Tonnarin lauhduttaja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kilo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 15:18

Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja kilo »

Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja mikä on siinä jäähdyttäjän alapuolella onko sillä vaikutusta laatikon ketävyyteen jos sen jättää pois ? Käykö laatikon öljyt liian kuumana ilman sitä ? Olisko kellään tieto kautta kokemusta.

Saab 9000 CD 2.0 automatic 1990
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja mikä on siinä jäähdyttäjän alapuolella onko sillä vaikutusta laatikon ketävyyteen jos sen jättää pois ? Käykö laatikon öljyt liian kuumana ilman sitä ? Olisko kellään tieto kautta kokemusta.

Saab 9000 CD 2.0 automatic 1990
Jos et vedä asuntovaunua tai muuta raskasta, niin ei suurta merkitystä. Järjestelmä on suunniteltu kestämään yli 50 aseteen läpötiloissa.

Vastuuta en ota lauhduttimen poistamisesta :wink:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja hatami »

Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja Japso »

hatami kirjoitti:Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Joo mutta toi kyseinen jäähdytin on ns. karavaanarivaruste syylärin oikeassa laidassa olevan orkkisjäähyn lisäksi. Sanoisin, että huoletta voi jättää välistä jos ei vedä raskaita kuormia.
Foxbody turbo
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä se lisäjäähdytin on ollut kaikissa minun tapaamissani 2,3T malleissa, koukulla ja myös ilman ja senhän tehtävänä on yrittää pitää vaihteistoöljy alle 80-asteisena kaikissa tilanteissa. Taitaa 2,0t:ssä ja vapareissa olla kyllä "karavaanarinvaruste".

Toki välttämätön se lisäjäähdytin ei ole mutta jos sen jättää pois niin kannattaa ottaa seikka huomioon ajotavassa ja öljynvaihtoväleissä ja tarkkailla muutenkin välillä öljyn väriä sekä hajua, jos ajotapa on ns. "aktiivinen" :wink: Tuo muinainen Dexron II- öljy kun ei mineraaliöljynä kovin suuria lämpökuormia pitkään kestä, ja muutakaan sinne ei sovi tunkea koska laatikko on juuri sille suunniteltu.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Japso kirjoitti:
hatami kirjoitti:Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Joo mutta toi kyseinen jäähdytin on ns. karavaanarivaruste syylärin oikeassa laidassa olevan orkkisjäähyn lisäksi. Sanoisin, että huoletta voi jättää välistä jos ei vedä raskaita kuormia.
Käsittääkseni tuolla syylärin oikeassa reunassa olevalla jäähyllä ei ole mitään tekemistä vaihdelaatikon öljyjen jäähdytyksen kanssa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

baasenar kirjoitti:
Japso kirjoitti:
hatami kirjoitti:Ei kannata jättää pois lauhdutinta, käy kesällä öljyt hiukka lämpösenä. Ei sitä huvikseen automaatteihin laiteta.
Joo mutta toi kyseinen jäähdytin on ns. karavaanarivaruste syylärin oikeassa laidassa olevan orkkisjäähyn lisäksi. Sanoisin, että huoletta voi jättää välistä jos ei vedä raskaita kuormia.
Käsittääkseni tuolla syylärin oikeassa reunassa olevalla jäähyllä ei ole mitään tekemistä vaihdelaatikon öljyjen jäähdytyksen kanssa.
Se näkyvä ja erillinen kennosto on tietenkin moottoriöljyn jäähdytin, vaihteiston öljynkierto syylärissä ei ulos näy, se on neste/nestejäähdytin, on vain syylärin oikeassa päädyssä meno- ja paluuletku/putki. Se on kaikissa automaateissa, kun taas sitä jäähdyttimen alapuolista lisäkennostoa vaihteistoöljylle ei ole kaikissa malleissa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja Japso »

Minuteman kirjoitti:Kyllä se lisäjäähdytin on ollut kaikissa minun tapaamissani 2,3T malleissa, koukulla ja myös ilman ja senhän tehtävänä on yrittää pitää vaihteistoöljy alle 80-asteisena kaikissa tilanteissa. Taitaa 2,0t:ssä ja vapareissa olla kyllä "karavaanarinvaruste".
Joo voi olla, en ole ollut tekemisissä 2.3T automaattien kanssa ja tässähän olikin kyse nimenomaan 2.0 mallista. Ei siitä lisäjäähdytyksestä toki haittaa ole, mutta enpä stressaisi ajella ilman sitä, ainakin jos auto on vakiotehoinen.
Foxbody turbo
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Ei oo viä loota porsinu tossa 2.3t:ssä jossa tuota lisälauhdutinta ei ole.
300tkm lähenee uhkaavasti ja rapeet 100tkm+ on tehoo ollu enemmän kun vakio 2.3T:ssä :wink: Totta kyllä että öljyt on syytä vaihtaa ainakin kerran vuodessa.
82 asteinen termari auttaa kesäsin jos meinaa kone ja loota käydä kuumana.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja Svc »

kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja...
<nus>
Olisikos sittenkin jäähdytin eikä lauhdutin? :wink:
Lauhdutin liittyy ilmastointiin.
On meinaan pieni toiminnallinen ero jäähdyttimellä ja lauhduttimella... :mrgreen:
</nus>
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja Eero »

Svc kirjoitti:
kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja...
<nus>
Olisikos sittenkin jäähdytin eikä lauhdutin? :wink:
Lauhdutin liittyy ilmastointiin.
On meinaan pieni toiminnallinen ero jäähdyttimellä ja lauhduttimella... :mrgreen:
</nus>
Muistaakseni lauduttimessa kaasu muuttuu nesteeksi
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Eero kirjoitti:
Svc kirjoitti:
kilo kirjoitti:Tonnarin automaatti laatikon öljyn lauhduttaja...
<nus>
Olisikos sittenkin jäähdytin eikä lauhdutin? :wink:
Lauhdutin liittyy ilmastointiin.
On meinaan pieni toiminnallinen ero jäähdyttimellä ja lauhduttimella... :mrgreen:
</nus>
Muistaakseni lauduttimessa kaasu muuttuu nesteeksi
ihmettelin tätä jo ihmettely-triidissä.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarin lauhduttaja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Taitaa olla melkein vakioitunut tuo lauhdutin nimi tuossa öljjynjäähdyttimen tapauksessa jostain syystä - öljynjäähdyttimet taidetaan myydä kaupoissakin lauhdutin nimellä?
Vastaa Viestiin