9000 -96 2.3t nykii pintakaasulla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
miäs
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 11:03
Paikkakunta: Espoo

9000 -96 2.3t nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja miäs »

Auto siis nykii vain pintakaasulla alueella 2500 - 4000 kierrosta.
Saman voi havaita kierrättämällä paikalla konetta, niin kuulee kuinka kone "thupsauttelee" satunnaisesti siis aivan kuin joku tulppa ei aina sytyttäisi.
Vedossa ei nyi tai sitten sitä ei vain havaitse.

Autoon on jo vaihdettu seuraavia uusia osia:
-DI-kasetti (punainen)
-tulpat NGK BCPR7ES-11
-ilmansuodatin + samalla koneen öljyt ja automaattilaatikon öljyt
-bypass venttiilin letku + varmistus että kalvo on ehjä
-bensasuodatin

Autolla on ajettu n.120tkm (auto seissyt kuivassa varastossa lähes kaksi vuotta)
Harmillisesti en enään tiedä mitä voisi vielä yrittää tehdä/uusia ongelman poistamiseksi.
Saab 9000 CSE
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti:Mites EGR-venttiili :?:
Hmm eikös se oo se joka pitää tukkia jos semmonen kiesistä löytyy?
Tafter
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2004 12:30

Sama vika rahikaisella

Viesti Kirjoittaja Tafter »

Jos keksit syyn vikaan (tai jonkun antama vinkki osuu kohdalleen) niin kirjoitteletko siitä tänne, on nimittäin samanlaisia oireita mullakin (siis autossa).
9000 cs -98
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

nytkyttelleehän tuo mullakin välillä.. :roll: En oo vielä jaksanu perehtyä kun se ei niin älytöntä nykimistä vielä ole.Semmosta pientä sievää. :)
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Katsele läpi kaasuläpänasentoanturi ja yleensäkin kaikki siinä kaasuläpän tienoilla. Seuraavaksi pyörimisnopeusanturin kimppuun, Trionic ei kait edes anna vikakoodia sen rikkoutumisesta. Kaikki imupuolen letkut kannattaa luonnollisesti käydä läpi jne.

Ei se aina ole DI-kasetissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja morc »

Tämä nykiminen pinta kaasulla taitaa olla loppupään tonttujen yleinen ongelma ?

Oma stoorini:
Nykii pintakaasulla lähinnä "kuumalla" koneella kun kierroksia noin 2000 tai vähän yli
ja siinä pisteessä kun moottori alkaa jarruttaa tai sen jälkeen vetämään.
reilulla kaasulla ei nyi.

Olen vaihtanut (2 viikkoa sitten) DI:n ja tulpat tsekattu OK
DI vaihtamisen jälkeen kävin itä-Suomessa reissussa ei kummempia nykimisiä noin viikkoon, mutta sitten se taas alkoi. Kylmänä ei mitään ongelmia eikä tyhjä käynti vaeltele kummemmin edes lämpimänä ?

NO eilen otin mittarin käteen ja mittailin kaasuläppä-anturia tulokset seuraavanlaiset:
pin 1->2 n.1.66 kohm
pin 2 -> 3 n.2.66 kohm
pin 3 ->1 en muista

parkissa kun painaa kaasua ihan vähän (juuri ja juuri rupeaa nostaa kierroksia) niin kierrokset heiluu 900 - 1200 välillä.

Toinen mitä olen pannut merkille tapahtuu myös kuumallakoneella että tyhjäkäynti jää ajon jälkeen esim kun pysähtyy risteykseen niin noin 1100:n, jonkun aikaa kun odottaa niin laskee n.900:n tai toinen miten sen saa laskemaan on että näpäyttää hieman jalalla kaasupoljinta.

Nykiminen esiintyy itselläni suunnilleen aina kun tämä kaasu jää niin sanotusti "kantamaan".
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa tämän kaasuläppä anturin ja putsata ton tyhjäkäynti moottorin tai miksikä sitä sitten kutsutaan sekä pitäisi varmaan kurkata paljonko on mönjää kertynyt kaasuläppä koteloon.

Sori että tekstistä tuli sekavan oloinen.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Samaa ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Samaa ongelmaa esiintyy myös omassa tontussa (-96) ja varsinkin SP:n viriboksilla. Vakioboksilla voi saada pieniä nykimisiä oikein yrittämällä, mutta viriboksilla niitä tulee yrittämättäkin.

uusittu hajonneiden tilalle:
-DI-kasetti
-Tyhjäkäyntiventtiili
-YMS huoltoon liittyvät osat
-Kaasuläppäkotelo putsattu

Pitäisi varmaan vielä PCS:llä käyttää kokeilemassa MAP-anturi ja kampiakselin asento tunnistin?

Jos joku keksii ratkaisun, niin otetaan ilomielin vastaan ja jos tapaamisisaa kohdataan, niin voin pullakahvit tarjota ongelman ratkaisijallen 8O .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Jaa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa tontussani oli kanssa "nykimistä" varsinkin kun antoi kevyesti kaasua niin tuntui niinkuin kone ei tekisi mitään tai niinkuin joku pytty jäisi välistä.
Vaiva asettui kun puhdistin tyhjäkäynti moottori/venttiilin, täällä saamieni ohjeiden mukaisesti.
Ai niin EGR venttiilin putki oli haljennut ja oli myös irti, taitaa olla suurin syy tuohon nykimiseen.

Ja imusarjan tiiviste myös vuoti, huomasin siitä kun venttiilikopan tiiviste oli vuotanut öljyä imusarjan juureen ja öljy kupli.

Imusarjan vuodot on hyvä testata esim..startti pilotilla, ei kun epäilemään kohtaa suihkasee varovasti ( ei paljon ) ja jos kone ottaa kierroksia niin vuoto on siinä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Koitakaapa viritellä seosmittari tuohon lamdan perään, veikaanpa että menee aikasen laihalle tuossa 2000 - 4000 kohtaa. Sitä en tiedä miksi se vanhemuuttaan alkaa tekemään tuota mutta veikkaanpa sen puolesta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Sama vika rahikaisella

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tafter kirjoitti:Jos keksit syyn vikaan (tai jonkun antama vinkki osuu kohdalleen) niin kirjoitteletko siitä tänne, on nimittäin samanlaisia oireita mullakin (siis autossa).
9000 cs -98
Millaisia ongelmia sulla on ja miten esiintyy ? Mikä auto (tarkat tiedot) ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Lukekaas tämä treadi kans (en osaa quotata paremmin...) ainakin minä olen oppinut elämään toistaiseksi tuon :twisted: :leen ACC-nykimisen kanssa, kohta on talvi ja pääsee siitäkin...

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
miäs
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 11:03
Paikkakunta: Espoo

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja miäs »

Väliaikatietona voin jo nyt kertoa, että Saabini nykimisen aiheuttaa ilmastointilaite :D
ACC pois kytkeminen lopettaa pienellä viiveellä vienosti tuntuvan "nykytyksen".
Onko kyseinen ominaisuus normaali on sitten toinen juttu.
Saab 9000 CSE
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

morc kirjoitti: Oma stoorini:
Nykii pintakaasulla lähinnä "kuumalla" koneella kun kierroksia noin 2000 tai vähän yli
ja siinä pisteessä kun moottori alkaa jarruttaa tai sen jälkeen vetämään.
reilulla kaasulla ei nyi.
....................
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa tämän kaasuläppä anturin ja putsata ton tyhjäkäynti moottorin tai miksikä sitä sitten kutsutaan sekä pitäisi varmaan kurkata paljonko on mönjää kertynyt kaasuläppä koteloon.
Kuinka ollakkaan, oma tonnikeiju liittyi myös nykijöiden joukkoon viime viikolla, vain pari viikkoa bensapumpun vaihdon jälkeen. Suht. pientä mutta sitäkin ärsyttävämpää lähes jatkuvaa nytkytystä oli koko eilinen ajorupeama Espoo-Vantaa alueella. Ahdotkaan ei oikein noussut ja kengurumainen kiihtyvyys oli kuin Corollassa Consanaan :evil: Ensimmäisen tuli tietenkin mieleen rytkytinkasetti, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla seuraavaa (uhrina siis 2.3T DI/APC LH-2.4.2 ruiskulla):

1. Läppäkotelo irti ja putsaus. Olikin melkosen mustaa mönjää sisäpinnoilla.

2. Tulpat irti (alle 2000km ajetut) ja kärkiväli just eikä melkein 0,9 mm:in

3. IAC/tyhjäkäynti venttiili irti ja putsaus CRC Carburettor Cleanerilla. Täällä sitä schaissea vasta olikin 8O

4. DI-kasetin liittimien tarkistus, yhdessä oli havaittavissa lievää hapettumista-->putsaus.

Lisäksi vaihdoin samoilla rähinöillä termostaatin. Kootessa laitoin läppäkotelon ja imusarjan väliseen liitospintaan Loctiten tasotiivistettä, samoin kun läppäkotelon lämmitys"kanavan" kannen ja läppäkotelon väliin...Ilmanputsari on vaihdettu vajaa kuukausi sitten ja bensafiltteri ~vuosi sitten. Lopputulos: Siihen loppui rykiminen (heitin n.30km koeajolenkin). Eli ei se aina ole DI-kasetissa :D . Itse luulisin, että IAC-vena ja 1.1mm:n kärkiväli tulpissa oli suurimmat syypäät rykimisiin. Huomenna ajomatka Vantaa-Turku-Inkoo paljastaapi, että pääsinkö rykimisistä kokonaan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Ennustan: NYKII edelleen! Tein kaikki samat temput kuin miäs ja V.J.S. (poislukien Turboon liittyvät toimeniteet...ei oo ahdinta...) ja ei se nykiminen loppunut kuitenkaan. Joko Länsiauton ja Laakkosen vanhat huoltohemmot ja mimmi ovat kusettaneet maitä kaikkia tai sitten se vaan on ominaisuus. Itse uskon vahvasti mimmin "teoriaan" (tietoon) ja Länkkärin ja Laakk. huoltopäälliköiden (molemmat kävivät rundilla helteellä...KIITOS!) toteamukseen että tälläsiä ne oli uutenakin.

Pitäisikö forumiin perustaa FAQ tai vastaava palsta jossa ilmoitetaan ykskantaan että näin se vaan on ja piste, näin moni säästyy turhalta yrityserehdys venkslaamiselta. Esimerkki: http://www.quasimotors.com/Procedures.htm

Saabeissakin on vikoja...öö ominaisuuksia :( Tuntuu nimittäin että forumissa (9000 osio) on nykiminen ja muutama muu "vika" pinnalla vähän väliä aina uuden kerholaisen toimesta.

Saisikohan tuollaisen vikahakulistan toimeniteineen koottua jotenkin foorumin yhteyteen?
Lopuksi: hullu olen 8O mutta moderaattorit saavat nakittaa meikäläistä ja samalla auttaa / opastaa. Mikkisoftan office työkalut hallussa kuten joten mutta nää nettipuuhat ei. Onko muita vapaaehtoisia? Jos jokainen työstää saman kaavan mukaan jonkun tietyn vikaosion jarrut / turbo/ kytkin jne (keräämällä vaikka forumista tee-se-itse neuvot, kokemukset ja vinkit (kuvia) niin eiköhän ala pian homma toimimaan.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä minä sen ilmastoinnin kompuran aiheuttaman ajoittaisen pienen nykimisen kestän :) , mutta kyllä tuo oma tonnikala pätki oikein urakalla. Ihan sama oliko kyseessä pintakaasu, täyskaasu tai jotain siltä väliltä, tukkoista oli meno.

Ja mitä tuohon eittämättä hyödylliseen FAQ-osioon tulee, niin ainakin minä muistan kirjoittaneeni tänne joskus seikkaperäisen selostuksen bypassin oireilusta ja sen korjaamisesta/vaihdosta, eli hakutoiminnolla foorumeilta varmaan löytyy jo aika paljon muitakin "oire / korjaustoimenpide" kirjoituksia, jotka pitäisi vaan kerätä kaikki samaan paikkaan lukemista helpottamaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin