Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Ostin pari päivää sitten tonnarille kaverin, ettei tarvi vanhuksen olla yksin. "uusi" hankinta on -91 9000 CD 2.3TA. Uitettu Saksasta Suomen maaperälle vuonna 2003. Auto on muuten kyllä esimerkillisen hyvässä kunnossa ikäisekseen, mutta pari asiaa tuossa häiritsee, tai on viisaampien vastausta vailla.

Elikkäs auto vilkuttaa srs-valoa heti virtojen päälle laittamisesta lähtien ja jatkui ainakin nopsan koeajolenkin ajan. Edellisen omistajan mukaan johtuisi siitä, että startattu liian pienillä jännitteillä ja samaa ehdotellaan täällä foorumilla, mutta mihin pitää varautua kun käyttää vikojen luennassa/nollauksessa?

Toinen kysymys mahdollisesti samaan aiheeseen liittyen. Autossa ei ole ohjauspyörän etäisyydensäätövipua(8967762), eli ratin etäisyyttä en pääse säätämään... Onko normaalia?

Enivei ensivaikutelma varsin mukava, vaikkakin alkuperäinen alusta tuntuu turhan pehmeältä ja keinuvalta, kun tottunut toisen tonnarin madallettuun ja jäykempään alustaan... On liian helppoa tuo ajaminen, kun ei tarvi keppiä enää hämmentää koko aikaa. 8)
Viimeksi muokannut samsikki, To Heinä 02, 2009 18:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Pommi vai muuten vaan?

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Jaa näyttäisi epc:n mukaan olevan normihomma tuo ratinsäätövivun puuttuminen tyynyllisestä?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Pommi vai muuten vaan?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

samsikki kirjoitti:Jaa näyttäisi epc:n mukaan olevan normihomma tuo ratinsäätövivun puuttuminen tyynyllisestä?
Puuttuu -95 vuoteen asti.

Oletko ajanut ennen **e versioilla, joissa on millin vahvemmat jouset. Käytetyissä autoissa tahtoo olla alusta yleensä aika valmista kauraa. Monesti auto menee vaihtoon kun tiedossa on useamman tuhannen euron (alusta, jarrut yms.) menoja ja sopiva väliraha löytyy.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Pommi vai muuten vaan?

Viesti Kirjoittaja samsikki »

9000LPT kirjoitti:Puuttuu -95 vuoteen asti.

Oletko ajanut ennen **e versioilla, joissa on millin vahvemmat jouset. Käytetyissä autoissa tahtoo olla alusta yleensä aika valmista kauraa. Monesti auto menee vaihtoon kun tiedossa on useamman tuhannen euron (alusta, jarrut yms.) menoja ja sopiva väliraha löytyy.
Jarrut tossa piti tosiaan uusia. Hintaa taisi tulla laadukkailla bilteman värkeillä 142e(levyt+palat+asennussarjat). Jouset ja iskarit oli edellinen omistaja jossain vaiheessa vaihtanut, joten ei pitäisi olla pahasti pehmenneet vielä. Jouset näyttivätkin melko tuoreilta ja hyväkuntoisilta, kun katselin jarruja värkätessä. Yksi asiaan vaikuttava tekijä on varmasti myös erilaiset renkaat noissa tontuissa. Vanhassa on 215/45/17" ja tossa nykysessä taitaa olla jotku 195/xx/15", tai vastaavat.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Pommi vai muuten vaan?

Viesti Kirjoittaja samsikki »

9000LPT kirjoitti:
samsikki kirjoitti:Jaa näyttäisi epc:n mukaan olevan normihomma tuo ratinsäätövivun puuttuminen tyynyllisestä?
Puuttuu -95 vuoteen asti.
Onko tuohon mahdollista kyseistä vipua itse viritellä paikalle, vai saako tyynyn naamalle rattia liikuttaessa?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Pommi vai muuten vaan?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sen vivun voit laittaa siihen itsekin. Multa löytyis vanhemmasta tonnarista sopiva, kaveriksi vielä samaa sarjaa olevan ratin alasuojamuovi :).

itse päädyin sellaseen ratkasuun, että otin sen ratin säätöpultin pois ja sen alla on sellanen prikka joka lukitsee ratin tiettyyn asentoon. Prikka pois ja ratti sopivaan asentoon, tässä tapauksessa täysin ulos ja pultti paikoilleen ja kireälle.

Kannattaa varalta pitää akun napa n. puoli tuntia irti ennen operaatiota, ettei bägi voisi edes mahdollisesti laueta.

SRS valon nollaus maksoi 40e metroautossa (5min töitä), perkeleen ryövärit :/.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Pommi vai muuten vaan? => SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Käytin sitte tälle aamulle autoa Oulussa autoåströmillä vikakoodien luennassa ja nollauksessa. Samalla piti ilmastointi "huoltaa", eli täyttää. Homma alko hyvin ja sain auton sisälle 10min etuajassa. Siinä sitten asentaja kyseli toiselta, että mistäs tästä vikakoodit saadaan irti. Toinen osasi neuvoa vänkärin penkinalta testipistokkeet. Eli ei muuta ku testeri kiinni ja lukemaan/nollaamaan vikoja. Vaan yllätyspyllätys - eipä onnistu. Noh toinen testeri ja uus yritys - ei onnistu edelleenkään. Tässä sitten reippaan puoli tuntia ähersivät ja totesivat, ettei kolmannellakaan testerillä onnistu. Eivät saa yhteyttä airbagiin. Moottorinohjaukseen yhteys saatiin nätisti, eikä sieltä puolen mitään vikaa löytynytkään, kuten ei pitänytkään. Pyysin ammattilaisia vielä tarkistamaan, ettei keskikonsolin sisästä löydy airbagin testipistoketta ja kuinkas ollakaan sieltähän löytyi mankan alta naarasliitin, jonka johdossa olevassa lapussa lukee selvästi "test airbag". Eli se siitä sitte???

Lähdin huollon puolelta käveleen jo pois ja ajattelin mennä ihailemaan verkkikseen kodinelektroniikkaa siksi ajaksi, että täyttävät ilmastoinnin. En kuitenkaan kerinnyt ihan verkkikseen sisälle, kun huoltomies jo soitti ettei onnistu ilmastoinnin täyttökään... Ei passaa laitteistot yhteen kuulemma.

Positiivinen maku jäi siitä, neuvoivat suosiolla ottamaan yhteyttä Aineelle ja ilmastointia neuvoivat täyttämään jossain nyrkkipajalla, josta löytyy vanhemmat vehkeet täyttämiseen. Olisi heilläkin ollut kuulemma joku vanhempi asentaja, joka olisi varmaan tiennyt heti miten lukeminen suoritetaan, mutta kun sattui olemaan juuri lomalla.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pommi vai muuten vaan? => SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Aiemmin tapahtunut ( Ja kyseessä oli 9000CD 2.3TA 1991 Musta )

Joo mulla on sama homma ollu ongelmana '89 9000 CD:ssä että valo vaan palo ja kaikki kävin ite läpi mihin kykenin kuten oot sinäkin tehny ja sitte metästin tuota testeriä ympäriinsä noin 2kk niin nyt selvis tämäkin homma eli valo sammu.. Nii siis se järjestelmähän on semmonen että valo ei sammu ennekuin vikakoodit on kuitattu pois. Tämä tapahtuu sillä "airbag testeri":llä eli ei toimi ISAT eikä TECH I/II.. Ja näitä testereitä löytyikin sitte ainakin koknaista yksi kappaletta suomesta tähän mennessä ja se löytyy suomen GMltä.. tarvittaessa voin paljastaa vehkeestä vastaavan setän yhteystiedotkin.. Laite lähetetään mihin tahansa valtuutettuun saab-huoltamoon asiakkaalle veloituksetta.. Laite on tällä hetkellä Oulussa Oulun autoliikkeessä.. Itse laite on semmonen pienen taskulaskimen kokoinen laatikko josta lähtee uros puoleinen pistoke siihen keskikonsolin pistokkeeseen ja pistokkeessa oli 4-kytkettyä napaa. Laitteessa oli 3 nappia:A,B ja C sekä pieni kahden merkin näyttö.
Mun autossa laite ilmoitti vikakoodin 27 tms.. eli se viittasi jotain sinne ratin suunnalle että joko katkos tai liian suuri jännitehäviö tms. ja kun muisti nollaattiin ei se enää syttynyt (ainakaan vielä..). oma diagnoosini vikakoodin synnylle on se että kun eräs asentaja joskus on irroittanut ratin autosta virrat päällä tms. on se vehje sitten tulkinnut että sinne syntyi katkos ja pannut muistiin merkin ja siinä se on valo sitten palanut pari vuotta.. ja nyt kiireellä katsastamaan ettei se vaan ehdi syttyä takasin.. nii ja ei ollut edes kallista lystiä kun 25 euroa maksoi..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Pommi vai muuten vaan? => SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

9000CD23T: Juu tuon jo lukasin läpi, kuten varmaan kaikki muutkin viestiketjut 9000-foorumilla, jotka käsittelevät srs-palamista...

Boxihan on juurikin tuo Siemensin tekele, jota joku muukin oli tutkaillut. Maadutuskohtia kokeilin jo putsatakin ja liikutella, mutta olivat todella siistit jo ennestään. Etukulmissa olevien törmäysanturien? johtoja kokeilin myös liikutella ja putsata. Valo jää siis vilkkumaan kun auton käynnistää ja jonkun aikaa, kun on ajellut rupeaa palamaan yhtäjaksoisesti.

Tähän ongelmaan ja vuosimallin autoon ei ole siis muuta mahdollisuutta, kuin tilata se yksi testeri tänne Ouluun ja käyttää autoa siinä kiinni? Aineellekin sai ajan vasta ensi viikolle - onhan lukuhomma sen verran pitkäkestoinen kuitenkin... Taitaa käynti tosin olla tyhjä arpa, jos tarvii tuon spesiaalitesterin.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pommi vai muuten vaan? => SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

samsikki kirjoitti:9000CD23T: Juu tuon jo lukasin läpi, kuten varmaan kaikki muutkin viestiketjut 9000-foorumilla, jotka käsittelevät srs-palamista...

Boxihan on juurikin tuo Siemensin tekele, jota joku muukin oli tutkaillut. Maadutuskohtia kokeilin jo putsatakin ja liikutella, mutta olivat todella siistit jo ennestään. Etukulmissa olevien törmäysanturien? johtoja kokeilin myös liikutella ja putsata.
Valo jää siis vilkkumaan kun auton käynnistää ja jonkun aikaa, kun on ajellut rupeaa palamaan yhtäjaksoisesti.
No juurikin se sen takia vilkkuu että on havainnut vian ja ressukka yrittää sitä
tulkita, mutta ei pääse puusta pitkälle ja vika on ja pysyy, siksi valo jää palamaan.
Omassani oli vikana oikeanpuoleinen hidastuvuus/kiihtyvyys anturi ( miten vaan, jousikierukan päässä paino joka antaa kontaktin jos g voimat yltyy liian suuriksi )
Se on sitten reikä torxilla kiinni

Mittalaite oli jokunen vuosi sitten Jyväskylässä/Laakkosella ja hetken aikaa PCS:llä.. 8)

pst...onko joku ronkkinut tuota boksia...näkyy maalit lohkeilleen...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Pommi vai muuten vaan? => SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

9000CD23T kirjoitti:pst...onko joku ronkkinut tuota boksia...näkyy maalit lohkeilleen...
Hyvin mahdollista. Saksasta uitettu 2003 Suomeen, eikä minkäänlaista historiaa ole jäänyt edes edelliseltä suomalaiselta omistajalta :evil:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Pommi vai muuten vaan? => SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Ilmastoinnin lauhdutin menee vaihtoon myös ja samalla olisi viisainta varmaan laittaa uudet o-renkaat molempiin letkuliitoksiin. Tästä seuraakin kysymys...

Minkäkokoiset o-renkaat ovat 79 72 094 ja 79 72 086. Tarvikeliikkeestä löytyisi jos jonkinkokoista Hellan o-rengasta ilmastoinnille, mutta kun pitäisi koot tietää. Eli jos joku ulkomuistista osaa heittää tai voisi käydä mittomassa ystävällisesti nuo o-renkaat olisin kiitollinen
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Juu eivätpä saaneet yhteyttä airbagiin edes aineella. Pidin pienen luennon tonnarin bägistä huoltomiehelle ja töiden vastaanotossa olleelle isännälle. Totesivat sitten lopuksi, että "pitääpäs ottaa yhteys maahantuojaan, jos tuollainen testeri jostain löytyisi millä boxiin pääsee käsiksi". Eiväthän ne tuolla aineellakaan tunteneet/tienneet siitä keskikonsolin sisässä olevasta "test airbag" -liittimestä mitään...

Vieläkö jollain on muistissa/tiedossa kuka siitä testeristä vastaa, tai missä sitä mahdetaan säilyttää? Jostain maahantuojan kaverista ne tuolla aineella jutteli, mutta kun ei jäänyt nimi mieleen. Aikoivat ottaa yhteyttä lähiaikoina, kunhan saavat asiaa selvitettyä, mutta saapa nähdä... :?

Niin ja menihän se vielä ilmastoinnista kenno-kompura-kuivain välinen letku uusiin puihin. Eivät ainakaan parissa hydrauliikkapaikassa mitä kävin täällä oulussa kyselemässä ruvenneet liitoksia uusimaan, joten uuden letkun tilaus edessä :( Vuosi lauhduttimen ja kompuran välinen letku siitä alumiiniputki-kumiletku välisestä liitoksesta. Varmaankin rupesi vuotamaan, kun hivenen letkua kääntelin lauhduttimen asennukse yhteydessä.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

hydrauliikkapaikassa mitä kävin täällä oulussa kyselemässä ruvenneet liitoksia uusimaan, joten uuden letkun tilaus edessä
www.pmcpolarteknik.com

Ainakin Jyväskylän konttorilla tehdään letkuja...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilmastointi- ja SRS-vammanen

Viesti Kirjoittaja samsikki »

9000CD23T kirjoitti:
hydrauliikkapaikassa mitä kävin täällä oulussa kyselemässä ruvenneet liitoksia uusimaan, joten uuden letkun tilaus edessä
http://www.pmcpolarteknik.com

Ainakin Jyväskylän konttorilla tehdään letkuja...
Joo täällä oulun puljussa joku väsyneen näkönen ukko tuumas, että juu ei oo ruukattu tommosia tehä. Tosin kävin perjantaina puol neljän aikaa kyselemässä, että saatto sekin vaikuttaa...
Neuvo johonki v*tun traktorikorjaamolle, josta kävin kyselemässä, mutta eivätpä ruvenneet sielläkään tekemään.

Kaikki hydrauliikkapuljut sanoneet etteivät tee joten taidanpa ottaa sen uuden 100e letkun.:cry:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Vastaa Viestiin