Kytkinpoljin jää pohjaan!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Kytkinpoljin jää pohjaan!

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Tonttuun on ilmaantunut kytkinongelma. Joskus poljinta painaessa poljin ikäänkuin "imeytyy" pohjaan ja jää sinne.
Jos vaihde on silloin päällä, ei sitä saa siirrettyä vapaalle.
Muutaman kerran meinannut olla peräänajo lähellä liikennevaloissa...
Vika korjaantuu siten, että nostaa polkimen ylös kädellä tai varpaankärjellä, ja pumppaa poljinta muutaman kerran. Sitten saattaa taas toimia normaalisti päivätolkulla. 8O 8O
Sen olen huomannut, että vika ilmenee usein pitkän ajomatkan päätteeksi,eli kun kytkimeen ei ole tarvinnut koskea muutamaan kymmeneen kilometriin, ja joskus heti kun laittaa myllyn pyörimään.

Kaveri, joka osti mun varaosa-Saabin, kertoi korjanneensa vastaavan ongelman tuttunsa Saabista, mutta multa meni silloin ohi korvien, miten se tapahtui.

Missähän voisi olla vika? Olisko esim. kytkinnesteen kulkureitillä sontaa jossain venttiilissä tms. :roll:
Vai oisko työsylinteri lopussa, ja onko siihen mitään korjaussarjaa olemassa???

Tuli jo hätäpäissään ostettua tuoreempi Saabbi, ennenkuin alko peltiä ruttaantuun, mutta olishan kiva tuo vika poistaa ennenkuin laitan "wanhan uskollisen" maailmalle.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kurkaappa sinne jalkatilaan näyttääkö pääsylintri märältä siinä kykin polkimen yhteydessä?
systeemii vuotaa jostain josta sinne pääsee ilmaa tuosta johtuu tuo pohjaan jääminen. Vika voi olla myös työsylinterissä!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Täytyypä tutkia nuo ensimmäiseksi, kiitos vinkistä!

Rassasin äskettäin cruisen poljinkytkimiä, eikä silloin ollut ainakaan polkimen lähistöllä kosteutta, joten voisi mennä tuonne työsylinterin puolelle.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
skepe
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skepe »

Veikkaisin silti pääsylinteriä, vaikkei kuskin matto olisikaan märkä (pääsylinterin tiivisteen reuna on kulunut sellaiseksi, ettei se "nosta painetta" poljinta painettaessa). Jos työsylinteri vuotaa, niin sillon nestevajaus alkaa näkymään jarrunestesäiliössä.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

skepe kirjoitti:Veikkaisin silti pääsylinteriä, vaikkei kuskin matto olisikaan märkä (pääsylinterin tiivisteen reuna on kulunut sellaiseksi, ettei se "nosta painetta" poljinta painettaessa). Jos työsylinteri vuotaa, niin sillon nestevajaus alkaa näkymään jarrunestesäiliössä.
Sama mieltä, tarkistuta tai vaihdata työsylinteri ensin, koska pää sylinteri on vaihdelaatikon sisällä. Kannattaa lähteä halvemmasta vaihtoehdosta liikkeelle jos ei pystytä sanomaan kummassa vika on, koska "turhalla" työsylinterin vaihdolla ei ole mitään merkitystä jos pääsylinteri joudutaan ottamaan esiin ja samalla kannattaa tehdä myös jotain vaihdelaatikolle.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000cst kirjoitti:
skepe kirjoitti:Veikkaisin silti pääsylinteriä, vaikkei kuskin matto olisikaan märkä (pääsylinterin tiivisteen reuna on kulunut sellaiseksi, ettei se "nosta painetta" poljinta painettaessa). Jos työsylinteri vuotaa, niin sillon nestevajaus alkaa näkymään jarrunestesäiliössä.
Sama mieltä, tarkistuta tai vaihdata työsylinteri ensin, koska pää sylinteri on vaihdelaatikon sisällä. Kannattaa lähteä halvemmasta vaihtoehdosta liikkeelle jos ei pystytä sanomaan kummassa vika on, koska "turhalla" työsylinterin vaihdolla ei ole mitään merkitystä jos pääsylinteri joudutaan ottamaan esiin ja samalla kannattaa tehdä myös jotain vaihdelaatikolle.
Menikös tuossa nyt 9000cst:llä puurot ja vellit sekaisin? Pääsylinterihän on käsittääkseni polkimessa, työsylinteri (tai "orjasylinteri" suoraan engl. käännöksenä :) ) lootan kuorien sisällä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tässä selvennys

NESTEKYTKIMEN SYLINTERIT SAAB 9000 --98
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan yhteydessä
9000 85--92 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6807 56.17 ???
9000 92--93 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6925 116.72 ???
9000 94--98 TYÖsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6926 106.63 ???
9000 85--8.89 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6784 88.13 ???
9000 8.89--98 PÄÄsylinteri. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6785 98.00 ???

Noihin molempiin saa myös korjaussarjan!

NESTEKYTKIMEN TIIVISTESARJA SAAB 9000 --98
Pääsylinteri on polkimen yhteydessä, työsylinteri on kytkinkopan yhteydessä
9000 85--92 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6631 6.39 ???
9000 92--93 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6688 22.50 ???
9000 94--98 TYÖsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . . 84-6689 22.50 ???
9000 85--8.89 PÄÄsyl tiivistesarja (ei 2,3). . . . . . . . 84-6514 7.40 ???
9000 85--8.89 PÄÄsyl jousi. . . . . . . . . . . . . . . . . 84-6690 2.35 ???
9000 8.89--98 PÄÄsyl tiivistesarja. . . . . . . . . . . . . 84-6511 7.40 ???

tuolta http://www.motonet.fi/Malli.php
Saab 9-3 TTID Vector 2008
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Ensin PÄÄSYLINTERI (polkimen päässä) korjaukseen. Tiivistesarja uusiksi ja lisäksi sisälläoleva jousi uusiksi (esiintynyt katkeamisia). Tällä tomenpiteellä yleensä em. vika korjaantunut. Neste myös riittävästi vaihtoon sillä varsinkin työsylinterin sisällä oleva neste pyrkii likaantumaan runsaasti. Jos kaikesta huolimatta vika ei poistu, joutuu TYÖSYLINTERINKIN (kytkinkopan sisällä) korjaamaan, mikä taas edellyttää laatikon irroitusta.
HRalli
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

V.J.S kirjoitti:
9000cst kirjoitti:
skepe kirjoitti:Veikkaisin silti pääsylinteriä, vaikkei kuskin matto olisikaan märkä (pääsylinterin tiivisteen reuna on kulunut sellaiseksi, ettei se "nosta painetta" poljinta painettaessa). Jos työsylinteri vuotaa, niin sillon nestevajaus alkaa näkymään jarrunestesäiliössä.
Sama mieltä, tarkistuta tai vaihdata työsylinteri ensin, koska pää sylinteri on vaihdelaatikon sisällä. Kannattaa lähteä halvemmasta vaihtoehdosta liikkeelle jos ei pystytä sanomaan kummassa vika on, koska "turhalla" työsylinterin vaihdolla ei ole mitään merkitystä jos pääsylinteri joudutaan ottamaan esiin ja samalla kannattaa tehdä myös jotain vaihdelaatikolle.
Menikös tuossa nyt 9000cst:llä puurot ja vellit sekaisin? Pääsylinterihän on käsittääkseni polkimessa, työsylinteri (tai "orjasylinteri" suoraan engl. käännöksenä :) ) lootan kuorien sisällä.
Juu meni, kiitos korjauksesta :-)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Noniin, nesteet vaihtoon ja ensin pääsylinterin tiivistesarjat uusiksi, kattotaan sitten mites kävi, kiitoksia :)
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Saab80
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Saab80 »

Mulla oli itsellä ihan sama vika. Korjautui kun hoonasin kytkimen pääsylinterin, koska sinne oli tullut ruostetta sekä vaihdoin pääsylinterin tiivisteet ja jousen. Tämän jälkeen ilmasin kytkimen ja aluksi tuli ihan mustaa jarrunestettä, ei ihme että oli korroosio päässy yllättämään. Toivottavast saat kuntoon......
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Taas pelittää. Remppa tuli tehtyä vähän viiveellä, kun lomareissut painoi päälle.
AD-osaliikkeestä uusi kumisarja 6.40 jevgenillä ja reilusti jarrukumirasvaa ja dotnelosta. Mustathan oli nesteet mullakin, en oo ennen ees tienny, että ilmauspaikka on niin helposti esillä.
Ilmamassamittarin päästä putki pois, niin olipas sen jälkeen ilmaruuvi hyvin näkösällä.
Pääsylinteri oli hyvässä kunnossa, ei syöpymiä, vaan puhdistus riitti.

Kirjan mukaan pitäisi laittaa painetta nestekuppiin ennen ilmausta, mutta ilmaus onnistui samoin kuin jarruissakin, kuppi on korkeammalla kuin ilmausliitin, joten annoin painovoiman hoitaa asian --> ilmausruuvi auki ja antaa valua... aikani valuttelin ja ruuvi kiinni, muutama pumppaus kytkimestä, uudelleen valumaan, jolloin tuli uusien kumienkin väliin jäänyt ilma pois ja niinpä tuli kytkimestä hyvä! :lol:
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Vastaa Viestiin