Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
riihijus
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 19:18

Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja riihijus »

Näi pääsi käymään kun meidän perheemme silmäterää -95 9000cde 2.3t(aj.320000km) käytettiin "jonossa". Pompun aiheutti väljä raidetangonpää oikella puolella ja lisäksi mikä ihmetytti suuresti oli ruostereijät takapyörä koteloissa oikeen kaksin kappalein kummallakin puolella?????? Kaikki muu oli OK!
Se miksi olin ihmeissäni johtuu siitä että autossa ei ole näkyvissä pinnoissa ruostetta nimeksikkään, mutta eihän mikään ole ikuista sillä onhan autolla ikää jo n.14 vuotta. Nyt sitten kysynkin että mistähän muualta alustasta voisin alkaa etsimään korroosiota............?????????????? Sillä en ole vielä kerennyt kovinkaan paljoa auton alla oleilemaan koska hommasimme auton vasta marraskuussa -08, mutta muuten olemme olleet tyytyväisiä saabin antamiin kyyteihin :D :D

Laittakaahan muutkin tänne mitä on katsastuksen yhteysessä löytynyt "tonnareistanne"???? Niin pysyy ajanhermolla mitä voi olla odotettavissa tämän mallisarjan ja ikäluokan autoissa...???
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Oliko takapyöräkoteloiden etu- vai takapuolella?

Takapuolen helma"pussit" ovat pahoja koska niihin kertyy vettä ja yleensä vedenpoistoreiät ovat tukossa. Cd-malleissa oikeanpuoleisen takakotelon venttiiliaukon kautta poistuu vieläpä kaikki kabiiniin puskettu ilma, eli sitäkin kautta kosteutta sinne tiivistyy.

Takapyörien etupuolella taas helmakoteloiden loppupäät voivat olla murheellisia vedenpoistoreikien mentyä tukkoon, ja yleensäkin tonnarin kotelorakenteiden ruostesuojaus on lähinnä nimellinen eli fosfatointi ja melko olematon kotelovaha. Uudemmissa jo hieman sinkitystäkin siellä sun täällä..

Itse pohjalevy on kyllä varsin suoraviivainen ilman kosteutta ja suolamuraa hautovia koteloita tai taskuja, mutta kynnys- ym. koteloita kannattaa käsitellä ajoissa asianmukaisilla suoja-aineilla, Saabissa on jo vakiona aika hyvin pääsy erilaisten peitelevyjen ja kumitulppien kautta melkein paikkaan kuin paikkaan.
riihijus
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 19:18

Re: Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja riihijus »

Takapyörä koteloiden takapuolella... Näyttäs olevan vain puolikas muovinen sisälokasuoja kuskin puolella ja reijät oli heti muovin saumakohdassa ja apukuskin puolella polttoaineen täyttöputken takana/vieressä. Näi ollen voi kuvitella jotta takahelmakotelot ovat kura- ja vesimössöä melko täynnä.........?? :? :?
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei tarvitse turvautua mielikuvitukseen, sillä koteloihin pääsee kurkkimaan ja kuraa kaivelemaan kun nyppää tavaratilan sivuverhoilujen yläkiinnityslistat irti ja raottaa verhoilua. Taisi muistaakseni vielä ratkaisevasi helpottaa kun irroitti takavalojen polttimopaneelit kontin sisäpuolelta. :wink:
riihijus
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 19:18

Re: Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja riihijus »

joo! Sieltä kautta ajattelin sinne koteloihin työntyä tyhjentämään ne........ En ole vielä kurkkinut sinne joten vielä tässä vaiheessa turvautua mielikuvitukseen ainakin viikonloppuun asti ja sen puoleen onhan noita lahoja ja kuran täyttämiä helmoja tullut ennenkin tutkittua ja hitsailtua :wink: :wink: :wink:
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
9000 cs
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2009 23:15

Re: Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja 9000 cs »

etuovet kannattaa öljytä.ala osat ruostuu sama koskee 900satasta
riihijus
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 19:18

Re: Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja riihijus »

Jaha! Elikkäs ovien sisälle kurkkaillaan kevään/ kesän aikana, ehjältä näyttävät ulkopuolelta tällä hetkellä. Tälle aamulle kävin ja korjailin pyöräkoteloiden ruostereijät ja hyvät tuli vaikka nyt itse kehunkin :D :D . Eilen purin verhoilut ja lapioin hiekat ja kurat takahelmoista, lämmitin puhalteli sitten yön ylitse kuivaten loput kosteudet. Nyt sitten saa "saapas" olla tämän päivän ja yön lämpimässä tallissa jotta maalit ja massat kuivahtaa................??
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
riihijus
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2008 19:18

Re: Ei tullut leimaa ensimmäisellä yrityksellä??

Viesti Kirjoittaja riihijus »

Noh niin!! Eilettäin haettiin sitten leima "saappiin", ei tuoksu tuore muste hanskalokerossa niinkuin ennen ruukattiin sanoa mutta uusi rekisteriote ja olisko sen tuoksu sitten tuore paperi :D :D . Vaihdoin sitten molemmanpuolen raidetangonpäät(ne paremmat ja hippasen arvokkaammat mitä tarvikkeelta saa?!), pelkän oikean puolen sijasta ja säädätin kulmat luonnollisesti.. :wink: :wink: ja kehuipa inssi vieläpä että on "siististi" korjatut pyöräkotelot..... Että sillain.

Melkosta hyvän kuntoisia ja kestäviä kapistuksia tuntuvat olevan nämä "Tonniset" kun ei ole kukaan sen koommin kirjoitellut mitä vikoja heillä on ilmaantunut katsastuksen yhteydessä :mrgreen: :mrgreen: Eli kirjoitelkaahan kanssa Saabistit?? Niin kuin alussa runoilin olisi kiva tietää ja varautua mitä tuleman pitää tämän ikäisessä autossa. Sana on vapaa!!!

Mutta nyt toivottelen kaikille lukijoille aurinkoista ja hyvää alkukevättä ja tulevaa pääsiäistä ja taidanpa lähteä vaikkapa gruisaileen vasta leimatulla Tonnisellani :saab:
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
Vastaa Viestiin