Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kaverini osti itselleen 9000 CDE:n ja oli kauppaan kovinkin tyytyväinen.
Nyt auto ei kuitenkaan enää suostunut käynnistymään, vaan avainta kääntäessä kuuluu vain voimakas "naputus/nakutus" kojetaulun takaa. Samoin avainta pidettäessä virta-asennossa kuului sirinä valoreleestä (se iso punainen)!
Tyhjensi vieläpä akun itsekseen. Kun antoi apuvirtaa lähti aika kiltisti käyntiin, joen startissa tai solenoidissa ei liene vikaa (?).
Pidettiin käynnissä viitisen minuuttia ja käytettiin hiukan kaasua, jotta oma akku latautuisi.
Sitten taas omalla akulla startatessa kuuluu vain tuo nopea "naputus/nakutus" eikä starttaa. En tiedä liittyykö asiaan, mutta piktogrammin SRS-valo vilkkuu avain virta-asennossa, jota se ei omassani kyllä ole tehnyt!

Ja kysytään nyt omaakin autoa koskeva asia eli missä on 900 CS -96 mallissa korin värikoodi? Löytyykö netistä paikkaa mistä saisi ostaa paikkauskynän tai maalia vai mistä kannattaisi haeskella? Olisi tarkoitus fixata muutama kivenhakkauma konepellissä. Tarvinneekohan maalin päälle vetää lakkaa ja jos niin millaisissa purkeissa ja mistä sitä saisi?
900S 2.3 Talladega 1997
iff566
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: La Syys 09, 2006 13:40

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja iff566 »

tkrakas kirjoitti:Kaverini osti itselleen 9000 CDE:n ja oli kauppaan kovinkin tyytyväinen.
Nyt auto ei kuitenkaan enää suostunut käynnistymään, vaan avainta kääntäessä kuuluu vain voimakas "naputus/nakutus" kojetaulun takaa. Samoin avainta pidettäessä virta-asennossa kuului sirinä valoreleestä (se iso punainen)!
Tyhjensi vieläpä akun itsekseen. Kun antoi apuvirtaa lähti aika kiltisti käyntiin, joen startissa tai solenoidissa ei liene vikaa (?).
Pidettiin käynnissä viitisen minuuttia ja käytettiin hiukan kaasua, jotta oma akku latautuisi.
Sitten taas omalla akulla startatessa kuuluu vain tuo nopea "naputus/nakutus" eikä starttaa. En tiedä liittyykö asiaan, mutta piktogrammin SRS-valo vilkkuu avain virta-asennossa, jota se ei omassani kyllä ole tehnyt!

Ja kysytään nyt omaakin autoa koskeva asia eli missä on 900 CS -96 mallissa korin värikoodi? Löytyykö netistä paikkaa mistä saisi ostaa paikkauskynän tai maalia vai mistä kannattaisi haeskella? Olisi tarkoitus fixata muutama kivenhakkauma konepellissä. Tarvinneekohan maalin päälle vetää lakkaa ja jos niin millaisissa purkeissa ja mistä sitä saisi?
Terve.mene autolla automaaliliike niin kaikki selviää ja saat ammattineuvoa.
JariJ
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 21:12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja JariJ »

Veikkaisn että akku on finaalissa. Kokeile akulla,jonka tiedät olevan täyteen ladattu.

t.JariJ
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

tkrakas kirjoitti:Kaverini osti itselleen 9000 CDE:n ja oli kauppaan kovinkin tyytyväinen.
Nyt auto ei kuitenkaan enää suostunut käynnistymään, vaan avainta kääntäessä kuuluu vain voimakas "naputus/nakutus" kojetaulun takaa. Samoin avainta pidettäessä virta-asennossa kuului sirinä valoreleestä (se iso punainen)!
Tyhjensi vieläpä akun itsekseen. Kun antoi apuvirtaa lähti aika kiltisti käyntiin, joen startissa tai solenoidissa ei liene vikaa (?).
Pidettiin käynnissä viitisen minuuttia ja käytettiin hiukan kaasua, jotta oma akku latautuisi.
Sitten taas omalla akulla startatessa kuuluu vain tuo nopea "naputus/nakutus" eikä starttaa. En tiedä liittyykö asiaan, mutta piktogrammin SRS-valo vilkkuu avain virta-asennossa, jota se ei omassani kyllä ole tehnyt!

Ja kysytään nyt omaakin autoa koskeva asia eli missä on 900 CS -96 mallissa korin värikoodi? Löytyykö netistä paikkaa mistä saisi ostaa paikkauskynän tai maalia vai mistä kannattaisi haeskella? Olisi tarkoitus fixata muutama kivenhakkauma konepellissä. Tarvinneekohan maalin päälle vetää lakkaa ja jos niin millaisissa purkeissa ja mistä sitä saisi?
Virtalukon pohja tai akku.

Värikoodi löytyy vasemman takaoven aukon karmista takalokasuojan kaaresta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

JariJ kirjoitti:Veikkaisn että akku on finaalissa. Kokeile akulla,jonka tiedät olevan täyteen ladattu.

t.JariJ

Akun kaapelitkin vois olla huonosti kosketuksessa, joskus tehny itellä pontiac tollasta kans.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Taitaa olla vika akussa! Laturi syöttää 13.9, mutta akussa virtaa 12.3 vajaan tunnin ajon jälkeen. Kaiketi tuo on liian vähän, koska omani näyttää 13.3?
Ihme sinänsä, sillä 60Ah akku on vain kolmisen kuukautta vanha!
Nyt jätettiin auto seisomaan ja mitataan huomenna uudelleen josko siellä olisi joku joka purkaa akkua? Tiedä sitten mikä se mahdollisesti olisi? Ja kuinka alas jännite laskee akussa auton seistessä päiväkausia?

SRS-valo vilkkuu virrat päällä ja startattaessa ja jää palamaan sitten eikä sammu. Auto on CDE -92. Käsitin vanhoista ketjuista, että pitää käyttää merkkiliikkeessä nollattavana, mutta olisiko mitään "kotikikkaa", jota ensin koettaisi ennen kuin vie rahojaan ahneelle (ainakin Kajaanissa) korjaamolle?
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mimmi kirjoitti:
tkrakas kirjoitti:SRS-valo vilkkuu virrat päällä ja startattaessa ja jää palamaan sitten eikä sammu. Auto on CDE -92. Käsitin vanhoista ketjuista, että pitää käyttää merkkiliikkeessä nollattavana, mutta olisiko mitään "kotikikkaa", jota ensin koettaisi ennen kuin vie rahojaan ahneelle (ainakin Kajaanissa) korjaamolle?
Ei.
Täytyy uskoa mimmiä , vaikka sigussa varoitteleekin. On ollut aina oikeassa niiissä ketjuissa joita minä olen lukenut :wink: !

Tänään mitattiin akkuja uudelleen ja tuossa CDE:ssä näytti "vain" 11.80 ja omassa CS:ssä 12.53. Eli autojen seistessä n.vuorokauden oli CDE:n akku laskenut 0.5 ja omani 0.8.
Mikäköhän pitäisi olla oikea luku ja onko tuo 11.80 liian vähän?
Ja kaiketi noissa AD-varaosan akuissakin on jonkinmoinen takuu...
900S 2.3 Talladega 1997
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

tkrakas kirjoitti:Ja kaiketi noissa AD-varaosan akuissakin on jonkinmoinen takuu...
Kahden vuoden takuu oli ainakin ostamassani akussa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Ilmeisimmin vika akussa, vaikka vuorokaudessa putosikin paljon alas(?). Päättelisin siis, ettei ko. akku ota ajossa tarpeeksi varausta. En oikein jaksaisi uskoa, että joku purkaisi akkua auton seistessäkään...
No, ei auta kuin hakea uusi akku ja päivittelen sitten tänne josko vika korjaantui.
900S 2.3 Talladega 1997
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ota akunkengät irti ja mittaa putoaako jännite silloinkin.
Tuolla poissuljet muut sähköviat mm. virtalukon pohjan.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

MacTurbo kirjoitti:Ota akunkengät irti ja mittaa putoaako jännite silloinkin.
Tuolla poissuljet muut sähköviat mm. virtalukon pohjan.
No tämä akku jäi minulle. Latasin sen täyteen sisällä huoneessa ja jännite nousi 12.9 volttiin. Nyt akku seissyt toimettomana pari päivää lämpimässä huoneessa ja jännite jo pudonnut 12.5 volttiin.
Ilmeisesti siis akku on rikki ja purkaa itse itseään?

Muistelen vain kuinka joskus joku purki jännitteet aivan nollaan ja sitten latasi voimakkaalla laturilla uudelleen, mutta se oli esihistoriallisena ns.nesteakkuaikana!
Nykyisin näille ei kaiketi voi itse mitään tehdä?

Akku on mallia
http://www.akkupojat.fi/index.php/products/akut/724
900S 2.3 Talladega 1997
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Kuulusko virtalukolta startin solenoidille menevä herätevirta mennä releen(virtalukon releen?) kautta, mallivuoden 1990 Tonnarissa? Entinen omistaja vetänyt virtalukolta startille suoraan uuden johdon, onko tuo kytkentä noin OK. Alkuperäinen keltainen piuha roikkuu virtalukon pohjan takana käytöstä pistettyna, vaikuttas, että on poikki tai jotain. Mitä lie tuohon keltaiseen piuhaan kytketty startin lisäksi. Ainakin ilmastoinnille tieto auton käynnistyksestä menee ja se selvitti itselle ainakin miksi ilmastoinnin kompura ei lähde päälle. Mitä muuta lie vikoja sitten aiheuttaa. Ajoittaisia ABS:i ym. vikoja tuossa kun on.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tonnarin käynnistysogelmia ja maalausasiaa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

tkrakas kirjoitti:Ilmeisesti siis akku on rikki ja purkaa itse itseään?

Muistelen vain kuinka joskus joku purki jännitteet aivan nollaan ja sitten latasi voimakkaalla laturilla uudelleen, mutta se oli esihistoriallisena ns.nesteakkuaikana!
Nykyisin näille ei kaiketi voi itse mitään tehdä?
Älylaturia vois koittaa, tosin tuskin kovinkaan paljoa auttaa jos akku tosiaan purkautuu.
Akun lataamisen jälkeen volttimittari voi näyttää isompaa lukemaa kuin päivän jäähtymisen jälkeen.
Vastaa Viestiin