Pakosarjan pultit?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Terve

Huomasin että pakosarja oli löysällä(eli tiiviste menee vaihtoon) kaksi pulttia sai kiristetty, mutta kaksi pyörivät tyhjää.Pultit auki ja nehän olivat sisemmistä kierteistä poikki, eli kierrepätkä kierteissään sisällä.Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, eli milläköhän ne sieltä hommaisi pois?
Samalla tutkin jäähdytinnesteen katoamista ja ei näy missään vuotoa/paineet pysyy/neste täysin puhdasta ja öljykin täysin ok, ei putkestakaan tule mitään.
6desiä lisäsin, eli ihmetyttää minne sitä menee noin paljon 2kuukaudessa/pari tuhatta kilsaa..
CDE -95 2,3T ja 221 tkm

Kiitos jos jollain ideoita
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4992
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Vuotaako lämppärin kenno???
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Lämppärin kenno vaihdettu eikä ainakaan haise glykoli/huurru tms.Vesipumppukin vaihdettu samoin syylari, mikään ei ole valkoiseksi värjääntynyt eikä vuotoja näy.
Ennen noita vaihtoja on kulunut myös nestettä jonkun verran 3v aikana.Olen tarkkaillut paisarin pintaa ja on pysynyt pitkäänkin samana, tuntuu että sieltä se katoaminen tapahtuu aina lyhyen ajan sisällä.Auton alle ei kuivaan talliinkaan valu mitään.Johonkin se menee mutta minne.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

2.3TT kirjoitti:Lämppärin kenno vaihdettu eikä ainakaan haise glykoli/huurru tms.Vesipumppukin vaihdettu samoin syylari, mikään ei ole valkoiseksi värjääntynyt eikä vuotoja näy.
Ennen noita vaihtoja on kulunut myös nestettä jonkun verran 3v aikana.Olen tarkkaillut paisarin pintaa ja on pysynyt pitkäänkin samana, tuntuu että sieltä se katoaminen tapahtuu aina lyhyen ajan sisällä.Auton alle ei kuivaan talliinkaan valu mitään.Johonkin se menee mutta minne.
Onko tuossa Saabissasi lämmitettävä huohotinputki.
Jos on, niin vesi voi päästä sieltä turbon etupuolelle.
Blokkaa tuo vesiletku ja tarkasta tilanne.

Ansamaan Kari tappeli aikansa tuollaisen salaperäisen vesihävikin kanssa ja löysi tuollaisen vikasysteemin. :idea:

Toinen vikamahdollisuus on löystynyt ns "Ansiksen pultti".
Tuo pultti sijaitsee kannessa, moottorin päädyssä , virranjakan alla ja tuliseinään päin. Siitä valuva pieni vesimäärä haihtuu helposti , huomaamattomasti.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

2.3TT kirjoitti:Terve

Huomasin että pakosarja oli löysällä(eli tiiviste menee vaihtoon) kaksi pulttia sai kiristetty, mutta kaksi pyörivät tyhjää.Pultit auki ja nehän olivat sisemmistä kierteistä poikki, eli kierrepätkä kierteissään sisällä.Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, eli milläköhän ne sieltä hommaisi pois?
On useita kertoja. Itse irrotan katkenneet pultit hitsaamalla mutterin katkenneeseen pulttiin kiinni. Hitsauksessa syntyvä lämpö auttaa pultin irtoamisessa ja kierre puhdistuu samalla kun kiertää pultin pois reiästä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun vaihdat uudet pinnapultit, niin muista kiristää mutterit momenttiin, :idea:
näin ne eivät katkea lämpövaihtelujen takia.

Sisään katkenneen pinnapultin olen poistanut siihen tehdyllä laadukkaalla työkalusatsilla.
ensin keskitysholkin avulla reikä pinnapulttiin.
tehtyyn reikään hakataan ns. uratappi jonka päälle luistatetaan sopiva mutteri.
Pinnapultin pätkä poistuu reijästään helposti.

Piti vain purkaa syylari yms edestä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse olen poistanut noita kanteen katkenneita pätkiä tekemällä dremelin jyrsinterällä viillon pultin päähän ja ruuvarilla pyörittänyt ulos..
Ja noita pinnapultteja tuntuu katkeilevan vaikka kuinka olisi tehtaan määrittelemässä 25nm momentissa ~5v jälkeen. - varsinkin lastutetuissa, jossa se pakosarja käy hetkittäin hieman kuumempana. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Poistin "jaskan pauhannan" :lol:
Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Tammi 27, 2009 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
viiksi
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:41

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja viiksi »

puhuit vesihäviöstä, se voi johtua myös painekorkista joka vuotaa. motonetistä löytyy uusia.minulla oli siinä vika!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

viiksi kirjoitti:puhuit vesihäviöstä, se voi johtua myös painekorkista joka vuotaa. motonetistä löytyy uusia.minulla oli siinä vika!
Tuon vian pitäisi näkyä lämpömittarin, poikkeavista, arvoista :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Firges9000 kirjoitti:Rohkenen epäillä, että olisivat olleet noin löysällä momentilla.
Meillä ei ole katkennut yhtäkään pinnapulttia sen jälkeen kun kiristettiin momentiin. Kenkää ovat koneet saaneet :lol:
Mitäs kiristysmomentteja katkenneessa pinnapultin jämässä pitäisi olla, kun sitä kannessa jäljellä olevaa "kierretangonpätkää" ei mikään pidä kiinni, kun noita ei kumminkaan kierretä pohjaan asti?

6..7 saabista (10+kpl) olen noita dremelillä+ruuvarilla poistanut menestyksekkäästi ilman että on tarvinnut hitsikoneeseen tai poraamiseen turvautua.
Uudet pinnapultit kestävät sen viisi vuotta, mutta todennäköisyys katketa 10v kohdalla on enemmän sääntö kun poikkeus ihan tehtaan vääntämillä momenteilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

:lol: :lol:
Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Tammi 27, 2009 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hook kirjoitti: Mitäs kiristysmomentteja katkenneessa pinnapultin jämässä pitäisi olla, kun sitä kannessa jäljellä olevaa "kierretangonpätkää" ei mikään pidä kiinni, kun noita ei kumminkaan kierretä pohjaan asti?

6..7 saabista (10+kpl) olen noita dremelillä+ruuvarilla poistanut menestyksekkäästi ilman että on tarvinnut hitsikoneeseen tai poraamiseen turvautua.
Uudet pinnapultit kestävät sen viisi vuotta, mutta todennäköisyys katketa 10v kohdalla on enemmän sääntö kun poikkeus ihan tehtaan vääntämillä momenteilla.
Firges9000 kirjoitti: :lol: :lol:
Tarkennatko että mikä tuossa on niin kummaa että ihan naurattaa?
Sekö että pinnapultti ei mene kannen reijän pohjaan asti paikalleen laitettaessa, koska pinnapultista loppuu kierteet (katketessa jää jäljelle vain kierreosaa) vai se että joillakin on pinnaputti katkennut väsymisestä, eikä ole ruostunut kiinni?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hook kirjoitti:
Hook kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: :lol: :lol:
Tarkennatko että mikä tuossa on niin kummaa että ihan naurattaa?
Sekö että pinnapultti ei mene kannen reijän pohjaan asti paikalleen laitettaessa, koska pinnapultista loppuu kierteet (katketessa jää jäljelle vain kierreosaa) vai se että joillakin on pinnaputti katkennut väsymisestä, eikä ole ruostunut kiinni?

Tossa hetki sitten: Tosta omasta tonnarista "poimin" 2 pinnapultin päätä. Olivat poikki ja lähtivät ihan käsin nyppäsemällä irti :lol: . Miten hitossa ne on siellä reijissä edes pysyneet, en tiedä . No pitää vissiin joku ilta askarrella pakosarja irti ( Äläkä HookkiHoopo muistuta turbiinin vaihdosta, siinä se menee samalla joo )
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

:lol: .
Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Tammi 27, 2009 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin