Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa
Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.
No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.
No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Rempatulla toosalla voi ainakin hankkia itselleen mielenrauhan hetkeksi, kun tietää mitä se on syönyt. Asioiden kannattavuutta ja "kannattavuutta" voi jälleen kerran lähestyä niin monelta kantilta. Se on kuitenkin loppuviimein kunkin itse päätettävä.Kaide kirjoitti:Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
#3418
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Kaksi kolisevaa konetta purkaneena, veikkaan kampiakselin laakerin olevan syyllinen kolinaan, niin lohko ja kampiakseli menevät vaihtoon + 0-2 kiertokankea. Tehtiinkö tähän jo tasapainoakselin ketjun poisto? Jos pääset pelkillä kiertokangen laakerien hajoamisella, niin silloin riittää kampiakselin ja hajonneiden kiertokankien vaihto. PS. 2.3i 94-> on samat kiertokanget.Kaide kirjoitti:Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa
Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.
No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Toisessa koneessa oli päässyt edellisessä remontissa käytetyt tiivisteliimat kiertoon ja toisessa koneessa oli tasapainotusakselien alaratas pettänyt.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö.Kaide kirjoitti:Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa
Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.
No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
MITEN tonnarista säädetään sytkää??.Firges9000 kirjoitti:Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö.Kaide kirjoitti:Kyllä sitten jaksaa olla vastoinkäymistä tuon tonnarin kanssa -> Eilen kilahti "pata". Alkoi kuulumaan aivan tolkuton kitisevä paukutus koneesta kun ajoin Pakilan Tebarin pihalle, no siihen jäi ! Eikä vaihtoehtoja takuulla ole montaa
Pitää ottaa pannu pois keulalta ja tutkia tarkemmin vahinkojen laajuutta. Varmaan öljypohjan kautta selvinnee parhaiten vahinkojen laajuus.
No, "kivaa" tässä on se , että mulla on nyt 2 risaa konetta eikä yhtään ehjää Pitää vissiin ostaa kolmas joka olis toimiva. Mitäs muuten "raati" on mieltä: Kannattaako tollasta alkaa edes remppailemaan vai pitäskö laittaa toinen kone nokalle ihan suoraan ?
Mitä tekee naku anturi?.
Onko ikinä öljynkierrossa ollu vikaa??.
Mitä helvetin vikaa voi olla öljyn kierrossa?.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Joo. Tämä kone pitää sellaista meteliä ettei enää pelkkä kiertokangen laakerin naputus ole mitään siihen verrattuna, totaalituhoa siis kylläkin epäilen. Tuo kun ei ole pelkkää kolinaa vaan siellä on sellainen todella ikävä laahaava kitinä mukana ja alkoi ihan yhtäkkiä juuri kun edellisestä jakoketjun rallatuksesta pääsi eroon.9000LPT kirjoitti: Kaksi kolisevaa konetta purkaneena, veikkaan kampiakselin laakerin olevan syyllinen kolinaan, niin lohko ja kampiakseli menevät vaihtoon + 0-2 kiertokankea. Tehtiinkö tähän jo tasapainoakselin ketjun poisto? Jos pääset pelkillä kiertokangen laakerien hajoamisella, niin silloin riittää kampiakselin ja hajonneiden kiertokankien vaihto. PS. 2.3i 94-> on samat kiertokanget.
Toisessa koneessa oli päässyt edellisessä remontissa käytetyt tiivisteliimat kiertoon ja toisessa koneessa oli tasapainotusakselien alaratas pettänyt.
Olenkos värässä luulossa etä sen kampuran saattaa saada koneistettua mikäli purkamisen tielle lähden ?
Tasapainoakselin kettinki lähti mäkeen aikoja sitten.
NIINJOO: Saattaa olla että oma motivaatio on vähissä kun tila-auto pitää ostaa kuitenkin ja tämä laite lähtisi kuitenkin myyntiin , joten jos kiinnostaa proggis niin tästä saa tolkuttomasti aikaa ja vaivaa nielleen hienon tonnarin HALVALLA
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Saahan sen kampuran koneistettua, jos siihen ei ole raapiutunut tolkuttoman syviä uria ja jos se ei ole vääntynyt, mutta ehjiä hyviä kampuroira kyllä saa. Itsellä on juuri vastaavanlainen remppa takana. Sain kampuran ostettua täältä eräältä foorumilaiselta. Koneistamolla käytin tarkastuttamassa ja sanoivat että paikalleen vaan. Kiertokangin sain myös. Ja edullisia olivat.Kaide kirjoitti:Joo. Tämä kone pitää sellaista meteliä ettei enää pelkkä kiertokangen laakerin naputus ole mitään siihen verrattuna, totaalituhoa siis kylläkin epäilen. Tuo kun ei ole pelkkää kolinaa vaan siellä on sellainen todella ikävä laahaava kitinä mukana ja alkoi ihan yhtäkkiä juuri kun edellisestä jakoketjun rallatuksesta pääsi eroon.9000LPT kirjoitti: Kaksi kolisevaa konetta purkaneena, veikkaan kampiakselin laakerin olevan syyllinen kolinaan, niin lohko ja kampiakseli menevät vaihtoon + 0-2 kiertokankea. Tehtiinkö tähän jo tasapainoakselin ketjun poisto? Jos pääset pelkillä kiertokangen laakerien hajoamisella, niin silloin riittää kampiakselin ja hajonneiden kiertokankien vaihto. PS. 2.3i 94-> on samat kiertokanget.
Toisessa koneessa oli päässyt edellisessä remontissa käytetyt tiivisteliimat kiertoon ja toisessa koneessa oli tasapainotusakselien alaratas pettänyt.
Olenkos värässä luulossa etä sen kampuran saattaa saada koneistettua mikäli purkamisen tielle lähden ?
Tasapainoakselin kettinki lähti mäkeen aikoja sitten.
NIINJOO: Saattaa olla että oma motivaatio on vähissä kun tila-auto pitää ostaa kuitenkin ja tämä laite lähtisi kuitenkin myyntiin , joten jos kiinnostaa proggis niin tästä saa tolkuttomasti aikaa ja vaivaa nielleen hienon tonnarin HALVALLA
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Sytkä säädetään softasta.YKÄ kirjoitti:MITEN tonnarista säädetään sytkää??.Firges9000 kirjoitti:
Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö.
Mitä tekee naku anturi?.
Onko ikinä öljynkierrossa ollu vikaa??.
Mitä helvetin vikaa voi olla öljyn kierrossa?.
Nakuanturi ei tee mitään koska sitä ei tässä koneessa ole. Sytytystulppa toimittaa nakuanturin virkaa.
Öljynkierrossa on vikaa jos on pääsy paskaa johonkin, ylipainevena mynnähtäny, jne.
Jos on runkolaakeri kunnolla leiponu niin eipä siitä en kunnolla kalua saa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Kiva JouniCSE, kun vastasit noille "viisaille"JouniCSE kirjoitti:Sytkä säädetään softasta.YKÄ kirjoitti:MITEN tonnarista säädetään sytkää??.Firges9000 kirjoitti:
Yleisimmät syyt tollasiin laakerivaurioihin on; väärä sytytyksen ajoitus, nakutus tai öljynkierron häiriö.
Mitä tekee naku anturi?.
Onko ikinä öljynkierrossa ollu vikaa??.
Mitä helvetin vikaa voi olla öljyn kierrossa?.
Nakuanturi ei tee mitään koska sitä ei tässä koneessa ole. Sytytystulppa toimittaa nakuanturin virkaa.
Öljynkierrossa on vikaa jos on pääsy paskaa johonkin, ylipainevena mynnähtäny, jne.
Jos on runkolaakeri kunnolla leiponu niin eipä siitä en kunnolla kalua saa.
jk. ystävälläni on Hesassa moottorikoneistamo ja hän kertoi seuraavaa; kun asiakas tuo laakerivaurioisen moottorin korjattavaksi, tarkastaa hän ensitöikseen öljysuotimen merkin. Tämän jälkeen tiedetään vaurion aiheuttajasta paljon enemmän.
Eräs merkki on lähes kaikissa vauriokoneissa
Kerroin vain yleisimmät syyt laakerivauroihin.
Yksi aiheuttaja voisi olla viallinen öljysuodin.
Laakeriliuska on mahdollisesti pyörähtänyt ja tukkinut öljyn tulon laakerille.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Aika monesti vika taitaa olla liialla/väärällä tiivisteliimalla liimattu öljypohja tai tasapainoakselin alarattaasta lähteneet metallisilput.Firges9000 kirjoitti:
Kiva JouniCSE, kun vastasit noille "viisaille"
Kerroin vain yleisimmät syyt laakerivauroihin.
Yksi aiheuttaja voisi olla viallinen öljysuodin.
Laakeriliuska on mahdollisesti pyörähtänyt ja tukkinut öljyn tulon laakerille.
Molemmista purkamistani koneista on kampiakselin laakeri päässyt pyörimään pesässään ja ovat hitsautuneet kampiakseliin kiinni (ei taida koneistus enää auttaa ). Lisäksi tasapainoakseleiden laakereista on löytynyt myös jälkiä ylimääräisestä tavarasta. Aarporaamalla lohkon saattaa pysytä pelastamaan, mutta hinta on todennäköisesti ehjää lohkoa korkeampi.
Toinen koneista oli rempattu alakerrastaan merkkiliikkeessä n.50tkm sitten ja öljypohjan tiivistyksen sisäpinnalta sai kaapia tiivistemössöä pois, kuten myös öljysihdistä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
No ..katsotaan. Hiukkasen motivaatio kärsii tälläsistä mutta
Sinänsä toi koneen irrotus ei ole paha homma, sillähän se selviää. Kannattasko se muuten irrottaa laatikosta vai ottaa laatikoineen pois ? Pitäs vaan saada "norsu" ostettua, lainattua tai vuokrattua kun poistunut tallin osakas vei sen mennessään
Sinänsä toi koneen irrotus ei ole paha homma, sillähän se selviää. Kannattasko se muuten irrottaa laatikosta vai ottaa laatikoineen pois ? Pitäs vaan saada "norsu" ostettua, lainattua tai vuokrattua kun poistunut tallin osakas vei sen mennessään
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Jutskataan Kaide naamakkain, jos vaikka hommattais sellainen kimpassa.Kaide kirjoitti:No ..katsotaan. Hiukkasen motivaatio kärsii tälläsistä mutta
Sinänsä toi koneen irrotus ei ole paha homma, sillähän se selviää. Kannattasko se muuten irrottaa laatikosta vai ottaa laatikoineen pois ? Pitäs vaan saada "norsu" ostettua, lainattua tai vuokrattua kun poistunut tallin osakas vei sen mennessään
Tallimme ovat samassa kylässä ja tuskin tarviimme sellaista samaan aikaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Mikähän se eräs merkki mahtaa olla, niin tietää olla käyttämättä moisia?Firges9000 kirjoitti: jk. ystävälläni on Hesassa moottorikoneistamo ja hän kertoi seuraavaa; kun asiakas tuo laakerivaurioisen moottorin korjattavaksi, tarkastaa hän ensitöikseen öljysuotimen merkin. Tämän jälkeen tiedetään vaurion aiheuttajasta paljon enemmän.
Eräs merkki on lähes kaikissa vauriokoneissa
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Jaska...ajatuksesi oli / on LOISTAVAFirges9000 kirjoitti:Jutskataan Kaide naamakkain, jos vaikka hommattais sellainen kimpassa.Kaide kirjoitti:No ..katsotaan. Hiukkasen motivaatio kärsii tälläsistä mutta
Sinänsä toi koneen irrotus ei ole paha homma, sillähän se selviää. Kannattasko se muuten irrottaa laatikosta vai ottaa laatikoineen pois ? Pitäs vaan saada "norsu" ostettua, lainattua tai vuokrattua kun poistunut tallin osakas vei sen mennessään
Tallimme ovat samassa kylässä ja tuskin tarviimme sellaista samaan aikaan.
Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa
Mulla leipoi moottori aikanaan kiinni etumaisen tasapainoakselin rattaan silpusta. Kampiakseli meni mutkalle (oiottiin) ja lohko porattiin suoraksi. Hinta oli muistaakseni 600€ ilman kuittia. Teki ilman kuittia kun otti omaksi syykseen sen, että ei ajoissa huomannut tuhon laajuutta.
En tiedä, että oliko yhteyttä, mutta forte motor flushit oli tehty tovi ennen skavankkia. Tiedä vaikka olisi ollut tarvikesuodinkin
En tiedä, että oliko yhteyttä, mutta forte motor flushit oli tehty tovi ennen skavankkia. Tiedä vaikka olisi ollut tarvikesuodinkin
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11