Olisi ajatuksena vaihtaa tonnariin vm-97 alustan kumisten puslien tilalle Powerflexit tai Superflexit.
Onko käytännön kokemusta em. eroista?
Mitäs kaikkia alustan puslia kannattaisi vaihtaa kerralla? Mittarissa on 284 tuhatta, joten hieman väsähtäneeltähän tuo alusta tuntuu jo.
Etupäähän varmaankin etualatukivarsien takimmaiset puslat ja kallistuksenvakaajan puslat.
Takapäähän varmaankin kallistuksenvakaajan puslat.
Entä mitäs muita puslia olisi mahdollista / järkevää vaihtaa?
Vaatiiko etupään puslien vaihto iskareiden irrottamista, kysyn vaan sen takia, että sitten voisi samaan konkurssiin vaihtaa nekin.
Alustan puslista jälleen
Alustan puslista jälleen
-Jubilee-
#1777
#1777
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kumisia puslia käytetään erottamaan alustan/tien äänet korista, jonka kautta ne kaikuvat auton sisällä.
Kun asennat puslia, jotka on valettu kovemmasta kumista tai uretaanista, siirtyvät "tien äänet" kovempana, korinkautta sisälle. Tosin alustakin jämäköityy.
Selkeästi tämä näkyi, tai paremminkin kuului, kun vaihtaessani moottorin kiinnityskumit. käänsin ne 90 astetta, verrattuna alkuperäiseen.
Nyt vuoden kuluttua, kumien löystyttyä, ei moottorimelu/tärinä kuulu enää ihan yhtä selkeesti sisälle.
Kun asennat puslia, jotka on valettu kovemmasta kumista tai uretaanista, siirtyvät "tien äänet" kovempana, korinkautta sisälle. Tosin alustakin jämäköityy.
Selkeästi tämä näkyi, tai paremminkin kuului, kun vaihtaessani moottorin kiinnityskumit. käänsin ne 90 astetta, verrattuna alkuperäiseen.
Nyt vuoden kuluttua, kumien löystyttyä, ei moottorimelu/tärinä kuulu enää ihan yhtä selkeesti sisälle.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Powerflexit usein 2-osaisia, joten asennuksessa prässi ei välttämätön. Itselläni kaikki puslat vaihdettu Superflexin polyuretaanisiin. Jotkut puslat hankalia vaihtaa, siis ilman prässiä.
Etutukivarrren ja rungon välissä olevat alumiinivaluiset holkit kannattaa pistää myös ostoslistalle, nimittäin 99% varmasti ne ovat menneet täysin tunnistamattomaksi köntiksi/mössöksi. Samoja holkkeja joutui hieman modifioimaan jotta menivät reijät kohdalleen Superflexien kanssa, muilla puslilla istuvuus erittäin hyvä ja jämäkkä.
Vaihteiston pusla on varmasti merkittävin, eli vanhoissa tonnareissa lähes poikkeuksetta vaihteisto pääsee elämään liikaa.
Sitten moottorin hydrauliset kiinnikkeet....itseltäni ne olivat molemmat revenneet ja tyhjät. Ja öljy oli sotkenut kaikki muutkin alustan osat. Eli myös ne kannattaa katsoa.
kts.
personal.inet.fi/koti/erno.tomminen
Etutukivarrren ja rungon välissä olevat alumiinivaluiset holkit kannattaa pistää myös ostoslistalle, nimittäin 99% varmasti ne ovat menneet täysin tunnistamattomaksi köntiksi/mössöksi. Samoja holkkeja joutui hieman modifioimaan jotta menivät reijät kohdalleen Superflexien kanssa, muilla puslilla istuvuus erittäin hyvä ja jämäkkä.
Vaihteiston pusla on varmasti merkittävin, eli vanhoissa tonnareissa lähes poikkeuksetta vaihteisto pääsee elämään liikaa.
Sitten moottorin hydrauliset kiinnikkeet....itseltäni ne olivat molemmat revenneet ja tyhjät. Ja öljy oli sotkenut kaikki muutkin alustan osat. Eli myös ne kannattaa katsoa.
kts.
personal.inet.fi/koti/erno.tomminen
Tuosta olikin aiemmin kommentteja, että tilaamalla löytyy jostain Car Parts tms. Missäs tuo on ? Nettisivuja tms tietoa niin pääsis tilaamaan.
ps. Omassa automaatti tonnarissa pakki rämähtää päälle, toivottavasti uretaanipuslat eivät jäykempänä aiheuta lisärikkoutumisia
Matolaatikon jouset 3 kpl, tilattu Saabilta, vaihto mahd ens viikolla.
ps Mitä tuo vaihteiston kulunut kumipusla aiheuttaa automaattilaatikollisissa peleissä ?
Vaihteiston pusla on varmasti merkittävin, eli vanhoissa tonnareissa lähes poikkeuksetta vaihteisto pääsee elämään liikaa.
ps. Omassa automaatti tonnarissa pakki rämähtää päälle, toivottavasti uretaanipuslat eivät jäykempänä aiheuta lisärikkoutumisia

Matolaatikon jouset 3 kpl, tilattu Saabilta, vaihto mahd ens viikolla.
ps Mitä tuo vaihteiston kulunut kumipusla aiheuttaa automaattilaatikollisissa peleissä ?
Vaihteiston pusla on varmasti merkittävin, eli vanhoissa tonnareissa lähes poikkeuksetta vaihteisto pääsee elämään liikaa.
Automaattivaihteistosta ja sen puslista en osaa sanoa mitään.ps Mitä tuo vaihteiston kulunut kumipusla aiheuttaa automaattilaatikollisissa peleissä ?
Itse ostin puslat Sporttiautosta, Raisiosta. Asiallinen liike, suosittelen. Puslia saat myös ProStreetilta. Asiallinen ja osaava liike myös.
http://www.sporttiauto.com
http://www.prostreet.fi