9000 -96 2.3t nykii pintakaasulla
9000 -96 2.3t nykii pintakaasulla
Auto siis nykii vain pintakaasulla alueella 2500 - 4000 kierrosta.
Saman voi havaita kierrättämällä paikalla konetta, niin kuulee kuinka kone "thupsauttelee" satunnaisesti siis aivan kuin joku tulppa ei aina sytyttäisi.
Vedossa ei nyi tai sitten sitä ei vain havaitse.
Autoon on jo vaihdettu seuraavia uusia osia:
-DI-kasetti (punainen)
-tulpat NGK BCPR7ES-11
-ilmansuodatin + samalla koneen öljyt ja automaattilaatikon öljyt
-bypass venttiilin letku + varmistus että kalvo on ehjä
-bensasuodatin
Autolla on ajettu n.120tkm (auto seissyt kuivassa varastossa lähes kaksi vuotta)
Harmillisesti en enään tiedä mitä voisi vielä yrittää tehdä/uusia ongelman poistamiseksi.
Saman voi havaita kierrättämällä paikalla konetta, niin kuulee kuinka kone "thupsauttelee" satunnaisesti siis aivan kuin joku tulppa ei aina sytyttäisi.
Vedossa ei nyi tai sitten sitä ei vain havaitse.
Autoon on jo vaihdettu seuraavia uusia osia:
-DI-kasetti (punainen)
-tulpat NGK BCPR7ES-11
-ilmansuodatin + samalla koneen öljyt ja automaattilaatikon öljyt
-bypass venttiilin letku + varmistus että kalvo on ehjä
-bensasuodatin
Autolla on ajettu n.120tkm (auto seissyt kuivassa varastossa lähes kaksi vuotta)
Harmillisesti en enään tiedä mitä voisi vielä yrittää tehdä/uusia ongelman poistamiseksi.
Saab 9000 CSE
Sama vika rahikaisella
Jos keksit syyn vikaan (tai jonkun antama vinkki osuu kohdalleen) niin kirjoitteletko siitä tänne, on nimittäin samanlaisia oireita mullakin (siis autossa).
9000 cs -98
9000 cs -98
Katsele läpi kaasuläpänasentoanturi ja yleensäkin kaikki siinä kaasuläpän tienoilla. Seuraavaksi pyörimisnopeusanturin kimppuun, Trionic ei kait edes anna vikakoodia sen rikkoutumisesta. Kaikki imupuolen letkut kannattaa luonnollisesti käydä läpi jne.
Ei se aina ole DI-kasetissa.
Ei se aina ole DI-kasetissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tämä nykiminen pinta kaasulla taitaa olla loppupään tonttujen yleinen ongelma ?
Oma stoorini:
Nykii pintakaasulla lähinnä "kuumalla" koneella kun kierroksia noin 2000 tai vähän yli
ja siinä pisteessä kun moottori alkaa jarruttaa tai sen jälkeen vetämään.
reilulla kaasulla ei nyi.
Olen vaihtanut (2 viikkoa sitten) DI:n ja tulpat tsekattu OK
DI vaihtamisen jälkeen kävin itä-Suomessa reissussa ei kummempia nykimisiä noin viikkoon, mutta sitten se taas alkoi. Kylmänä ei mitään ongelmia eikä tyhjä käynti vaeltele kummemmin edes lämpimänä ?
NO eilen otin mittarin käteen ja mittailin kaasuläppä-anturia tulokset seuraavanlaiset:
pin 1->2 n.1.66 kohm
pin 2 -> 3 n.2.66 kohm
pin 3 ->1 en muista
parkissa kun painaa kaasua ihan vähän (juuri ja juuri rupeaa nostaa kierroksia) niin kierrokset heiluu 900 - 1200 välillä.
Toinen mitä olen pannut merkille tapahtuu myös kuumallakoneella että tyhjäkäynti jää ajon jälkeen esim kun pysähtyy risteykseen niin noin 1100:n, jonkun aikaa kun odottaa niin laskee n.900:n tai toinen miten sen saa laskemaan on että näpäyttää hieman jalalla kaasupoljinta.
Nykiminen esiintyy itselläni suunnilleen aina kun tämä kaasu jää niin sanotusti "kantamaan".
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa tämän kaasuläppä anturin ja putsata ton tyhjäkäynti moottorin tai miksikä sitä sitten kutsutaan sekä pitäisi varmaan kurkata paljonko on mönjää kertynyt kaasuläppä koteloon.
Sori että tekstistä tuli sekavan oloinen.
Oma stoorini:
Nykii pintakaasulla lähinnä "kuumalla" koneella kun kierroksia noin 2000 tai vähän yli
ja siinä pisteessä kun moottori alkaa jarruttaa tai sen jälkeen vetämään.
reilulla kaasulla ei nyi.
Olen vaihtanut (2 viikkoa sitten) DI:n ja tulpat tsekattu OK
DI vaihtamisen jälkeen kävin itä-Suomessa reissussa ei kummempia nykimisiä noin viikkoon, mutta sitten se taas alkoi. Kylmänä ei mitään ongelmia eikä tyhjä käynti vaeltele kummemmin edes lämpimänä ?
NO eilen otin mittarin käteen ja mittailin kaasuläppä-anturia tulokset seuraavanlaiset:
pin 1->2 n.1.66 kohm
pin 2 -> 3 n.2.66 kohm
pin 3 ->1 en muista
parkissa kun painaa kaasua ihan vähän (juuri ja juuri rupeaa nostaa kierroksia) niin kierrokset heiluu 900 - 1200 välillä.
Toinen mitä olen pannut merkille tapahtuu myös kuumallakoneella että tyhjäkäynti jää ajon jälkeen esim kun pysähtyy risteykseen niin noin 1100:n, jonkun aikaa kun odottaa niin laskee n.900:n tai toinen miten sen saa laskemaan on että näpäyttää hieman jalalla kaasupoljinta.
Nykiminen esiintyy itselläni suunnilleen aina kun tämä kaasu jää niin sanotusti "kantamaan".
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa tämän kaasuläppä anturin ja putsata ton tyhjäkäynti moottorin tai miksikä sitä sitten kutsutaan sekä pitäisi varmaan kurkata paljonko on mönjää kertynyt kaasuläppä koteloon.
Sori että tekstistä tuli sekavan oloinen.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
#2344
Samaa ongelmaa
Samaa ongelmaa esiintyy myös omassa tontussa (-96) ja varsinkin SP:n viriboksilla. Vakioboksilla voi saada pieniä nykimisiä oikein yrittämällä, mutta viriboksilla niitä tulee yrittämättäkin.
uusittu hajonneiden tilalle:
-DI-kasetti
-Tyhjäkäyntiventtiili
-YMS huoltoon liittyvät osat
-Kaasuläppäkotelo putsattu
Pitäisi varmaan vielä PCS:llä käyttää kokeilemassa MAP-anturi ja kampiakselin asento tunnistin?
Jos joku keksii ratkaisun, niin otetaan ilomielin vastaan ja jos tapaamisisaa kohdataan, niin voin pullakahvit tarjota ongelman ratkaisijallen
.
uusittu hajonneiden tilalle:
-DI-kasetti
-Tyhjäkäyntiventtiili
-YMS huoltoon liittyvät osat
-Kaasuläppäkotelo putsattu
Pitäisi varmaan vielä PCS:llä käyttää kokeilemassa MAP-anturi ja kampiakselin asento tunnistin?
Jos joku keksii ratkaisun, niin otetaan ilomielin vastaan ja jos tapaamisisaa kohdataan, niin voin pullakahvit tarjota ongelman ratkaisijallen

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jaa
Omassa tontussani oli kanssa "nykimistä" varsinkin kun antoi kevyesti kaasua niin tuntui niinkuin kone ei tekisi mitään tai niinkuin joku pytty jäisi välistä.
Vaiva asettui kun puhdistin tyhjäkäynti moottori/venttiilin, täällä saamieni ohjeiden mukaisesti.
Ai niin EGR venttiilin putki oli haljennut ja oli myös irti, taitaa olla suurin syy tuohon nykimiseen.
Ja imusarjan tiiviste myös vuoti, huomasin siitä kun venttiilikopan tiiviste oli vuotanut öljyä imusarjan juureen ja öljy kupli.
Imusarjan vuodot on hyvä testata esim..startti pilotilla, ei kun epäilemään kohtaa suihkasee varovasti ( ei paljon ) ja jos kone ottaa kierroksia niin vuoto on siinä.
Vaiva asettui kun puhdistin tyhjäkäynti moottori/venttiilin, täällä saamieni ohjeiden mukaisesti.
Ai niin EGR venttiilin putki oli haljennut ja oli myös irti, taitaa olla suurin syy tuohon nykimiseen.
Ja imusarjan tiiviste myös vuoti, huomasin siitä kun venttiilikopan tiiviste oli vuotanut öljyä imusarjan juureen ja öljy kupli.
Imusarjan vuodot on hyvä testata esim..startti pilotilla, ei kun epäilemään kohtaa suihkasee varovasti ( ei paljon ) ja jos kone ottaa kierroksia niin vuoto on siinä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Koitakaapa viritellä seosmittari tuohon lamdan perään, veikaanpa että menee aikasen laihalle tuossa 2000 - 4000 kohtaa. Sitä en tiedä miksi se vanhemuuttaan alkaa tekemään tuota mutta veikkaanpa sen puolesta.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Sama vika rahikaisella
Millaisia ongelmia sulla on ja miten esiintyy ? Mikä auto (tarkat tiedot) ?Tafter kirjoitti:Jos keksit syyn vikaan (tai jonkun antama vinkki osuu kohdalleen) niin kirjoitteletko siitä tänne, on nimittäin samanlaisia oireita mullakin (siis autossa).
9000 cs -98
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Lukekaas tämä treadi kans (en osaa quotata paremmin...) ainakin minä olen oppinut elämään toistaiseksi tuon
:leen ACC-nykimisen kanssa, kohta on talvi ja pääsee siitäkin...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Ilmastointi
Väliaikatietona voin jo nyt kertoa, että Saabini nykimisen aiheuttaa ilmastointilaite
ACC pois kytkeminen lopettaa pienellä viiveellä vienosti tuntuvan "nykytyksen".
Onko kyseinen ominaisuus normaali on sitten toinen juttu.

ACC pois kytkeminen lopettaa pienellä viiveellä vienosti tuntuvan "nykytyksen".
Onko kyseinen ominaisuus normaali on sitten toinen juttu.
Saab 9000 CSE
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kuinka ollakkaan, oma tonnikeiju liittyi myös nykijöiden joukkoon viime viikolla, vain pari viikkoa bensapumpun vaihdon jälkeen. Suht. pientä mutta sitäkin ärsyttävämpää lähes jatkuvaa nytkytystä oli koko eilinen ajorupeama Espoo-Vantaa alueella. Ahdotkaan ei oikein noussut ja kengurumainen kiihtyvyys oli kuin Corollassa Consanaanmorc kirjoitti: Oma stoorini:
Nykii pintakaasulla lähinnä "kuumalla" koneella kun kierroksia noin 2000 tai vähän yli
ja siinä pisteessä kun moottori alkaa jarruttaa tai sen jälkeen vetämään.
reilulla kaasulla ei nyi.
....................
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa tämän kaasuläppä anturin ja putsata ton tyhjäkäynti moottorin tai miksikä sitä sitten kutsutaan sekä pitäisi varmaan kurkata paljonko on mönjää kertynyt kaasuläppä koteloon.

1. Läppäkotelo irti ja putsaus. Olikin melkosen mustaa mönjää sisäpinnoilla.
2. Tulpat irti (alle 2000km ajetut) ja kärkiväli just eikä melkein 0,9 mm:in
3. IAC/tyhjäkäynti venttiili irti ja putsaus CRC Carburettor Cleanerilla. Täällä sitä schaissea vasta olikin

4. DI-kasetin liittimien tarkistus, yhdessä oli havaittavissa lievää hapettumista-->putsaus.
Lisäksi vaihdoin samoilla rähinöillä termostaatin. Kootessa laitoin läppäkotelon ja imusarjan väliseen liitospintaan Loctiten tasotiivistettä, samoin kun läppäkotelon lämmitys"kanavan" kannen ja läppäkotelon väliin...Ilmanputsari on vaihdettu vajaa kuukausi sitten ja bensafiltteri ~vuosi sitten. Lopputulos: Siihen loppui rykiminen (heitin n.30km koeajolenkin). Eli ei se aina ole DI-kasetissa

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ennustan: NYKII edelleen! Tein kaikki samat temput kuin miäs ja V.J.S. (poislukien Turboon liittyvät toimeniteet...ei oo ahdinta...) ja ei se nykiminen loppunut kuitenkaan. Joko Länsiauton ja Laakkosen vanhat huoltohemmot ja mimmi ovat kusettaneet maitä kaikkia tai sitten se vaan on ominaisuus. Itse uskon vahvasti mimmin "teoriaan" (tietoon) ja Länkkärin ja Laakk. huoltopäälliköiden (molemmat kävivät rundilla helteellä...KIITOS!) toteamukseen että tälläsiä ne oli uutenakin.
Pitäisikö forumiin perustaa FAQ tai vastaava palsta jossa ilmoitetaan ykskantaan että näin se vaan on ja piste, näin moni säästyy turhalta yrityserehdys venkslaamiselta. Esimerkki: http://www.quasimotors.com/Procedures.htm
Saabeissakin on vikoja...öö ominaisuuksia
Tuntuu nimittäin että forumissa (9000 osio) on nykiminen ja muutama muu "vika" pinnalla vähän väliä aina uuden kerholaisen toimesta.
Saisikohan tuollaisen vikahakulistan toimeniteineen koottua jotenkin foorumin yhteyteen?
Lopuksi: hullu olen
mutta moderaattorit saavat nakittaa meikäläistä ja samalla auttaa / opastaa. Mikkisoftan office työkalut hallussa kuten joten mutta nää nettipuuhat ei. Onko muita vapaaehtoisia? Jos jokainen työstää saman kaavan mukaan jonkun tietyn vikaosion jarrut / turbo/ kytkin jne (keräämällä vaikka forumista tee-se-itse neuvot, kokemukset ja vinkit (kuvia) niin eiköhän ala pian homma toimimaan.
Pitäisikö forumiin perustaa FAQ tai vastaava palsta jossa ilmoitetaan ykskantaan että näin se vaan on ja piste, näin moni säästyy turhalta yrityserehdys venkslaamiselta. Esimerkki: http://www.quasimotors.com/Procedures.htm
Saabeissakin on vikoja...öö ominaisuuksia

Saisikohan tuollaisen vikahakulistan toimeniteineen koottua jotenkin foorumin yhteyteen?
Lopuksi: hullu olen

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kyllä minä sen ilmastoinnin kompuran aiheuttaman ajoittaisen pienen nykimisen kestän
, mutta kyllä tuo oma tonnikala pätki oikein urakalla. Ihan sama oliko kyseessä pintakaasu, täyskaasu tai jotain siltä väliltä, tukkoista oli meno.
Ja mitä tuohon eittämättä hyödylliseen FAQ-osioon tulee, niin ainakin minä muistan kirjoittaneeni tänne joskus seikkaperäisen selostuksen bypassin oireilusta ja sen korjaamisesta/vaihdosta, eli hakutoiminnolla foorumeilta varmaan löytyy jo aika paljon muitakin "oire / korjaustoimenpide" kirjoituksia, jotka pitäisi vaan kerätä kaikki samaan paikkaan lukemista helpottamaan...

Ja mitä tuohon eittämättä hyödylliseen FAQ-osioon tulee, niin ainakin minä muistan kirjoittaneeni tänne joskus seikkaperäisen selostuksen bypassin oireilusta ja sen korjaamisesta/vaihdosta, eli hakutoiminnolla foorumeilta varmaan löytyy jo aika paljon muitakin "oire / korjaustoimenpide" kirjoituksia, jotka pitäisi vaan kerätä kaikki samaan paikkaan lukemista helpottamaan...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84