Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Olisiko jollain laittaa joko kuvaa 9000 2.3T:n moottorista, jossa näkyisi hihnan kulku, tai vieläpä parempi, jos jollain olisi ihan kaaviokuva tuosta kyseisestä hihnasta. Ei tuo korjausoppaan kuva (b202) ainakaan ole sama, kun löysin vain yhden hihnan tuosta omasta vehkeestä. Lähti hihna paikoiltaan, ja epäilen että tais lentää kiristinpyörä siinä yhteydessä tuntemattomaan paikkaan...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Laturin, vesipumpun ym. hihnasta

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Kiitos erittäin paljon tuosta kuvasta!!! Eli ei näköjään ole kiristinpyörä lentänyt pois niinku jo pelkäsin... Eiköhän tuolla kuvalla saada hihna takaisin paikoilleen.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Ajattelin kirjoittaa kokemuksia tuon hihnan paikalleen laitosta, kun onnistuin siihen varmaan n. 10 tuntia käyttämään aikaa, vaikka tietotaitoa omaava olisi tähän puolessa tunnissa pystynyt.
Hihnan putoamisen oli siis aiheuttanut haljennut kannake, joka tulee lohkoon kiinni ja näkyy myös tuossa kuvassa kolmiona kompuran vasemmalla puolella.
Missään vaiheessa en irroittanut lokasuojaa, joka sitten aiheutti lopulta sen, ettei kiristinpyörän pulttia saanut tulemaan pois, jotta olisi saanut hihnan paikalleen, vaikka "ehkä" olisi ollut viisainta pistää hihna sille pyörälle jo ennen jousen kasaamista
. Tämän jälkeen onnistuin pyöristämään kyseisen pultin käyttämällä huonoa lenkkiavainta. No, tietenkään tätä venäläisellä kierteellä olevaa pulttia ei kuulemma Joensuusta saa, ilman että ostaa koko moottorin!?! Sitten hitsattiin päälle uusi pultti, joka tietenkin pyöristettiin samalla lenkillä (nuija)!!! Siinä sitten hermoromahduksen partaalla väänsin putkella sitä pulttia mm. lokasuojaa hyväksi käyttäen, ja kuinka ollakaan sain jousen kasaan. No tietenkin se työkalu kumminkin pullahti pois sijoiltaan, ja kampeaminenkaan ei enää uudelleen onnistunut. Tässä välissä olin tietenkin myös ohjaustehostimen säiliötä irroittaessa onnistunut hajoittamaan sen, eli siitä ulosmenevä putki jäi letkuun kiinni muun säiliön irrotessa. Saatiin onneksi kuitenkin liimaamalla kuntoon...
Sitten lopulta keksin laittaa hihnan kulkemaan oikein pois lukien kompura, ja vetää sen ylös. Tästä sitten lohkoa vasten hihnaa kampeamalla onnistuminen lopulta tapahtui, ja nyt siis auto taas kunnossa.
Nämä kokemukset tiedoksi niille, jotka aikovat joskus katkenneen tai pois pudonneen hihnan takaisin laittaa, sillä korjausopashan kertoo ainoastaan hihnan vaihdosta, joka on huomattavasti kivuttomampi operaatio, kun ei tarvitse sitä jousta niin paljoa jännittää.
Hihnan putoamisen oli siis aiheuttanut haljennut kannake, joka tulee lohkoon kiinni ja näkyy myös tuossa kuvassa kolmiona kompuran vasemmalla puolella.
Missään vaiheessa en irroittanut lokasuojaa, joka sitten aiheutti lopulta sen, ettei kiristinpyörän pulttia saanut tulemaan pois, jotta olisi saanut hihnan paikalleen, vaikka "ehkä" olisi ollut viisainta pistää hihna sille pyörälle jo ennen jousen kasaamista

Sitten lopulta keksin laittaa hihnan kulkemaan oikein pois lukien kompura, ja vetää sen ylös. Tästä sitten lohkoa vasten hihnaa kampeamalla onnistuminen lopulta tapahtui, ja nyt siis auto taas kunnossa.
Nämä kokemukset tiedoksi niille, jotka aikovat joskus katkenneen tai pois pudonneen hihnan takaisin laittaa, sillä korjausopashan kertoo ainoastaan hihnan vaihdosta, joka on huomattavasti kivuttomampi operaatio, kun ei tarvitse sitä jousta niin paljoa jännittää.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Itseltä joskus katkesi hihna niin otin sisälokarin irti, väänsin sorkkaraudalla kiristimen kasaan ja kaveri laittoi lattaraudasta tehdyn pumpun kiristimen paikoilleen. Näin oltiinkin alfamerin hihnanvaihto scenaarion tasalla 

Re: Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Joo, vähemmällä olis päässy lokarin irroittamalla. Oli minullakin Hyppösen Heikiltä saatu pidätin käytössä, mutta vasta kolmannella kerralla (kun sain sen paikoilleen) onnistui kokonaissuoritus. Ja tosiaan nyt se mysteerinen pultti on ilmeisesti kokonaan kierre rikkoinen, kun pyörii joka suuntaan "vapaasti". Pitäis hihna ja ne pyörät vaihtaa, kun jompikumpi niistä kaiketi on ääntänyt jo pitkään, mutta nyt epäilyttää se pultti, että saako sitä edes irti, saatika sitten enää takaisin... 

#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Pitäis hihna ja ne pyörät vaihtaa, kun jompikumpi niistä kaiketi on ääntänyt jo pitkään, mutta nyt epäilyttää se pultti, että saako sitä edes irti, saatika sitten enää takaisin...
Pyörät saa pcs:lta ja samoin kiristimen mikäli tarvetta.
Se ryssäkierrepulttihan on kiinni siinä kiristinpyörän kiinnikeraudassa eli saattaa helpoin olla vaihtaa se kiinnikerauta. Saa varmaan jostain purku tonnarista.
Re: Laturin, vesipumpun ym. hihnasta
Se on yksi hyvä vaihtoehto, mutta purkaamolla antaisivat moottorin kaupan päälle. Ja saa noita pyöriä ihan Motonetistäkin, mutta se pultti vaan puuttuu.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87