9000 kaiuttimet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Minullan on 9000cse 96 vuodelta. Siinä on takana ilmeisesti 6x9 kokoiset kajarit..
Mitenkä hemmetissä ne alkuperäiset saa irti sielt?? Noilla ei voi kuunnella kuin gospelia.. ;)
Siis ne ritilät olis tarkoitus saada pois tieltä.. kyllä sit kajari lähtee vaikka lekalla.. :D
Irrotat 4 mutteria sieltä alakautta ja sitten vaan se kajarilevy irti. Pari on hankalassa paikassa, joten voi tulla pieni hiki kiroillessa :wink:

Niin, ja siellä takana on siis 6x9 -erillissarjat, tosin ikävän huonot sellaiset.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Minulla on myös tuo edellämainittu "9000 audio system" ruotsista tuomassani -90 Talladegassa. On vaan näköjään poistettu käytöstä jo vuosia sitten.. Mutta kiinnostais kyllä kovasti saada tuo takaisin toimintaan. Jollain uudemmalla soittimella siis.

Tällä hetkellä autossa ei ole soitinta lainkaan, vaan ainoastaan tuo etu-vahvistin/ohjainyksikkö tai mikä se nyt onkaan ja takalaitteet (erillissarjat, subwooferi ja se laatikossa myös oleva vahvistinosa. Kaapeli/kaapelit(?) edestä taakse on kuitenkin poistettu. Kuuluuko siihen tavallinen DIN-liittimillä(sellainen iso pyöreä) oleva kaapeli? Kulkeeko siinä myös virta takavahvarille..?

Kiitollinen olisin jos joltain löytyis tietoa miten tuon systeemin sais jälleen kytkettyä! 8)
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Mimmi kirjoitti:Itse asiassa niitä muttereita löytyy 5 kappaletta/"kaiutin".
Minulla niitä oli 6 kpl/kaiutin.
Yksi niistä oli penteleen vaikea irroittaa...On siinä insinöörit sydeemin keksineet.. :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Kyllä tuossa kun vaihtoi ensin sisäilmankierron läpän moottorin ja sitten noi kaijuttimet, varmistuin siitä että minusta olisi tullut hyvä gynekologi...
Voi jumala millaiseen rakoon nämä kätöset saa survottua ja vielä työskenneltyä samalla.... :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Lobo_Earthworm kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Itse asiassa niitä muttereita löytyy 5 kappaletta/"kaiutin".
Minulla niitä oli 6 kpl/kaiutin.
Yksi niistä oli penteleen vaikea irroittaa...On siinä insinöörit sydeemin keksineet.. :D
Juu eiköhän niitä se 6 kpl ole omassanikin... tuppaa muisti pätkimään kun muistelin niitä olevan vain 4..
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Mimmi kirjoitti:Offtopiccia:
Mitä eroa on ammattilais- ja harrastelijagynekologilla :?:
No? Henkilökohtaisesti tuo gynekologin ura taitaa jäädä joskus tapahtuviin harjoituksiin... 8)
samppa9k
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Helmi 25, 2004 17:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samppa9k »

Vaihdoin cse:n takakajarit eilen ja otin irti kaikki ruuvit mitä sieltä irti saa.

Sen toisen kajarin vaihtoon menee about 5min. kun ensimmäisen harjoittelee.

Eli mun mielestä se kannattaa napata se koko laatikko pois, missä on se ritilä o kiinni (joka on hitsattu tai jotain) eli se koko pakka pöydälle ja sitten alakautta irti se levy missä 6x9 majailee.

verhousta raottamalla löytyy 5kpl 10mm muttereita ja takapenkin selkänojan tukitapin kun käyttää irti (siellä on se viimeinen). niin lähtee koko paketti. Ihan varmasti helpompi ja nopeampi tapa kun ruuvata jotenkin oudosti se kajari levy irti alakautta erikseen.

Se huhu että cs:n takakajarit ois jotenkin nihkeä vaihtaa on kyllä Busted.
9000 CD T16 -88 A 315k
9000 CSE 2.3T -95 M 380k
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Mulla on M89 CC:ssä 6x9" kaiuttimet takana, ne on kyllä edellisen omistajan (äitin) aikana asennettu jos en pahasti väärin muista, eikä mahottoman huonotkaan.
Takakaiuttimien verhoillut levyt kai saa irti, mutta ei varmaan yhtä helposti kuin hattuhyllyn?
Catharsis
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 00:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Catharsis »

Mulla oli kanssa edessä 4" Luxorit, takana jotkut avuttomat 4" philipsit. Toisesta pahvi halki ja kartio homeessa :lol:

Eteen vaihtui jo aiemmin 4" erillissarja. Passiivinen jakosudin biisoniteipillä orkkispaikan kupeeseen keskiäänen alle, diskantin asensin kojelaudan pintaan heti ritilän viereen. Tein ritilän reunaan 2 mm loven, josta sain piuhat taittumaan siisitisti läpi. Diskantti on myöskin kiinnitetty biisonitarralla ja suunnattu kohti. Hyvin pysyy, eikä jää paskamaisia reikiä.

Taakse sorvasin 6 x 9 :t ihan tylysti sivuleikkureilla leikkaamalla isomman reiän siihen muovilevyyn. koko levyä en viitsinyt poistaa ulkonäkösyistä, olis ollu toki helpompi ratkasu.. Takaniskatuet ei kyllä päästä niitä lasin kautta oikeaoppisesti heijastuvia bassoja etupenkille asti, mutta rämisee nyt edes jossain päin sitte. :twisted:
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mahtuuko CS eteen 5" tuon 4" tilalle ilman työstämistä?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: 9000 kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja Xedo »

V-M kirjoitti:Mahtuuko CS eteen 5" tuon 4" tilalle ilman työstämistä?

V-M
Ei mahdu ilman työstämistä.Mutta ei ole paha homma pörrätä reikää isommaks.
Saab 9000 Aero -93
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9000 kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja kena »

Eihän se 5" elementti 4" reikään mene. =)

Itsellä on alunperinkin jotain lisäasennusta tuossa sound systemissä, kun esim takaluukun puolelta katsottuna takahattuhyllyn bassokaiuttimien koteloita näyttää olevan leikelty, jotta elementit niihin mahtuisivat. Auto on minua ennen ollut Turun kaupunginvaltuutetulla, joten asennus tuskin on mikään karhulippisamiksen suorittama.

Itse olen ajatellut eteen pahvin pinta-alan suurentamisen sijaan sijoittaa kojelautaan laadukkaammat elementit. Ajatuksena olisi 4" laajakaistat, jotka toimivat subbarin taajuuksille saakka hyvin. Tällä hetkellä ongelmana onkin juuri tuo mid-basson, tai matalan keskiäänen puute saabaksen "orkkiskaiuttimien" ja 10" subbarini väliltä.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: 9000 kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Xedo kirjoitti:
V-M kirjoitti:Mahtuuko CS eteen 5" tuon 4" tilalle ilman työstämistä?

V-M
Ei mahdu ilman työstämistä.Mutta ei ole paha homma pörrätä reikää isommaks.
Onko -90 CC tonnarissa etukajareiden reikä kans tuota 4" luokkaa? Eipä taida 6.5" mennä sinne heittämällä, joten tohtiiko huoletta työstää isommaksi? Ei millään jaksaisi ovipahveja alkaa askartelemaan, eikä takana puolestaan istu koskaan kukaan joten sinne ei ääntä kannata laittaa. :D
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: 9000 kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Tonppa kirjoitti:eikä takana puolestaan istu koskaan kukaan joten sinne ei ääntä kannata laittaa. :D
Kuulostaa kuskinki paikalla ihan tyhmältä jos takana ei oo kunnon kaiuttimia. Takana saa olla paremmat kaiuttimet koska niit ei saa kuitenkaa suunnattua kuskia kohti.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: 9000 kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Onhan se tietty niinkin niin. Takana tällä hetkellä jotain on, mutta ensialkuun haluttais etupuolelle laitella parempaa ääntä, ja ehkä sitten myöhemmin taakse vielä parempaa. Mietityttää vaan, että mitä sinne eteen orkkisten tilalle mahtuu, ja jos ei mahdu, onko kuinkakin suuritöistä laajentaa tilaa kuuspuolikkaille vaikkapa. Eivät näytä olevan hinnankiroissa esimerkiksi pioneerin 6.5" joiden mukana tulee erikseenv vielä diskantit.
Vastaa Viestiin