Sivuääniä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Eli kiikarissa olisi 310 000 ajettu tonnikala 2.0 mpt vuodelta 1996. Auto näyttäisi kuvien perusteella olevan todella hyvässä hapessa ja mm. aeron sisustaa löytyy..

Ongelma vain on se, että myyjälle soitettuani hän kertoi koneesta kiihdytettäessä kuuluvan sivuäänen, joka on jonkin sortin "särähdys" ?! Vika on ollut jo edellisen omistajan aikaan, eikä ole menoa hänen mukaansa haitannut.

Nyt kysyisinkin viisaammilta, mikä moisen äänen mahtaisi aiheuttaa? Auto on myynnissä sen verran kaukana, ettei huvittaisi tuntikaupalla paikan päälle ajella toteamaan, että käyttökelvotonhan tämä nyt on.. Voisiko olla jotain mystistä peltien resonointia?

Niin, ja huoltokirjaa ei ikävä kyllä löydy, riskialtista? Miten lie kestäneet esimerkiksi tasapainoakseleiden ketjut ja rattaat noissa 2-litraisissa matalapaineturboissa, kun kauhunsekaisin tuntein olen juttua 2.3 litraisten koneiden ongelmista lukenut..?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kiihdyttämisellä varmaan tässä tarkoitetaan muuta, mutta tyhjäkäynnin tuntumassa liikkeellelähdössä kuuluva räminä voi olla peräisin katalysaattorin yläpuolisesta pellistä, jonka saa kiristettyä helposti.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Henkka #2283 kirjoitti:Kiihdyttämisellä varmaan tässä tarkoitetaan muuta, mutta tyhjäkäynnin tuntumassa liikkeellelähdössä kuuluva räminä voi olla peräisin katalysaattorin yläpuolisesta pellistä, jonka saa kiristettyä helposti.
Mä olen nykyään äärimmäisen varauksellinen kaikkeen ylimääräiseen rallatteluun ja ja särinään , varsinkin kiihdytellessä. Sigusta selviää miksi :twisted:
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja siiseli »

-96 mallissa eikös ole eteen siirretty katti? Itsellä ainakin -95 mallissa on, ja tuo katin yläpuolella oleva pelti on hitsattu kattiin.
#3834
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

-96 mallissa eikös ole eteen siirretty katti? Itsellä ainakin -95 mallissa on, ja tuo katin yläpuolella oleva pelti on hitsattu kattiin.
-96 mallissa eikös ole eteen siirretty katti? Itsellä ainakin -95 mallissa on, ja tuo katin yläpuolella oleva pelti on hitsattu kattiin.
Eli särähdys tuskin tuosta pellistä sitten kuuluu, kun kerta hitsattu kiinni?
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

tasapainoakseleitten ketjun rattaat kuluneet? Lyö yli kun enemmän kierroksia antaa?
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Doomrider kirjoitti:tasapainoakseleitten ketjun rattaat kuluneet? Lyö yli kun enemmän kierroksia antaa?
Kaikkea saa arvailla ;-) Tosiaan omasta pannusta oli alakerran laakerit kaputt ja juuri vain pientä "särinää" ensin kiihdytyksissä ja sitten rallatusta , myöhemmin kolkotusta ja lopuksi tuho. Kaikki ylimääräinen ääni on pahasta :twisted:
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kaide kirjoitti:Mä olen nykyään äärimmäisen varauksellinen kaikkeen ylimääräiseen rallatteluun ja ja särinään , varsinkin kiihdytellessä. Sigusta selviää miksi :twisted:
Voin vain yrittää ymmärtää :)
siiseli kirjoitti:-96 mallissa eikös ole eteen siirretty katti? Itsellä ainakin -95 mallissa on, ja tuo katin yläpuolella oleva pelti on hitsattu kattiin.
Aero -96:ssa pellin päällä oli ruuvi (kanta auton pohjan suuntaan), jota kiristämällä räpinä loppui, muusta en tiedä :o Taisi olla torxilla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Raser »

Onkos se tämä:

http://www.nettiauto.com/saab/9000/2546208

Myyjänä on autoliike, joten puoli vuotta lienee lakisääteistä takuuta myös tässä käytetyn kaupassa.

Autoliikkeen myyjää tuskin on pienet särähdykset haitanneet, mutta se edellinen omistaja saattaa tietää asiasta enemmän, eli yhteys häneen!?!

Tod.näk. saanut konerikkoisen loppuunajetun saabin työnnettyä jobbari-liikkeeseen loppusijoitukseen, jos siis kyseessä on yo. nettiauton saabbi. Toisaalta se saattaa olla todellinen helmi, johon on noihin kilsoihin nähden ollut pakko vaihtaa jo lähes kaikki liikkuvat osat.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Paha mennä sanomaan että mitä tarkoitat kun sanot että kaikki liikkuvat osat on pitänyt vaihtaa 310 000 km ajetusta tonnarista.

Itselläni on juurikin + 300 000 km ajettu 2.3 täyspaine tonttu niin osat jota siihen on vaihdettu auton elinikänä ovat.

-Laturi.
-Kannentiiviste.
-Takapönttö.
-Termostaatti.
-Flektin anturi.
-Ylävesiletku.(vaihdoin kun näytti haperolta.)
-Välijäähdytin (peräänajon vuoksi.)
-Kytkin asetelma+vauhtipyörä.
-Tasapaino akselien ketjut ja rattaat.(olisi selvinnyt ketjun poistamalla.)
-Joku akseli vaihdelaatikosta.
-1 kpl vetoniveliä sekä 3 kpl suojakumeja.
-Starttimoottori.
-Kallistuksen vakaajan puslat.
-Magneettiventtiili.
-Pääsylinterin tiivisteet sekä kytkimen paineletku.

+Paljon renkaita , polttimoita,pyyhkijänsulkia ja muuta mikä hajoaa samalla lailla oli auto kuin auto.

Pointtini oli se että jos tonnarilla ajetaa rauhallista ajoa niin siinä ei kovin paljon osaa tarvitse 300 tkm aikana uusia varsinkin jos ajetaan paljon pitkää matkaa.

PS. Vian etsintää voisi edesauttaa jos on mahdollisuus kiihdytellä sillä autolla Dynamometrin rullien päällä jolloin äänen pystyisi paikantamaan sekä mahdollisuuksien puitteissa korjaamaan.

Tai sitten voit pyytää jobbaria selvittämään äänen lähteen ennen kuin menet katsomaan.

Suosittelen myös ottamaan Stetoskoopin matkaan jos lähdet autoa katsomaan niin sillä saa helposti kuunneltua onko koneessa/turbossa jotain vakavampaa vikaa olemassa/tulossa lähiaikoina.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Raser »

AkiZZa kirjoitti:Paha mennä sanomaan että mitä tarkoitat kun sanot että kaikki liikkuvat osat on pitänyt vaihtaa 310 000 km ajetusta tonnarista...

...Pointtini oli se että jos tonnarilla ajetaa rauhallista ajoa niin siinä ei kovin paljon osaa tarvitse 300 tkm aikana uusia varsinkin jos ajetaan paljon pitkää matkaa.
Niin, tarkoitan sitä onko kyseessä ostajan kannalta ns. helmi vai ei. Jos autoon on vaihdettu jo "kaikki" osat, niin seuraavat sata tonnia luulisi menevän kivuttomammin, kuin sellaisen yksilön kyseessä ollessa, mihin ei ole vielä tehty remppaa isolla kädellä/rahalla.

Enkä kyllä usko mihinkään "rauhallisen ajon teoriaan" joka säästäisi erityisesti saabin osia rikkoutumiselta. Itse en ole rauhattomasti omalla tonnarilla ajellut koskaan, silti siinä ei juuri alkuperäisiä osia enää ole. Tosin minulla on siis eri vuosimallin aivan eri osista kasattu ja erimallinen tonnari kuin mistä tässä on kyse, mutta silti.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Se on varmasti myös osaltaan onnen kauppaa.

Mutta sitä asiaa et varmastikkaan kiistä etteikö auton käyttötavalla olisi merkitystä osien käyttöikään ?

Itse ostan paljon mielummin autoni joltain syrjäseudun asukilta esim. lapista jossa on kärjistetysti ajettu yhtä kylmäkäynnistystä kohden se 100 km kuin joiltain pääkaupunki seudulla asuvalta missä on ajettu n.5 km/per kylmäkäynnistys.

Esimerkkini oli todella kärjistetty eikä tarkoitukseni ole loukata ketään eikä mitään.

Toivottavasti joku löytää pointtini viestistäni.
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Raser, kyllä. Sama saabas kyseessä..

Paikan päälle pitäisi päästä vähän kokeilemaan ja kuuntelemaan, mutta saa nyt nähdä kannattaako ollenkaan lähteä.. Ikävä homma, jos noin hyvän näköisessä tonnikalassa olisi kone hajalla. :?

Huoltokirjan puuttuminen noilla kilometreillä kuumottaa aina, kun ei tiedä yhtään mitä osia autoon on noiden kilometrien aikana työnnetty - vai onko mitään. Edellisellä omistajalla oli kuulemma ollut "läjä autoja" ja saab oli tullut liikkeeseen jonkin vaihdon tai vastaavan seurauksena, jos nyt oikein muistan. Eli ei kovin hyvältä kuulosta nuo vaihdokit tuntien.. Harmi, kun en vain mikään asiantuntija näissä autohommissa ole. Perhetuttu käynee katsomassa kyseistä ajokkia, kunhan kerkeää. Jos sitten saisi vähän enemmän selkoa.

Edit:

Ainiin, unohtui yksi asia: eihän 2.0t matalapaineturbossa pitäisi olla ahtopainemittaria ollenkaan? Tuossa sellainen näkyy olevan.. liekö mittaristo vaihdettu jostain täyspaineisesta?
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Ei pitäisi olla turbon mittaria eikä turbo-logoa etsäleikössä, eikä aeron kaarilistoja, mustia kylkilistoja ja aeron penkkejä ym ym.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Sivuääniä

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Juu on täyspaineisen mittari joten on mahdollista ellei peräti todennäköistä että ajettujen kilometrien suhteen yritetään kusettaa.
Vastaa Viestiin