Eli onko kellään kokemusta noista motonetin ulommista murroksista?? Itellä pitää vänkärin puoleinen ilkeän naksauksen vaihdetta vaihtaessa ja kuskin puoli nakuttaa hieman kääntäessä!! Edellinen omistaja huoltokirjan mukaan vaihtanut molemmat 9000km sitten...
Eli kannattaako tilata motonetistä (80€) vai ostanko kalliimmat varaosaliikkeestä (110€)??
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95
jakemon kirjoitti:Eli onko kellään kokemusta noista motonetin ulommista murroksista?? Itellä pitää vänkärin puoleinen ilkeän naksauksen vaihdetta vaihtaessa ja kuskin puoli nakuttaa hieman kääntäessä!! Edellinen omistaja huoltokirjan mukaan vaihtanut molemmat 9000km sitten...
Eli kannattaako tilata motonetistä (80€) vai ostanko kalliimmat varaosaliikkeestä (110€)??
Väitän ettei ulommat vetonivelet kyllä tuollaisella 9000km matkalla hajoa vaikka valmistaja olisi mikävaan!
Yleensä ääntelyyn johtava syy löytyy rikkoontuneesta suojakumista joka omankokemukseni mukaan voi hajota jopa yhdessä talvessa.
Itse laittaisin tarvittaessa sekä nivelen ja suojakumin vain Löbro merkkisen! Kestää auton iän kun vain tarkistaa suojakumin kunnon tarpeeksi usein ja murtumia huomatessaan pistää vaihtoon ja jälleen vain Löbron jos merkkiä on autoon yleensä tarjolla .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Juu ei kyllä tarvikeosan kuin osankin pitäisi kestää oikein asennettuna pitemmälle.
On sitä menty kymmeniä tuhansia bilteman murroksellakin kunnes auto meni eteenpäin tutulle eikä napinoita nivelestä tai valituksia aiheesta kuulunut.
Jos murroksen asennustyö on tehty "perinteisesti" eli väkivalloin ja isoilla vasaroilla isossa ruuvipenkissä vetoniveltä lyömällä lukkosokan perillesaattamiseksi vetoakselille, ovat läpikarkaistut laakerikuulat ja vetarimaljan pintakarkaistut pinnat voineet säröytyä jo siinä.
Toinen juttu voi olla löysälle jätetyt suojakumit tai kehnot kiristyspannat ja joissakin tapauksissa nykyään jopa suojamuovit jotka eivät edes myötää ja kiristy edes ruuviklemmareilla kuten oikeat kumit jo oikeilla pannoilla vaan päästävät rasvat lentämään ulos, ja sitä rasvaakaan kun ei liiemmälti ainakaan tarvikeosissa enää mukana tule. Eli ne pienet pussit tai tuubit eivät riitä pitkäikäisen tuloksen saamiseksi.
Itse vaikka Satkuun biltemanivelen laitoinkin (hyi minua), hankin kuitenkin Löbro- suojakumin ja kiristyspannat korvaamaan mukanatulleet heppoisen oloiset osat.
Tämän Tontun nivelten merkeistä ei ole edellisten seppien jäljiltä tietoa mutta Löbron kumeja ynnä pantoja on rispaantuneiden tilalle vaihdettu sekä niveliä rasvattu ajoissa ettei ongelmia tulisi, eikä ole tullutkaan niiden n.130 000Km aikana mitä tuolla on tullut päästeltyä.
Eli se taitaa olla makuasia mitä ja millä hinnoilla haluaa laittaa tai laitattaa, mutta uskallan änkyttää että asennuksen huolellisuudella on suurempi merkitys kuin nivelten merkillä tai pikemminkin nykyään tuotenimellä tai brändillä eli mielikuvalla.
J.V.A kirjoitti:[ suojakumin vain Löbro merkkisen! Kestää auton iän kun vain tarkistaa suojakumin kunnon tarpeeksi usein ja murtumia huomatessaan pistää vaihtoon ja jälleen vain Löbron jos merkkiä on autoon yleensä tarjolla .
Juuri näin ! Hätäpäissäni laitoin syyskuussa tonnariin halpiskumin ulkoniveleen kun ei Löbroa ollut hyllyssä. Nyt se kumi on sitten halki ja rasvat pitkin vannetta ! Taas vaihdellaan
jakemon kirjoitti:Itellä pitää vänkärin puoleinen ilkeän naksauksen vaihdetta vaihtaessa ja kuskin puoli nakuttaa hieman kääntäessä!!
Kyllä oikein hävettää... Tänään kattelin tota apparin puolen kolinaa tarkemmin, eipä tarvinnu ku ottaa rengas pois ni selvis vika... Toinen jarrulevyn kiinnitys ruuvi oli kateissa, niin levy pääs kolahtamaan!! No vaihtelinpa sit molempiin ulompiin murroksiin rasvat ja kaikki pelaa moitteetta. Ainakin toistaiseksi!!
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95