Tonnarin lauhduttaja
Tonnarin lauhduttaja
Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja mikä on siinä jäähdyttäjän alapuolella onko sillä vaikutusta laatikon ketävyyteen jos sen jättää pois ? Käykö laatikon öljyt liian kuumana ilman sitä ? Olisko kellään tieto kautta kokemusta.
Saab 9000 CD 2.0 automatic 1990
Saab 9000 CD 2.0 automatic 1990
Re: Tonnarin lauhduttaja
Jos et vedä asuntovaunua tai muuta raskasta, niin ei suurta merkitystä. Järjestelmä on suunniteltu kestämään yli 50 aseteen läpötiloissa.kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja mikä on siinä jäähdyttäjän alapuolella onko sillä vaikutusta laatikon ketävyyteen jos sen jättää pois ? Käykö laatikon öljyt liian kuumana ilman sitä ? Olisko kellään tieto kautta kokemusta.
Saab 9000 CD 2.0 automatic 1990
Vastuuta en ota lauhduttimen poistamisesta

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Tonnarin lauhduttaja
Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Re: Tonnarin lauhduttaja
Joo mutta toi kyseinen jäähdytin on ns. karavaanarivaruste syylärin oikeassa laidassa olevan orkkisjäähyn lisäksi. Sanoisin, että huoletta voi jättää välistä jos ei vedä raskaita kuormia.hatami kirjoitti:Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Foxbody turbo
Re: Tonnarin lauhduttaja
Kyllä se lisäjäähdytin on ollut kaikissa minun tapaamissani 2,3T malleissa, koukulla ja myös ilman ja senhän tehtävänä on yrittää pitää vaihteistoöljy alle 80-asteisena kaikissa tilanteissa. Taitaa 2,0t:ssä ja vapareissa olla kyllä "karavaanarinvaruste".
Toki välttämätön se lisäjäähdytin ei ole mutta jos sen jättää pois niin kannattaa ottaa seikka huomioon ajotavassa ja öljynvaihtoväleissä ja tarkkailla muutenkin välillä öljyn väriä sekä hajua, jos ajotapa on ns. "aktiivinen"
Tuo muinainen Dexron II- öljy kun ei mineraaliöljynä kovin suuria lämpökuormia pitkään kestä, ja muutakaan sinne ei sovi tunkea koska laatikko on juuri sille suunniteltu.
Toki välttämätön se lisäjäähdytin ei ole mutta jos sen jättää pois niin kannattaa ottaa seikka huomioon ajotavassa ja öljynvaihtoväleissä ja tarkkailla muutenkin välillä öljyn väriä sekä hajua, jos ajotapa on ns. "aktiivinen"

Re: Tonnarin lauhduttaja
Käsittääkseni tuolla syylärin oikeassa reunassa olevalla jäähyllä ei ole mitään tekemistä vaihdelaatikon öljyjen jäähdytyksen kanssa.Japso kirjoitti:Joo mutta toi kyseinen jäähdytin on ns. karavaanarivaruste syylärin oikeassa laidassa olevan orkkisjäähyn lisäksi. Sanoisin, että huoletta voi jättää välistä jos ei vedä raskaita kuormia.hatami kirjoitti:Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Tonnarin lauhduttaja
Se näkyvä ja erillinen kennosto on tietenkin moottoriöljyn jäähdytin, vaihteiston öljynkierto syylärissä ei ulos näy, se on neste/nestejäähdytin, on vain syylärin oikeassa päädyssä meno- ja paluuletku/putki. Se on kaikissa automaateissa, kun taas sitä jäähdyttimen alapuolista lisäkennostoa vaihteistoöljylle ei ole kaikissa malleissa.baasenar kirjoitti:Käsittääkseni tuolla syylärin oikeassa reunassa olevalla jäähyllä ei ole mitään tekemistä vaihdelaatikon öljyjen jäähdytyksen kanssa.Japso kirjoitti:Joo mutta toi kyseinen jäähdytin on ns. karavaanarivaruste syylärin oikeassa laidassa olevan orkkisjäähyn lisäksi. Sanoisin, että huoletta voi jättää välistä jos ei vedä raskaita kuormia.hatami kirjoitti:Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Re: Tonnarin lauhduttaja
Joo voi olla, en ole ollut tekemisissä 2.3T automaattien kanssa ja tässähän olikin kyse nimenomaan 2.0 mallista. Ei siitä lisäjäähdytyksestä toki haittaa ole, mutta enpä stressaisi ajella ilman sitä, ainakin jos auto on vakiotehoinen.Minuteman kirjoitti:Kyllä se lisäjäähdytin on ollut kaikissa minun tapaamissani 2,3T malleissa, koukulla ja myös ilman ja senhän tehtävänä on yrittää pitää vaihteistoöljy alle 80-asteisena kaikissa tilanteissa. Taitaa 2,0t:ssä ja vapareissa olla kyllä "karavaanarinvaruste".
Foxbody turbo
Re: Tonnarin lauhduttaja
Ei oo viä loota porsinu tossa 2.3t:ssä jossa tuota lisälauhdutinta ei ole.
300tkm lähenee uhkaavasti ja rapeet 100tkm+ on tehoo ollu enemmän kun vakio 2.3T:ssä
Totta kyllä että öljyt on syytä vaihtaa ainakin kerran vuodessa.
82 asteinen termari auttaa kesäsin jos meinaa kone ja loota käydä kuumana.
300tkm lähenee uhkaavasti ja rapeet 100tkm+ on tehoo ollu enemmän kun vakio 2.3T:ssä

82 asteinen termari auttaa kesäsin jos meinaa kone ja loota käydä kuumana.
Re: Tonnarin lauhduttaja
<nus>kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja...
Olisikos sittenkin jäähdytin eikä lauhdutin?

Lauhdutin liittyy ilmastointiin.
On meinaan pieni toiminnallinen ero jäähdyttimellä ja lauhduttimella...

</nus>
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Tonnarin lauhduttaja
Muistaakseni lauduttimessa kaasu muuttuu nesteeksiSvc kirjoitti:<nus>kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja...
Olisikos sittenkin jäähdytin eikä lauhdutin?![]()
Lauhdutin liittyy ilmastointiin.
On meinaan pieni toiminnallinen ero jäähdyttimellä ja lauhduttimella...![]()
</nus>
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
Re: Tonnarin lauhduttaja
ihmettelin tätä jo ihmettely-triidissä.Eero kirjoitti:Muistaakseni lauduttimessa kaasu muuttuu nesteeksiSvc kirjoitti:<nus>kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja...
Olisikos sittenkin jäähdytin eikä lauhdutin?![]()
Lauhdutin liittyy ilmastointiin.
On meinaan pieni toiminnallinen ero jäähdyttimellä ja lauhduttimella...![]()
</nus>
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Tonnarin lauhduttaja
Taitaa olla melkein vakioitunut tuo lauhdutin nimi tuossa öljjynjäähdyttimen tapauksessa jostain syystä - öljynjäähdyttimet taidetaan myydä kaupoissakin lauhdutin nimellä?