Neuvoja viritysnoviisille/huippunopeudesta.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Neuvoja viritysnoviisille/huippunopeudesta.

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Tiedän että tuolla on pitkiä ketjuja viritysprojekteista, mutta en varmuudella (sen mitä olen jaksanut kahlailla) osaa sanoa mitä itse kenties tarvisin. En myöskään tunne kaikkia ammattitermejä. En ole ikinä lisännyt tehoa muuta kuin 2-tahtikoneeseen :oops:

Eli Saabini, 9000CD turbo automaatti vm -88. Autossa on nyt Stage1 lastu (edellinen omistaja laittanut) ja ns kemppistegi. Autossa väitettiin olevan noin 200hv ja ihan mukavastihan se kiihtyy, mutta.. Voisihan se tarvittaessa lähteä ehkä vielä hieman ripeämmin :wink:

Jos tavoitteena olisi vaikka n. 250hv, niin vaatiiko se jo kuinka järeitä keinoja? Mitä tykkää tomaattiloota?

Onko (onhan) muuten normaalia, että kaasun painamisen jälkeen menee tovi ennen kuin varsinainen kovempi kiihtyminen alkaa (turbo kerää paineen)? Ei ole näet aiempaa kokemusta turboautoistakaan.

Tomaattilootastako johtunee, että "kylmällä" autolla ei singahda niin hereästi (laatikko/turbiini luistattaa enemmän) kuin muutaman kilometrin ajon jälkeen?

Valoista lähteminen lämpimällä koslalla tomaattilootalla on kyllä varsin kiva. Mukava tunne, kun kakkosen vaihtuessa vetaisee penkkiin vain lujemmin kuin 1. vaihteella. Joskus satunnaisesti tahdon vähän rivakammin lähteä. Enimmäkseen ajan autovanhuksellani suht rauhallisesti, joskin ajonopeudet on (pakko tunnustaa) vähän kasvaneet sitten turbosaapin hankkimisen jälkeen. Noh, siihen asti olinkin aina tientukkona.

Oletteko päässeet kokeilemaan, mitä teidän vastaavat vekottimet kulkevat? Itse sain kokeiltua hiljaiseen ilta-aikaan tyhjällä motarilla ja saavutin kohtuudella hiukan yli 200km/h ja sitten piti löysätä. Mittarin lukema oli kuitenkin yhä nousussa. En voinut enää malttaa kiusausta kokeilla. Semmoinen 140-160 on tullut joskus "puolivahingossa" ohitustilanteessa.

Jos virityksiin sitten sattuisin lähtemään, niin kulutus ja auton kestäminen on tärkeää. Tämä on myös samalla käyttöauto (ainoa).

Jatkuvasti en kiihdyttele rajusti enkä muutenkaan periaatteessa ole kaahaushenkinen, eli jatkuvaa se kaiken tehon hyödyntäminen ei olisi. Kunhan silloin tällöin saisi tuntea vähän G-voimaa tai karistaa jonkun puskurissa roikkuvan nousukkaan takavasemmalle ;)

No mitäpä te sanotte noista haaveistani. Tokihan koslassa olisi muutakin laittaa. Kuluvia osia voisi käydä läpi ja etenkin vetareiden maljat risoo. Vapinaa mutkissa kiihdyttäessä. Pikkuhiljaa suorallakin :(
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neuvoja viritysnoviisille/huippunopeudesta.

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tämän olen kirjoittanut moneen kertaan ja kirjoitan taas:

1. Älä viritä käyttöautoa jos tarvitset sitä päivittäin

KOSKA:

2. Aivan takuulla paikat alkavat paukkumaan vanhemmasta autosta

TÄMÄN SEURAUKSENA:

3. Porsiminen syö paljon rahaa ja motivaatiota, sekä vaatii paikan ja aikaa korjailla. Lisäksi huomaat kohta että auton arvo x 5 on mennyt porsimisen parsimiseen

Jos nuo faktat hyväksyy ja tosiaan ottaa homman harrastuksena niin kivaa ja palkitsevaa puuhaa riittää

ASIAAN:

Taitaa tuosta juuri sen 250 "kaakkia" saada softalla , putkisolla ja paremmalla coolerilla. Automaatti kestää minkä kestää, tuon ikäisessä on jo muutenkin arvoitus jäljellä olevien ILOmetrien määrä. Heitä se kemppistage huit kuuseen kuitenkin ja lähde etenemään kunnon softalla ja osilla ilman mitään ranetuksia, sillä saattaa saada lisäkestoa paljonkin.

Ja tollanen uudempi allekirjoituksen tonnari kulki "saksassa" 262 gps.n mukaan, eikä siinäkään ole kuin stagetus softassa ja parempi ilmanvaihto moottoriin sisään ja sieltä ulos.

Älä nyt kuitenkaan kiduta sitä kylmää konetta ;-)
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Neuvoja viritysnoviisille/huippunopeudesta.

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Vähän tuota samaa ounastelin ja samaa sanoo maalaisjärki, että mahdottomuuksiin ei pidä alkaa käyttöauton kanssa. Toisaalta tuntuisi tuollainen "kevyt" softaaminen olevan ok, jos tehojaan käyttää maltilla. Olisiko ehkä sage2?

Isommasta downpipestä puhutaan myös paljon. Kai se rööri pitäisi sitten olla yhtä avara loppuun asti, luulisin?

Onko parempi cooleri = isompi cooleri? Kuinka imuputkisto? Tarviiko ilmanputsari ym reitillä oleva millaisia muutoksia?

Tämän suurempia muutoksia en olisi halukas edes tekemään. Kisa-autot olkoon erikseen. Tärkeintä minullekin on se, että autolla on hyvä ja jouheva ajaa, eikä se pidä turhaa meteliä. Se pöminäviritys (ainoastaan kova ääni) viehätys on mennyt jo tuossa parikymmentä vuotta sitten ohi. Vaisummilla tehoilla on pärjännyt tähän asti, mutta :saab: sai pirun irti sisälläni :D

Tässä pohdin ja mietiskelen vielä ja kokemusta/kommenttia saa yhä laittaa. Ihan kivastihan tuolla ehtii tuollaisenaankin.

Tällä hetkellä muuten tyhjäkäynti hieman vaeltaa 1000rpm kahta puolta toisinaan, sekä kaasua kevitettäessä/ilman kaasua huilaillessa hieman nykii (tosi vähän). Tyhjäkäyntivenalle lie tehtävä jotain? Tulpat on uusittu melko vasta, sekä DI-kasetti.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Neuvoja viritysnoviisille/huippunopeudesta.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Isommasta downpipestä puhutaan myös paljon. Kai se rööri pitäisi sitten olla yhtä avara loppuun asti, luulisin?
Samalla vaivalla laittaa melkein koko putken kuin pelkän dp:n. 3" riittää ainakin noihin sinun tavoitteisiin.
Onko parempi cooleri = isompi cooleri? Kuinka imuputkisto? Tarviiko ilmanputsari ym reitillä oleva millaisia muutoksia?
Jep, iso kiinacooleri halvimmillaan uutena 99€. Vakio ilmanputsari/imuputki riittää suht. pitkälle.
Tyhjäkäyntivenalle lie tehtävä jotain?
Puhdista se.
Vastaa Viestiin