AT vaihteisto ongelmia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sammy k
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2009 16:25
Paikkakunta: Kittilä

AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja sammy k »

joskus kun kiihdyttää niin 3 -> 4 vaihteelle vaihtaessa vetäsee tyhjää, käyttää kierroksia jossain 4000-5000 tietämillä ja sitten nappaa vaihde taas kiinni.
onko loota menossa rikki vai mitähä? :cry:
onhanse
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 20:34
Paikkakunta: Oulainen

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja onhanse »

Mulla sama vika. Ilmenee vain kylmällä koneella/kylmällä ilmalla. Mikähän tuosa...?
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Hihnan kiristämistä ja säätöä pajalla voisi harkita.
Hanaa hillitysti!
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Kytkinpakka luultavasti alkaa olemaan kabut tai sitten lootan akselistoissa häikkää...

Itsellä teki 1-2 välillä saman joskus talvikylmillä kylmänä. Turbiinin pääakselin laakeri sökö ja akseli sorvaantunut + kytkin pakka sorona...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Kyselempä tässä vähän laatikko ongelmista. Mitä kaikkia mahdollisia syitä voi olla laatikon nykivään käyttäytymiseen. Voimakkaassa kiihdytyksessä(1 tai 2 vaihteella) kun yhtäkkisesti nostaa kaasun niin saattaa laatikko "jysähtää" kunnolla, kun loota päättää lyödä reilusti isomman vaihteen. Muutoinkin meno on hieman nykivää kaasujalan asennosta riippumatta(reilummin poljettaessa nykii ehkä enempi), mutta muuten loota toimii kuitenkin lähes täydellisesti, mitä nyt välillä on hieman innokas vaihteleen vaihteita. Kick downin vaijerin on säädetty muutaman kymmenesosamillin tarkkuudella. Moottorin ja lootan kumit melko loppu, mutta sikaflexillä jämäköitetty. Voi tietenki johtu noista, mutta loota nykii kuitenkin hyvin rauhallisessakin ajossa.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Matolaatikon jouset ja keskipakosäätäjän o-renkaat on ne perinteiset vikapaikat.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja samsikki »

mikkox9x kirjoitti:Kyselempä tässä vähän laatikko ongelmista. Mitä kaikkia mahdollisia syitä voi olla laatikon nykivään käyttäytymiseen. Voimakkaassa kiihdytyksessä(1 tai 2 vaihteella) kun yhtäkkisesti nostaa kaasun niin saattaa laatikko "jysähtää" kunnolla, kun loota päättää lyödä reilusti isomman vaihteen. Muutoinkin meno on hieman nykivää kaasujalan asennosta riippumatta(reilummin poljettaessa nykii ehkä enempi), mutta muuten loota toimii kuitenkin lähes täydellisesti, mitä nyt välillä on hieman innokas vaihteleen vaihteita. Kick downin vaijerin on säädetty muutaman kymmenesosamillin tarkkuudella. Moottorin ja lootan kumit melko loppu, mutta sikaflexillä jämäköitetty. Voi tietenki johtu noista, mutta loota nykii kuitenkin hyvin rauhallisessakin ajossa.
ecopoweriin yhteys ja sovit jousi/o-rengas urakan ;)
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Puslia epäilisin. Etutukivarren puslat aiheutti omassa nykäisyn kun olivat finaalissa. Veikkaisin että kone pääsee heilahtelemaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Pitääkö matolaatikon jouset vaihtaakseen laskea laatikosta öljyt ulos?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

makinju2 kirjoitti:Pitääkö matolaatikon jouset vaihtaakseen laskea laatikosta öljyt ulos?
Ei. Öljyt on vaihteiston pohjalla ja matolaatikko on vaihteistossa ylimpänä, joten enimmät öljyt pysyy vaihteistossa kyllä vaikka päältä aukookin.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF- ... age33.html

Voi silti olla hyvä idea vaihtaa öljyt ja puhdistaa/vaihtaa suodatin sitten kun jouset on vaihdettu ja vaihteiston kansi taas paikallaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

samsikki kirjoitti:
mikkox9x kirjoitti:Kyselempä tässä vähän laatikko ongelmista. Mitä kaikkia mahdollisia syitä voi olla laatikon nykivään käyttäytymiseen. Voimakkaassa kiihdytyksessä(1 tai 2 vaihteella) kun yhtäkkisesti nostaa kaasun niin saattaa laatikko "jysähtää" kunnolla, kun loota päättää lyödä reilusti isomman vaihteen. Muutoinkin meno on hieman nykivää kaasujalan asennosta riippumatta(reilummin poljettaessa nykii ehkä enempi), mutta muuten loota toimii kuitenkin lähes täydellisesti, mitä nyt välillä on hieman innokas vaihteleen vaihteita. Kick downin vaijerin on säädetty muutaman kymmenesosamillin tarkkuudella. Moottorin ja lootan kumit melko loppu, mutta sikaflexillä jämäköitetty. Voi tietenki johtu noista, mutta loota nykii kuitenkin hyvin rauhallisessakin ajossa.
ecopoweriin yhteys ja sovit jousi/o-rengas urakan ;)
Ilmeisesti ei ole ihan yksinkertainen urakka ja jousi, sekä o-rengas maksaa hunajaa?

Voi se olla kyllä puslistakin kiinni, mutta tuntuu, että ennemmin vika olisi niissä hydraulikumeissa. Tuntuu tuo kohtalaisesti kuitenkin toimivan ja ei viitsisi hirveästi rahaa tuohon upottaa. Vaihdoin tuossa, jo hyvän aikaa vuotaneen pakosarjan tiivisteen. Jotenkin tuntuu kuin että loota olisi ruennut toimimaan hieman paremmin(pehmeämmin) siinä samalla. Lienee loota antavan hieman enemmän periksi, kun ahdot huitelee nyt normaaleissa lukemissa.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: AT vaihteisto ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

mikkox9x kirjoitti:
samsikki kirjoitti: ecopoweriin yhteys ja sovit jousi/o-rengas urakan ;)
Ilmeisesti ei ole ihan yksinkertainen urakka ja jousi, sekä o-rengas maksaa hunajaa?
On niitä harvoja hommia mitä voi tehdä ilman laatikon irroitusta joten ei ole kovin ihmeellinen työ.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin