Kotiin ajaessa alkoi kuitenkin rakas sotaratsuni vikuroimaan, liekö mukava tehonlisäys rasittanut vanhaa kaakkia, mutta murheita alkoi kuitenkin ilmaantua.
Noin reilun tunni ajon jälkeen alkoi ahdot aaltoilemaan aika rajusti, jonka syyksi todennäköisesti tulee varmistumaan hukkaportin kuoleentunut jousi. Uusi osa on jo tilauksessa ja tulossa viikolla 21, eli tämä asia saadaan hoidettu pois murhelistalta.
Auto siis toimi kohtuullisen mukavasti aaltoillen aina viime päiviin asti.
Nyt uutena ominaisuutena on ilmestynyt noin 10min/10-20km ajon jälkeen ahtojen totaalinen katoaminen. kone kerkiää olemaan lämmin ja tehoja on mukavasti kunnes kesken kaiken ahdot lopahtavat ja se on sit siinä. Asensimme ahtopainemittarin, jonka ilmoittamat lukemat olivat yhteneväiset ns. perse tuntumalle.
Alussa ahdot käyvät reilussa 1.0 bar:ssa, jonka jälkeen tutun aaltoilun jälkeen hiipuvat tuonne 0.9bar paikkeille. Sitten alkaa se hauskin vaihe, kesken ajon, kiihdytyksen tapahtuu jotakin ja tämän jälkeen ahtopaineita ei saa kirveelläkään 0.4bar yli. Aivan sama vaikka laulan hoosiannaan ja painan isolla vaihteella ylämäessä kaasun pohjaan tai pienellä vinkutan hitaasti/nopeasti rundit punaselle. 0.4bar on max ja piste.
Vika voi olla myös hukkaportissa mutta ongelma tulee päälle kuin vääntäisi katkaisijasta. Maptun onneksi suhtautui asiaan hyvin ja lupasivat toimittaa uuden mankkuventtiilin vai mikäs se oli

Tänään vaihdoin uuden bensansuodattimen, joten tuolla osastolla ei ainakaan murheita pitäisi olla.
Varsinaista kysymystä ei minulla ole, mutta kirjoitan kuitenkin tästä viestin, jos jollain olisi yhteneväisiä ongelmia ja olisi jopa keksinyt tähän ratkaisun. Selaamalla en vastaavaa ongelmaa itse löytänyt.
Auto on Saab 9000 CSE 2,3t vm. 96 ja uskollisia kilometrejä on jo n. 200 540 tkm
******************************************
Ratkaistu / kiitos Hook:lle toimivan mankkuventtiilin lainauksesta.
Uskomatonta tässä on, että ensimmäinen venttiili hajosi reilussa tunnissa
