vähentäisi kannakointien kuormaa....
Koneen kallistumisen vaikutukset kandee katsella pirun tarkkaan ennen lopullista hitsausta, eli välystä mieluummin enemmän siihen laitaan mihin kone vänkää putkea, koska usein jossain kohdassa on tosi vähän pelivaraa.