jäähdyttimen puhaltimen anturi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Timppa78
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Touko 20, 2007 09:59
Paikkakunta: Elimäki

jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja Timppa78 »

Kertokaa missä ja minkälainen se on kun pitäisi kokeilla yhdistää johdot että onko anturi rikki.

Auto on 9000 -93
Saab 9000 -92/93 2.0 turbo
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja hatami »

Jäähdytimen vasemmassa alareunassa keulasta katsottuna. Tulee 2 johtoa siihen.
Timppa78
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Touko 20, 2007 09:59
Paikkakunta: Elimäki

Re: jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja Timppa78 »

Miten irroitus? En uskalla kovasti vetää ... onko se ihan vetämällä?
Saab 9000 -92/93 2.0 turbo
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Anturi on kierteillä kiinni, mutta ei sitä tarvitse irroittaa jos aikoo johtoja yhdistellä, jäähdytysnesteetkin lorisevat ulos jos niitä ei ole jo laskettu.

Seuraa anturin johtosarjaa parin vaaksan verran, vastaan tulee liitin. Tosin ikävän mallinen sellainen ja yleensä pirullinen avata ehjänä.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Itsellä taannoin oli vika juuri tuossa anturi-liitin-välisessä johdossa: suola syönyt kaiken kuparin eristeen sisältä vihreäksi pölyksi. Johdot uusiksi liittimelle asti ja johan alkoi flekti pyöriä kun johdonpäät yhdisti.

Niin, toki se anturikin oli rikki... :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Suomik kirjoitti:Itsellä taannoin oli vika juuri tuossa anturi-liitin-välisessä johdossa: suola syönyt kaiken kuparin eristeen sisältä vihreäksi pölyksi. Johdot uusiksi liittimelle asti ja johan alkoi flekti pyöriä kun johdonpäät yhdisti.

Niin, toki se anturikin oli rikki... :roll:
Piuhat / liitin tulee yleensä anturin mukana.
Vika voi piillä myös liittimeltä releboksille menevässä johtosarjassa tai itse releessä tai flektissä....
talkkari
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 29, 2005 20:30

Re: jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Ainakin OG900 on samanlainenkuin oli vanhemmissa Peugeoteissa ja Fiateissa. Sai erilaisilla kytkeytymis ja katkaisemislämpötiloilla. Eikä ollut piuhoja kiinteinä. Perus Abikoilla liitettävä. Pösöihin, erityisesti matkailuvaunun vetäjille laitettiin matalimmilla arvoilla toimivia kesäksi.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: jäähdyttimen puhaltimen anturi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

9-3Tid kirjoitti:
Suomik kirjoitti:Itsellä taannoin oli vika juuri tuossa anturi-liitin-välisessä johdossa: suola syönyt kaiken kuparin eristeen sisältä vihreäksi pölyksi. Johdot uusiksi liittimelle asti ja johan alkoi flekti pyöriä kun johdonpäät yhdisti.

Niin, toki se anturikin oli rikki... :roll:
Piuhat / liitin tulee yleensä anturin mukana.
Vika voi piillä myös liittimeltä releboksille menevässä johtosarjassa tai itse releessä tai flektissä....
Joo joo, se ensimmäinen. Johtojen anturinpuoleinen pää oli toki valettu suoraan liittimeen.

Sitä en tarkoittanut, vaan liittimeltä eteenpäin lähtevää johtoa. Hmm... aikaa on kulunut välissä paljon, voi olla ettei siellä ollut alunperin toista liitintä, vaan pätkäisin sitten tuon piuhan sieltä (kaukaa) etuspoilerin takaa, kun alkoi tulla terveenväristä kupria vastaan. Korjauksen jälkeen siellä ainakin oli liitin. :D

Rele ja moottori on helppo tarkastaa, mutta jos nekin osoittautuvat toimiviksi, alkaa vika helposti tuntumaan mystiseltä vaikka vikavaihtoehdot vähenevät.
Pointti oli joka tapauksessa, että sitä johtosarjaa kannattaa tutkia kriittisesti; siellä ei em. syystä välttämättä kulje enää mitään!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin