Turbo tiensä päässä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Kyl mä melkein sanoisin että ota pakosarja irti, meinaa oli helppo ruuvata se ahdin siihen pakosarjaan kiinni kun on irtonaisena ne osat.

Ja ei minun mielestä ne downpipen mutterit ollu kinkkisessä paikassa? Minun mielestä ne oli älyttömän helpot ottaa irti. 8O
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Joo jäi toi ahdin sitte asentamatta ku mentiin tutun pajalle ja jäi pikkuhylsy kotia millä ois sen downpipen mutterin saanu auki, 3" dp:ssä ainakaa ei siihe saa mitään muuta avainta kiinni kun pikkuhylsyn. Ei sitä pakosarjaa viiti kyl ruuvata ku on niin monilla ne pultit katelillu, tulee vaa vähä isompi remppa sit ja auto kokoajan ajossa nii ei kerkee laittaa.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pitää tuosta Aerosta näköjään toi mitsu vaihtaa. :|

Onko tosiaan helpompi jättää pakosarja paikoillen ja ruuvata noin 4 (pinna)pulttia irti pakosarjan ja turbon väliltä.
Lisäksi pitää siis irroittaa turbo pakoputkesta, downpipen kohdalta.
Tietty öljy ja vesiletkut, ilmanputsarilta tuleva putki ja IC:lle menevä letku.
Tässäkö se sitten on? Ei muuta kuin uusi tilalle vai?

Onnistunee siis ilman auton nostamista ylöskin? Eli tossa pihalla ajattelin kesän kunniaksi vaihtaa. Lähteekö noi yleensä helposti auki vai katkeileeko usein. Laitan varmaan WD40-liuotukseen etukäteen.

Uudet tiivisteet ja pinnapultit ilmeisesti pitää ostaa. Tarvitseeko jotakin muuta?
Öljyt ja uusi ilmansuodatin varmaankin täytyy uudelle turbolle vaihtaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mulla ainakin ahdin irtos pakosarjasta ihan vaan neljä mutteria avaamalla, ei mitään pinnapultteja tarvinnut ruveta aukomaan.. Ja ainakin öljyn tuloputken toinen pää on sellaisessa paikassa, että helpoiten irtoaa kun nostaa auton keulaa hiukan ylös.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

teesalama kirjoitti: Tarvitseeko jotakin muuta?
Mitenkäs vesi/öljyputkien kaikki kupariset prikat ja ahtimen ja pakosarjan välinen tiiviste? Juuri äsken vaihdoin misukan ja kivuttomasti homma meni. Pakosarjan jätin tosiaan paikoilleen. On siellä turbon takana semmoinen tukirauta vielä. Ei sitten toinna paljoa niitä vesi/öljyputkia taivutella, niin voi olla helpompi laittaa takaisin. :) Auton keula kannattaa ajaa tosiaan ylös esim. pukeille.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Kyllä se vaatii sen verran keulan nostoa, että mahtuu itse operoimaan sieltä alhaalta käsin. Se, että kuinka lähellä nenä kiinni turbossa haluaa tuhertaa on tietysti sanan varsinaisessa merkityksessä: makuasia :wink:
- muista varmistaa tunkkaus, vaikka olisikin vain "vähän"

Pääosin siis lähtee yläkautta kyllä, mutta täytyy siellä allakin hiukan käydä.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitoksia vinkkejä antaneille.

Tänään irroitin dp:n ja kokeilin välyksiä.. Öljyä ei ollut pakopuolellakaan, mutta väljähän toi on kuin mikä. Pakopuolen siivet on ihan harmaat, onko normaalia?

Akselin päistä kokeilemalla tuntui selvä pitkittäinen välys. Pystysuuntaista piisaa kanssa "ihan kivasti"

Eiköhän toi lähde nyt sitten huoltoon Riikoselle tms.
Jos joku on kiinnostunut, niin tuolla muutama huonolaatuinen video ja kuva.
http://picasaweb.google.com/teenaska/Mitsu#

Pakosarjan pultit tuntui aukeavan suht kivuttomasti. Tukiraudan kiinnitystä lohkoon en kokeillut, mutta kaipa se tuolta lähtee irti.
Öljyn paluuputki on ilmeisesti torxeilla kiinni, muut 12 mm banjopultteja?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tyhmä kysymys: kun tossa mitsussa on nyt laakerit sitten väljät niin mihinkä toi metalli on männynnä?
-koneeseen IC:n kautta,
-koneeseen öljyjen kautta (jääkö öljynsuodattimeen?)
-pakoputkeen
-minne tahansa edellisistä?

Eli voiko toi turbon kuluneisuus aiheuttaa ongelmia koneessakin metallilastun muodossa :?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Uusi turbon keskiö on tilattu ja saapunut. Samalla tuli muutama vesi- ja öljyletku tilattua.
Uusi pakosarjan ja turbon välinen laippatiiviste sekä kupariprikkoja kourallinen :)

Mutta, pitääkö lähtökohtaisesti noi pinnapultit vaihtaa. Siis turbon ja pakosarjan välistä sekä dp:n ja turbon välistä. Laskin, että niitä on yhteensä 7 kpl.

Vaihtaisin ne kyllä mielelläni samalla kun irti ottaa, paikallinen merkkiliike vaan ilmoitti semmoisen hinnan noille pulteille, että jää kyllä tilaamatta.
Vai saisko sopivia jostakin muualta?

Speedpartsista en rupea sitten mitään tilaamaan, ei sieltä turboakaan tullut puolen vuoden odottelunkaan jälkeen :x
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mun mielestä niitä pinnapultteja on turha vaihtaa ellei jengat ole liian pahassa kunnossa, venyneet tai katkea irrottaessa. Pakosarjan pinnapultit kanteen vanhenee näemmä paljon herkemmin, nytkin 3 pulttia katkesi pakosarjaa irrottaessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vihdoinkin kesälomilla oli aikaa irroittaa tuo paska ahdin. Airo on ollut pois ajosta turhankin pitkään.

Mitsu irtosi noin 3 tunnissa. Uusi ydin on paikoillaan, mutta lukkorengas ei mene paikoilleen sitten millään. Poissaantikin oli työn alla, harmi kun ei ole kunnon lukkorengaspihtejä. Pitänee alkuviikosta käydä sellaiset ostamassa.
Uusi lukkorengas on yllättäen vanhaa vielä tiukempi :)
Oli ytimessä ja turbon rungossakin näköjään sellaiset "nastat" joten ei taine voida saadan asennettua väärään asentoon toisiinsa nähden.

Vai milläs olette ton vahvan lukkorenkaan saaneet paikoilleen? kattelin jo tämmöistäkin, mutta levittää väärään suuntaan: aukipäin
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=134

Lisäksi huomasin, että lohkoon tulevan öljynpaluuputken "holkin" O-rengas tuntuu väsyneeltä. Pitänee mittailla ja ostaa uusi siihenkin.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Knipexin mallistosta sopivan kokoiset järeämmät lukkorengaspihdit, niitä myy nykyään monetkin kaupat. Voi olla että 90 asteen kulmassa olevat on parhaat tuohon tarkoitukseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Johan meni kasaan, hain knipexit k-raudasta :)

Öljynpaluuputken ja lohkon holkin välissä oleva kumiletku tuntuu myös väsyneeltä. Alkuperäisen letkun materiaali vaikuttaa erikoiselta, käykö tuohon tilalle ihan tavan kumiletku/lämppärinletku? Sisämitta taitaa olla 22mm, biltemassa näyttäis olevan tuolla mitalla olevaa letkua. Etolassa/Etrassa ei näytä olevan sopivaa.

Liukeneeko tavallinen lämppärinletku öljystä?

Lohkon o-renkaan yritän saada tiivistekeskuksesta.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä sen olisi syytä olla alkuperäisen kaltainen öljyä kestävä nitriilikuminen (NBR) letkunpätkä. Myös holkin O-renkaaksi NBR.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo tiensä päässä?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Minuteman kirjoitti: Myös holkin O-renkaaksi NBR.
Hain tosta tiivistekeskuksesta äsken O-renkaan. Ihan sopivaa kokoa ei ollut, mutta mittailtiin lähinnä sopiva: 20,0 x 4,0 FPM. Tolla mennään toistaiseksi.
Sisämitta taitaisi olla oikeasti se 22 mm.

Pitääkös laipan ja dp:n pinnapulttien muttereihin laittaa jotakin tahnaa? Motosta on joskus tullut ostettua CRC:n keraamista tahnaa, kaipa sitä voisi kierteisiin laittaa?
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/600102/0

Tuolta saab9000.com:sta lueskelin, että dp:n ja pakopesän väliin kannattaisi tunkea kuparitahnaa, joka tiivistäisi sitten paremmin? Liekö tässäkään järkeä vai ei.
http://saab9000.com/procedures/exhaust/turbo.php

Ja vielä pinnapulteista: kaksi pakosarjanlaipan ja yksi dp:n pinnapulttia piti uusia. Pitääkö kaikki uusia kerralla vai voiko vaihtaa vain osan? Lähinnä mietin, että josko onkin erilailla venyviä pinnapultteja tai vanha olis jo valmiiksi venähtäneitä. Näyttävät vaan hieman erilaisilta jo valmiiksi. :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin