97-98vm Hälyttimen ääni mykkänä ...
97-98vm Hälyttimen ääni mykkänä ...
Saabin tehdas-alkuperäinen hälytin lauetessaan ei "huuda" vain vilkut vilkkuvat. PCS:ssä testattiin nopsakkaa sen verran että hälyttimen äänitorvi on kunnossa, mutta oli jostain syystä irroitettu piuhat. Nyt piuhat on kytkettynä mutta edelleen ei toimi. Techillä on säädetty että hälyäänet on päällä, eli nyt on sähkövika jossain (tai maa vika).
Onko kenelläkään kokemusta tai kytkentöjä ?
Onko kenelläkään kokemusta tai kytkentöjä ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
thänks. vielä kaipaan kaikilta saapisteilta apua tuon kytkärin lisäksi, jos vain tietoa joltain löytyy.Mimmi kirjoitti:Kytkärit:
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-schemes/1997/
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Elä menetä hermoja, olen vähän "vajukki" sähköopin kanssa, vaikka olen joskus kauan sitten jotekin "luullut" tietäväni siitä jotain.Mimmi kirjoitti:Ei, vaan juuri päinvastoin. Katsoitko kytkäriä ollenkaan![]()
Kytkärissähän näkyy selvästi tarkistettava sulake (16), jonka kautta tulee AINA jännite sireenille ja toinen johto menee keskukseen, joka sitten kytkee siihen maadoituksen.
Eli jos mittaan auton liittimestä molempien napojen jännitettä. Eli nastasta 1 ja 2. Niin onko minulla 12V jos hälytin ei ole lauennut

Tarkennan esim liittimen napa 1 tulee sulakkeelta ja napa 2 tulee ohjausyksiköstä. Jos häly laukeaa napa 2 maadoittuu ohjausyksikön toimesta, niin alkaa mittari näyttämää 12V liittimestä

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Yritän tänään saada mittailua aikaiseksi.Mimmi kirjoitti:Hälyn ollessa normalitilassa on MOLEMMISSA liittimissä 12V ja nämähän kannattaa mitata maata vasten (akun miinusnapahan on vieressä).
Hälytyksessä toinen napa maadoittuu ja silloin liittimien välissä on 12V. Jos nyt mittaat maata vasten vain toisessa on jännite toisen ollessa maassa (jopa galvaanisesti). Nämä kaikki mittaukset tehdään auton johtosarjaan, ei lokasuojan sisään menevään liittimeen.
Sori, mutta oletan kytkärin haluajan osaavan lukeakin sitä. Ne, jotka eivät osaa lukea kytkäriä, saavat minulta yksityiskohtaisen "vianetsintätaulukon".

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Mittailut tehty. Kun hälyt ei ole päällä on moottorin päässä olevasta liitimen navoista mitattu 12,5 V, eli joku häikkä on ? Mutta miksi torvi ei huuda jos jännite kulkee ? Torvi testattu että on ehjä, otettu virtaa PCS:ssä suoraan akun navoista. Mistä nyt vikaa etsimään ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Minulla on käynnistyksen esto ja hälyt tehtaalta suoraan eli onko minulla keskuslukkaan ja itse hälyttimeen oma boksi jossain vai onko kaikki moottorin ohjausyksikössä vai onko siellä pelkästään ajonesto ja hälyt on muualla ?Mimmi kirjoitti:Häly pois päältä-tilassa:
Mittaa liittimen 1 ja akun miinusnavan välinen jännite. Tee sama liittimen 2 kohdalla.
Molemmat pitäisivät näyttää noin akun jännitettä.
Häly hälytystilassa (vilkut vilkkuvat ja sireenin pitäisi huutaa):
Mittaa liittimen 1 ja akun miinusnavan välinen jännite. Tämä pitäisi olla noin akun jännite.
Tee sama mittaus liittimen 2 kohdalla. Tämä taas pitäisi olla nolla (0) ja liitin maassa (akun miinuksessa), mittaa tämä piipparilla hälytystilassa.
Jos et löydä tälläisiä arvoja, tarkista ENSIN sulake 16 (sireenin syöttö). Seuraavaksi tarkista hälyn syöttösulakkeet (19 ja 22).
Jos ei vieläkään toimi, osta uusi hälyboxi. Pevi myi jokin aika sitten boxia.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Tuli pitkästä aikaa mitattua hälyttimen torven sähköliitin ja auton suunnalta tullee 12V koko ajan kun mittaa jännitettä 2-napaisesta liittimestä, mutta eikö hälyn pitäisi huutaa silloin kokoajan ? muttako ei huuda, torvea on testattu suoraan akun navoista ja se toimii. Onko kysymyksessä maadoitusongelma ? Entä jos otan ohjainyksikön irti kojelaudan alta, sekoittaako se hälyjärjestelmän niin että siihen tarvii tekkiä ? ....
Alkaa epätoivo iskeä... Autossa on siis tehdasvalmisteinen häly...
Alkaa epätoivo iskeä... Autossa on siis tehdasvalmisteinen häly...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ok testataan, thnxMimmi kirjoitti:Mittaa liittimen ja akun miinuksen väliltä jännite. Jännitteen pitäisi olla molemmissa liittimissä 12V (akun jännite) hälyn ollessa normaalitilassa. Hälyn hälyttäessä toinen liitin pitäisi maadottua (mittaa piipparilla akun miinusta vasten).
Nämä mittaukset tehdään lokasuojan sisään menevästä liittimestä siltä puolelta joka EI mene lokasuojan sisään. Ko. liitinhän on akun vieressä (edessä) ja johto menee kumitutin läpi lokasuojan sisään.
Jollet löydä tälläisiä arvoja, tarkista sulake 16 (vaihda vaikka varuiksi uuteen). Jollei vieläkään toimi, tarkista sulakkeet 19 JA 22 (hälyn syöttö).
Jollei vieläkään toimi, hanki uusi hälyboxi.

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jep, eli tarkastettu on. Lepo että hälytyksen lauetessa vain toiseen liittimistä tulee 12V ja toiseen ei mitään. Outoa vielä lisäksi että hälytin ei huuda vaikka onkin kiinni liittimessä. Onko mahdollista että hälytin ottaa kahdesta navasta 12V ja kiinnitysraudoista maan ? Mutta taitaa olla hälyboksi vika... Noikin sitten maksaa aivan **tusti ...9000cst kirjoitti:Ok testataan, thnxMimmi kirjoitti:Mittaa liittimen ja akun miinuksen väliltä jännite. Jännitteen pitäisi olla molemmissa liittimissä 12V (akun jännite) hälyn ollessa normaalitilassa. Hälyn hälyttäessä toinen liitin pitäisi maadottua (mittaa piipparilla akun miinusta vasten).
Nämä mittaukset tehdään lokasuojan sisään menevästä liittimestä siltä puolelta joka EI mene lokasuojan sisään. Ko. liitinhän on akun vieressä (edessä) ja johto menee kumitutin läpi lokasuojan sisään.
Jollet löydä tälläisiä arvoja, tarkista sulake 16 (vaihda vaikka varuiksi uuteen). Jollei vieläkään toimi, tarkista sulakkeet 19 JA 22 (hälyn syöttö).
Jollei vieläkään toimi, hanki uusi hälyboxi.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Huoh eli johtosarjoja seuraavaksi kaivamaan, mistähän kohdin tuo kaapeli menee siitä akun alta kojelaudan sisään tai johonkin johtosarja liittimeen, onko tietoa ?Mimmi kirjoitti:Ei. Torvi käyttää VAIN johtoja.
Tuo sinun vikasi kuullostaa johdon poikkeamiselta torven ja boxin väliltä.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04