Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa

Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.

No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää :lol: Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja J.N »

Kaide kirjoitti:Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Rempatulla toosalla voi ainakin hankkia itselleen mielenrauhan hetkeksi, kun tietää mitä se on syönyt. Asioiden kannattavuutta ja "kannattavuutta" voi jälleen kerran lähestyä niin monelta kantilta. Se on kuitenkin loppuviimein kunkin itse päätettävä. :)
#3418
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaide kirjoitti:Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa

Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.

No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää :lol: Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Kaksi kolisevaa konetta purkaneena, veikkaan kampiakselin laakerin olevan syyllinen kolinaan, niin lohko ja kampiakseli menevät vaihtoon + 0-2 kiertokankea. Tehtiinkö tähän jo tasapainoakselin ketjun poisto? Jos pääset pelkillä kiertokangen laakerien hajoamisella, niin silloin riittää kampiakselin ja hajonneiden kiertokankien vaihto. PS. 2.3i 94-> on samat kiertokanget.

Toisessa koneessa oli päässyt edellisessä remontissa käytetyt tiivisteliimat kiertoon ja toisessa koneessa oli tasapainotusakselien alaratas pettänyt.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kaide kirjoitti:Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa

Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.

No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää :lol: Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Firges9000 kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa

Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.

No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää :lol: Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö. :idea:
MITEN tonnarista säädetään sytkää??.

Mitä tekee naku anturi?.

Onko ikinä öljynkierrossa ollu vikaa??.
Mitä helvetin vikaa voi olla öljyn kierrossa?.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

9000LPT kirjoitti: Kaksi kolisevaa konetta purkaneena, veikkaan kampiakselin laakerin olevan syyllinen kolinaan, niin lohko ja kampiakseli menevät vaihtoon + 0-2 kiertokankea. Tehtiinkö tähän jo tasapainoakselin ketjun poisto? Jos pääset pelkillä kiertokangen laakerien hajoamisella, niin silloin riittää kampiakselin ja hajonneiden kiertokankien vaihto. PS. 2.3i 94-> on samat kiertokanget.

Toisessa koneessa oli päässyt edellisessä remontissa käytetyt tiivisteliimat kiertoon ja toisessa koneessa oli tasapainotusakselien alaratas pettänyt.
Joo. Tämä kone pitää sellaista meteliä ettei enää pelkkä kiertokangen laakerin naputus ole mitään siihen verrattuna, totaalituhoa siis kylläkin epäilen. Tuo kun ei ole pelkkää kolinaa vaan siellä on sellainen todella ikävä laahaava kitinä mukana ja alkoi ihan yhtäkkiä juuri kun edellisestä jakoketjun rallatuksesta pääsi eroon.

Olenkos värässä luulossa etä sen kampuran saattaa saada koneistettua mikäli purkamisen tielle lähden ?

Tasapainoakselin kettinki lähti mäkeen aikoja sitten.


NIINJOO: Saattaa olla että oma motivaatio on vähissä kun tila-auto pitää ostaa kuitenkin ja tämä laite lähtisi kuitenkin myyntiin , joten jos kiinnostaa proggis niin tästä saa tolkuttomasti aikaa ja vaivaa nielleen hienon tonnarin HALVALLA :twisted:
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Kaide kirjoitti:
9000LPT kirjoitti: Kaksi kolisevaa konetta purkaneena, veikkaan kampiakselin laakerin olevan syyllinen kolinaan, niin lohko ja kampiakseli menevät vaihtoon + 0-2 kiertokankea. Tehtiinkö tähän jo tasapainoakselin ketjun poisto? Jos pääset pelkillä kiertokangen laakerien hajoamisella, niin silloin riittää kampiakselin ja hajonneiden kiertokankien vaihto. PS. 2.3i 94-> on samat kiertokanget.

Toisessa koneessa oli päässyt edellisessä remontissa käytetyt tiivisteliimat kiertoon ja toisessa koneessa oli tasapainotusakselien alaratas pettänyt.
Joo. Tämä kone pitää sellaista meteliä ettei enää pelkkä kiertokangen laakerin naputus ole mitään siihen verrattuna, totaalituhoa siis kylläkin epäilen. Tuo kun ei ole pelkkää kolinaa vaan siellä on sellainen todella ikävä laahaava kitinä mukana ja alkoi ihan yhtäkkiä juuri kun edellisestä jakoketjun rallatuksesta pääsi eroon.

Olenkos värässä luulossa etä sen kampuran saattaa saada koneistettua mikäli purkamisen tielle lähden ?

Tasapainoakselin kettinki lähti mäkeen aikoja sitten.


NIINJOO: Saattaa olla että oma motivaatio on vähissä kun tila-auto pitää ostaa kuitenkin ja tämä laite lähtisi kuitenkin myyntiin , joten jos kiinnostaa proggis niin tästä saa tolkuttomasti aikaa ja vaivaa nielleen hienon tonnarin HALVALLA :twisted:
Saahan sen kampuran koneistettua, jos siihen ei ole raapiutunut tolkuttoman syviä uria ja jos se ei ole vääntynyt, mutta ehjiä hyviä kampuroira kyllä saa. Itsellä on juuri vastaavanlainen remppa takana. Sain kampuran ostettua täältä eräältä foorumilaiselta. Koneistamolla käytin tarkastuttamassa ja sanoivat että paikalleen vaan. Kiertokangin sain myös. Ja edullisia olivat.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

YKÄ kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:
Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö. :idea:
MITEN tonnarista säädetään sytkää??.

Mitä tekee naku anturi?.

Onko ikinä öljynkierrossa ollu vikaa??.
Mitä helvetin vikaa voi olla öljyn kierrossa?.
Sytkä säädetään softasta.
Nakuanturi ei tee mitään koska sitä ei tässä koneessa ole. Sytytystulppa toimittaa nakuanturin virkaa.

Öljynkierrossa on vikaa jos on pääsy paskaa johonkin, ylipainevena mynnähtäny, jne.

Jos on runkolaakeri kunnolla leiponu niin eipä siitä en kunnolla kalua saa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

JouniCSE kirjoitti:
YKÄ kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:
Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö. :idea:
MITEN tonnarista säädetään sytkää??.

Mitä tekee naku anturi?.

Onko ikinä öljynkierrossa ollu vikaa??.
Mitä helvetin vikaa voi olla öljyn kierrossa?.
Sytkä säädetään softasta.
Nakuanturi ei tee mitään koska sitä ei tässä koneessa ole. Sytytystulppa toimittaa nakuanturin virkaa.

Öljynkierrossa on vikaa jos on pääsy paskaa johonkin, ylipainevena mynnähtäny, jne.

Jos on runkolaakeri kunnolla leiponu niin eipä siitä en kunnolla kalua saa.
Kiva JouniCSE, kun vastasit noille "viisaille" :roll:

jk. ystävälläni on Hesassa moottorikoneistamo ja hän kertoi seuraavaa; kun asiakas tuo laakerivaurioisen moottorin korjattavaksi, tarkastaa hän ensitöikseen öljysuotimen merkin. Tämän jälkeen tiedetään vaurion aiheuttajasta paljon enemmän.
Eräs merkki on lähes kaikissa vauriokoneissa :idea:

Kerroin vain yleisimmät syyt laakerivauroihin.
Yksi aiheuttaja voisi olla viallinen öljysuodin.
Laakeriliuska on mahdollisesti pyörähtänyt ja tukkinut öljyn tulon laakerille.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Firges9000 kirjoitti:
Kiva JouniCSE, kun vastasit noille "viisaille" :roll:

Kerroin vain yleisimmät syyt laakerivauroihin.
Yksi aiheuttaja voisi olla viallinen öljysuodin.
Laakeriliuska on mahdollisesti pyörähtänyt ja tukkinut öljyn tulon laakerille.
Aika monesti vika taitaa olla liialla/väärällä tiivisteliimalla liimattu öljypohja tai tasapainoakselin alarattaasta lähteneet metallisilput.

Molemmista purkamistani koneista on kampiakselin laakeri päässyt pyörimään pesässään ja ovat hitsautuneet kampiakseliin kiinni (ei taida koneistus enää auttaa :roll: ). Lisäksi tasapainoakseleiden laakereista on löytynyt myös jälkiä ylimääräisestä tavarasta. Aarporaamalla lohkon saattaa pysytä pelastamaan, mutta hinta on todennäköisesti ehjää lohkoa korkeampi.

Toinen koneista oli rempattu alakerrastaan merkkiliikkeessä n.50tkm sitten ja öljypohjan tiivistyksen sisäpinnalta sai kaapia tiivistemössöä pois, kuten myös öljysihdistä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

No ..katsotaan. Hiukkasen motivaatio kärsii tälläsistä mutta :twisted: :saab:

Sinänsä toi koneen irrotus ei ole paha homma, sillähän se selviää. Kannattasko se muuten irrottaa laatikosta vai ottaa laatikoineen pois ? Pitäs vaan saada "norsu" ostettua, lainattua tai vuokrattua kun poistunut tallin osakas vei sen mennessään
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kaide kirjoitti:No ..katsotaan. Hiukkasen motivaatio kärsii tälläsistä mutta :twisted: :saab:

Sinänsä toi koneen irrotus ei ole paha homma, sillähän se selviää. Kannattasko se muuten irrottaa laatikosta vai ottaa laatikoineen pois ? Pitäs vaan saada "norsu" ostettua, lainattua tai vuokrattua kun poistunut tallin osakas vei sen mennessään
Jutskataan Kaide naamakkain, jos vaikka hommattais sellainen kimpassa.
Tallimme ovat samassa kylässä ja tuskin tarviimme sellaista samaan aikaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Firges9000 kirjoitti: jk. ystävälläni on Hesassa moottorikoneistamo ja hän kertoi seuraavaa; kun asiakas tuo laakerivaurioisen moottorin korjattavaksi, tarkastaa hän ensitöikseen öljysuotimen merkin. Tämän jälkeen tiedetään vaurion aiheuttajasta paljon enemmän.
Eräs merkki on lähes kaikissa vauriokoneissa :idea:
Mikähän se eräs merkki mahtaa olla, niin tietää olla käyttämättä moisia?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Firges9000 kirjoitti:
Kaide kirjoitti:No ..katsotaan. Hiukkasen motivaatio kärsii tälläsistä mutta :twisted: :saab:

Sinänsä toi koneen irrotus ei ole paha homma, sillähän se selviää. Kannattasko se muuten irrottaa laatikosta vai ottaa laatikoineen pois ? Pitäs vaan saada "norsu" ostettua, lainattua tai vuokrattua kun poistunut tallin osakas vei sen mennessään
Jutskataan Kaide naamakkain, jos vaikka hommattais sellainen kimpassa.
Tallimme ovat samassa kylässä ja tuskin tarviimme sellaista samaan aikaan.
Jaska...ajatuksesi oli / on LOISTAVA
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla leipoi moottori aikanaan kiinni etumaisen tasapainoakselin rattaan silpusta. Kampiakseli meni mutkalle (oiottiin) ja lohko porattiin suoraksi. Hinta oli muistaakseni 600€ ilman kuittia. Teki ilman kuittia kun otti omaksi syykseen sen, että ei ajoissa huomannut tuhon laajuutta.

En tiedä, että oliko yhteyttä, mutta forte motor flushit oli tehty tovi ennen skavankkia. Tiedä vaikka olisi ollut tarvikesuodinkin :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin