Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Tästä aiheesta onkin ollut keskustelua täällä.

Eli omistan auton, siis SAAB 9000, jossa on TCS. No nyt se sitten polttaa sitä punaista TCS Control -valoa.

Eikö se valo voi siis palaa joko keltaisena taikka punaisena? Siis se on siellä mittariston oikealla puolella. Kahta valoa siellä ei ole, vaan tarkoitan että se yksi vaihtaa väriä.

Mutta eikö TCS-järjestelmässä pitäisi tällöin olla joku isompi vika (taikka ainakin kalliimpi vika)?

Yleensähän kaasuläppäkotelon vioittuminen sytyttää punaisen TCS Control -valon ja ja järjestelmä(t) menevät limp home -hätäkäyttötilaan. Tässä tilassahan käytetään mekaanista kaasuvaijeria, joten se otetaan käyttöön. Tämä seuraksena kaasupoljin siis jäykistyy.

Muutamaa seikkaa autossa vaan ihmettelen:

Eli sitä kaasuvaijeria ja polkimen jäykistymistä. Eli eikö kunnossakin olevissa TCS-varusteisissa tonnareissa kaasuväijeri ole jäykkä kun auto ei ole käynnissä?

Nimittäin kun käynnistin auton niin kaasuläppäkotelosta tulee ulos joku ihme tappi ja näyttää että vaijeri on vaan entistä löysemmällä. (Voin kyllä ottaa selventäviä kuviakin.)


Samaten olen kuullut ja kuulin että auto ei ota limp home -tilassa paljoa kierroksia. Kuulemma jotain 2500-3000 rpm, siis maksimissaan 3000 rpm.

Tässä vähän käyttelin autoa. Painelimpa kaasua muutaman kerran, ja totesin että aika vaivalloisesti kierrokset lisääntyvät. Oikeastaan ne ensin lisääntyvät, mutta sitten niitä ikäänkuin tiputetaan. (Samaten ahtopaineet ensin nousivat mutta sitten ne tippuvat, tämä voi siis olla joko normaalia tai sitten ei).

Mutta itse sain auton moottorin kuitenkin ottamaan kierroksia noin 4000 rpm ja ne myös pysyivät siellä. (Näinhän ei pitäisi olla limp home -tilassa?)

Mielestäni kun tässä ostin auton niin silloin TCS Control -valo paloi keltaisena. Mutta kotio vietäessä ja kotona se on palanut koko ajan punaisena. Autosta pääsi kyllä akku vähiin.

Auto oli myös useamman tunnin täysin ilman akkua ja virrat oli virtalukosta päällä ja samaten kaikki keksimäni sähkölaitteet. Mutta vikavalot vaan silti loistaa.

Samaten autossa on ABS-jarrut rikki, eli valot palaa eikä toimi.
SAAB
Annica
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 15:13

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Annica »

Aloita tarkistamalla johtojen liitosten mahdolliset hapettumat. Meidän tonnariin TCS valo sammui annoksella wd-40:tä liitoksiin (eli ei ollut ainakaan kallis toiminpide)
Jos paska mäihä, voi vika myös löytyä ABS-anturista, jonka ei uskoisi vaikuttavan TCS:ään ollenkaan mutta kyllä se vain vaikuttaa - tällöin hinta muutama sata euroa.

Lycka till!
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Jees, mulla auttoi pirtu tcs ongelmaan (...kallisarvosta tavaraa, mutta autokin tykkää :D ), liittimille kyllä näytin sitten ihan kunnon ainetta.
Mutta mutta, olikos automaateissa ja manuaaleissa eroa tcs:n toiminnassa... eli olikos toisessa tcs jotenkin sidoksissa auton jarruihin? Vai miten noi sutimista rajoittikaan?
Mikäli noin, niin voiksiko abs-vika aiheuttaa myös ongelmia tcs:ään?
Tämä nyt lähinnä kysymyksenä, johon joku viisaampi voinee vastata.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mutta mutta, olikos automaateissa ja manuaaleissa eroa tcs:n toiminnassa... eli olikos toisessa tcs jotenkin sidoksissa auton jarruihin? Vai miten noi sutimista rajoittikaan?
Mikäli noin, niin voiksiko abs-vika aiheuttaa myös ongelmia tcs:ään?
TCS on sidoksissa ABS. Antureilta pyörimis/sutimis tieto jne.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyllä se valo palaa vain ja ainoastaan punaisena jos on palaakseen. ABS valo on oranssi. ABS anturi ei vaikuta TCS ctrl valon syttymiseen. Tälläin palaa vain anti lock. TCS toimii kuitenkin normaalisti.
Vikakohteita, ensimmäinen mitä tutkisin, on varmuusventtiilit, mittaa niistä vastus. Sitten on kaasupolkimen asentoanturi, tcs boksi, tai läppäkotelo.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Wombbu
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 17:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Wombbu »

Omassa tonnarissani on myös sama vika, joskin vain lämpimänä käynnistettäessä. Tyhjäkäynti tippuu n.600 kierrokseen, TCS-valo palaa ja kaasu jäykistyy. Moottori kuitenkin ottaa kierroksia ihan entiseen malliin. Mihinkähän vikaan tuo viittaisi, kun kerran kylmänä käynnistettäessä auto toimii mallikkaasti? Eräs korjaaja puhui jotain alipaineletkuista, mutta en ole löytänyt mitään vuotoja niistä. Tuota edellämainittua wd-40 -suihkuttelua voisin kokeilla seuraavana, jos joku kertoisi, että mihinkä liitoksiin sitä pitäisi ruiskutella.
9000 CS Turbo S -92
9-5 Aero farkku -01
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tässäpä testailin auton moottoria yhden toisen vian takia (öljyvuoto).

Otimpa siinä sitten polttoainepumppujen (onko niitä 1 vai 2) sulakkeen pois. Ja samalla innostuin ottaa TCS- ja ABS- jarrujenkin sulakkeen pois. No ainakin TCS-sulakkeen.

No eipä palanu vikavalot enää! En sitten tiedä miten auto käytännössä toimii, jos toimii ollenkaan.

ABS/SRS-yksikön pistoketta tässä on CRC:llä ruiskuteltu ja vähän muitakin kontakteja.

Saas nähdä mitä tapahtuu kun kytkee takaisin toimintaan kaikki. Luultavasti valot loistaa edelleen.
SAAB
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Eli, MITÄ kannattaa tehdä, kun TCS-valo palaa punaisena?????????????
9000 -92 2,3 turbo cd

http://sites.google.com/site/myrskybong ... 3-t-1992-2

Kaitsu










kimmoisa kirjoitti:Tässäpä testailin auton moottoria yhden toisen vian takia (öljyvuoto).

Otimpa siinä sitten polttoainepumppujen (onko niitä 1 vai 2) sulakkeen pois. Ja samalla innostuin ottaa TCS- ja ABS- jarrujenkin sulakkeen pois. No ainakin TCS-sulakkeen.

No eipä palanu vikavalot enää! En sitten tiedä miten auto käytännössä toimii, jos toimii ollenkaan.

ABS/SRS-yksikön pistoketta tässä on CRC:llä ruiskuteltu ja vähän muitakin kontakteja.

Saas nähdä mitä tapahtuu kun kytkee takaisin toimintaan kaikki. Luultavasti valot loistaa edelleen.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, Pe Heinä 17, 2009 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab jo 50 vuotta!
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

No todennäköisesti, mikäli oikein muistan. Sulla ei nyt autossa sitten toimi TCS, ei toimi cruise, ei toimi ilmastointi, eikä ABS:t. Ja ahdotkin taisi jäädä peruspaineille. ja tyhjäkäynti on se noin 400-600rpm. Muuten toimii ihan ok



kimmoisa kirjoitti:Tässäpä testailin auton moottoria yhden toisen vian takia (öljyvuoto).

Otimpa siinä sitten polttoainepumppujen (onko niitä 1 vai 2) sulakkeen pois. Ja samalla innostuin ottaa TCS- ja ABS- jarrujenkin sulakkeen pois. No ainakin TCS-sulakkeen.

No eipä palanu vikavalot enää! En sitten tiedä miten auto käytännössä toimii, jos toimii ollenkaan.

ABS/SRS-yksikön pistoketta tässä on CRC:llä ruiskuteltu ja vähän muitakin kontakteja.

Saas nähdä mitä tapahtuu kun kytkee takaisin toimintaan kaikki. Luultavasti valot loistaa edelleen.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Jahas, laitetaanko jenkeistä kimppatilausta menemään? :mrgreen:
Nyt se taas porsii, Limb homea ja 5xce. Pitäänee taasen irrottaa ja kokeilla jos vielä onnistuis putsaamalla.

Edit: Jos joku on tilaamassa eeuropartsilta, niin laittelee vaikka yv, saattaa tulla ajankohtaiseksi.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Täytyy ny paremmin testailla sitä autoo kun saa käymään.

Onko noita kaasuläppäkoteloita vaan yhdenlaisia, eli käykö ne kaikki ristiin?

Tässä omaanikin putsasin.
SAAB
peker
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 07:52

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja peker »

Oletteko ystävät miettineet kierroslukuanturin vioittumisen mahdollisuutta, jos autoon asennettu?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja peinu »

kimmoisa kirjoitti:Täytyy ny paremmin testailla sitä autoo kun saa käymään.

Onko noita kaasuläppäkoteloita vaan yhdenlaisia, eli käykö ne kaikki ristiin?

Tässä omaanikin putsasin.
aika monenlaisia on, eikä käy ristiin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin joo SAABmaisesti niitä koteloita on tietenkin useampaa mallia.

Niin ny sitten saa tuamme auton käymäkuntoon, siihen tuli se oikea vikatila.

Ensimmäisellä käynnistyksellä auto tosin vanhaan tapaan ei jäykistänyt kaasuvaijeria. Toisella käynnistyksellä se sitten tapahtui ja samalla tyhjäkäynti on liian matala (noin 500 rpm).

Täytyy ny ensin kai kattoo niitä jarruja kun siellä palaa koko ajan se Anti-Lock -valo. Jarrut toimivat kuin tavalliset jarrut, niissä on siis kuitenkin se sähköinen tehostus käytössä.
SAAB
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Kaikki paikat on nyt suihkuteltu ja aina käynnistaessä TCS valo ei poistu pelistä.
ANTAKAA nyt, joku joka TIETÄÄ mihin kannattaa seuraavaksi paneutua.
Jos jotain paikkoja mitä tutkia ,niin kuvakin tai siitä osoite olisi hyvä. KIITOS etukateen!
AUTO 9000 CD -92 2.3 TURBO
SOITTAAKIN SAA, 044-990 6255



[quote="f1dtmgp2"]Eli, MITÄ kannattaa tehdä, kun TCS-valo palaa punaisena?????????????
9000 -92 2,3 turbo cd
Kaistu
Saab jo 50 vuotta!
Vastaa Viestiin