Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Moro,

Tällainen kummajainen alkanut vaivata tuota tonnariani, että kylmänä ei halua lähteä käyntiin.
Käynnistyy, mutta käy vajaalla ja heikosti, eikä kestä kierroksia.
n.3 kertaa joutuu käynnistämään ja sitten alkaa toimimaan normaalisti.
- tämä siis vain kylmänä ja haiskahtaa melko rikkaalta pakoputkesta.

Vähänkin lämmin, niin käynnistyy ja käy normaalisti, tosin tyhjäkäynti pätkäsee 3-5sek. välein murtosasekunnin.

Tulpat on vaihdettu, DI-kasetti ostettu ja tyhjäkäyntimoottori putsattu tähän mennessä + alipaineletkut tsekattu/ osin vaihdettu...

- Mistähän seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään :roll:
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Imusarjan lämpöanturi? Suuttimet?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

j0ne kirjoitti:Imusarjan lämpöanturi? Suuttimet?
Olisikohan tuo lämpöanturi se anturi, joka sijaitsee samassa putkessa bypass:n kanssa.
Siis siinä hiukka ylempänä?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Olisikohan tuo lämpöanturi se anturi, joka sijaitsee samassa putkessa bypass:n kanssa.
Siis siinä hiukka ylempänä?
Se on IAT -anturi, eli imuilman lämpöanturi.

Anturi jonka mainitsin aikaisemmin on imusarjassa keskellä alhaalla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Miten vanha kunnon puristuspainemittaus?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Kone on tsekattu avauksen yhteydessä jokunen tuhat sitten, joten männänrengasongelmaa en esimmäiseksi uskoisi. Pidetään mielessä kumminkin.

Kokeilen vaihtaa pojan autosta tuon imusarjan anturin...

Tuota lAT:ta epäilin, kun siitä on juuresta menyt johdot poikki ja jatkettu omakolvauksella. Mitenkähän tuon johtojen jatkon/kolvauksen toimimattomuss vaikutaisi toimintaan? CheckEngine ei herjaile.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
simkoor
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 22:33
Paikkakunta: LPR ilottula

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja simkoor »

Katohan paisarin säilön korkki auki ko oot ajanu lämpimäksi.
Jos iso suhahdus - kannentiivisteen metallipanta mukin
ympäriltä poikki! nimimerkillä kokemusta on.
-89 valmetin , -88 , -91 ja -97 vm 9000: tonnit.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Onko ko vehkeessä lämpölevy? Onko softa alkuperänen?
Tuo lämpölevy on imusarjan ja kannen välissä oleva noin puol senttii paksu
levy johon tulee paksut johdot ja konehuoneen sulakerasiassa sille on 50A? sulake.

Jos tuo ei pelaa niin kylmästartit on huonoja. Saman saa aikaseks laittamalla softan jossa lämpölevy on enabloitu ja sitä ei autosta löydy, eräältä No**c putiikilta
tämäkin onnistui. Jos lämpölevy on ja se on mynnähtäny niin korjauksena koko komeus mäkeen ja tilalle softa jossa ko feature on disabloitu.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ite aattelin nyt pääsiäisenä ottaa tuon heatplatesin mäkeen. Tuleeko siinä ottaa muuta huomioon ku uusi imusarjan tiiviste ja lyhyemmät pultit? Sulake vaan pois ja softasta disabled? Johdot teippaa jonnekkin? Vedet on valmiiksi poissa nii eivät pääse valumaan koneeseen...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Lisätäänpäs nyt tähän ku puhetta kerta tuli. Otin ja ruuvasin itseltä tuon kyseisen turhakkeen pois. Alla pari kuvaa aiheesta.

60amppeerin sulake konehuoneen sulakerasiassa. Virtajohtona 4sinistä johtoa ja liitin sulakeboksin lähettyvillä, heatplatesin puolella ei liitintä. Imusarja irti ja sen alta kapistus pois.

Kuva

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Vaihda tossa nyt mitään antureita päikseen, kun ovat laittaneet eri liittimet :evil:
- vaikka ikäero vain pari vuotta.
- No imusarjan anturi antoi 0,3 ohmia yleismittarille. Kertooko tuo mitään sen kunnosta.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Tero »

Tosiaan ne porsineet suuttimet teki JUURI tuota minulla
Saab 9-5 Aero -00
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Tero kirjoitti:Tosiaan ne porsineet suuttimet teki JUURI tuota minulla

Vaihdoit siis suuttimet, niin alkoi käynnistymään kunnolla... Voiko niitä puhdistuttaa missään ?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

JouniCSE kirjoitti:Onko ko vehkeessä lämpölevy? Onko softa alkuperänen?
Tuo lämpölevy on imusarjan ja kannen välissä oleva noin puol senttii paksu
levy johon tulee paksut johdot ja konehuoneen sulakerasiassa sille on 50A? sulake
Tähh, lämpölevy?? Ja taas opittiin jotain ihan uutta!!

Mites j0nella, saatko saapin käymään vai joko on hehkutulpat asennettu?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnari ei halua käynnistyä kylmänä.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mhirvi kirjoitti:Vaihdoit siis suuttimet, niin alkoi käynnistymään kunnolla... Voiko niitä puhdistuttaa missään ?
Tuolla tuli käytettyä suuttimia huollossa: http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?
Vastaa Viestiin