Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Ostin juuri hieman alle 100tkm ajetun vm 96 tonnarin automaattilaatikolla 2.3T koneella. Nyt mietityttää onko normaalia että kun laatikko vaihtaa kakkoselta kolmoselle, kuuluu pieni "ulahdus". Muilta vaihteilta vaihtaessa tuota ei kuulu... panikoinko turhaan vai pitäisikö jostain alkaa etsimään vikaa? Laatikon öljyjä en ole vielä vaihtanut.. voisiko tuo auttaa?
Laatikko vaihtaa muuten mielestäni ihan pehmeästi. Tuo ulahdus ei kovin kova ole mutta sen kuulee jos ei esim radio ole kovalla tai ilmastointi huuda täysillä.
Laatikko vaihtaa muuten mielestäni ihan pehmeästi. Tuo ulahdus ei kovin kova ole mutta sen kuulee jos ei esim radio ole kovalla tai ilmastointi huuda täysillä.
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
#4674
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
eihän vaan bypass vinkaise ?
Askin öljyt ja suodatinhan kannattaa vaihtaa jos ei ole takeita historiasta. Tosi vähän ajetun kappaleen olet kyllä löytänyt !
Askin öljyt ja suodatinhan kannattaa vaihtaa jos ei ole takeita historiasta. Tosi vähän ajetun kappaleen olet kyllä löytänyt !
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Hmm en ole turboilla ennen ajanut niin vaikea sanoa mutta mielestäni muulloin tuota ääntä ei kuulu kuin tosiaan tuolta kakkoselta kolmoselle vaihtaessa, ilmeisesti muulloinkin pitäisi tuon sitten kuulua..?vesa67 kirjoitti:eihän vaan bypass vinkaise ?
Askin öljyt ja suodatinhan kannattaa vaihtaa jos ei ole takeita historiasta. Tosi vähän ajetun kappaleen olet kyllä löytänyt !
Täytyy tosiaan nuo öljyt ja suodatin vaihtaa, ei ole sen kummemmin huoltokirjaan merkitty, pelkästään leimat n. 10-15tkm välein merkkihuollossa Auto on kyllä melko löytö, tosi siisti.
Edit: lähinnä tuo ääni on sellainen lyhyt inahdus, voisi kuvitella samanlaiseksi esim jossain penkeissä mikä kuuluu jousista kun istahtaa.
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
#4674
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
kuulostaako samanlaiselta jos vedätät sinne 4000 kiekan paikkeille läppä auki kakkosella ja päästät kaasujalan nopeasti ylös ? sitten se on bypass, sellainen nopea vinkaisu/inahdus (dumppareilla tämä tilanne aiheuttaa mielihyvää megapsihhauksen muodossa).
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Joskus aikanaan kohtasin samanlaisen tapauksen ja silloin taisi olla puhetta kytkinpakan kuluneisuudesta... kannattaa ottaa suoraan yhteyttä vaihteistokorjaamoihin, niin asia selvinnee sieltä.
Bypass:n suhahduksen voit kokeilla kiinteällä ykkösellä tehdyllä voimakkaalla kiihdytyksellä ja tipauttamalla kaasun pois päältä nopeasti. Tarkoitus siis saada samanlainen ilmiö aikaiseksi, kun sulkisit kotona vesikraanan äkisti ja aikaansaisit "vasta-aallon" joka pistää putkiston kolisemaan. Bypass:n tehtävänä on siis avata tälle ilma vasta-aallolle reitti turbon imupuolelle, häiritsemättä turbon normaalia toimintaa.
Toki ääni saadaan kuulumaan muillakin vaihteilla, mutta näin eliminoit lootan äänet pois. Mitään kovin kovaa ääntä ei kannata odotella, joten aluksi testaisin ikkuna auki
Bypass:n suhahduksen voit kokeilla kiinteällä ykkösellä tehdyllä voimakkaalla kiihdytyksellä ja tipauttamalla kaasun pois päältä nopeasti. Tarkoitus siis saada samanlainen ilmiö aikaiseksi, kun sulkisit kotona vesikraanan äkisti ja aikaansaisit "vasta-aallon" joka pistää putkiston kolisemaan. Bypass:n tehtävänä on siis avata tälle ilma vasta-aallolle reitti turbon imupuolelle, häiritsemättä turbon normaalia toimintaa.
Toki ääni saadaan kuulumaan muillakin vaihteilla, mutta näin eliminoit lootan äänet pois. Mitään kovin kovaa ääntä ei kannata odotella, joten aluksi testaisin ikkuna auki
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Miksikäs se pyypässi vinkasis kun automaatti vaihtaa
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Kuulostaa kalliilta jos tuon kytkimen joutuu uusimaan Autolla on tosin kyllä vielä takuu, ostin sen käytettynä liikkeestä ja muistaakseni moottorilla, voimansiirrolla ja vaihteistolla on 6kk tai 5tkm takuu. Täytyy vaan sitten ajoissa jostain korjaamalto varmentaa tuo mahdollinen vika.. sen takia näitä kyselen autolla on tosiaan ajettu vasta 92tkm joten tuntuu vähän oudolta että olisi jo jotain vikaa mutta ajotavastahan se on kiinni...Mhirvi kirjoitti:Joskus aikanaan kohtasin samanlaisen tapauksen ja silloin taisi olla puhetta kytkinpakan kuluneisuudesta... kannattaa ottaa suoraan yhteyttä vaihteistokorjaamoihin, niin asia selvinnee sieltä.
Niin ja samaan syssyyn vielä tällainen tyhmä kysymys että kuuluuko auton liikkua hiljakseen itsekseen D ja R asennoilla vaikka kaasua ei painaisi? En ole ennen automaateilla ajanut mutta kaverini sanoi että hänen automaattivolvonsa pysyy kyllä ihan paikallaan jarrua painamattakin.
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
#4674
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Kyllä kuuluu liikkua R tai D päällä. Ja vasta legendana kaverin volvo liikkui myös
Saab 9000 CD Turbo vm -89
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Omassa oli sama vika, syynä halkeama imm:n ja turbon välisessä putkessa. Kokeile ensin kiristellä kaikki ahtoputkiston liitokset.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Vaikkei varsinaisesti varmastikaan "vikaan/ominaisuuteen" liitykkään, niin tarkistaisin ja vaihtelisin myös kaikki alipaineletkut yms. vaikkei niissä välttämättä mitään vikaa (vielä) olisikaan. Jos vaihdettu jo sanotaan ~5 vuoden sisään, niin ei liene tarvista uusia.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Mulla oli pihassa 244 volle automaatilla, kyllä seki D:llä ja R:llä rullas itekseen.Liquila kirjoitti:Kyllä kuuluu liikkua R tai D päällä. Ja vasta legendana kaverin volvo liikkui myös
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Kannattaa tosiaan tutkia imuputkiston liitännät etenkin magneettiventtiilin letkujen osalta, vaikka autolla on noinkin hämmästyttävän vähän kilometrejä takanaan niin aika se silti tahtoo tehdä tehtävänsä kumiosille eli voi hyvinkin vihellellä jostakin haljenneesta välistä koska ei se By-Pass- venttiili automaateissakaan aivan viraton ole. Muutenhan sitä ei olisi ollenkaan.
Ja kyllä sen tavanomaisen mekaanis-hydraulisen automaattilaatikon ominaisuuksiin kuuluu "ryömittäminen" ajovaihteen päälläollessa eteen- tai taaksepäin eli jos se kaverin Volvo on suht. samaa ikäluokkaa ja perinteisellä automaattilaatikolla eikä jaksa ryömiä niin silloin siinä on vikaa.
Öljynvaihto näihin on aikas yksinkertainen ja halpa toimenpide ja suositeltu öljykin Mobil 220 noin 5,90-6,90/L ja sitä saa lorottaa yhdessä vaihdossa n. 3,5-4,5L auton asennosta riippuen eli todellakin maksaa vaivan laatikon jatkoa ja huolettomia kilometrejä sekä napakkaa toimintaa silmälläpitäen.
Ja kyllä sen tavanomaisen mekaanis-hydraulisen automaattilaatikon ominaisuuksiin kuuluu "ryömittäminen" ajovaihteen päälläollessa eteen- tai taaksepäin eli jos se kaverin Volvo on suht. samaa ikäluokkaa ja perinteisellä automaattilaatikolla eikä jaksa ryömiä niin silloin siinä on vikaa.
Öljynvaihto näihin on aikas yksinkertainen ja halpa toimenpide ja suositeltu öljykin Mobil 220 noin 5,90-6,90/L ja sitä saa lorottaa yhdessä vaihdossa n. 3,5-4,5L auton asennosta riippuen eli todellakin maksaa vaivan laatikon jatkoa ja huolettomia kilometrejä sekä napakkaa toimintaa silmälläpitäen.
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Paljon kiitoksia vastauksista! Täytyy käydä nuo letkut tarkemmin läpi kunhan saa auton ajettua pukille, ei pääse päältäpäin kaikkiin liittimiin oikein käsiksi. Täytyy samalla sitten vaihdella nuo öljyt vaihteistoon ja moottoriin.
Nuo nuolella merkityt letkut (jotka tulevat magneettiventtiililtä?) tulikin jo tarkastettua mutta näyttivät (tai pikemminkin tuntuivat) kuin uusilta ja liitoksistakaan en äkkiseltään mitään huomannut:
http://www.aijaa.com/v.php?i=4418017.jpg
Olisiko muita vielä mitä tarkistaa?
Lainasin jonkun muun kuvaa kun en jaksa nyt mennä pimeään kuvailemaan Turbolta lähtee myös pari metallista putkea mutta ne eivät ilmeisesti tähän vaikuta..? Nekin tuntuivat kyllä olevan ihan kunnossa mutta ainakin yhtä ei päässyt päältä oikein tutkimaan.
Nuo nuolella merkityt letkut (jotka tulevat magneettiventtiililtä?) tulikin jo tarkastettua mutta näyttivät (tai pikemminkin tuntuivat) kuin uusilta ja liitoksistakaan en äkkiseltään mitään huomannut:
http://www.aijaa.com/v.php?i=4418017.jpg
Olisiko muita vielä mitä tarkistaa?
Lainasin jonkun muun kuvaa kun en jaksa nyt mennä pimeään kuvailemaan Turbolta lähtee myös pari metallista putkea mutta ne eivät ilmeisesti tähän vaikuta..? Nekin tuntuivat kyllä olevan ihan kunnossa mutta ainakin yhtä ei päässyt päältä oikein tutkimaan.
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
#4674
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Juu, niiden letkujen liitokset nimenomaan siihen Turbolle menevään kumiseen imuputkeen: Eli kannattaa väännellä (varovasti) niitä letkujen liitinyhteyksiä itse imuputkeen, yleensä tuppaavat olemaan juuristaan halkeilleet eikä sitä oikein näekään muuten kuin vääntelemällä ja kääntelemällä. Jos liitos hajoaa jo tässä tarkistuksessa niin todennäköisesti se olisi hajonnut jo hetikohta.
Uusi imuputki marmoritiskiltä: En uskalla edes arvata €-määrää...
Itse päädyin budjettiratkaisuun eli Bilteman vulkanoituvaan kumiliimaan/täytteeseen ja on se toiminutkin jo pari vuotta miksikään muuttumatta ja irtoamatta. Edellyttää ilmeisesti kylläkin liimattavien saumojen huolellista puhdistusta öljystä ksyleenillä, tinnerillä tai muulla vastaavan luokan rasvattomalla liuottimella.
En toki väitä että vika ja vislaus tässä juuri olisi, vaan muutenkin tarkistettavien kohteiden listalle vain..
Uusi imuputki marmoritiskiltä: En uskalla edes arvata €-määrää...
Itse päädyin budjettiratkaisuun eli Bilteman vulkanoituvaan kumiliimaan/täytteeseen ja on se toiminutkin jo pari vuotta miksikään muuttumatta ja irtoamatta. Edellyttää ilmeisesti kylläkin liimattavien saumojen huolellista puhdistusta öljystä ksyleenillä, tinnerillä tai muulla vastaavan luokan rasvattomalla liuottimella.
En toki väitä että vika ja vislaus tässä juuri olisi, vaan muutenkin tarkistettavien kohteiden listalle vain..
Re: Automaattilaatikon ulahdus vaihtaessa 2->3
Oma vastaava päästi ulahduksen kun suodatin alkoi olla tukossa automaatissa. Siinä tapauksessa vaihteiston suojakoppa oli ruosteessa sisäpuolelta ja ruoste varisi laatikkoon tukkien suodattimen. Edellinen omistaja oli vanhempi mies ja ajo ollut rauhallista. Omassa ajossa taisi öljyt lämmitä enemmän ja ruoste lähti liikkeelle.
Lopulta loppui veto kun suodatin oli tukossa. Suosittelen vaihtamaan laatikkon öljyt ja suodattimen, helppo homma tehdä vaikka itse.
Lopulta loppui veto kun suodatin oli tukossa. Suosittelen vaihtamaan laatikkon öljyt ja suodattimen, helppo homma tehdä vaikka itse.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008