Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Oho :? .. on sulla tuuria ton kanssa. Onko tää nyt se 160tkm ajettu Aeron uus pata sieltä sveduista? Ettet nyt olis heittäny liikaa löylyä sinne.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ei ku tää oli orkkispata ja se "uusi" pata osoittautui täydelliseksi fiaskoksi, ei siitä sen enempää :evil: :evil: :evil:

Noniin ...kasasin itteni ja viikonlopun jälkeen pitää laittaa ostoilmotus kaikesta mitä tarttee tai jos jollakulla on tarjolla niitä kamoja jotka tuolta on todennäköisesti hajalla niin saa alkaa tarjoilemaan

- Kankia
- Kampura
- Lohko

tai vaikka koko saakelin B204/234 "raaka"pata ilman apulaitteita , kunhan siitä ei ole sylinterit soikeana, nokat loppu yms. pikkukivaa
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) NORSU

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tuote80-7532
Nimike Korjaamonosturi 1tn "Norsu"

Hinta179.00 €

Kaide, jos tarkoitat tuota, niin soita tänään mulle ja annan heti puolet tuon hinnasta sulle.
Pääset noutamaan sellaisen Motonetistä ja heti hommiin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
hunt
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 12:47

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja hunt »

Terve.

Vähän menee ulos varsinaisesta aiheesta, mutta kun kirjoittelitte noista kimppatalleista niin heräsi ajatus, että näinköhän niitä jostain löytyis täältä pääkaupunkiseudulta. Neljä vuotta Vantaalla asuneena olen käynyt kaikki hommat öljynvaihdosta sisemmän vetarin vaihtoon saakka tekemässä tuossa Tikkurilan Nesteen TI-hallissa. Homma toimii yleensä, mutta joskus kun joku työkalu jää pois tai joku pultti ei jarrurempassa aukeakaan, niin kertyy hintaa kun taksilla osia mettästää ja auto seisoo nosturilla:) Halvempaa toki kuin useimmissa korjaamoissa siltikin:)

Haulla ei kovin tuoreita ilmoituksia ainakaan löytynyt. Tietysti pitäis olla jonkun tuttu, tai ainakin tutuntuttu ennen kuin avaimet saa, varsinkin jos vähänkään kalustettuja halleja on?

edit: Niin tai löytyisköhän sellaisia joihin jollain kertakorvauksella pääsis rassailemaan? Kun ei tuota pommia nyt vielä niin usein tartte nysvätä.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Coltti kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: jk. ystävälläni on Hesassa moottorikoneistamo ja hän kertoi seuraavaa; kun asiakas tuo laakerivaurioisen moottorin korjattavaksi, tarkastaa hän ensitöikseen öljysuotimen merkin. Tämän jälkeen tiedetään vaurion aiheuttajasta paljon enemmän.
Eräs merkki on lähes kaikissa vauriokoneissa :idea:
Mikähän se eräs merkki mahtaa olla, niin tietää olla käyttämättä moisia?
Veikkaisin kotimaisia ja biltema
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun käyttää :saab:/GM -orkkis-suotimia,
ei tarvitse tietää mikä on huono :idea:

Kun avaa vanhan suodattimen ja kurkkaa lamellien välit, tietää moottorin nykykunnosta paljon enemmän.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Olikos paljon tuossa leiponeessa koneessa kilometrejä? Ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen.. :)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Saab900i kirjoitti:Olikos paljon tuossa leiponeessa koneessa kilometrejä? Ihan vaan mielenkiinnosta kysäisen.. :)

277tkm ja siihen loppui "laulu" :lol: No, nyt ajellaan ratakireellä 1,6 litrasella galantilla...
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Nyt on kone irti ja moottoripukissa.

Nelospytyn kk laakerissa sellanen 2mm pystyklappi ja ympärillä melkoien kasa metallisilppua. En jaksanut enempää tänään purkaa, mutta vika selvis

Mikäs hiton avain käy noihin kk laakereiden avaamiseen , näytti aika eksoottiselta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaide kirjoitti:Nyt on kone irti ja moottoripukissa.

Nelospytyn kk laakerissa sellanen 2mm pystyklappi ja ympärillä melkoien kasa metallisilppua. En jaksanut enempää tänään purkaa, mutta vika selvis

Mikäs hiton avain käy noihin kk laakereiden avaamiseen , näytti aika eksoottiselta.
Eikös siihen käy 12-kantainen hylsy, vai muistankohan taas väärin?

Hyvällä säkällä ei ole ehtinyt sorvaamaan kampiakselin kaulaa, mutta todennäköisesti on. Oliko kampiakseli sinertyny?, entäs oliko kiertokangen pukki muuttanut väriään?

Jos lohkon runkolinja on suora (mitattava), niin sitten vaan lohko hoonaukseen, jostain käytetty kiertokanki tilalle, (ja mahdollisesti kampiakselikin jos nykyinen on sorvautunut, tai muutenvaan ketuillaan), ja kone takasin nippuun :D

Mäntiähän noista ei saane rikki sitten millään, varmaan riittää huolellinen puhdistus + uudet renkaat?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

ng900aero kirjoitti: Jos lohkon runkolinja on suora (mitattava), niin sitten vaan lohko hoonaukseen, jostain käytetty kiertokanki tilalle, (ja mahdollisesti kampiakselikin jos nykyinen on sorvautunut, tai muutenvaan ketuillaan), ja kone takasin nippuun :D

Mäntiähän noista ei saane rikki sitten millään, varmaan riittää huolellinen puhdistus + uudet renkaat?
Tällä proggiksella ei ole kiire enää ;-) Nyt laitetaan samalla kaikki mahdollinen koneesta uusiksi ja viimeistellään samalla konehuone näyttelykelpoiseksi :twisted:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kaide kirjoitti:Mikäs hiton avain käy noihin kk laakereiden avaamiseen , näytti aika eksoottiselta.
Se taitaa olla ihan omanlaisensa ZXN-kanta, ja kannattaa siihen hankkia omanlaisensa avain. Onhan noita tavallisilla 12-kulmaisilla ronkittu mutta kasatessa normihylsyllä hukkuu osa momentista suotta pultinkannan muodonmuuttamiseen vääränlaisella työkalulla, ZXN-pultissa kun on jyrkemmät särmät kuin mitä tavallisessa 12-kulmaisessa hylsyssä.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jatketaan:

- nelosen kiertokanki kaputt
- kampura kaatiskamaa

kaikki muu ehjää, myös se nelosen mäntä ja sylinteri


Vaihdanko toisesta lohkosta kampuran ja nelosen kangen ja laitan kaikki laakerit uusiksi ? Vai pistänkö kokonaan toisen lohkon mäntineen päivineen ? Lähinnä siis osien keskinäinen sovitus askarruttaa.

Helkutin helppoa olis olla riuhtomatta apulaitteita irti nykyisestä ja vain vaihtaa kampura + laakerit ja se yksi risa kanki
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla oli 4 kk laakeri ihan kuparilla ja piti ääntä. Samoin 2 laakerissa oli punotusta näkyvissä. Mutta ei ollut uusia pääakselin lakruja hylyssä joten tyydyin laittaan käytetyt laksut noihin kulunieden tilalle. Uudet kk lakrut olis olleet mutta välys olis menny liian tiukaksi verrattuna pää lakruihin.

Eli jo kk laakereiden välys olisi jäänyt pienemmäksi niin voitelu jää huonoksi koska öljy poistuu sieltä missä välys on suurempi ei pääakselilta... jne...

Nyt sitte pitää tehdä toinen kone valmiiksi kun tuo poikii. Olennaista on että ei uusi vain jotain vaan kattoo että muu osasto pysyy mukana.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiertokangen laakeri (?) sanoi MORJENS ! , pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Coltti »

V-M kirjoitti:Mulla oli 4 kk laakeri ihan kuparilla ja piti ääntä. Samoin 2 laakerissa oli punotusta näkyvissä. Mutta ei ollut uusia pääakselin lakruja hylyssä joten tyydyin laittaan käytetyt laksut noihin kulunieden tilalle. Uudet kk lakrut olis olleet mutta välys olis menny liian tiukaksi verrattuna pää lakruihin.

Eli jo kk laakereiden välys olisi jäänyt pienemmäksi niin voitelu jää huonoksi koska öljy poistuu sieltä missä välys on suurempi ei pääakselilta... jne...

Nyt sitte pitää tehdä toinen kone valmiiksi kun tuo poikii. Olennaista on että ei uusi vain jotain vaan kattoo että muu osasto pysyy mukana.

V-M
No eikö tossa samalla ois kannattanu käydä kaupasta ostamassa myös ne runkolaakerit?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin