Kytkimen Pääsylinteri.
Kytkimen Pääsylinteri.
Autossani oli ongelmia kytkimen kanssa eli kytkin nesteet katosivat mystisesti aina kun auto seisoi jossain vähän pidemmän aikaa.
Syyksi epäilin pääsylinterin vuotoa koska kuskin jalkatilaan vilkaistuani totesin pääsylinterin pohjan olevan jarrunesteestä märkä. Ja kun purin sylinterin irti autosta ja sen jälkeen pöydälle osiksi niin huomastin että sylinterissä oli sisällä vaikka kuinka paljon SULANUTTA KUMIA ja sen lisäksi kumin murusia.
Siitä huolimatta sylinterin tiivisteet vaikuttivat kohtuullisessa kunnossa olevilta eli ainakaan ne eivät olleet sulaneet sylinterin sisälle.
Ihmettelen vaan että mistä helvetistä pääsylinteriin on voinut päästä sulaa kumia ?
Ja toiseksi niin kannattaako vanhaa pääsylinteriä elvyttää vaihtamalla uudet kumit ? Vai onko parempi ratkaisu hommata uusi sylinteri ? Kannattaako jotakin muutakin vaihtaa samalla kun laittaa uuden tai korjatun pääsylinterin ?
Syyksi epäilin pääsylinterin vuotoa koska kuskin jalkatilaan vilkaistuani totesin pääsylinterin pohjan olevan jarrunesteestä märkä. Ja kun purin sylinterin irti autosta ja sen jälkeen pöydälle osiksi niin huomastin että sylinterissä oli sisällä vaikka kuinka paljon SULANUTTA KUMIA ja sen lisäksi kumin murusia.
Siitä huolimatta sylinterin tiivisteet vaikuttivat kohtuullisessa kunnossa olevilta eli ainakaan ne eivät olleet sulaneet sylinterin sisälle.
Ihmettelen vaan että mistä helvetistä pääsylinteriin on voinut päästä sulaa kumia ?
Ja toiseksi niin kannattaako vanhaa pääsylinteriä elvyttää vaihtamalla uudet kumit ? Vai onko parempi ratkaisu hommata uusi sylinteri ? Kannattaako jotakin muutakin vaihtaa samalla kun laittaa uuden tai korjatun pääsylinterin ?
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Taitaa se kuuluisa kytkimen kumiletku olla hapertunut sisältäpäin ja koko systeemi on täynnä kumia. Uusi letku ja järjestelmän huuhtelu puhtaalla nesteellä siis...AkiZZa kirjoitti:huomastin että sylinterissä oli sisällä vaikka kuinka paljon SULANUTTA KUMIA ja sen lisäksi kumin murusia.
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Onko mahdollista että myös työsylinterin tiivisteet olisivat voineet rikkoutua järjestelmässä olleen sulan kumin vuoksi ?
Miten on ylipäätään mahdollista että jarruneste letku voi sulaa jarrunesteen vaikutuksesta ? Eli Jos käyn hakemassa uuden letkun vanhan tilalle niin eikö se uusi letku sula ihan samalla lailla kuin vanhakin ?
Kannattaako pääsylinteri uusia vai saako siitä tiivisteet uusimalla toimivan kamppeen ?
Miten on ylipäätään mahdollista että jarruneste letku voi sulaa jarrunesteen vaikutuksesta ? Eli Jos käyn hakemassa uuden letkun vanhan tilalle niin eikö se uusi letku sula ihan samalla lailla kuin vanhakin ?
Kannattaako pääsylinteri uusia vai saako siitä tiivisteet uusimalla toimivan kamppeen ?
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Toi nyt vaan on tyyppimurhe noissa , se uusi letku on kuulemma parempiAkiZZa kirjoitti:Onko mahdollista että myös työsylinterin tiivisteet olisivat voineet rikkoutua järjestelmässä olleen sulan kumin vuoksi ?
Miten on ylipäätään mahdollista että jarruneste letku voi sulaa jarrunesteen vaikutuksesta ? Eli Jos käyn hakemassa uuden letkun vanhan tilalle niin eikö se uusi letku sula ihan samalla lailla kuin vanhakin ?
Kannattaako pääsylinteri uusia vai saako siitä tiivisteet uusimalla toimivan kamppeen ?
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Kysymyshän on tässä tapauksessa valmistusvirheestä eli tarkemmin sanottuna materiaalivirheestä.
Eikö minulla tässä tapauksessa ole oikeus saada maahantuojalta tai tehtaalta jonkinlaista hyvitystä materiaali virheen johdosta ?
Mistä sellaisen pääsylinterin ja työsylinterin välisen letkun saa ostaa ja mielellään sellaisen joka ei sula ? Mitähän se mahtaa suunnilleen maksaa ?
Eikö minulla tässä tapauksessa ole oikeus saada maahantuojalta tai tehtaalta jonkinlaista hyvitystä materiaali virheen johdosta ?
Mistä sellaisen pääsylinterin ja työsylinterin välisen letkun saa ostaa ja mielellään sellaisen joka ei sula ? Mitähän se mahtaa suunnilleen maksaa ?
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
No ...jos tollanen letku nyt kestää jarrunestettä 10-20 v niin on se aika hyvin . Abouts 50e maksaa "marmoritiskillä" ja muualta sitä ei saa ellet sitten teetä siihen vaikka teräspunosta tilalleAkiZZa kirjoitti:Kysymyshän on tässä tapauksessa valmistusvirheestä eli tarkemmin sanottuna materiaalivirheestä.
Eikö minulla tässä tapauksessa ole oikeus saada maahantuojalta tai tehtaalta jonkinlaista hyvitystä materiaali virheen johdosta ?
Mistä sellaisen pääsylinterin ja työsylinterin välisen letkun saa ostaa ja mielellään sellaisen joka ei sula ? Mitähän se mahtaa suunnilleen maksaa ?
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Tosiaan n.17 vuotta ja lähes 300 tkm.. ja pitäisi valmistajan tai maahantuojan korvata kulutusosan kuluminen.AkiZZa kirjoitti:Kysymyshän on tässä tapauksessa valmistusvirheestä eli tarkemmin sanottuna materiaalivirheestä.
Eikö minulla tässä tapauksessa ole oikeus saada maahantuojalta tai tehtaalta jonkinlaista hyvitystä materiaali virheen johdosta ?
Ei nämä Saabit nyt sentään mitään Rollsseja ole, ja jos uudella materiaaliltaan parannetulla letkulla on odotettavissa seuraavat seitsemäntoista vuotta ja vielä toiset 300 tkm niin taitaa aikanaan se letku olla kaikki mitä autosta on käyttökelpoisena jäljellä.

Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Laita teräspunosletku. Oli PCS:llä about 70-80 €.
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Onko kukaan kokeillut vaihtaa KO. letkuun pelkästään sitä keskellä olevaa kumiosaa siten että katkaisee sen vanhasta pois ja pujottaa uutta letkua siten että se menee esim. 5 cm kummastakin päästä sen metallisen osan päälle ja sitten laittaa molempiin päihin vaikka 2 klemmaria kiristämään sitä sen metalliosan päälle ?
Mahtaisiko moinen viritys toimia ?
Meinasin että kannattanee ainakin kokeilla ennen kuin vaihtaa letkun uuteen.
Mahtaisiko moinen viritys toimia ?
Meinasin että kannattanee ainakin kokeilla ennen kuin vaihtaa letkun uuteen.
Re: Kytkimen Pääsylinteri.
Yks kytkinletku on tehty niin että risa viety hydrauliikkapuotiin ja siellä vaihdettu se kumiosa. Tais maksaa ko toimenpide alle 20e.AkiZZa kirjoitti:Onko kukaan kokeillut vaihtaa KO. letkuun pelkästään sitä keskellä olevaa kumiosaa siten että katkaisee sen vanhasta pois ja pujottaa uutta letkua siten että se menee esim. 5 cm kummastakin päästä sen metallisen osan päälle ja sitten laittaa molempiin päihin vaikka 2 klemmaria kiristämään sitä sen metalliosan päälle ?
Mahtaisiko moinen viritys toimia ?
Meinasin että kannattanee ainakin kokeilla ennen kuin vaihtaa letkun uuteen.