Eli vein sitten tonnarin Vianorille öljynvaihtoon, kun en jaksanut ryömiä omassa tallissa auton alle. Vaihtoivat öljyt (Mobil 5W50) ja suodattimen. Heitin sitten kuitin menemään, mutta olisi pitänyt jättää se todistuskappaleeksi!
Nyt auto savuttaa lämpimänä. Kun lämpimän auton käynnistää on tuloksena mahtava sininen pilvi

No katsoin sitten tikusta niin reippaasti yli oli maksimin. Sitten huomasin, että kun auto oli seissyt yön yli niin turbokin oli hiukan "märkä" pööltä. En ole varma onko se öljyä vai jäähdytysnestettä. Ostin Biltemasta sitten sellaisen imupumpun ja vähän tyhjentelin yläkautta. Kun kannussa oli pikkasen yli 2L öljyä niin sitten tikun mukaan oltiin 3mm yli MIN merkin. Vaihdoin myös tulpat. Vanhoissa oli kärkiväli jo varmaan yli 2mm vaikak olin ajanut niillä ehkä 20-30tkm. Öljyt oli tummat/nokiset. Myös tulpan kierteissä tuntui olevan öljyä!
Saas nähdä menikö moottori paskaksi tämän episodin ansiosta? Tulin kuitenkin kiireiden takia ajaneeksi ainakin 700km savun säestämänä. Nytkin tuntuu vielä savuttavan vaikka liika öljy on imetty pois.
Toinen vika mikä oli päällä oli jäähdytysnesteen hävikki. Vaihdoin vesipumpun+O-renkaan, mutta vedenkulutus ei täysin poistunut, mikä saa epäilemään kannentiivistettä. Pitää vissiin yrittää kiristää se jos se vaikka auttaisi.
Eli nyt pitää miettiä missä on vikaa?
-venttiilinvarren kumit?
-kannentiiviste?
-turbo?
-vääränlainen öljynsuodatin?
Kauankohan kannentiivisteen vaihtamiseen menee?
Että tälläistä...
terv:Timo