Iskarit vai missä kolkkaa..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja patu »

Alkoi tuossa viime viikolla kolahtelee oikealla takapäässä joku en tiedä mikä :?
Olen vedelly leukoja montulla akselissa koko painolla-> väännelly joka nivelen rekkiraudalla ei missää tunnu väljää... kävin tutun korjaamolla ihmettelemässä ja huomattiin, että oli takalaakerit väljät 8) Noo nyt on sit uudet laakerit ja vielä kolkkaa kun jäisellä röpelötiellä ajelee..
Takapäätä kun painelee niin tuntuu kolina/napsuminen kuuluvan iskarin yläpäästä. Prikkoja on lisätty sen varmistamiseksi jos kumit olisivat menneet lyttyyn mut ei sekään auttanu..
Joten voiko iskarin olla p...na vaikkei sitä ajossa huomaisikaan..
Ensiviikolla ajattelin ottaa iskarin pois ja tarkistaa miltä tuntuu..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5228
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja pevi »

Iskarin irrottamisesta kannattaa haulla etsiä juttua, ettei tule yllätyksenä. On ehdottomasti v-mäisin homma tonnarissa :evil:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Onko kallistukenvakaimen runkokumit varmasti ehjät? Ne pitää ikävää kolinaa alkaavat olla lopussa.. Numero 6 kuvassa: http://www.elkparts.com/images/drawings/saab9000.gif
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
paki
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2008 23:15

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja paki »

Itselläni oli takavakaajan tukihelat kuluneet jota ei huomannut muuten kuin ajossa. Nopea ratkaisu oli laittaa nippusiteet vakaajan ja helan väliin jolloin ääni loppui. Kyse oli tästä: 9000 Takavakaajan runko- eli keskihela. . . . . . . . . . . 18-1004 3.90 Motonet
9000CS 2.3 -95 Myyty, 9000CSE 2.3T -95 kolaroitu MYYTY
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja Kaide »

pevi kirjoitti:Iskarin irrottamisesta kannattaa haulla etsiä juttua, ettei tule yllätyksenä. On ehdottomasti v-mäisin homma tonnarissa :evil:

Eikä oo :lol: Oikeat työkalut ja raivoisa asenne niin molemmat iskarit on irti nopeasti = ihan suoraan vaan paineilmasahalla tai rälläkällä pultit ja iskarin varsi poikki.

Tosin jos yläpäätä haluaa tarkastaa niin riittää että irrottaa sieltä kiinnityksen ja sitten lokarin kautta painaa iskarin kasaan että pääsee tarkistamaan yläpään kumin kunnon ja jopa laittamaan uudet.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

pevi kirjoitti:Iskarin irrottamisesta kannattaa haulla etsiä juttua, ettei tule yllätyksenä. On ehdottomasti v-mäisin homma tonnarissa :evil:
Ei kaikissa. Kahdesta tonnarista olen saanut pultit ehjänä pois. Toisesta (7-8 vuotta vanhana) lähti ihan vetämällä ja pultin varressa oli vasta alkavaa hapettumista :mrgreen:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja patu »

Iskarit on otettu vuosi sitten syksyllä irti viimeksi, kun uusi alusta tuli laitettua.. ja 5vuoden aikana alusta revitty irti kahteen kertaan ku vanhat jouset lössähti niin et iskarin pultit pitäs lähtee kun puhaltaa pultin päähän. Rosteri pulttia ja kiinnileikkautumisen esto mönjää välissä 8)
Ja noi kumit laittelin tuossa joulun tienoilla.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Sitten ei oikeen ole muuta mahista kun että joku kohta on löysällä....Senverran vähän siellä on liikuvaa tavaraa että kallistuksenvakaajasta tai iskareista sen on pakko löytyä
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eräs mahdollinen kolinan aiheuttaja voi olla varsinaisen takatukivarren etupään runkopusla, siinä puslassa on kaksi "tyhjää" kohtaa ja kun pusla ajan mittaan (tai uutenakin jos on Scantech) repeää, alkaa tukivarsi joustoliikkeissä kolkottaa siihen puslan alumiinisilmukkaan. Saattaapa esiintyä myös ikävää nelipyöräohjauksen tuntuakin.

Jos lähtee rengasraudoilla tai vastaavilla vääntelemään puslaa, niin kannattaa huomata että ABS- tunnistimien johdot kulkevat ja ovat kiinnitetyt juuri puslan tukivarteen kiinnittävän pulttiakselin kannan viereen.

Toinen juttu mikä kannattaa myös tarkistaa, on se etteivät jälkikäteen asennetut rosteripultit olisi syövyttäneet kallistuksenvakaajan tai iskarin alakiinnityksen puslien normiteräksisiä sisäholkkeja väljiksi.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja patu »

Joo nuo takatukivarren etupään puslat vaihdettu, ei ollut scantechin ...
Tuo voi olla myös mahdollinen et olisi syövyttänyt "normiteräksen" mut en ihan henk.koht siihen usko..
Iskarin suunnilta ääni kuuluisi ja enempi yläpuolen kiinnityksen kohdilta ennemmin kuin lähempänä akselistoa kun käsin painelee takapäätä.. ja ajossahan se ääni voi tietenkin kantautua enempi akseliston suunnilta.

Jos iskari menny takaluukusta sisään :lol:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja patu »

Nyt löytyi kolinan aiheuttaja!
Iskarin yläpään ylimmäinen kumi niistä kahdesta-> SE missä on se olkain joka tukkii iskarin läpiviennin reiän pyöräkotelosta takaluukkuun.. Oli kulunut sen verran, että hölskyi iskarin varsi reiän reunoissa..
Korjasin väliaikaisesti sopivalla kumiletkun palasella varren ympärille ennenkuin saa uuden kumin hommattua..

Eli toi mikä RISTOLLA kirjoitettuna..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
knockout
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Heinä 01, 2007 14:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja knockout »

Tasapaino akseli kirjoitti:Onko kallistukenvakaimen runkokumit varmasti ehjät? Ne pitää ikävää kolinaa alkaavat olla lopussa.. Numero 6 kuvassa: http://www.elkparts.com/images/drawings/saab9000.gif

Kolinaa etupäässä...

Auto 9000 vm 94 2.3t autom

kun esim liikennevaloista lähtee "rivakammin" niin auto menee kun "ajokoira" oikeeltavasemmalle.AIVAN kamala ajaa... sama onkelma esiintyy kun esim 80km/h vauhdista polkaisee pedaalin pohjaan..meno aikas holtitonta taas vasemalle ja oikealle.Myös usein kuuluu terävä naksahdus hantin puolen etupäästä.

olisiko vikana mahdollisesti kohdat 1 ja 5? :?
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"


#3963
jakemon
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:45
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja jakemon »

knockout kirjoitti:
Kolinaa etupäässä...

Myös usein kuuluu terävä naksahdus hantin puolen etupäästä.
Itelläni kuulunut kolinaa nyt muutaman päivän ajan kanssa vänkärin puolelta edestä!
Äsken tuossa rengasta potkiessa/ravistellen paikansin äänen lähteen "ehkä" iskarin yläpäähän... 8O Kolina siis kuuluu parhaiten tasasessa ajossa kun ottaa jalan kaasulta ja painaa taas kaasua niin kuuluu KLONKS edestä! Montuissa tai vastaavassa ääntä kuulu...
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95
knockout
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Heinä 01, 2007 14:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Iskarit vai missä kolkkaa..

Viesti Kirjoittaja knockout »

Jouse ja iskarit on vaihdettu 2000km sitten.
Luulin ensin että "ajokoiramainan"liikehtiminen poistuisi sillä, mutta ei... :twisted:
..Myös tuo kolahdus on edelleen tallella.
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"


#3963
Vastaa Viestiin