optimaalinen lisärisetti tonnariin?
optimaalinen lisärisetti tonnariin?
No niin, tehdäänpä tällainen kysely vähän väärään vuodenaikaan, syksyllä olisi ehkä parempi.. mutta joka tapauksessa:
Otetaan yksi kpl tonnareita. Lähdetään ajatuksesta, että keulalle asennetaan vain kaksi kappaletta lisävaloja. Jatketaan ajatusleikkiä niin, että koska kiesillä ajetaan vain suljetuilla alueilla/teillä, niin referenssiluvut eivät sinällään ole rajoittava tekijä. >Samoin auton esteettisen ilmeen lopullinen raiskaaminen ei ole olennaista.
No, sitten vaihtoehtoihin. Käytössä on yhteensä neljä kappaletta lisävaloja,esimerkiksi mallia bosch rallye 225. Kaksi on ref 17,5 ja kaksi on ref 37,5.
kysymys kuuluukin, onko paras kompromissi laittaa yksi kpl kumpaakin, tyyliin tien puolelle pistevalo, eli 37,5, ja ojan puolelle tuo leveämpi, 17,5(tai toisinpäin). VAI onko syytä tyytyä jompaankumpaan tasapariin, kumpaan, ja miksi?
Perustele vastauksesi.
Eli, onko yllämainituista komboista kokemuksia, jaa ne muillekin.
nimim. 37,5x2, pitkä mutta kapea...
Otetaan yksi kpl tonnareita. Lähdetään ajatuksesta, että keulalle asennetaan vain kaksi kappaletta lisävaloja. Jatketaan ajatusleikkiä niin, että koska kiesillä ajetaan vain suljetuilla alueilla/teillä, niin referenssiluvut eivät sinällään ole rajoittava tekijä. >Samoin auton esteettisen ilmeen lopullinen raiskaaminen ei ole olennaista.
No, sitten vaihtoehtoihin. Käytössä on yhteensä neljä kappaletta lisävaloja,esimerkiksi mallia bosch rallye 225. Kaksi on ref 17,5 ja kaksi on ref 37,5.
kysymys kuuluukin, onko paras kompromissi laittaa yksi kpl kumpaakin, tyyliin tien puolelle pistevalo, eli 37,5, ja ojan puolelle tuo leveämpi, 17,5(tai toisinpäin). VAI onko syytä tyytyä jompaankumpaan tasapariin, kumpaan, ja miksi?
Perustele vastauksesi.
Eli, onko yllämainituista komboista kokemuksia, jaa ne muillekin.
nimim. 37,5x2, pitkä mutta kapea...
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Itselläni tonnarissa Hellan 3000 ref 37,5 luvuilla, ainakin näkee niillä. Pistä vaan isommilla luvuilla olevat.
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
onhan se tietysti hyvä kun pitkillä näkee hyvin, mutta käytännössä tulee vastaan tilanne että kun vaihdat pitkiltä lyhkäsille niin etpä oikein enää näekään kun silmät on tottuneet kirkkaampiin valoihin. mielestäni iso miinus kun juuri silloin tarttis nähdä mahd. peurat,mukulat yms.
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Etpäs tiedäkkään mitä valoja löytyy lyhkästen puoleltakin. 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Haluatko pitkän ja hiukan kapeamman keilan, vai lyhen ja leveämmän? Tolla on aika helppo valita
(itse päädyin jälkimmäiseen, Hella Rallye 3000 Compact ref17,5)

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Ei mikään , koska laillisesti tohon ei saa mitään laittaa. Tonnarin omissa lampuissa on ref 27,5 x 2 = 55...No saahan siihen ref 10x2 pitkät laittaa mutta niitä nyt ei ole tarjolla ja jos on niin niillä ei varmaan mitään tee.
Mistäkö tiedän : Omassa tonnarissa oli KAKSI viikkoa kiinni Hella Rallye 3000FF lamput kunnes "miekkahiha" asetti kahvikuppinsa mun auton katolle, katsoi valoja ja pyysi rekkariotteen jotta voi kirjoittaa sinne terveisiä. Tämä siis huoltsikan pihalla ...että on noilla aikaa asiakaspalveluun
Mistäkö tiedän : Omassa tonnarissa oli KAKSI viikkoa kiinni Hella Rallye 3000FF lamput kunnes "miekkahiha" asetti kahvikuppinsa mun auton katolle, katsoi valoja ja pyysi rekkariotteen jotta voi kirjoittaa sinne terveisiä. Tämä siis huoltsikan pihalla ...että on noilla aikaa asiakaspalveluun

Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Omassa tonnarissa on ollut joka talvi (n.7vuotta) Hellaan 1000FF ref37,5. Valota ovat kiertokytkimen takana, jolla saan valittua halutun yhdistelmän valojen toiminnalle. Kerran käytin katsastuksessa valot kiinni ja katsastus mies kehoitti laittamaan kytkimen, jolla saa omat valot pois päältä.Kaide kirjoitti:Ei mikään , koska laillisesti tohon ei saa mitään laittaa. Tonnarin omissa lampuissa on ref 27,5 x 2 = 55...No saahan siihen ref 10x2 pitkät laittaa mutta niitä nyt ei ole tarjolla ja jos on niin niillä ei varmaan mitään tee.
Mistäkö tiedän : Omassa tonnarissa oli KAKSI viikkoa kiinni Hella Rallye 3000FF lamput kunnes "miekkahiha" asetti kahvikuppinsa mun auton katolle, katsoi valoja ja pyysi rekkariotteen jotta voi kirjoittaa sinne terveisiä. Tämä siis huoltsikan pihalla ...että on noilla aikaa asiakaspalveluun
1000FF saa asennettua siten, että puskuri on uloimpana, jolloin ei pääse ajamaan valoja rikki niin helposti.
Lisäksi olen käyttänyt suljetuilla teillä AMP:n sarjaa lyhkäsissä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Tuli tuosta sigusta mieleen...9000LPT kirjoitti:Omassa tonnarissa on ollut joka talvi (n.7vuotta) Hellaan 1000FF ref37,5. Valota ovat kiertokytkimen takana, jolla saan valittua halutun yhdistelmän valojen toiminnalle. Kerran käytin katsastuksessa valot kiinni ja katsastus mies kehoitti laittamaan kytkimen, jolla saa omat valot pois päältä.Kaide kirjoitti:Ei mikään , koska laillisesti tohon ei saa mitään laittaa. Tonnarin omissa lampuissa on ref 27,5 x 2 = 55...No saahan siihen ref 10x2 pitkät laittaa mutta niitä nyt ei ole tarjolla ja jos on niin niillä ei varmaan mitään tee.
Mistäkö tiedän : Omassa tonnarissa oli KAKSI viikkoa kiinni Hella Rallye 3000FF lamput kunnes "miekkahiha" asetti kahvikuppinsa mun auton katolle, katsoi valoja ja pyysi rekkariotteen jotta voi kirjoittaa sinne terveisiä. Tämä siis huoltsikan pihalla ...että on noilla aikaa asiakaspalveluun
1000FF saa asennettua siten, että puskuri on uloimpana, jolloin ei pääse ajamaan valoja rikki niin helposti.
Lisäksi olen käyttänyt suljetuilla teillä AMP:n sarjaa lyhkäsissä.
Vieläkin jaksaa hymyilyttää Turusta pohjoiseen johtavan 8-tien varressa olevan vesijohtoliikkeen mainos "Vettä jo toisessa polvessa"

900C -86
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Tossa omassa viistokeula tonnarissa on Hellan 20 ref.luvuilla olevat valot, saa laittaa laillisesti 2*17,5 lisävalot. Katsoi tullimies kerran noita rallivalojani hiukka kun oltiin Viroon menossa, ei vaan sanonu mitään niistä. 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Vaihtokytkimellä tosiaan jos haluaa lailliseksi.... (saa ne silti palamaan yhtäaikaa
)

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Ootko harkinnut jälkiasennus xenoneita alkuperäisiin umpioihin?
Varsinkin suljetuilla alueilla/teillä ei luulisi haittaavan ketään.
Nykyään saa jo viidelläkympillä, helppo asentaa ja säästää laturia, varsinkin jollei tartte lisävaloja ollenkaan.
Varsinkin suljetuilla alueilla/teillä ei luulisi haittaavan ketään.
Nykyään saa jo viidelläkympillä, helppo asentaa ja säästää laturia, varsinkin jollei tartte lisävaloja ollenkaan.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
people, people, eipäs nyt tarerruta epäolennaiseen, kuten lakipykäliin.. kysehän oli suljetusta alueesta.
Ja lyhyet näyttää riittävän hyvin. Itsekään en paljasta tehtyjä juttuja/suunnitelmia niiden osalta.
Itsellä on ollut viimeiset kolme talvea nuo 37,5 lisäkytkimillä keulalla, ja kantama on tosiaan hyvä. Tien sivutkin näkyy hyvin, mutta leveämmällekin voisi nähdä. Prkl:een poroilla ja hirvityksillä kun ei ole heijastinpakkoa.
Eli onko 17,5:lla selvästi huonompi kantama, jos käytäntöä ajatellaan, eikä mitattuja metrejä. Jollakulla kokemusta esim. samoista ajoreiteistä ja eri lisäriyhdistelmistä?
btw:
Ehdoton edellytys mielestäni on, että jos haluaa hyödyn lisäreistä, niin kunnon releet ja johdot väliin. Omassa lisäreille tuleva volttimäärä auton käydessä on jotain 14V luokkaa.. eli kummallekin lampulle oma rele, ja riittävän paksut johdot.

Ja lyhyet näyttää riittävän hyvin. Itsekään en paljasta tehtyjä juttuja/suunnitelmia niiden osalta.

Itsellä on ollut viimeiset kolme talvea nuo 37,5 lisäkytkimillä keulalla, ja kantama on tosiaan hyvä. Tien sivutkin näkyy hyvin, mutta leveämmällekin voisi nähdä. Prkl:een poroilla ja hirvityksillä kun ei ole heijastinpakkoa.
Eli onko 17,5:lla selvästi huonompi kantama, jos käytäntöä ajatellaan, eikä mitattuja metrejä. Jollakulla kokemusta esim. samoista ajoreiteistä ja eri lisäriyhdistelmistä?
btw:
Ehdoton edellytys mielestäni on, että jos haluaa hyödyn lisäreistä, niin kunnon releet ja johdot väliin. Omassa lisäreille tuleva volttimäärä auton käydessä on jotain 14V luokkaa.. eli kummallekin lampulle oma rele, ja riittävän paksut johdot.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
justiinsa naputtelin omaa viestiäni, kun laitoit tämän. Tiedän toki xeenonien hintojen tulleen alas..jmt kirjoitti:Ootko harkinnut jälkiasennus xenoneita alkuperäisiin umpioihin?
Varsinkin suljetuilla alueilla/teillä ei luulisi haittaavan ketään.
Nykyään saa jo viidelläkympillä, helppo asentaa ja säästää laturia, varsinkin jollei tartte lisävaloja ollenkaan.

Harmillisesti niitä(kin) saa sitten katsastukseen repiä pois.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
Mulla on ollu tonnaris ja kolkis Hellan FF1000 joissa ref17.5, enkä oo pidempää kantamaa kaivannu. Valokeilakin on niin leveä ettei oo ollu suuntauksen kanssa niin tarkkaa.Jukkis kirjoitti:
Eli onko 17,5:lla selvästi huonompi kantama, jos käytäntöä ajatellaan, eikä mitattuja metrejä. Jollakulla kokemusta esim. samoista ajoreiteistä ja eri lisäriyhdistelmistä?
Vakiovalojen kanssa noillakin tulee aika iso ero lyhyiden ja pitkien kanssa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: optimaalinen lisärisetti tonnariin?
CC tonnarissa oli aikoinaan Hella Rallye 3000 BLUE 37,5 ref olevat valot (2 kpl), ja ne oli kytketty vaihtokytkimellä niin, että joko auton omat pitkät tai lisävalot ja auton pitkät palavat kaikki samalla kertaa. Muutaman kerran poliisi pysäytti, mutta tuolloin oli vielä johdot vetämättä valoille, niin eivät toimineet. Eli se siitä.
Nykyisessä CSE tonnarissa keulalla kaksi kappaletta LightForcen lisävaloja (sitä E-hyväksytyä mallia), ja hyvin näkyy. Niissä referenssi 27,5 per kappale.
Nykyisessä CSE tonnarissa keulalla kaksi kappaletta LightForcen lisävaloja (sitä E-hyväksytyä mallia), ja hyvin näkyy. Niissä referenssi 27,5 per kappale.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.