Pakosarjan pultit?
Pakosarjan pultit?
Terve
Huomasin että pakosarja oli löysällä(eli tiiviste menee vaihtoon) kaksi pulttia sai kiristetty, mutta kaksi pyörivät tyhjää.Pultit auki ja nehän olivat sisemmistä kierteistä poikki, eli kierrepätkä kierteissään sisällä.Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, eli milläköhän ne sieltä hommaisi pois?
Samalla tutkin jäähdytinnesteen katoamista ja ei näy missään vuotoa/paineet pysyy/neste täysin puhdasta ja öljykin täysin ok, ei putkestakaan tule mitään.
6desiä lisäsin, eli ihmetyttää minne sitä menee noin paljon 2kuukaudessa/pari tuhatta kilsaa..
CDE -95 2,3T ja 221 tkm
Kiitos jos jollain ideoita
Huomasin että pakosarja oli löysällä(eli tiiviste menee vaihtoon) kaksi pulttia sai kiristetty, mutta kaksi pyörivät tyhjää.Pultit auki ja nehän olivat sisemmistä kierteistä poikki, eli kierrepätkä kierteissään sisällä.Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, eli milläköhän ne sieltä hommaisi pois?
Samalla tutkin jäähdytinnesteen katoamista ja ei näy missään vuotoa/paineet pysyy/neste täysin puhdasta ja öljykin täysin ok, ei putkestakaan tule mitään.
6desiä lisäsin, eli ihmetyttää minne sitä menee noin paljon 2kuukaudessa/pari tuhatta kilsaa..
CDE -95 2,3T ja 221 tkm
Kiitos jos jollain ideoita
Re: Pakosarjan pultit?
Vuotaako lämppärin kenno???
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Pakosarjan pultit?
Lämppärin kenno vaihdettu eikä ainakaan haise glykoli/huurru tms.Vesipumppukin vaihdettu samoin syylari, mikään ei ole valkoiseksi värjääntynyt eikä vuotoja näy.
Ennen noita vaihtoja on kulunut myös nestettä jonkun verran 3v aikana.Olen tarkkaillut paisarin pintaa ja on pysynyt pitkäänkin samana, tuntuu että sieltä se katoaminen tapahtuu aina lyhyen ajan sisällä.Auton alle ei kuivaan talliinkaan valu mitään.Johonkin se menee mutta minne.
Ennen noita vaihtoja on kulunut myös nestettä jonkun verran 3v aikana.Olen tarkkaillut paisarin pintaa ja on pysynyt pitkäänkin samana, tuntuu että sieltä se katoaminen tapahtuu aina lyhyen ajan sisällä.Auton alle ei kuivaan talliinkaan valu mitään.Johonkin se menee mutta minne.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Onko tuossa Saabissasi lämmitettävä huohotinputki.2.3TT kirjoitti:Lämppärin kenno vaihdettu eikä ainakaan haise glykoli/huurru tms.Vesipumppukin vaihdettu samoin syylari, mikään ei ole valkoiseksi värjääntynyt eikä vuotoja näy.
Ennen noita vaihtoja on kulunut myös nestettä jonkun verran 3v aikana.Olen tarkkaillut paisarin pintaa ja on pysynyt pitkäänkin samana, tuntuu että sieltä se katoaminen tapahtuu aina lyhyen ajan sisällä.Auton alle ei kuivaan talliinkaan valu mitään.Johonkin se menee mutta minne.
Jos on, niin vesi voi päästä sieltä turbon etupuolelle.
Blokkaa tuo vesiletku ja tarkasta tilanne.
Ansamaan Kari tappeli aikansa tuollaisen salaperäisen vesihävikin kanssa ja löysi tuollaisen vikasysteemin.

Toinen vikamahdollisuus on löystynyt ns "Ansiksen pultti".
Tuo pultti sijaitsee kannessa, moottorin päädyssä , virranjakan alla ja tuliseinään päin. Siitä valuva pieni vesimäärä haihtuu helposti , huomaamattomasti.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
On useita kertoja. Itse irrotan katkenneet pultit hitsaamalla mutterin katkenneeseen pulttiin kiinni. Hitsauksessa syntyvä lämpö auttaa pultin irtoamisessa ja kierre puhdistuu samalla kun kiertää pultin pois reiästä.2.3TT kirjoitti:Terve
Huomasin että pakosarja oli löysällä(eli tiiviste menee vaihtoon) kaksi pulttia sai kiristetty, mutta kaksi pyörivät tyhjää.Pultit auki ja nehän olivat sisemmistä kierteistä poikki, eli kierrepätkä kierteissään sisällä.Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, eli milläköhän ne sieltä hommaisi pois?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Kun vaihdat uudet pinnapultit, niin muista kiristää mutterit momenttiin,
näin ne eivät katkea lämpövaihtelujen takia.
Sisään katkenneen pinnapultin olen poistanut siihen tehdyllä laadukkaalla työkalusatsilla.
ensin keskitysholkin avulla reikä pinnapulttiin.
tehtyyn reikään hakataan ns. uratappi jonka päälle luistatetaan sopiva mutteri.
Pinnapultin pätkä poistuu reijästään helposti.
Piti vain purkaa syylari yms edestä.

näin ne eivät katkea lämpövaihtelujen takia.
Sisään katkenneen pinnapultin olen poistanut siihen tehdyllä laadukkaalla työkalusatsilla.
ensin keskitysholkin avulla reikä pinnapulttiin.
tehtyyn reikään hakataan ns. uratappi jonka päälle luistatetaan sopiva mutteri.
Pinnapultin pätkä poistuu reijästään helposti.
Piti vain purkaa syylari yms edestä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Itse olen poistanut noita kanteen katkenneita pätkiä tekemällä dremelin jyrsinterällä viillon pultin päähän ja ruuvarilla pyörittänyt ulos..
Ja noita pinnapultteja tuntuu katkeilevan vaikka kuinka olisi tehtaan määrittelemässä 25nm momentissa ~5v jälkeen. - varsinkin lastutetuissa, jossa se pakosarja käy hetkittäin hieman kuumempana.
Ja noita pinnapultteja tuntuu katkeilevan vaikka kuinka olisi tehtaan määrittelemässä 25nm momentissa ~5v jälkeen. - varsinkin lastutetuissa, jossa se pakosarja käy hetkittäin hieman kuumempana.

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Poistin "jaskan pauhannan" 

Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Tammi 27, 2009 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
puhuit vesihäviöstä, se voi johtua myös painekorkista joka vuotaa. motonetistä löytyy uusia.minulla oli siinä vika!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?
Tuon vian pitäisi näkyä lämpömittarin, poikkeavista, arvoistaviiksi kirjoitti:puhuit vesihäviöstä, se voi johtua myös painekorkista joka vuotaa. motonetistä löytyy uusia.minulla oli siinä vika!

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Mitäs kiristysmomentteja katkenneessa pinnapultin jämässä pitäisi olla, kun sitä kannessa jäljellä olevaa "kierretangonpätkää" ei mikään pidä kiinni, kun noita ei kumminkaan kierretä pohjaan asti?Firges9000 kirjoitti:Rohkenen epäillä, että olisivat olleet noin löysällä momentilla.
Meillä ei ole katkennut yhtäkään pinnapulttia sen jälkeen kun kiristettiin momentiin. Kenkää ovat koneet saaneet
6..7 saabista (10+kpl) olen noita dremelillä+ruuvarilla poistanut menestyksekkäästi ilman että on tarvinnut hitsikoneeseen tai poraamiseen turvautua.
Uudet pinnapultit kestävät sen viisi vuotta, mutta todennäköisyys katketa 10v kohdalla on enemmän sääntö kun poikkeus ihan tehtaan vääntämillä momenteilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?


Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Tammi 27, 2009 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pultit?
Hook kirjoitti: Mitäs kiristysmomentteja katkenneessa pinnapultin jämässä pitäisi olla, kun sitä kannessa jäljellä olevaa "kierretangonpätkää" ei mikään pidä kiinni, kun noita ei kumminkaan kierretä pohjaan asti?
6..7 saabista (10+kpl) olen noita dremelillä+ruuvarilla poistanut menestyksekkäästi ilman että on tarvinnut hitsikoneeseen tai poraamiseen turvautua.
Uudet pinnapultit kestävät sen viisi vuotta, mutta todennäköisyys katketa 10v kohdalla on enemmän sääntö kun poikkeus ihan tehtaan vääntämillä momenteilla.
Tarkennatko että mikä tuossa on niin kummaa että ihan naurattaa?Firges9000 kirjoitti:![]()
Sekö että pinnapultti ei mene kannen reijän pohjaan asti paikalleen laitettaessa, koska pinnapultista loppuu kierteet (katketessa jää jäljelle vain kierreosaa) vai se että joillakin on pinnaputti katkennut väsymisestä, eikä ole ruostunut kiinni?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Pakosarjan pultit?
Hook kirjoitti:Hook kirjoitti:
Tarkennatko että mikä tuossa on niin kummaa että ihan naurattaa?Firges9000 kirjoitti:![]()
Sekö että pinnapultti ei mene kannen reijän pohjaan asti paikalleen laitettaessa, koska pinnapultista loppuu kierteet (katketessa jää jäljelle vain kierreosaa) vai se että joillakin on pinnaputti katkennut väsymisestä, eikä ole ruostunut kiinni?
Tossa hetki sitten: Tosta omasta tonnarista "poimin" 2 pinnapultin päätä. Olivat poikki ja lähtivät ihan käsin nyppäsemällä irti

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pultit?

Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Tammi 27, 2009 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3